lijndikte en loodopzet

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • edje
    Newbie
    • 04-07-2004
    • 39
    • veerlestraat 34 3201 langdorp

    lijndikte en loodopzet

    hallo,
    wanneer ik een dobber van 3à4 gr gebruik, gebruiken jullie dan een zwaardere lijn(14/100)????
    ik kan toch moeilijk gaan vissen met een 8/100 en een dobber van 4gr.???????
    wat met het lood ???? gebruiken jullie hier een schuifloodje in combinatie met styllood????
    hoe verbinden jullie een onderlijn met de hoofdlijn???
    zijn dit simpel 2 lussen in elkaar of een speciale knoop????
    groeten edje
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    In weze is alles mogelijk en alles kan goed zijn... Toch is het niet logisch om een zware dobber dobber te combineren met een dunne lijn. 3 á 4 gram vind ik overigens nog niet zo zwaar en gebruik ik rustig 12/100 hoofdlijn met 10/100 onderlijn. Het uitloden doe ik bij zware dobbers "grofweg" met schuiflood en met knijploodjes zet ik hem op "scherp". Dus bijvoorbeeld een dobber van vijf gram met een schuifloodje van 4 gram en dan die rest met knijploodjes. Je kunt dat natuurlijk ook helemaal met knijploodjes doen, maar dan heb je wel veel meer loodjes nodig. Dit is natuurlijk een optie als je veel met je lood moet schuiven om je aaspresentatie te beïnvloeden, maar persoonlijk denk ik dat dat voor de brasemvisserij niet echt nodig is omdat ik vrijwel altijd mijn hoofdlood op een kluit heb (bulklood). Bij voornvissen steekt dit veel nauwer, maar daar gebruik ik weer niet van die zware dobbers, daar is een dobber van 2 gram echt wel het maximum (voorntje pikken doe ik altijd dichtbij, vandaar) en dan zijn schuifloodjes heel goed.

    Het verbinden van de hooflijn en de onderlijn doe ik altijd met een warteltje. Dat is echter meer persoonlijke voorkeur dan dat het een regel is... Lus in Lus heeft ook zo zijn voordelen.
    groet,
    Eduard

    Reageer

    Working...
    😀
    😂
    🥰
    😘
    🤢
    😎
    😞
    😡
    👍
    👎