dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • henkus
    Met enige kennis...
    • 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

    Het enige waar ik bij sliders altijd tegenaan loop is dat vervelende messing staafje,

    na een paar dobbers verspeeld te hebben door het uit de connector schieten, heb ik een soort afkeer gekregen van dat type connector.

    een heel goede oplossing heb ik er nog nooit voor gevonden, maar een klein gaatje door het staafje heen boren geeft mij in iedergeval de mogelijkheid het zaakje te borgen, het verdient geen schoonheidsprijs maar het geeft me wel het vertrouwen dat ik mijn dobbers niet verspeel. (een kolomboor is hierbij wel nodig, anders breek je geheid wat boortjes)

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      Tja Henkus,
      Zo’n messing staafje is een oplossing die de kosten van een pen behoorlijk drukt. Daarom zal er voor deze zijn gekozen. Wanneer je een goed strak passende siliconen gebruikt kan er echter weinig misgaan. Vooral die siliconenslang die men in ziekenhuizen gebruikt voor een infuus zijn topmateriaal. Deze scheuren niet uit ( zou medisch gezien, niet handig zijn) en je kan er een wartel muurvast in vasttrekken.
      Een kennis die in deze medische branche werkt is echter een must want dit siliconen koop je niet zomaar overal.

      Een alternatief dat ik zelf graag op mijn sliders gebruik is deze;






      http://www.peche-accessoires.com/PBSCCatalog.asp?CatID=976655


      Ze zijn er in verschillende gewichten en je kunt ze makkelijk met een speldwarteltje bevestigen. Verder zijn ze perfect afgewerkt en geheel van messing gemaakt.
      (Het kleine stukje waarin het warteltje zit (links van het blauwe borgringetje) is afschroefbaar zodat je eventueel dit stukje rechtstreeks, zonder wartel, op je lijn kunt schuiven. De pen bewaar je tijdens transport in een koker en bevestig/schroef je aan de hengel als je deze visklaar maakt.
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • henkus
        Met enige kennis...
        • 23-12-2008
        • 457
        • hoogmade

        Dat is inderdaad een prachtige oplossing, helaas zit tten deze niet op die tubbertini's, maar zoals je al aangaf, heeft dat een achterliggende gedachte.

        Na mijn negatieve ervaringen ben ik toch erg voorzigtig met die slangconectors, ookal zijn er dus wel goede stukken slang te verkrijgen, een soort oncomfortabel gevoel bij die dingen heb ik er toch bij.

        en omdat ik graag onbezorcht aan het vissen ben en de mogelijkheid heb kleine gaatjeste boren pas ik de dobbers die voorzien zijn van een staafje aan dmv een gaatje.

        (mischien ben ik ooit in de gelegenheid zulke mooie dobbers te verkrijgen met een schroefconnectortje zoals je boven aangeeft, maar het assortiment aan matchdobbers dat hier in de buurt te verkrijgen is helaas vaak erg beperkt)

        (dobbers bewaar ik trouwens niet meer in een koker, maar in een rivelade waarin ik dobberfoam geplakt heb, ziet er netjes uit en bij het transport schuiven ze niet meer over elkaar)

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          Oorspronkelijk geplaatst door henkus
          (dobbers bewaar ik trouwens niet meer in een koker, maar in een rivelade waarin ik dobberfoam geplakt heb, ziet er netjes uit en bij het transport schuiven ze niet meer over elkaar)
          Is ook beter! Zelf heb ik houten dozen laten maken voor dat doel.

          Wanneer je gaatjes boort in de messing staf is het wellicht handig om kleine splitringetjes (karpervisserij) hierin te bevestigen waaraan je daarna de speldwartel hangt. Dit geeft meer bewegingsvrijheid door een soepeler scharnierpunt.
          Dit ideetje heb ik niet van mezelf maar zag ik bij een afgeworpen slider die tijdens de match masters bij me aanspoelde.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • Foxdonut
            I have a bream!
            • 09-04-2010
            • 1237
            • Gro

            Oorspronkelijk geplaatst door Roha
            Is ook beter! Zelf heb ik houten dozen laten maken voor dat doel.

            Wanneer je gaatjes boort in de messing staf is het wellicht handig om kleine splitringetjes (karpervisserij) hierin te bevestigen waaraan je daarna de speldwartel hangt. Dit geeft meer bewegingsvrijheid door een soepeler scharnierpunt.
            Dit ideetje heb ik niet van mezelf maar zag ik bij een afgeworpen slider die tijdens de match masters bij me aanspoelde.
            haha dit was dus geen flespost maar een dobberpost
            Groet,

            Foxdonut


            www.wedstrijdvisser.com

            Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              Er worden nogal eens pennen afgeworpen gedurende deze competitie. Eigenlijk ook geen wonder als je ziet welke krachten er op het materiaal komen te staan tijdens een dergelijk extreme visserij. Toch komen de meeste pennen wel weer bij de eigenaar terecht. Zo ook die pen met dat splitringetje.
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • henkus
                Met enige kennis...
                • 23-12-2008
                • 457
                • hoogmade

                Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                Is ook beter! Zelf heb ik houten dozen laten maken voor dat doel.

                Wanneer je gaatjes boort in de messing staf is het wellicht handig om kleine splitringetjes (karpervisserij) hierin te bevestigen waaraan je daarna de speldwartel hangt. Dit geeft meer bewegingsvrijheid door een soepeler scharnierpunt.
                Dit ideetje heb ik niet van mezelf maar zag ik bij een afgeworpen slider die tijdens de match masters bij me aanspoelde.
                Dat splitringetje is een heel aardig idee, ik gebruik meestal die stronfo conectortjes, (speltwartel zonder spelt met een messing busje waar je lijn doorheen loopt) met een beetje zachte dwang wordt het hoekige spelje rond genoeg om goed te kunnen bewegen, waardoor je lijn beter door de connectoer loopt

                ik probeer altijd een zo klein mogelijk gaatje te houden, de messing staajes zijn al niet zo heel dik en ik wil hem zo min mogelijk verzwakken op de bevestiging, maar ik zal eens in de karperhoek gaan kijken naar die splitringetjes, mischien zijn ze klein genoeg voor mijn smaak.

                dat ze vaker worden afgegooid is toch geen goed teken, maar gelukkig ligt het dus niet alleen aan mij, heel erg veel vergelijk met andere heb ik hier in de buurt nou niet echt wat betreft matchvissen, het is voor mij dus zelf leren en proberen ipv de kunst afkijken bij iemand anders.

                het heeft dan ook wel een paar jaar geduurt voor ik van mezelf vond dat ik het wel een beetje kon.

                Reageer

                • JohanP
                  Newbie
                  • 10-12-2009
                  • 35
                  • Niel

                  Goeieavond,

                  Hierbij enkele foto's van mijn eerste zelf gemaakte pennekes.

                  Johan
                  Attached Files

                  Reageer

                  • Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

                    Hoi Johan,

                    'K zou willen dat ik zo zelf m'n eerste pennen had kunnen maken! Je hebt ze mooi gelijk van vorm en beslist straks goed om mee te gaan vissen.
                    Groet'n,

                    Ronald


                    ><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

                    Reageer

                    • PeBo
                      Hengelaar
                      • 29-09-2007
                      • 2636
                      • Oosterhout

                      Johan,

                      Zien er goed uit. Op de Kemp hebben ze weer iemand bij om hun pennen te bouwen. Wordt het nog moeilijker voor ons om daar te winnen.
                      ]Member of the Easterwood dreamteam.
                      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                      Groeten,
                      PeBo.

                      Reageer

                      • JohanP
                        Newbie
                        • 10-12-2009
                        • 35
                        • Niel

                        lol
                        ik vis niet op de kemp
                        ik vis op de Karper waar Freddy ook viste

                        Johan

                        Reageer

                        • JohanP
                          Newbie
                          • 10-12-2009
                          • 35
                          • Niel

                          toch bedankt voor het compliment
                          ik zal mijn volgende creaties ook eens posten

                          Johan

                          Reageer

                          • Jan Broess
                            Specimen Hunter
                            • 21-09-2003
                            • 1131
                            • Nieuwegein

                            Hallo dobberkenners,

                            Ik heb een vraagje. Hoe maak je de gele bovenantenne mooi fluorescerend rood, terwijl de lichtdoorlatendheid niet aangetast wordt. Weten jullie welke verf of lak ik moet kopen, spraybus of kwastfles? En waar verkrijgbaar?

                            Ik kreeg namelijk dobbers met gele bovenantenne bij de bezorging van het webshoppen. Heel dom van mij, hehe... Rood zie ik ook prima onder omstandigheden waarin geel het best zichtbaar is. Alvast bedankt
                            Greetz,
                            Jan Broess

                            www.devaartposcar.nl

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              Hoi Jan,

                              Men fietse naar de Halfords in uw buurt en men kope daar een spuitbus fluo orange lak. (Merk; Motip)
                              Daarna als de wiedeweerga naar huis terug om uw dobbertjes te pakken. De antennes even ontvetten met thinner en de pennen in een plastic boterhamzakje stoppen. Even enkel de antennes door het plastic naar buiten prikken, de spuitbus ff schudden en sprayen maar!! (Door het plastic botehamzakje zal de rest van uw dobbertjes mooi schoon blijven.)
                              Na zo'n 10 minuten zijn uw dobbertjes weer visklaar.

                              Omdat het laagje uit een spuitbus zeer dun aangebracht kan worden, laat het mooi licht door. In ieder geval veel beter dan dippen in een potje Revell 322 (Fire Orange) modelbouw lak. Bovendien is de spuitbus veel langer houdbaar en heb je altijd je favoriete fluo kleur bij de hand.



                              Bovenstaande geldt met name voor antennes uit glasfiber. Plastic antennes kan je ook wel zo behandelen , maar dan heb je kans dat de lak er op den duur weer afspringt vanwege de flexibileit van het materiaal.


                              P.S. Deze lak zit ook op die tri-colore antennes van de pennetjes die je ooit eens van me hebt gekocht.
                              Aangepast door Roha; 04-08-2011, 07:30.
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              • Jan Broess
                                Specimen Hunter
                                • 21-09-2003
                                • 1131
                                • Nieuwegein

                                Hoi Ronald,

                                Dank je wel voor het bericht. Ik heb jouw groene dobbers inmiddels successen laten meemaken, zoals die onverwachte platte van 1800 gram op haakje 22. Heerlijk gevoelig voor de langzame stroming. Geel, vervolgens rood gleed mooi vloeiend de diepte in.

                                Ik heb korte, lichte dobbertjes van Sensas voor het snelle werk gekocht, die ik nergens kon verkrijgen. Bestellen via webshop is een risico, dat wist ik. Maar ze staan al klaar in de tuigenkoffer. De spraybus haal ik vandaag nog wel bij Halfords . Je hoort het wel of het gewerkt heeft.
                                Greetz,
                                Jan Broess

                                www.devaartposcar.nl

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎