dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    Oorspronkelijk geplaatst door lolo
    Moi Ronald ,
    Jou vraag begrijp ik perfect ..
    Hoi Lolo,
    Volgens mij was het Ed die een vraag had!

    Oorspronkelijk geplaatst door lolo
    Goede mengkleur kan je zowel met water als met peut tinner was benzine mengen .
    Doe dit natuurlijk wel in een omgeving met ventilatie...
    Zelf zou ik water niet als oplosmiddel gebruiken voor de dobberbouw. Het nadeel van water is dat tijdens de behandeling de houtvezels van Balsa zich oprichten zodat het oppervlak ruwer aanvoelt.

    Poriënvuller zou ik überhaupt niet verdunnen. Je krijgt dan namelijk te maken met een grotere zuig capaciteit van het hout. Vooral de kanaaltjes in het balsa zullen de dunne lak gaan opzuigen waardoor het hout meer verzadigd raakt. Dat kan je een behoorlijk verschil in drijfvermogen opleveren.

    Het liefst zou ik een zeer vluchtig medium gebruiken (zoals ether) die in 'no time' vervliegt.
    De poriënvuller zou dan geheel niet in het hout kunnen trekken maar een beschermend laagje vormen over het drijflichaam. Een dikkere substantie die vrij snel uithardt is naar mijn ervaring dus ideaal
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

      Zelf zou ik water niet als oplosmiddel gebruiken voor de dobberbouw. Het nadeel van water is dat tijdens de behandeling de houtvezels van Balsa zich oprichten zodat het oppervlak ruwer aanvoelt.
      Dit moet je natuurlijk niet doen .. Ik bedoel dat goede mengkleur met water en met oplosmiddel bv peut kan mengen , het gaat mij om de kwaliteit omdat deze mengkleur een eigen droging heeft.

      Poriënvuller zou ik überhaupt niet verdunnen. Je krijgt dan namelijk te maken met een grotere zuig capaciteit van het hout. Vooral de kanaaltjes in het balsa zullen de dunne lak gaan opzuigen waardoor het hout meer verzadigd raakt. Dat kan je een behoorlijk verschil in drijfvermogen opleveren.
      Als jij vluchtig het balsa schilder met een kwast dan valt de zuiging best wel mee .
      Voordeel je kunt het 2 keer schilderen in korte tijd bestek.


      Het liefst zou ik een zeer vluchtig medium gebruiken (zoals ether) die in 'no time' vervliegt.
      De poriënvuller zou dan geheel niet in het hout kunnen trekken maar een beschermend laagje vormen over het drijflichaam. Een dikkere substantie die vrij snel uithardt is naar mijn ervaring dus ideaal.
      Niet helemaal me een Ronald .

      Alleen een toplaag beschermen is wel goed maar de kans dat een dobber lek raakt met een ongelukje is gewoon groter , dan waneer je de balsa iets meer bescherming geeft .
      Nadeel en daar heb je wel gelijk in dat de balsa iets meer vult, dus meer gewicht.
      Ik zie het zo , als het zo veel scheelt (wat niet zo is denk ik ) pak dan een lichter dobber en vis daar mee!
      Je kunt met dobberbouw alles aanpassen dus waarom niet het gewicht
      Die vraag over vaker schilderen op 1 avond en wat is nu de beste grondlaag.
      1 ding staat voor mij vast.Als je grondlaag dunner is trekt het meer in het hout en de bescherming is groter.
      En nu gebruik ik poriënvuller op kleur omdat de mengkleur iets vettig is zuigt deze ook niet zo diep in .
      2 vliegen in 1 klap de kleur en de bescherming.
      Binnen 2 uur droog zodat ik nog 1 dun laagje aan kan brengen op 1 avond.
      Groetjes
      Johnny

      Match
      Feeder
      Stok

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        Oorspronkelijk geplaatst door lolo
        Niet helemaal me een Ronald .

        Alleen een toplaag beschermen is wel goed maar de kans dat een dobber lek raakt met een ongelukje is gewoon groter , dan waneer je de balsa iets meer bescherming geeft .
        Nadeel en daar heb je wel gelijk in dat de balsa iets meer vult, dus meer gewicht.

        1 ding staat voor mij vast.Als je grondlaag dunner is trekt het meer in het hout en de bescherming is groter.
        Hoi Johnny,

        Wellicht dat ik dan nog van de ouderwetse stempel ben want het volzuigen van balsa heb ik in de dobberbouw altijd als ‘uit den boze ‘ ervaren. Het was zelfs zo dat ik een potje poriënvuller van Model Engineering ging verdikken met fijn talkpoeder om er een papje van te maken. Met deze substantie had ik maar één laagje nodig die niet kon intrekken in het hout en die zeer goed vulde. Ook de Sayerlack en de Tweecolux laat ik een tijdje indikken voordat ik ermee aan de slag ga.

        Dat de kans bestaat dat met deze laag en een goeie toplaag (G8) de dobber toch kwetsbaarder is dan op jouw manier???
        Ik heb het vergelijk nog niet kunnen maken omdat de postbode nog steeds geen pakje met jouw mooie slider heeft gebracht. ( = komt nog wel!)

        Maar, net als bij het vissen, kies een systeem waarmee je goed uit de voeten kunt en waar je vertrouwen in hebt.
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • lolo
          Geniet maar niet met mate
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

          Hoi Ronald , die slyders komen goed dat heb ik gezegt en dat doe ik zeker .

          Als je grondverf of porienvuller iets langer laat in zuigen zal je zien dat de bescherming en toplaag iets harder is .
          En ik weet jou manier is niet verkeerd die vergelijking heb ik gelukkig en ik spiek regelmatig naar jou cdtje dus voorbeelden genoeg .

          Leren van elkaar is heel mooi en leerzaam en ik weet dat jij daar ook voor open staat .

          Zo nu weer voorbereiden voor de training van team van het jaar morgen ...
          Groetjes
          Johnny

          Match
          Feeder
          Stok

          Reageer

          • edje51
            Komt net kijken
            • 20-11-2007
            • 67
            • Clinge

            Bedankt allemaal voor jullie reacties.
            Ga weer wat verder experimenteren.

            Reageer

            • edje51
              Komt net kijken
              • 20-11-2007
              • 67
              • Clinge

              Oorspronkelijk geplaatst door Roha
              Tip;
              De combinatie; Double Coat dubbel UV en de genoemde Tweecolux passen heel goed bij elkaar qua grondlak en toplaag!
              Afgelopen week de Double Coat UV en de Tweecolux bij een dealer hier in de buurt besteld.
              De Tweecolux is een 2 componenten grondlaag vernis, die je in een verhouding van 1:1 moet mengen.
              De Double Coat UV moet je vermengen in een verhouding van 1:3.

              De Tweecolux lost de inkt nog wel wat op ( zie mijn bevindingen hiervoor) maar toch minder dat de poriënvuller van Model Engineering.

              Ben verbaasd over de mooie glanslaag van de Tweecolux na een paar behandelingen. Droogt ook lekker snel en ruikt lekker

              Hoop binnen nu en een dag of tien toch een paar pics van een nieuw model karperdobbers te kunnen posten

              btw ik moest € 60,-- betalen voor de Tweecolux en de Double Coat UV.

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                Van deze inves****** zul je geen spijt krijgen. Je zou qua glans de tweecolux bijna als toplaag gaan gebruiken. Hij is echter ook steviger dan de poriënvuller van ME en de Sayerlack. Je zult merken als je deze laag polijst dat er minder/moeilijker stof zal afkomen. De Double coat is een sterke en elastische lak die vooral bij karperpennetjes en matchdobbers goed van pas komt wegens de ruwere omstandigheden waarin ze terecht kunnen komen. De G8 van Vosschemie wordt wel harder dan deze lak maar zal door z'n hardheid eerder barstjes gaan vertonen wanneer er lood tegen de pen slaat tijdens het werpen.

                De tip van de lakken van De IJssel coatings kreeg ik enkele jaren geleden van Marcel Smeets uit Maasstricht. (Ere wie ere toekomt)
                Deze man maakt zeer mooie pennen die ook van deze lak zijn voorzien. Hij vertelde me dat hij ooit eens een pen van meerdere laagjes had voorzien en daarna (bij wijze van proef) had geprobeerd het drijflichaam kapot te drukken. Het balsa bleek geheel verpulverd tot zaagsel maar de lak hield stand en barstte niet.

                Verhoudingen;
                Omdat je relatief weinig lak per keer gebruikt kun je het beste kleine injectiespuiten gebruiken omdat daar een milligramverdeling op staat. ook rietjes waarmee je een beetje lak kunt opzuigen (niet te ver...) zijn geschikt om een goeie verdeling van de mix te krijgen.
                Eventueel zijn de tweecolux en de Double coat te verdunnen met de kwastverdunner van hetzelfde merk. Dit voor de mannen die van dunne lak houden, of niet Lolo?!
                Aangepast door Roha; 18-10-2008, 12:15.
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • lolo
                  Geniet maar niet met mate
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

                  Hahaha je bent scherp maatje
                  Groetjes
                  Johnny

                  Match
                  Feeder
                  Stok

                  Reageer

                  • edje51
                    Komt net kijken
                    • 20-11-2007
                    • 67
                    • Clinge

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                    Van deze inves****** zul je geen spijt krijgen. Je zou qua glans de tweecolux bijna als toplaag gaan gebruiken. Hij is echter ook steviger dan de poriënvuller van ME en de Sayerlack. Je zult merken als je deze laag polijst dat er minder/moeilijker stof zal afkomen

                    Klopt als een bus Ronald!!

                    De Tweecolux is inderdaad een stuk steviger/harder. Heb ik vandaag gemerkt toen ik ze wilde gaan polijsten met korrel 800. In eerste instantie leek er niks te gebeuren. Ongelooflijk hard!

                    Reageer

                    • Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

                      Oorspronkelijk geplaatst door edje51
                      Klopt als een bus Ronald!!

                      De Tweecolux is inderdaad een stuk steviger/harder. Heb ik vandaag gemerkt toen ik ze wilde gaan polijsten met korrel 800. In eerste instantie leek er niks te gebeuren. Ongelooflijk hard!

                      Hoewel een dobber niet het eeuwig leven heeft, moet het volgens mij mogelijk zijn om met deze lak en een stevige Rohacell of balsa als basis pennen te maken waarmee je vele jaren kunt vissen en die niet stuk gaan bij regelmatig gebruik.
                      Zoiets is voor de handel niet interessant omdat de omzet dan sterk omlaag zou gaan.

                      Doet me wel eens denken aan de eewig brandende gloeilamp van Philips. Het schijnt mogelijk te zijn om gloeilampen te maken die nooit doorbranden. Deze zullen de fabrikanten echter niet fabriceren omdat ze dan in hun eigen vingers zouden snijden. (Men verkoopt eenmaal zo'n produkt en daarna nooit weer!)
                      Hoewel dobbers en gloeilampen niet hetzelfde zijn weet ik wel zeker dat je meer en langer plezier zult hebben van je eigen (karper)pennen. Eigenbouw loont wel degelijk!
                      Groet'n,

                      Ronald


                      ><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

                      Reageer

                      • brielsemaasliefhebber
                        vis gek
                        • 06-06-2006
                        • 1231
                        • Brielle

                        ''''Er zijn ook systemen op de markt waar een beperkt aantal maten in een starlight bus geplaatst worden,dan heb je antennes met een flinke verdikking wat in de pen geplaatst wordt,
                        Dit gaat natuurlijk ten koste van het drijfvermogen plus dat de pen topzwaar word en de balans weg is.'''''



                        Dit zit ik net te lezen op de site van GEER,ik heb vandaag nog met zo'n dobber gevist en ik moet toch zeggen dat ik toch zeer te vreden was over de kwaliteit van deze dobber.



                        Of zou dit dan komen omdat we onze eigenbouw dobbers de hemel in willen prijzen.

                        Ik merk er niet veel van dat hij niet meer in balans is hebben jullie dat wel dan ???????
                        GROETEN VAN EEN VIS GEK

                        Reageer

                        • edje51
                          Komt net kijken
                          • 20-11-2007
                          • 67
                          • Clinge

                          Zoals een tijdje geleden beloofd hierbij nog een foto van een ander model karperdobber.

                          Een paar keer afgelakt met de Double Coat UV. Dit is dus een tweecomponenten lak, die je in een verhouding van 3:1 moet mengen. Zelf vind ik het een geweldige lak om te gebruiken. Is toch redelijk dik, maar verwerkt erg goed. De lak wordt inderdaad keihard, zoals Ronald reeds eerder aangaf en heeft een fantastische glans.



                          Reageer

                          • lolo
                            Geniet maar niet met mate
                            • 01-05-2003
                            • 3873
                            • Weesp

                            Mooi hoor Toppie
                            Ziet er goed uit ,pfff draai lange dagen nu kom er we niet aan toe , na volgende week weer .
                            Zal ik ook een foto plaatsen en 2 op sturen -)
                            Gr john
                            Groetjes
                            Johnny

                            Match
                            Feeder
                            Stok

                            Reageer

                            • Austin
                              Banned
                              • 05-12-2008
                              • 208
                              • veendam

                              Roahcell is dit alleen de naam voor het produkt of ook het proces? Ik bedoel zijn beiden beschermd door patent copyright of hoe je dat noemt!
                              Als het alleen de naam is die beschermd is, zijn er dan ook andere producenten die een soort gelijk material fabriceren? Zo ja hoe heet dat?

                              more time next time andy

                              Reageer

                              • Austin
                                Banned
                                • 05-12-2008
                                • 208
                                • veendam

                                oops nog een! Die G8 super pu lak is die bedoelt om boven de waterlijn gebruikt te worden!
                                Of anders stellen wat staat op het blikje!??
                                mvg
                                andy

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎