dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #91
    Oorspronkelijk geplaatst door lolo
    Heren gebruik een andere ontvetter , terpetine daar zit ook olie in (vet ) dus het is zinloos om dat te gebruiken .
    Tinner is beter helaas niet voor je gezondheid.
    En joepie ik ga ook dobbers bouwen met met witvistotaal.....gr lolo
    Jachtlak is op terpentinebasis en daarom heel geschikt om, voordat je deze lak gebruikt, met terpentine het oppervlak alvast schoon te maken.

    ' K zie je waarschijnlijk wel straks bij het dobberbouwen.
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #92
      Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
      mijn eerste eigenbouw dobbers, zoals eerder gezegt met looddraad. dus de afwerking onderaan is nog niet helemaal naar mn zin. dit is met de nieuwe serie al anders ook het draaggewicht is iets hoger, het viel me van deze serie nl. een beetje tegen.
      Ze zien er toch prima uit! Ermee vissen zal zeker goed lukken.
      Vergis je niet in de vistechnische kwaliteiten van deze pennen omdat het draagvermogen naar jouw norm onder de maat is.
      Bij straight wagglers van Faps staat op de pennen niet het draagvermogen maar het totaal gewicht van de pen. Ze hebben volgens mij een pen gewoon op een secure weegschaal gelegd en daarna het aantal grammen erop vermeld.
      Een waggler waarop 7 gram stond genoteerd woog exact 7 gram op mijn weegschaaltje. Toen ik daarna alleen het messing gewichtje onder in de pen woog kwam de wijzer niet verder dan 5 gram.

      In dobberfabrieksland is zuiver draagvermogen bepalen en vermelden vaak nog een hele toer!
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • jeroenk
        zolang er geen ijs ligt..
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

        #93
        ben er nu achter dat er voor een 7 grams pen een hele dikke schacht gebruikt moet worden. zal binnenkort ook een foto posten van mn eerste boddied wagglers.

        Reageer

        • janb
          jan b
          • 21-11-2005
          • 1982
          • 't Nieuweland

          #94
          Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
          ben er nu achter dat er voor een 7 grams pen een hele dikke schacht gebruikt moet worden. zal binnenkort ook een foto posten van mn eerste boddied wagglers.
          ik kijk er naar uit ben zeer benieuwd
          Groeten van Jan de visser

          Reageer

          • lolo
            Geniet maar niet met mate
            • 01-05-2003
            • 3873
            • Weesp

            #95
            Als het goed is ga ik over een weekje of 3 beginnen met bouwen de tijd is nu nog het probleem maar ik hou jullie natuurlijk op de hoogte .
            En ik kijk er naar uit om jullie eens te zien.
            Gr lolo
            Groetjes
            Johnny

            Match
            Feeder
            Stok

            Reageer

            • jeroenk
              zolang er geen ijs ligt..
              • 27-12-2005
              • 1490
              • Oldebroek

              #96
              de avonden worden al korter, dus in principe kan iedereen beginnen

              @Lolo: heb je al bericht terug gehad van de WT dan? ik zou binnenkort een mail krijgen, maar ik wacht nog steeds vol spanning af.

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                #97
                Oorspronkelijk geplaatst door lolo
                Als het goed is ga ik over een weekje of 3 beginnen met bouwen de tijd is nu nog het probleem maar ik hou jullie natuurlijk op de hoogte .
                En ik kijk er naar uit om jullie eens te zien.
                Gr lolo
                Dat is wederzijds!

                Ik las in jouw profiel dat je schilder bent. Wellicht dat je ons dan een en ander kunt bijbrengen over laksoorten die geschikt zijn voor de dobberbouw.
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • lolo
                  Geniet maar niet met mate
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

                  #98
                  Over verf e.d. kan ik natuurlijk wel wat uit leggen, maar als ik jou site leest hoef ik niet veel toe te voegen alleen neem de tijd om de verf en lak en de lijm te laten drogen het is beter in elk op zicht.
                  Daar als je een pen bouw ,bouw er dan gelijk een aantal .
                  Ik heb zojuist een dremel standaard gekocht dus het begin is er want ik ben echt een leek met bouwen dus een groot feest.
                  Om even terug te komen over witvistotaal . Als het goed is krijg je per mail bericht, wat ik wel kan verklappen dat het bouwen zelfs met een accu boor moet kunnen hoe en wat ????? Anders stuur even een mail naar de redactie van Wt ,en vraag even of je een bevestiging kan krijgen .
                  Ik had het geluk dan ik met de witvistrip in denemarken naast Ton Ruis stond en al wat te horen kreeg hoe en wat en dat iedereen er wat aan zal hebben is zeker .

                  Gr johnny
                  Groetjes
                  Johnny

                  Match
                  Feeder
                  Stok

                  Reageer

                  • jeroenk
                    zolang er geen ijs ligt..
                    • 27-12-2005
                    • 1490
                    • Oldebroek

                    #99
                    ok bedankt voor je info misschien moet ik nog ff wachten, het is ook nog maar een week of 2 geleden dat ik me heb opgegeven. ik kreeg wel gelijk een bevestiging dat ik mee kon doen.

                    Reageer

                    • spuiliefhebber
                      Verificatie gaande...
                      • 22-04-2006
                      • 4156
                      • onbekend

                      @ronald ,nou ik heb mijn draaibankie hoor een unimat 3 en ik ben nu begonnen met het verzamelen van mijn spullen eromheen .

                      op jouw site zag ik die mooie gladde kop hoe heet zo'n model als ik vragen mag.

                      ik heb er zelf alleen die 3 klauwplaat erbij.

                      en wat ik ook nog wilde vragen die g8 super aflak en die poriën vuller koop ik die gewoon in de bouwmarkt of bij de schilder?

                      enne vast bedankt hoor

                      p.s. ik heb nog wel 100 vragen ,maar ik kauw eerst ff die site van je uit

                      Reageer

                      • Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

                        Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                        @ronald ,nou ik heb mijn draaibankie hoor een unimat 3 en ik ben nu begonnen met het verzamelen van mijn spullen eromheen .

                        op jouw site zag ik die mooie gladde kop hoe heet zo'n model als ik vragen mag.

                        ik heb er zelf alleen die 3 klauwplaat erbij.

                        en wat ik ook nog wilde vragen die g8 super aflak en die poriën vuller koop ik die gewoon in de bouwmarkt of bij de schilder?

                        enne vast bedankt hoor

                        p.s. ik heb nog wel 100 vragen ,maar ik kauw eerst ff die site van je uit
                        Die ' gladde kop' is een spantanghouder. In wezen doet deze 'tzelfde als een klauwplaatje maar in zo'n spantang wordt 't balsa/kunststof van 8 kanten geklemd i.p.v. drie.
                        Hierdoor kan ik bij 10mm. balsa de stok gewoon een stukje naar voren schuiven zonder dat ik een stukje verlies heb dat is ingedeukt door de klauwtjes.

                        De super G8 is een type polyurethaanlak van Vosschemie uit Belgie. Ik heb ' em via Odul kunnen regelen. In Nederland is een goeie tegenhanger te koop van het merk; De IJssel, type Double coat karaat.


                        Porienvuller voor balsa/kunststof is te koop bij modelbouwzaken. Ik heb jarenlang de porienvuller van Model Engineering gebruikt in 250ml potjes.
                        Bovengenoemde lakken/porienvuller zijn vrij helder waardoor de nerf van het hout mooi zichtbaar blijft.
                        Groet'n,

                        Ronald


                        ><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

                        Reageer

                        • jeroenk
                          zolang er geen ijs ligt..
                          • 27-12-2005
                          • 1490
                          • Oldebroek

                          jachtlak heeft nu 2 weken gedroogt, misschien tussen de eerste en tweede laag niet lang genoeg gedroogt. want het water blijft er in druppels aanhangen, ook is het niet helemaal super hard.
                          zojuist bij de modelbouwzaak geweest, heb er gelijk messing 0.5mm meegenomen, zou dit voor oogjes gebruikt kunnen worden? (bij grotere dobbers natuurlijk)

                          Reageer

                          • rickie
                            hoe kouder hoe beter
                            • 18-11-2005
                            • 2377
                            • Oldebroek

                            is dat systeem met die verwisselbare loodjes ook zelf te maken?

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              Oorspronkelijk geplaatst door rickie
                              is dat systeem met die verwisselbare loodjes ook zelf te maken?
                              Jazeker; Het is alleen veel werk als je dat goed wilt aanpakken. Bovendien merk ik uit gesprekken met andere bevriende matchers dat er zeer weinig gebruik wordt gemaakt van dat loodverwisselen. Zelf heb ik nu dus alleen nog maar vast lood aan m'n pennen.

                              Verwisselbaar systeem zelf maken deed ik zo;

                              Een boutje rvs M3 van 4 cm lang slijp ik de kop af. Het staafje dat ik overhoud lijm ik 3 cm in de pen. (Er steekt dus nog 1 cm uit.)
                              Van geschikt schuiflood dat ik in de hengelsportzaak koop, zaag ik met een fijne ijzerzaag plakjes die op de rvs schroefdraad passen. Het opsluitgewichtje met het warteltje erin koop ik ook bij de hengelsportzaak. Deze kunnen uit de catalogus van Sensas worden besteld. De schijfjes zijn ook via Sensas te bestellen alleen vind ik deze veeeeel te duur.
                              (€ 2,00 voor 4 messing schijfjes!!)
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              • odul
                                pennenbouwer
                                • 11-05-2005
                                • 196
                                • Zedelgem

                                Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
                                jachtlak heeft nu 2 weken gedroogt, misschien tussen de eerste en tweede laag niet lang genoeg gedroogt. want het water blijft er in druppels aanhangen, ook is het niet helemaal super hard.
                                zojuist bij de modelbouwzaak geweest, heb er gelijk messing 0.5mm meegenomen, zou dit voor oogjes gebruikt kunnen worden? (bij grotere dobbers natuurlijk)
                                Gebruik de G8 lak en je hebt dat probleem niet! Met deze G8 afgelakte pennen kan je de dag erna mee gaan vissen. De lak is af en plakt niet meer.

                                odul
                                Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎