dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jan Broess
    Specimen Hunter
    • 21-09-2003
    • 1131
    • Nieuwegein

    De kleur is verbluffend, nog mooier zelfs dan al die rode antennes!. Heb hem onder felle lamp gehouden en het fluoresceert prachtig oranje! Dank je wel voor deze geweldige aanbeveling om Motip fluorescerend oranje/rode lak te kopen. Is nu trouwens uitverkocht
    Greetz,
    Jan Broess

    www.devaartposcar.nl

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      Deze lak op gele antennes zorgt voor een fel oranje gloed als het licht erdoor schijnt. Hoewel de kleur van de antennes een heel persoonlijke blijft, ken ik zelf ook geen betere kleur om tijdens het vissen naar te kijken.

      (Uitverkocht?? Toch maar eens naar m'n aandelen in Halfords kijken!)
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • reijntjes
        Swingt(o)(i)pper
        • 12-12-2005
        • 3497
        • Asten

        Kan ik die verf ook op (oude) feeder tips gebruiken ?
        Groeten

        Frank

        2015 de Belgen verslagen in eigen huis
        2016 walk-over Blauforlaet !
        2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
        2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
        2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

        Reageer

        • Jan Broess
          Specimen Hunter
          • 21-09-2003
          • 1131
          • Nieuwegein

          Frank, dat lijkt me ook te doen. Eerst moet de top wel met een witte primer bewerkt worden of geel gekleurd zijn. Eerst met thinner of terpentine schoonpoetsen, dan met motip sprayen.

          Ronald, je bent vast in Nieuwegein geweest vandaag?!?! Om de allerlaatste bussen te kopen en rekening houdend met mij 1'tje over laten blijven
          Greetz,
          Jan Broess

          www.devaartposcar.nl

          Reageer

          • PeBo
            Hengelaar
            • 29-09-2007
            • 2636
            • Oosterhout

            Jan,
            Nog een serieuze tip vanuit het brabantse. Je hoofdhaar bewerken met die spuitbus. Wel eerst goed afplakken rondom. Je valt dan niet meer op tussen de aardbeien, maar des te meer bij de meiden. Of ben je niet meer zoekende?
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

            Groeten,
            PeBo.

            Reageer

            • Tim1995
              Lerende visser
              • 04-11-2009
              • 245
              • Overijse

              Dag pennenbouwers,
              Na een demonstratie van dobberbouw te hebben gezien in het begin van het jaar en de laatste weken alle fora uit te pluizen wat betreft dobberbouw, heb ik besloten om een poging te ondernemen om zelf mijn eigen dobbertjes samen te stellen. Ik zou simpel willen beginnen en niet meteen grote inves******en willen doen in een draaibank ect. wie weet bak ik er niks van en staat hij daar dan. Ik heb wel allerlei machines ter beschikking die misschien dienst kunnen doen in het bouwen van mijn eigen pennetjes. Even een opsomming:

              * Toestel om allerlei materiaal tussen te klemmen




              * Dubbele slijpschijf


              * Oude stofzuiger om het stof af te zuigen


              * Boor die gecentreerd word tussen 3 vlakken, deze kan naar beneden gehaald worden door te trekken aan de hendel rechts.








              Daarbij heb ik nog allerlei klein materiaal zoals vijlen, boortjes, zagen, secondelijm, constructielijm, Chinese inkt ...

              De adressen van materialen zoals poriënvuller, modelbouwverf en balsa ga ik vragen aan Benny, aangezien hij op relatief korte afstand woont en hij weet waar je zo'n dingen kan vinden van de beste kwaliteit.

              Zo dat wat betreft de materialen, nu de werking. Ik zal even schrijven hoe ik het denk te gaan doen, dan zou ik willen vragen dat jullie even bijsturen waar het eventueel verkeerd zal gaan.

              Eerst even de mallen: De draaimallen om de body van de pen te vormen dacht ik te maken uit een stuk MDF, met aan de zijkant schuurpapier gekleefd. Hier zijn blijkbaar goede en slechte in, daar kom ik straks op terug. De antenne zou ik in de boorkop steken en zo terwijl mijn boormachine draait de mal tegen het balsa houden.
              Dan het moeilijkste, de centreermallen. Hier zelf heb ik nog problemen mee, voor zover ik het begrepen heb dienen deze om een gecentreerd gat te boren door je body heen om daar je antennes in te kunnen plakken. Ik heb al gekeken op de site van Ludo Rosseel waar alles gedetailleerd uitgelegd staat, maar ik vind het toch nog moeilijk te begrijpen aangezien ik de werking niet echt helemaal begrijp. Als je naar mijn boormachine kijkt snap ik niet hoe ik die mal zou moeten plaatsen en hoe ik deze zelf kan maken met toepassing op mijn boormachine. Iemand die kan helpen ?

              Schuurpapier: Na gekeken te hebben op de site van Ludo, Ronald en Frans Teeuwen heeft iedereen een andere soort van papier of toch gedeeltelijk. De verschillende soorten schuurpapier hebben denk ik dan met de grofheid te maken. Dus ik veronderstel dat je op je draaimal een grof schuurpapier zet en tijdens het afwerken na een laklaag met een minder grof papier over je pen wrijft. Van welk merk deze dan ook is maakt niet veel verschil ?

              Nog een bijkomstig vraagje over de draaimallen: Een mal van dezelfde vorm, maar met een ander gewicht moet ook gemaakt worden ? Of is hier een andere manier voor ?

              Zo dat was het denk ik, in de toekomst zullen er zeker nog vragen bijkomen en als mijn eerste pennetje af is zal ik hem zeker posten

              Mvg,
              Tim
              http://delanevissers.skynetblogs.be/...-van-de-vijver
              Mijn favoriete stek

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                hallo Tim,

                Zolang je (karper)pennen gaat maken zoals Frans Teeuwen, zal het je wel lukken met dit gereedschap. Voor de kleinere wedstrijdpennen heb je secuurder gereedschap nodig om speling en afwijkingen te voorkomen.

                Schuurpapier gebruik ikzelf graag van 3M waterproof. Dit is behoorlijk flexibel en laat zich dus mooi inlijmen in je mallen.Wanneer je deze aanschaft in P150 tot P600 (= korrel grootte) heb je een goed assortiment te pakken. (Ga anders eerst even bij Bennie kijken wat hij gebruikt)

                Identieke mallen in diverse groottes kun je maken zoals op de site van Ludo. http://www.pennenrosseel.be/?q=node/40
                Op een foto kopieerapparaat eerst even in diverse vergroting een papieren patroon afdrukken en dit in het MDF of volkernplaat (= Trespa) slijpen zoals Ludo dit zo mooi laat zien.
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • Tim1995
                  Lerende visser
                  • 04-11-2009
                  • 245
                  • Overijse

                  Bedankt, Ronald.
                  Mijn eerste draaimal is al af, ik zal straks is gaan kijken in de zelfbouwmarkt om een centreermal ineen te steken. Zal dan ook eens kijken naar de serie van schuurpapier. Daarstraks met gewoon schuurpapier (120) gedaan, we zullen zie hoe het vlot.
                  Ik heb gisteren met Benny een verhelderend gesprek gehad en weet dus waar ik aan toe ben. Ik zal beginnen met grotere diameters antenne en zo lichtjes afbouwen om te zien waar het eindigt.
                  Nogmaals bedankt,
                  Tim
                  http://delanevissers.skynetblogs.be/...-van-de-vijver
                  Mijn favoriete stek

                  Reageer

                  • tri-cast
                    Newbie
                    • 24-12-2007
                    • 11
                    • Erembodegem

                    heeft hier iemand ervaring met Lord Nelson lak 125 ml , zou ik deze lak kunnen gebruiken voor mijn sliders af te werken ?

                    mvg chris

                    Reageer

                    • SvVoorden
                      Sportvisser
                      • 26-07-2002
                      • 747
                      • Woerden

                      Dag mensen,

                      Zijn er nog mensen die pauweveerschachten nodig hebben.
                      Ik heb nog een paar honderd schachten liggen die ik zelf niet allemaal meer ga gebruiken. Ze zijn over te nemen voor 40 cent per schacht. De diktes varieren van 4,5 tot 6,5 mm en ze zijn ongeveer 60 cm lang en helemaal schoon, je hoeft dus niet alle veerresten eraf te knippen, snijden of schuren.
                      Het zijn mooie rechte schachten, in ieder geval de meeste ervan.

                      Groeten Sjaak
                      Sjaak van Voorden

                      Reageer

                      • Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

                        Oorspronkelijk geplaatst door tri-cast
                        heeft hier iemand ervaring met Lord Nelson lak 125 ml , zou ik deze lak kunnen gebruiken voor mijn sliders af te werken ?

                        mvg chris
                        Geen idee wat voor een lak dit is. Je zou een test kunnen doen op een enkele pen en deze na het uitharden van de lak enkele dagen uitgelood in een bokaal of emmer met water zetten. Mits de lak watervast is en zich goed houdt gedurende deze test, kun je hem gerust gebruiken op je andere pennen.
                        Groet'n,

                        Ronald


                        ><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

                        Reageer

                        • tri-cast
                          Newbie
                          • 24-12-2007
                          • 11
                          • Erembodegem

                          zal ik eens proberen Roland , voor sliders Roland ben je beter met sarkanda of pauwenveren en wat is het verschil ?
                          ben reeds ook begonnen met sliders te maken , wat een plezier is dat !!

                          mvg Tricast

                          Reageer

                          • Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

                            Inderdaad Tricast, Wanneer je een goed vissende slider maakt die ook nog eens perfect vliegt tijdens de worp, heb je graag dat deze pen lang meegaat. Goeie lak is dan essentieel voor een duurzaam dobberleven.
                            Tip; probeer eerst eens een beetje van die lak uit op pauwenveren en sarkanda. Het komt nogal eens voor dat bepaalde laksoorten niet goed hechten en zo je schachten gaan schilferen.


                            Sarkandariet en pauwenveren hebben verschillende eigenschappen waardoor er bij matchvissers ook verschillen zijn in voorkeur.
                            Objectief/feitelijk gezien zijn dit de verschillen;

                            - pauwenveren zijn lichter qua soortelijk gewicht dan sarkandariet
                            - wanneer beide materialen zouden knikken neemt een pauwenveerschacht geen water op. sarkandariet zuigt zich daarentegen snel vol met water.
                            - Sarkandariet is in diameter perfect rond en verbuigt niet wanneer je de pen in de zon legt. Pauwenveren zijn vaak ietwat ovaal en buigen meestal krom in de volle zon.
                            - Pauwenveren zijn sterker en buigzamer (= zonder te knikken)
                            - De kern van pauwveer is steviger dan het foam dat in de sarkandariet zit. Je kunt er daardoor makkelijker antennes stevig inlijmen.
                            - Sarkandariet is op lengte direct klaar voor gebruik. Bij pauwenveren moet je meestal eerst de zij-veren verwijderen met schuurpapier. (Tenzij je natuurlijk die schachten van Sjaak koopt)
                            Groet'n,

                            Ronald


                            ><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

                            Reageer

                            • edje51
                              Komt net kijken
                              • 20-11-2007
                              • 67
                              • Clinge

                              Jammer dat er op dit topic niet meer wordt gereageerd/gepost.
                              Altijd met heel veel plezier gelezen en veel info gekregen.
                              Af en toe maak ik nog wel eens een aantal karper pennetjes.

                              Reageer

                              • Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

                                Hallo Edje,

                                Wanneer je alles terugleest is deze topic een heel naslagwerk geworden van maar liefst 64 pagina's. Er is dus inderdaad al giga veel info vermeld.
                                Groet'n,

                                Ronald


                                ><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎