dobber

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

    #31
    nouja je zegt "wat duurder"ik dacht maar dat weet je zelf beter denk ik dat ze circa 4,25 waren dat is hier in mijn dorp altijd nog ongeveer 10 gulden ik vind dat duur om niet te zeggen erg duur.

    ik maak ze ook zelf en ik koop er nog veel meer maar ik zie talloze merken rond de 2 euro zitten en dat vind ik een groot verschil.

    aan materiaal kost hij een wat zal het wezen 10 cent wel je arbeid natuurlijk.

    ik en ik denk velen met mij wat maakt dan jouw dobber zo goed dat hij die prijs rechtvaardigd vergeleken met een colmic van 1,80 .

    die weet ik ook niet kapot te krijgen ik vis daar hele winterserie's mee in de havens hier.

    voor mij blijft het een gebruiks artikel kapot hop weg ermee de volgende.

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #32
      Geer,

      zou ik toch overwegen een andere boekhouder of accountant in te huren.... Ook een hobbyist moet namelijk loonbelasting e.d. afdragen. Daarnaast heeft een hobbyist ook nog het probleem dat hij minder mag aftrekken etc. (de zgn. bruttokosten) en in sommige gevallen moeilijker aan materiaal kan komen (groothandels zijn meestal niet zo 'happig' met het leveten aan particulieren, omdat ze maar kleine afnames doen). Daardoor moeten zij vaak duur hun materiaal inkopen. Die vlieger gaat dus niet op...
      Het grote verschil zit 'm er gewoon in dat een hobbyist er niet van hoeft te leven, een 'pro' wel. Als een hobbyist zijn onkosten eruit heeft en eventueel een zakcentje is het al goed. Een hobbyist laat zich ook niet door de markt leiden, maar doet eerder zijn eigen ding. Zodra je er 'van moet leven' gaan er andere criteria gelden en wordt hobby meestal niets meer dan beroep. Dan ga je kijken naar de markt: Wat wordt gevraagd? Kan ik dat leveren? Wat is mijn plek in de markt?
      Om weer even on topic te gaan... Zo ook met die verwisselbare antennes. Gewetensvraagje:
      Lever jij alleen dobbers met verwisselbare antennes omdat de markt (klanten) echt alleen daarom vraagt of is het andersom: Door jou status als vakman neemt de markt jou theorie aan voor zoete koek en daardoor kun jij je beperken tot het leveren van alleen dobbertjes met verwisselbare antennes?
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • geertje
        Banned
        • 07-03-2004
        • 31

        #33
        Eduard

        Om even bij het onderwerp te blijven het volgende.
        Ik probeer te maken wat mijn klanten vragen.
        De pennen met de verwisselbare antennes met mijn systeem worden al jarenlang gebruikt door een grote groep gerenomeerde wedstrijdvissers en recreatievissers naar goede tevredenheid,denk aan reacties vaste klanten
        Mede om in contact te blijven met mijn klanten door heel nederland en Belgie sta ik op beurzen, daarom weet ik denk ik goed waar ik over praat.
        Neem maar van me aan als je rommel verkoopt dat je in deze tak van sport snel uitgerangeerd bent.
        Voorlopig heb ik mijn handen vol aan het maken van deze pennen.
        Neemt de vraag af of wordt de behoefte aan vaste antennes groter dan speel ik daar op in, wordt het alleen eenvoudiger.
        Tenslotte over de prijs,handgemaakte pennen maken kost nu eenmaal tijd en daar hangt een prijskaartje aan zoals roha al op dit forum al heeft omschreven.

        groeten Geer

        Reageer

        • jeroenk
          zolang er geen ijs ligt..
          • 27-12-2005
          • 1490
          • Oldebroek

          #34
          ik vis nu een paar maand met dobbers van Ronald. met een oranje glasfiber boven antenne. deze bevallen mij zo goed dat ik geen andere plastic rommel meer wil.

          Reageer

          • jeroenk
            zolang er geen ijs ligt..
            • 27-12-2005
            • 1490
            • Oldebroek

            #35
            ik wou toch nog even reageren ook al is het off -topic:
            zoals al aangegeven: ook ik vind dat je bij zo'n relatief kleine genootschap dobberbouwers gewoon openlijk informatie mag delen. ik ben blij dat Ronald dit doet, anders was ik waarschijnlijk nooit begonnen met het maken van matchpennen. ik ben Ronald er tot op nog erg dankbaar voor door het dobberbouwen heb ik niet alleen een boel vistechnische ervaring gekregen, je leert er ook veel viscollega's door kennen.

            en voor concurrentie hoeven we niet bang te zijn: we zullen er toch geen gouden bergen aan verdienen. (tenzij je je dobbers erg duur maakt )

            Reageer

            • odul
              pennenbouwer
              • 11-05-2005
              • 196
              • Zedelgem

              #36
              TIPS voor geer

              Beste geer

              Voor zover ik weet en ik vind dit niet uit!, ben jij bij mij gekomen op de beurs te Kortrijk en heb je me overdonderd met vragen allerhande betreffende pennen bouwen. Iedereen weet dat er toch wel enkele werkwijzen zijn om tot een goed resultaat te komen. Nu iedereen weet dat ik vrijgevig ben met tips en de werkwijze die ik hanteer, dus destijds ook met jou. Dat de liefde van één kant kwam wist ik toen nog niet! Als je dit vergeten bent is je geheugen wel zeer selectief! Vragen, niet te doen voor iemand die zei dat hij 17 jaar ervaring had. vragen over lak, kleur, inox verenstaal, onuitwisbare gewichtsaanduiding, alle vragen werden met een antwoord voorzien tot ...... ik begon te vragen uit enthousiasme waarschijnlijk! (Iedereen heeft wel eens een zwak momentje) Kijk, ik deel alles met iedereen, vraag maar aan Ronald, er is niets mooier om tot een resultaat te komen met meerdere mensen want het warm water is reeds lang uitgevonden! Ik hoor (weerom lang geleden) van de vertegenwoordiger van die Rohacell destijds dat ik info opzocht betreffende die materie en dat we met het aanschaffen van die Rohacell (in jou taal kunststof) een beetje in jou exclusiviteit en vaarwater kwamen, we waren (Ronald en ik) al volop bezig met het testen van kunststof. Dubbele levering? niet delen? niet mogen afkopen! Nog?...... komt je geheugen terug? Dank je wel, ik wil ze niet meer , zelfs geen reactie. Laat Professionalisme en hobby een eigen weg opgaan. Ik zie me al een discussie voeren met VB of Colmic over pennen maken, ha ha. Wij geven echte info door aan al wie het horen wil, aan alle mensen die een hobby bij hebben in een hobby nl. pennen maken zoals zij dat willen.
              In de jaren ben ik er technisch op vooruitgegaan mede door Ronald zijn tips en inbreng en ik ben er behoorlijk trots op. Jaarlijks komen we enkele keren samen om nog betere pennen te maken, onlangs was er nog de slider clinic in Lith. Eigenlijk te veel om op te noemen. Waarschijnlijk is dit off topic en om terug te keren naar de essentie deel ik de mening van Ronald, dat je pennen hebt die perfect in balans zijn alles vast gelijmd. Ik kan er inkomen dat er mensen zijn die niet goed zien en beter een pen hebben met verwisselbare antennes. Voor elk wat wils dus.
              De groeten Odul
              Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

              Reageer

              • odul
                pennenbouwer
                • 11-05-2005
                • 196
                • Zedelgem

                #37
                Pennen met verwisselbare antenne

                Nog iets geer: ooit vroeg ik jou een pen op diezelfde beurs te Kortrijk! Ik kreeg er geen, bang zeker? Weet je het nog? Wel enkele jaren geleden kreeg ik bij het abonneren op WT 3 geer-pennen. Als we je iets vertellen, luister dan toch, het waren balsa pennen, de onuitwisbare gewichtsaanduiding ging er zo af, dus na de poriën vuller moet je de gewichtsaanduiding opzetten, niet even vlug oude pennen verpatsen en een dun laagje vernis over zetten. Weerom betere pennen en iedereen wordt er wijzer van!
                Odul
                Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

                Reageer

                • spuiliefhebber
                  Verificatie gaande...
                  • 22-04-2006
                  • 4156
                  • onbekend

                  #38
                  hahaha zo hoor je nog eens wat.

                  het is natuurlijk wel waar als je zoekt op google naar geer pennen kom je ook hier terecht.

                  en dan zou het mooi wezen als hier een lofzang over die pennen stond.

                  het is nooit leuk als een ander met de "eer"wil gaan strijken terwijl je mekaar slechts wil helpen.

                  dan begrijp je de patent rechten gelijk want er lopen een berg natnekken in het rond.

                  ik zag op de site staan 3 antennes voor 1,50

                  gloeiende ik heb er net een paar duizend besteld ik hoop niet dat ik daar dezelfde prijs betaal


                  p.s.als het echt een verkoop praatje is dan is het spam en dus verboden.

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #39
                    Glasfiber

                    Hallo

                    nu jullie het toch over antennes hebben tot hoe dun kun je glasfiber kopen

                    om een dobber met doorlopende antenne te maken
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

                      #40
                      Dag Tester,

                      Jouw vraag lijkt me meer iets voor de andere topic; materialen voor de dobberbouw.
                      Als antwoord kan ik je zeggen dat het al vanaf Æ 0,6mm te koop is. Dit is echter wel errug dun om te dienen als bovenantenne. Bovendien is het op de lengte die jij bedoelt behoorlijk slap als het ook als onderantenne moet dienen.
                      Persoonlijk zou ik voor dit materiaal niet dunner dan 0,8mm gaan of overstappen op (het stuggere) carbon.
                      Groet'n,

                      Ronald


                      ><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

                      Reageer

                      • benny
                        dobbertjesvraagbaak
                        • 09-12-2002
                        • 383
                        • omgeving Leuven(B)

                        #41
                        Bedankt!!

                        Sinds vorige winter ben ook ik gestart met een nieuwe hobby: "de Dobberbouw"

                        Na een zeer moeizame start was het zoeken naar de betere "inlichtingsbronnen" een must! Het was immers niet haalbaar om op relatief korte termijn tot een degelijk , bevredigend resultaat te komen.
                        Het opnieuw terugvinden van het NHSF(na enkele tijd afwezig geweest te zijn) en in het bijzonder de topic over dobberbouw, waarvan Roha en Odul de grote leveranciers zijn van uiterst degelijke info, was voor mij genoeg hulp om ermee verder te gaan. Ook hun websites verschaften me info die ertoe geleid hebben dat ik met een vreselijke ziekte zit: "De Dobberbouwmicrobe"

                        Ik heb echter zelf ook moeten vaststellen dat niet iedere dobberbouwer even open is wat betreft informatie-deling, zelfs niet bij persoonlijk contact op een beurs met gerichte vragen.....

                        Ik zou dan ook alle deelnemers aan de topics over dobbers en dobberbouw(en in het bijzonder Odul en Roha) willen danken voor hun hulp!! Zonder hen zat al men dobbergepruts en het benodigde materiaal al lang in de vuilbak!

                        Soryy voor deze OFF-topic, maar om toch nog even ON-topic te blijven:
                        Zelf heb ik niet zo een grote behoefte aan verwisselbare antenne's, aangezien ik wel begiftigd ben met een stel haviksogen(swa ) en dus dikwijls vis met zeer dunne antennes(0.6mm, of soms zelfs nog ietjes dunner), waar een gaatje in boren niet al te evident is.

                        Ik heb voor een bevriende visser wel al enkele dobbers gemaakt met verwisselbare antennes. Deze aanmaken lukte me vrij goed, waardoor ik dus ook niet begrijp waarom deze antenne's zo relatief duur dienen te zijn.
                        Vissen is NIET mijn hobby,
                        Vissen is mijn leven!

                        Reageer

                        • tester
                          Maas en Waal visser
                          • 06-03-2004
                          • 2596
                          • Son

                          #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                          Dag Tester,

                          Jouw vraag lijkt me meer iets voor de andere topic; materialen voor de dobberbouw.
                          Als antwoord kan ik je zeggen dat het al vanaf Æ 0,6mm te koop is. Dit is echter wel errug dun om te dienen als bovenantenne. Bovendien is het op de lengte die jij bedoelt behoorlijk slap als het ook als onderantenne moet dienen.
                          Persoonlijk zou ik voor dit materiaal niet dunner dan 0,8mm gaan of overstappen op (het stuggere) carbon.
                          Hallo Roha op dat andere topic lees ik al een verkooper bedankt voor de info

                          ik heb nu doorlopende carbon antenenne,s van 1 mm dat bevalt me goed

                          fiberglas zie ik meestal beter daarom wil ik er nu maken van fiberglas

                          daarom nog een vraagje is fiberglas van 1mm stug genoeg als doorlpende antenne

                          b.v. d.
                          gr Gerard

                          Reageer

                          • jeroenk
                            zolang er geen ijs ligt..
                            • 27-12-2005
                            • 1490
                            • Oldebroek

                            #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                            het is natuurlijk wel waar als je zoekt op google naar geer pennen kom je ook hier terecht.

                            en dan zou het mooi wezen als hier een lofzang over die pennen stond.
                            ja hier staat heel wat anders dan op Geerwedstrijdpennen puntnogwat (wantikwilgeennegatievereclamemaken)

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door tester
                              Hallo Roha
                              ik heb nu doorlopende carbon antenenne,s van 1 mm dat bevalt me goed

                              fiberglas zie ik meestal beter daarom wil ik er nu maken van fiberglas

                              daarom nog een vraagje is fiberglas van 1mm stug genoeg als doorlpende antenne

                              b.v. d.
                              Die diameter van 1mm. is geen enkel probleem voor het maken van doorlopende antennes! Pas wel op dat je mooie gladde fiber koopt waar je je niet aan kunt snijden. Het mooist zou die doorzichtige fiber zijn waar je enkel een dun laagje fluo oranje of geel (van Humbroll) overheen doet. Dan laat je antenne het licht doorschijnen als de zon er achter staat. Dit geeft vaak een zeer helder effect waardoor je de indruk hebt dat je met een veel dikkere antenne zit te vissen. Wil je het helemaal perfect doen dan koop je een zonnebril met rode of gele lenzen. Daar kun je onder 90% van alle lichtomstandigheden je antenne goed mee zien.
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              • Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

                                #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
                                ja hier staat heel wat anders dan op Geerwedstrijdpennen puntnogwat (wantikwilgeennegatievereclamemaken)
                                Even iets recht zetten;

                                Op de pennen van Geer heb ik weinig aan te merken. Het zijn op zich goeie dobbers waar, net als met de mijne, best een visje mee te vangen zal zijn.
                                Het feit dat ik niet weg ben van zijn verwisselbaar sysyteem hoeft niet te betekenen dat anderen daarmee ook niet overweg kunnen. Elke visser heeft nu eenmaal zijn eigen wensen en normen over het materiaal dat hij gebruikt.

                                Het gaat mij meer om de manier waarop Geer zich hier op het forum en in de praktijk tegenover andere pennenbouwers profileert.

                                Dat hij €4,25 voor een pen vraagt moet hij zelf weten.

                                (Misschien moet ik dat ook maar gaan doen met al die tijd en kostbare materialen die ik in de detailhandel moet kopen)
                                Groet'n,

                                Ronald


                                ><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎