Loodje op de onderlijn (feederen)

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Frits
    gebruiker
    • 22-07-2004
    • 231
    • Papendrecht

    Loodje op de onderlijn (feederen)

    Op hard stromend water word wel eens een loodje op de onderlijn gezet om een rustigere aasaanbieding te krijgen. Als ik dit doe raakt mijn onderlijn steeds in de knoop. Wat doe ik verkeerd ????

    - Hoe zwaar moet het loodje zijn?
    - Hoe ver moet het loodje van de haak af staan
    -Word er 1 loodje of meerdere loodjes gebruikt?
    - Moet je je aas anders aan de haak bevenstigen, ivm het roteren van het aas.

    gr.

    Frits

  • Theo de Kreij (van Berner

    #2
    -Vermoedelijk doe je het loodje te hoog op de onderlijn. Wanneer je het loodje vastpakt en de haak naar boven brengt mag die niet bij de korf komen, maar moet er onder blijven.
    -Het gewicht van het loodje is afhankelijk van wat je wilt. Op stroming zal de vis er niet snel last van hebben en kan je makkelijk een nummer 6 of 4 monteren.
    -In de regel monteer je maar 1 loodje, circa 15 cm van de haak af.
    -Als je zachtjes in de made knijpt zie je een puntje waardoor je de haak heen prikt. Bij 2 maden moeten die puntjes tegen elkaar liggen. Dus tegenovergesteld aanprikken. Zo komen de maden netjes tegen/langs elkaar te hangen en heb je hoegenaamd geen last van twisten. Zet je een caster en een made op, dan kan je het beste de caster over je haaksteel schuiven en in de bocht de made hangen. Dan heb je ook minder last van kinken en je hak is mooi weggewerkt.

    Reageer

    • Frits
      gebruiker
      • 22-07-2004
      • 231
      • Papendrecht

      #3
      Bedankt Theo,

      Ik gebruikte een zwaarder loodje (BB) wat op 8 cm van de haak zat. Het aanzetten van de maden wist ik wel, maar de combi's van aas is wat lastiger. Met name meerdere korrels mais of meerdere casters op de haak gaan erg gauw twisten. Tevens laten casters zich moeilijk over de haakstelle schuiven bij de grotere haakmaten. Heb je hier nog tips voor?

      Reageer

      • Feeder'81
        Newbie
        • 02-02-2005
        • 27

        #4
        Misschien moet je meerdere kleine loodjes gebruiken. Een loodje kan juist ervoor zorgen dat de vislijn in de knoopraakt.

        Reageer

        • tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

          #5
          Hallo Frits

          om het twisten en missers te voorkomen kun je ook de casters en maden dwars op de haak prikken om en om
          gr Gerard

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Het kan ook aan je montage liggen. Heb je bijvoorbeeld een lusmontage waar je onderlijn boven je korf of onder je korf is bevestigd? Hoe hoger de onderlijn is bevestigd, hoe meer vat de stroom op je onderlijn heeft, hoe meer kanten hij op 'wappert'.
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • Frits
              gebruiker
              • 22-07-2004
              • 231
              • Papendrecht

              #7
              Tester, dat zal ik ook eens proberen.

              Eduard, mijn onderlijn (1 meter) ligt languit gestrekt op de bodem. De montage van de onderlijn zit dus onder de korf

              gr. Frits

              Reageer

              • Feeder'81
                Newbie
                • 02-02-2005
                • 27

                #8
                Soms kan het ook handig zijn om je onderlijn door de voerkorfje te laten lopen. Zo weet je zeker dat er minder kans is op dat d elijn wappert en tijdens de dril zal d evoerkorf sneller leeg raken.

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎