Beginner zoekt hulp bij keuze vaste stok

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • DIJK!
    Beginnert
    • 05-03-2007
    • 5
    • Meppel

    Beginner zoekt hulp bij keuze vaste stok

    Hallo Forummers,

    Ik ben sinds afgelopen zomer tijdens een vakantie in Zweden enigzins verslaafd geraakt aan het vissen. Ben begonnen met een kleine vaste stok en vervolgens werphengels, feeder en picker aangeschaft.
    Nu bevalt mij het vissen met een feeder en dan met name met de picker ontzettend goed. Maar ik begin het dobbertje zo af en toe toch ook te missen.
    Daarom ben ik al enige tijd op zoek naar een vaste hengel. Onder andere dit forum en internet afgezocht naar tips. Ik heb met name interesse in een stok van max. 9.50m. Waarom? Als beginner vind ik en ervaar ik een langere stok als onhandig en lastig om mee te starten. Bovendien is de prijsklasse voor een goede (lange) hengel op dit moment gewoon te hoog.

    Ik heb inmiddels een aantal hengels bekeken waaronder de:

    Ultimate ambassador 3000 400 Gram 9.50m (4delige topset + powerkit) 249,50

    Spro Cresta S7/6 Pack 8 341 g 9.50 m 1.53 m 239,99 (mini extension en een 4-delige topset.

    Spro Cresta S7/2 6 661 g 9.50 m 1.61 m 169,99 (mini extension en een 4-delige topset.

    Garbolini ?? 9.50 m ongeveer zelfde gewicht als de ultimate. geen extra's 250 euro

    Nog niet gezien/vastgehouden maar eventueel interessant

    Catana CX Competition 7 709 g 9.50 m 1.60 m 159,99
    Hyperloop Competition BX 7 833 g 9.50 m 1.56 m 135,00
    Technium XTA Margin 6 + Butt 537 g 9.50 m 1.63 m 269,90

    Ik vraag of jullie mij kunnen adviseren in deze hengels, het budget is 250 euro en ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer met al die soorten en merken. Dus ben ik benieuwd naar kwaliteit/prijs verhouding. Service en duurzaamheid. En het gemak qua vissen. Van de hengels die ik in de handen heb gehad beviel de ultimate mij het beste. In zoverre dat ik alleen kan zeggen dat deze hengel erg goed in de hand lag op volle lengte en er volgens mij veel actie in de hengel zit qua soepelheid.

    Verder ben ik een regelmatige visser (2x per week) maar puur voor de recreatie.

    Ik lees dit forum nu een tijdje en wil nog even aangeven dat ik hier al heel veel gelezen/opgeslagen en uitgeprint heb. Dus dank voor degene die hier zijn kennis deelt met anderen en beginners zoals ik.

    Groeten DIJK!
  • Ruud Engels
    Hollands Belgisch Visser
    • 21-02-2007
    • 61
    • Weert

    #2
    Hallo Dijk,

    De genoemde merken die je hebt genoemd ken ik niet uit ervaring, ik kan er dus ook geen eerlijk antwoord op geven. Des al niet te min zijn het vooraanstaande merken waar je zeker een goede keuze uit kunt maken.

    Misschien dat je ook nog eens naar Sensas kunt kijken?

    Het enigste wat ik je graag als advies mee wilt geven uit eigen ervaring, is om toch nog eens over de lengte van je hengel na te denken.

    Ook als je enkel en alleen recreatief vist kan het soms net voldoende zijn om 11,5 mtr in je handen te hebben.
    Toen ik na ruim 15 jaar weer met witvissen begon maakte ik dezelfde fout door te denken dat ik met 9,5 mtr voldoende zou hebben.
    Inmiddels ben ik over gestapt (met volle tevredenheid) naar een Sensas Power Match 614 van 11,5 mtr.

    Het hanteren van een langere stok heb je binnen 1 weekje vissen (voor jou dus ongeveer 2x zoals je aangeeft) vlot zat onder de knie en daarna zul je er niets meer van merken. In gewicht maakt het niet gek veel uit. Enkel bij meer wind zul je het verschil merken.
    Daarbij kun je van een 11,5 mtr oversteek hengel korter maken (verlengdeel weglaten) en er alsnog op 9,5 of 10 mtr mee vissen (afhankelijk van merk hengel)

    Ik kan me voorstellen dat er natuurlijk ook nog budgetair nog een gedachte achter zit. Op dat moment houdt het natuurlijk op een bepaald punt op en zul je keuzes moeten maken. In ieder geval wilde ik mijn eigen ervaring qua lengte met je delen in de hoop dat je er iets aan hebt
    Hopelijk dat andere vissers je meer kunnen vertellen over de hengels waar je je vragen over hebt gesteld.

    In ieder geval ook succes met het maken van de juiste keuze hengel.

    Groeten Ruud
    Vijf dagen per week achter het net vissen is lang genoeg, die overige 2 dagen moeten we het net maar zien te vullen

    Reageer

    • DIJK!
      Beginnert
      • 05-03-2007
      • 5
      • Meppel

      #3
      Hallo Ruud,

      Bedankt voor je reactie en tips, vanmiddag ben ik nog even op bezoek gegaan bij Vlemmix in Steenwijk en ook daar een goed verhaal en uitleg gekregen. De betreffende persoon raadde mij hetzelfde aan als jou En dan thuis komen achter je pc kruipen en exact hetzelfde lezen. Best grappig. Nu ik jouw verhaal koppel aan wat ik vanmiddag te horen kreeg denk ik inderdaad dat ik me ga richten op de 11.50 meter stokken. De aanschaf is inderdaad iets duurder maar ik denk dat je gelijk hebt. Het leek me in eerste instantie een hele toer om met zo'n lange stok daadwerkelijk handig te kunnen vissen.
      En uiteraard heb je gelijk als je zegt dat je korter kan vissen.

      Vanmiddag onder andere de Shimano technium ax 11.50 en de JVS opticon 11.50 bekeken en gehanteerd. Ook nog een paar andere die of niet bevielen of de aanschafprijs qua budget te hoog ligt.

      Bovengenoemde hengels vond ik beide goed en leken me best goed hanteerbaar. De opticon is in diameter dunner en wat duurder. 270,- voor de shimano en 300,- voor de JVS. Ik zal je tip ter harte nemen en ook eens kijken naar de Sensas. Weet iemand toevallig een dealer in drenthe/groningen? Heb nog niet gezocht, maar zal ook even op internet zoeken naar een dealer.

      Groet Alwin

      Ps meer tips en reacties zijn welkom. Lees graag ervaringen van ervaren sportvissers.

      Reageer

      • yannik
        De kasteelvissers Viane
        • 27-07-2006
        • 694
        • Geraardsbergen

        #4
        ik kan me alleen maar aansluiten bij de raad van Ruud. het is ook zo dat als je met een stok van max 9.5m gaat vissen op 9.5m dan zal deze veel zwaarder aanvoelen dan een stok waar je 9.5m mee vist maar dat je max lengte 11m is door dat je achterste delen meestal dikker zijn enzo... je begrijpt me wel hé
        Wie vist, die vangt!

        Reageer

        • DIJK!
          Beginnert
          • 05-03-2007
          • 5
          • Meppel

          #5
          Hallo,

          Ik heb imiddels een hengel aangeschaft, en het is de Shimano Technium XTA 11.50 (pack) geworden. In eerste instantie zou het de JVS opticon of de shimano AX worden. Maar toen bleek dat er afgelopen maandag 20% korting was en ik daar maar gelijk gebruik van maakte om een iets duurdere hengel te kopen. Ben verder erg benieuwd hoe het met vissen gaat. Ik laat het nog wel weten.

          Groeten Alwin

          Reageer

          • chappyken9
            Newbie
            • 26-04-2006
            • 7

            #6
            ik heb mij vorig jaar een bifa magic powerlight pro 950 gekocht, en ik heb er geen klagen van.
            de winkelprijs is nu 200 euro, en je kan vissen tot 20/00

            Reageer

            • maddwarf
              Frequent aanwezig
              • 04-05-2007
              • 171
              • Heerlen

              #7
              He dijk al wat vissen gevangen met je nieuwe aanwinst..?
              groet john

              Reageer

              • DIJK!
                Beginnert
                • 05-03-2007
                • 5
                • Meppel

                #8
                Hey,

                Ja denk dat ik nu ongeveer 7 x met mijn nieuwe aanwinst gevist heb. En krijg er steeds meer handigheid in. De eerste keren begon ik haast te twijfelen hoe je in godsnaam handig met een zo'n lengte kan vissen en of mij dat wel zou bevallen. Maar nu ik inmiddels leuke brasems en voorns uit het water gehaald heb bevalt het echt steeds beter.
                Alhoewel gistermiddag echt dramatisch was, gelukkig was het zonnetje en het plekje nog aangenaam want de vis was volledig in rust..

                Als het een beetje meezit ga ik vanavond nog even een paar uurtjes. O ja en ik heb natuurlijk geen vergelijk qua hengels maar hij bevalt echt goed. En verder test ik van alles uit wat ik hier lees en probeer zo wat ervaring en kunde op te doen.

                Groeten

                Reageer

                • fnz
                  Komt net kijken
                  • 07-05-2007
                  • 55
                  • Brasschaat

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DIJK!
                  En verder test ik van alles uit wat ik hier lees en probeer zo wat ervaring en kunde op te doen.
                  Groeten
                  Doe ik ook zo hoor, staan lekker handige tips hier

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎