dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • PeBo
    Hengelaar
    • 29-09-2007
    • 2636
    • Oosterhout

    Ernstige fout,
    Ik vermeldde het verschil in het gewicht van de adapters van de matchpennen als 0,8 gr. zijnde 1BB. Dit is natuurlijk een geweldige fout. 0,8 gram is een triple A oftewel 2 BB. Aan de reacties te zien is het gelukkig niemand opgevallen. Dus dit noemt men een near escape.
    Groeten,
    PeBo.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

    Groeten,
    PeBo.

    Reageer

    • lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

      Weer een paar

      Hier weer een aantal slyders ,alleen nog even de rvs schoon maken .



      Heerlijk zo draaisysteem

      John
      Attached Files
      Groetjes
      Johnny

      Match
      Feeder
      Stok

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        Lolo,

        Mooie sliders!! Leuk detail dat smilende gezichtje. Nou maar hopen dat deze me niet uitlachen komende wintercompetitie aan de Lithse Ham wanneer je de ene na de andere platte ermee binnenhaalt.
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • lolo
          Geniet maar niet met mate
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

          hahah Ik was even aan het knoeien met me inkt ooit van jou als tip gekregen -))
          Werkt goed maar ook dat moet je met regelmaat doen, tja en als het je eigen dobbers zijn wil ik wel eens gek doen ik moest toen aan dat poppetje van 7up denken .
          Ik heb inmiddels al weer 10 slyders klaar om gedraait te worden .
          trouwens ik heb van me werk een toevoeging voor lak wat meer glans en hardheid geeft aan de toplaag van de lak .
          Eens even proberen.

          Ps Ronald wat zal het toch mooi zijn he dat ze allamaal vangen met alleen mijn dobbers

          Nee hoor ik moet zeggen jou dobbers kan ik nog niet aan tippen zo perfect , en dat mag zeker ook eens gezecht worden .

          gr johnny
          Groetjes
          Johnny

          Match
          Feeder
          Stok

          Reageer

          • PeBo
            Hengelaar
            • 29-09-2007
            • 2636
            • Oosterhout

            John,
            Ze zien er goed uit je sliders en als jij net zo'n vrolijk gezicht hebt als zij, dan wordt het weer extra plezierig aan het water.
            Groeten,
            PeBo.
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

            Groeten,
            PeBo.

            Reageer

            • lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

              Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
              John,
              Ze zien er goed uit je sliders en als jij net zo'n vrolijk gezicht hebt als zij, dan wordt het weer extra plezierig aan het water.
              Groeten,
              PeBo.
              Dank je PeBo ,


              Gr John
              Groetjes
              Johnny

              Match
              Feeder
              Stok

              Reageer

              • spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

                ik heb vandaag er een draaibank bij gekocht ,ben benieuwd wat dit gaat opleveren(niet in geld natuurlijk)
                ik heb er nog niets mee gedaan maar ik kan nu wel tot 26mm doorvoeren i.p.v.de 10 mm die ik al had.

                jullie horen het wel.

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  Da's een verrekte grote doorlaat. Kun je giga sliderbodies en snoekdobbers mee draaien. Harstikke handig . Ik hoop dat 'ie wel zuiver werkt zoals je met een klein bankje ook kunt.
                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

                    soortelijk gewicht van materialen in de dobberbouw

                    Hey dobberbouwers,


                    Net als jullie ben ik altijd op zoek naar materialen met een zo laag mogelijk soortelijk gewicht om hiervan drijflichamen te draaien. De lichtste balsa,…vliermerg en Rohacell om maar een paar voorbeelden te noemen. Het liefste zou ik een materiaalsoort vinden die je zwevend aan een touwtje mee de winkel uit kan nemen.

                    Wat me echter altijd opvalt is dat ik relatief weinig verschil in draagvermogen aantref wanneer ik van de verschillende materialen identieke drijflichaampjes maak.
                    Je zou toch verwachten dat Rohacell HF 51 (= 51 kilo per kubieke meter) veel meer draagvermogen heeft dan de HF 110 ( = ruim twee maal zo zwaar als de HF 51)
                    Tijdens het uitloden van pennetjes van ongeveer 1 gram is het verschil in draagvermogen tussen deze twee typen Rohacell maar één loodhageltje nr; 8!!

                    Het verschil in soortelijk gewicht tussen twee materiaalsoorten staat dus niet voor een evenredig verschil in draagvermogen!


                    Hebben jullie deze ervaring nou ook of zijn er bij jullie andere bevindingen?
                    Groet'n,

                    Ronald


                    ><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

                    Reageer

                    • esperto
                      Sportvisser
                      • 16-09-2006
                      • 654
                      • Oostkamp (Brugge)

                      het verschil in gewicht tussen 2 stukje rohacell van 51 en 110 met een volume van 1cm³ is, hou je vast 0,051 gram en dat is ongeveer een 8tje of een 9tje.
                      Feit is dat je het soortelijk gewicht van 2 stoffen moet schetsen tov de massadichtheid van water en niet tov elkaar. Procentueel is het verschil in drijfvermogen tussen de 2 ongeveer 6procent(tov water), en dat is iets heel anders dan de dubbele of de helft (hangt er van af hoe je het bekijkt) die vaak wordt verondersteld. Het lijkt dus beter om een harder soort te gebruiken en die niet te lakken dan een zachtere en die wel te lakken.

                      Reageer

                      • lolo
                        Geniet maar niet met mate
                        • 01-05-2003
                        • 3873
                        • Weesp

                        Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                        ik heb vandaag er een draaibank bij gekocht ,ben benieuwd wat dit gaat opleveren(niet in geld natuurlijk)
                        ik heb er nog niets mee gedaan maar ik kan nu wel tot 26mm doorvoeren i.p.v.de 10 mm die ik al had.

                        jullie horen het wel.
                        Hij gaat zee slyders maken zeker
                        Groetjes
                        Johnny

                        Match
                        Feeder
                        Stok

                        Reageer

                        • lolo
                          Geniet maar niet met mate
                          • 01-05-2003
                          • 3873
                          • Weesp

                          Ik vraag me wel eens af.
                          Stel je hebt een dobber 1 gram uitgelood met net het pennetje boven water
                          De een 1 is van balsa de ander is van rohachell allebei exact uitgelood .
                          Zal de vis nou dit merken ?? of gevoeliger zijn .
                          Nou ik geloof daar niet zo in , wel in lichter vissen 0,75 gram zeg maar
                          1 gram blijft bij mij 1 gram .

                          Wie kan mij dat verschil nou uitleggen .
                          Ik ga er dan wel vanuit dat je 2 de zelfde dobbers heb alleen verschillende materiaal .(body)
                          Ook de zelfde boven als onder antenne .
                          Waar ik ook in geloof is de gladheid van een dobber ivm weerstand van het water .
                          Kijk maar eens naar zeilboten die moeten zo glad als snot zijn ivm weerstand van het water .
                          Wat zal er meer voor voordelen aan zitten . Een weet ik balsa kan lek gaan .
                          De kans bestaat dat deze vragen al gepasseerd zijn maar ik heb niet zo zin om dit hele topic door te spitten
                          Groetjes
                          Johnny

                          Match
                          Feeder
                          Stok

                          Reageer

                          • Jakob
                            <*{{{{><(
                            • 06-03-2007
                            • 1870
                            • Staphorst

                            Spui, met zo,n draaibank kun je een blokfluit voor een olifant maken.

                            Of dobbers voor onze oosterburen, ik zie ze soms vissen, met de dobber als een eendekuiken boven water, maar wel vangen.

                            Reageer

                            • spuiliefhebber
                              Verificatie gaande...
                              • 22-04-2006
                              • 4156
                              • onbekend

                              het zal zeker een berg verkoop tactiek zijn.

                              want ik denk niet dat er mensen zijn die alle types dobbers en dan ook nog in gewicht series in de kist hebben.

                              gewoon onzin tuurlijk als de vis echt slecht aast zal hij met een minimaal verschil soms wel bijten.

                              maar hij gaat daardoor niet als een gek azen.

                              95% van de inhoud van de hengelsport zaken zijn gemaakt om vissers te vangen niet voor de vis.

                              voor dat die poppekast begon hebben ze eerst 100 jaar met allerlei soorten kraalpennen gevist ,die zijn ineens niet goed meer .

                              een dobber van 0,60 is te zwaar dus dan 0,40 maar met een 30grams slider vangt men als een beest.

                              en een 200grams korf is ook geen probleem.


                              jongens het zit gewoon tussen je oren ,ik weet het als ik slecht vang geef ik ook het liefst de omstandigheden de schuld ,er zat geen vis ,wind,zon ,drukke buurman,autoportier noem maar op.


                              het kan ook wezen dat bijgeloof je toch stimuleert tot meer concentratie en toch meer vangen.

                              Reageer

                              • esperto
                                Sportvisser
                                • 16-09-2006
                                • 654
                                • Oostkamp (Brugge)

                                Oorspronkelijk geplaatst door lolo
                                Ik vraag me wel eens af.
                                Stel je hebt een dobber 1 gram uitgelood met net het pennetje boven water
                                De een 1 is van balsa de ander is van rohachell allebei exact uitgelood .
                                Zal de vis nou dit merken ?? of gevoeliger zijn .
                                Nou ik geloof daar niet zo in , wel in lichter vissen 0,75 gram zeg maar
                                1 gram blijft bij mij 1 gram .

                                Wie kan mij dat verschil nou uitleggen .
                                Ik ga er dan wel vanuit dat je 2 de zelfde dobbers heb alleen verschillende materiaal .(body)
                                Waar ik ook in geloof is de gladheid van een dobber ivm weerstand van het water .
                                Kijk maar eens naar zeilboten die moeten zo glad als snot zijn ivm weerstand van het water .
                                Wat zal er meer voor voordelen aan zitten . Een weet ik balsa kan lek gaan .
                                De kans bestaat dat deze vragen al gepasseerd zijn maar ik heb niet zo zin om dit hele topic door te spitten
                                lolo, een dobber van balsa en 1 van rohacell met een gelijk drijfvermogen hebben volgende verschillen:
                                het balsalichaam zal groter zijn, wat resulteert in meer wrijving, makkelijker meedriften,...
                                Dat van rohacell zal kleiner zijn, minder weerstand, kan niet lekken, is harder,... het belangrijkste zijn de laatste 2 lijkt mij.
                                het verschil in gevoeligheid tussen roha en balsa is volgens mij verwaarloosbaar, met een perfecte loodzetting zal je al veel verder komen.

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎