brasem

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • helpat
    Frequent aanwezig
    • 27-09-2004
    • 154
    • Beek (zuid-limburg)

    brasem

    Hoi,

    Ik was afgelopen zondag gaan vissen op de vijver waar ik altijd ga. Ik had mijn vaste stok ingelegd. Daarna heb ik de werphengel erbij gepakt en wou gewoon vanalles gaan experimenteren. Ik begon met een schuiflood gemonteerd tussen 2 kleinere hagelloodjes. Ik had aan de haak een mix van maden en casters gedaan. Ik gooide het hele spul het water in. Ik zat wat rond te staren en op een gegeven moment begon de werphengel te rinkelen en te bewegen. Ik haald heeeeeeeel voorzichtig de lijn binnen en er zat voor mijn gevoel een aardig formaat vis aan. (aangezien ik beginner ben vond ik dit al heel wat)!
    Ik nam hem uit het water en het bleek een brasem te zijn. Hij was 48 cm breed, en dat vond ik toch wel gaaf. Kan iemand mij zeggen wat ongeveer de normale maten van een brasem zijn. En welk haakaas kan je het beste gebruiken voor de brasem?????
    Al met al kon mijn dag al niet meer stuk, maar het kan goed zijn dat het voor de meeste van jullie maar een kleine maat vis is!
    Groetjes, helma


    [Gewijzigd door helpat op 05-23-05 at 11:15 AM]
  • Feeder'81
    Newbie
    • 02-02-2005
    • 27

    #2
    Een normale maat voor brasem? Tja ik denk tussen 30 en 50 cm? Een brasem van 60 cm en hoger is al aardig.
    Welke haakaas? Maden, casters, mais, wormen. Hangt er van af hoe je vist? Met de feeder of met een matchhengel.

    Reageer

    • helpat
      Frequent aanwezig
      • 27-09-2004
      • 154
      • Beek (zuid-limburg)

      #3
      Ik zal je zeggen, het is zo'n werphengelset van bij de lidl. Hij is 2.40 lang, en er staat nog iets op van 20-40.

      Reageer

      • † Frederik de Belder
        [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
        • 13-01-2003
        • 5730
        • Niel (België)

        #4
        Waar het vandaan komt heeft geen belang, als je er maar vis mee vangt, dat is toch het voornaamste hé.

        Groetjes Freddy

        ********************************
        * Teamlid "Dierenvriend" België *
        ********************************
        http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

        http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

        http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

        Reageer

        • FeederNiek
          Newbie
          • 13-08-2004
          • 7

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door helpat

          Daarna heb ik de werphengel erbij gepakt en wou gewoon vanalles gaan experimenteren. Ik begon met een schuiflood gemonteerd tussen 2 kleinere hagelloodjes. Ik had aan de haak een mix van maden en casters gedaan.
          Er werd dus gevist op (min of meer) de manier zoals dat met een feeder gebeurd. Je zou dus i.p.v. dit schuiflood ook een korf kunnen bevestigen. Welk aas je vervolgens gebruikt maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Mais of maden/casters gaan bij brasems altijd wel goed. Met pieren is het iets lastiger maar lukt wel. Let wel op het gesloten seizoen voor levend aas.

          succes Niek

          Reageer

          • Eijkb
            Banned
            • 13-08-2003
            • 215

            #6
            Ik vis altijd op brasem met de winckle picker (lichte werphengel) en voedselkorfje. De brasems die ik vang zijn gemmiddeld 40 centimeter. Ze beginnen hoog in de 20 tot aan de 55 centimeter. De grootste tot nu toe (en ik vis al jáááren op brasem) is 64 centimeter geweest. Vissen boven de 55 vang ik dus maar zelden, meestal tussen de 30 en 50 zoals Feeder al zegt.

            Als haakaas gebruik ik over het algemeen 2 of 3 maden en haak 12 als ik vrij vis. Als ik in "competitie" vis met vrienden gebruik ik 1 a 2 maden en haakmaat 16. Ze bijten overigens ook op de pier en mais, maar met maden toch het meeste succes. Daarnaast is het belangrijk een voerplek te creeëren. Gewoon wat brasemvoer kopen bij de hengelsport winkel en dit met je aas aanbieden via een voedselkorfje of door het handmatig bij te werpen in ballen van ongeveer een tennisbal groot. Zorg dat je steeds op dezelfde plek vist en dat je daar dus genoeg voer en aas aanbiedt om de vis op je stek te houden.

            Ik ben een recreatieve visser en ben niet echt bezig met allerhande technieken etc. En toch vang ik op deze manier best veel vis (vooral brasem dus, maar ook wel voorntjes, baarsjes en heel af en toe windes, zeelt of zelfs een karper).


            Terheijden - 21/05/2005/ - Haak 16 met 1 made. 57 centimeter.


            Terheijden - 21/05/2005/ - Haak 16 met 1 made. 53 centimeter.



            [Gewijzigd door Eijkb op 05-23-05 at 02:36 PM]

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎