relatie buigweerstanden tips en ideaal werpgewicht (gevulde korf)

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Tony123
    De eenzame visser
    • 20-12-2004
    • 38

    relatie buigweerstanden tips en ideaal werpgewicht (gevulde korf)

    beste feedervissers

    zou iemand me kunnen zeggen wat het ideaal werpgewicht is (bruto dus korf gevuld) per tip
    bvb een tipje van 1 oz daar kun je het best een totaal gewicht van X gram mee werpen... etc.kunnen jullie in je antwoord ook vermelden of het hier over een carbontopje of glasvezeltip gaat?

    Bestaat er geen vuistregel die eenmaal je de buigweerstand (testcurve) van het tipje kent , je automatisch via een formule het ideale werpgewicht kunt berekenen?.

    Ik weet wel dat 1 oz 26 gram is , maar dit is de testcurve van de tip , niet het optimale werpgewicht denk ik

    dank u

  • Jans
    Toekomstig expert
    • 13-03-2004
    • 272
    • Drenthe

    #2
    Moi,

    Het ideale werpgewicht heeft volgens mij maar voor een klein gedeelte te maken met de top.
    Niet voor niets zijn er light, medium, heavy en extra heavy feeders te koop.
    Het ideale werpgewicht zal je volgens mij dan ook moeten zoeken in de combinatie feeder en top.
    Een super zware korf gebruik je alleen in zware omstandigheden waarbij je toch geen ultra dunne top zal gebruiken.
    Er is altijd iemand die nog minder vangt.

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #3
      Ikzelf zou het allemaal wat minder theoretisch benaderen... Ik heb dat ook geprobeerd maar de praktijk is volgens mij toch de beste leermeester en m.i. is het voornamelijk een gevoelskwestie met een beetje logica, een korf van zeg boven de 100 gram zet je niet op een afstand van 60 meter weg met een lichte top, da's logisch... Het hangt ook voor een groot deel af van je persoonlijke voorkeur, wat vind je een lekkere combinatie. Dit heeft natuurlijk alles te maken met je technische kunnen: Als je niet kunt werpen wordt het moeilijk om een korf van 60 gram weg te zetten, maakt niet uit welke top.
      De combinatie die ik meestal gebruik is mijn lichtste top (vraag me niet of het carbon is of glasvezel of famillie is van de wizzard of oz...) en een korfje van tussen de 25 en 40 gram. Die kan ik met mijn heavy feeder rustig 60 meter wegzetten.
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • Ton
        Frequent aanwezig
        • 13-11-2003
        • 126

        #4
        Hengel bepaald de werpafstand.
        Tip de manier van registratie
        Top: 3/4 oz voor stilstaand ondiepwater
        1 oz kleine rimpel of lichte stroming.
        2 oz onstuimig weer
        3-4 oz rivieren
        Beter is om op een heavy feeder 2,3 of 4 oz te gebruiken en op de light feeder 3/4 1-2.

        groetjes Ton

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎