Lijn problemen???

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • RoyvH
    Met enige kennis...
    • 20-07-2007
    • 337
    • Deurne

    Lijn problemen???

    hallo

    ik doe al redelijk lang aan feeder vissen
    ik zie steeds meer mensen met de hengel richting het water mijn vraag wat heeft dit voor voordelen??

    wel heb ik sinds ik gevlochten lijn heb een probleem zoals ik net zei zit ik met de hengel bijna parallel aan het water

    als ik mijn korf in gooi dan het lijn strak zet is er een probleem door de stroming wordt mijn top <zelfs de zwaarste> helemaal krom getrokken dus kan ik geen aanbeten meer zien!!

    dit heb ik nooit meegemaakt en heb dr last van sinds ik dus met gevlochten lijn vis

    ook is het zo dat mijn lijn heel lang blijft drijven op t water hoe kan dit en hoe moet ik dit oplossen

    is vis met jvs lijn 10/100

    ik hoop dat iemand een paar goeie tips voor me heeft want t lijn bevalt me wel heel goed

    alvast bedankt
    koud???? sex met een ijsbeer da`s pas koud
  • ToniMono
    Banned
    • 23-05-2007
    • 386
    • Arnhem

    #2
    De oorzaak van het probleem heb je in feite zelf al gevonden. Op (sterk) stromend water kun je beter met gewone nylon vissen. Gevlochten lijnen zijn gevoeliger voor stroomdruk en bovendien dikker dan de opgegeven waarde. Die 10/00 mag je dus met een flinke korrel zout nemen. Om de druk op de lijn verder zo veel mogelijk te beperken steun je de hengel zo hoog mogelijk af richting het water.

    Reageer

    • Master
      Voerboer
      • 26-02-2007
      • 1148
      • Zoetermeer

      #3
      Inderdaad is de hengel recht op zetten beter omdat er dan minder lijn in het water is, dus minder stroom druk. Verder kan je er ook voor kiezen om je voorslag dunner en langer te maken. Dat scheelt ook weer wat. Lukt dit allemaal niet, ga dan in inder geval met de stroom mee zitten zodat je lijn bol komt te staan in plaats van hol. Dan kan je extra meters lijn meegeven tot je er geen last meer van hebt. Op een bol staande lijn heeft de stroom minder vat en word de top niet meer naar binnen getrokken.
      Theo de Kreij.
      www.natuurzorg.eu

      Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

      Reageer

      • RoyvH
        Met enige kennis...
        • 20-07-2007
        • 337
        • Deurne

        #4
        heb ik nog een vraagje

        als mijn lijn bol zou komen staan betekend dit dat er een behoorlijke druk/weerstand rust op de lijn/top

        bijt de vis dan toch zo hard dat ik dit kan zien

        bij een vaste stok gaat t er om om zo licht mogelijk te vissen maar bij deze situaties kan de lijn druk tot wel een 100 gr oplopen

        hoe kan ik dan het beste op snelstromend water feederen met nylon??

        en als ik dan 75 mtr erin wil mijn ervaring is dat ik korven kwijt gooi met nyleon en met dyneema niet!

        t lijkt wel hoemeer ik hiermee bezig ben hoe meer ik de weg kwijt aan het raken ben

        goede tips zoals hier boven zijn nu hard nodig

        bedankt alvast en voor de reeds gegeven reacties
        koud???? sex met een ijsbeer da`s pas koud

        Reageer

        • ToniMono
          Banned
          • 23-05-2007
          • 386
          • Arnhem

          #5
          Welke nylon en welke dikte gebruik je? Ik gebruik zelf 25/00 met een trekkracht van 11lbs (5 kilo). 75 meter gooien met een (lege) korf van 80 gram is hiermee geen probleem.

          Reageer

          • RoyvH
            Met enige kennis...
            • 20-07-2007
            • 337
            • Deurne

            #6
            ik gebruikte altijd 18/100


            maar denk dat ik dat eens zal gaan aanpassen naar 20/100 6.8 kg

            of 25/100 9.8 kg

            ga vandaag ff naar vlemmix met mn spoeltjes
            koud???? sex met een ijsbeer da`s pas koud

            Reageer

            • ToniMono
              Banned
              • 23-05-2007
              • 386
              • Arnhem

              #7
              Ga op safe en laat er 25/00 op spoelen. Dan weet je zeker dat je problemen verholpen zijn. Check ff je priveberichten en mijn reactie op je vraag over een goede heavy feeder. Ik heb zojuist 5 kg pellets meegenomen bij de Hengelsportreus voor mijn eerstvolgende sessie op de Waal.

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎