maten en gewicht

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • helpat
    Frequent aanwezig
    • 27-09-2004
    • 154
    • Beek (zuid-limburg)

    maten en gewicht

    Hallo allemaal,

    Hoe weet ik nu welk gewicht dobber ik kan/moet gebruiken. Is dit afhankelijk van weer/stroming of iets dergelijks. Ik was gisteren aan het vissen met een kant en klare lijn. Er zat een stuk boven de haak 2 loodjes. Echter na 2 uur kwam door niet opletten mijn onderste gedeelte helemaal in de knoop. OM dat dit niet meer te herstellen was, heb ik het onderste gedeelte incl. de loodjes eraf geknipt. Ik heb toen de lijn weer ongveer net zo lang gemaakt als deze was door lijn af te rollen wat ik om de stok had zitten. Dit betekende dus dat ik een nieuw haakje eraan moest doen en tevens loodjes. De haak heb ik vast gemaakt met wat knoopjes(is er nog andere manier) daarna heb ik 2 loodjes op de lijn gedaan, ook weer 2 stuks boven de haak met een paar centimeter tussenruimte. Toen ik weer diepte had bepaald en de lijn in het water deed ging mijn dobber op het water plat liggen. Ik heb toen een loodje een klein stuk onder de dobber vast gemaakt en de dobber bleef mooi drijven.
    Nu mijn vragen:
    Wat is de functie van de loodjes die een stuk boven de haak hangen
    Hoe weet ik welke maat loodjes ik moet gebruiken (heb eigenlijk een beetje gegokt)
    Maakt het veel uit waar je de loodjes plaats en waarom
    En wat is de reden dat een dobber blijft plat liggen op het water (heb ik dat goed opgelost door een loodje onder de dobber te doen?)
    Het is weer eens een heel verhaal, maar tot op heden heb ik wel een aardig begin kunnnen maken met ieders hulp
    Groetjes en tot gauw,
    Helma
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    Wow, Helma! Dat is helaas niet in een paar woorden uit te leggen, zeker niet zonder tekeningetjes.....
    In het kort komt het er op neer dat het lood aan de dobber "trekt", zodanig dat de dobber net niet onder water verdwijnt.(dat moet de vis doen). Als je dobber plat blijft liggen betekent dat dus dat het lood niet hard genoeg trekt.
    Dat kan doordat of je te weinig lood gebruikt hebt, of doordat er lood op de bodem ligt, waardoor het niet aan je dobber trekt. In het eerste geval doe je er extra lood aan, in het tweede geval moet je je lood dichter naar je dobber toe schuiven. Als je dobber zinkt, dan betekent het dat je er te veel lood aan hebt gedaan. De truuk is nu om zo veel lood eraan te doe dat je dobber net niet zinkt, maar wel blijft drijven. De vis heeft zo de minste weerstand om de dobber onder water te trekken.

    Om te weten welke dobber je moet gebruiken is er een basis principe: Vis altijd zo licht mogelijk. Soms is een dobber van 1,0 gram al te zwaar en vang je geen schub, soms is 5,0 gram niet genoeg vanwege de golfslag/stroming... Het is ook een persoonlijke voorkeur, wat vind je fijn om mee te vissen? Onthoud: Hoe zwaarder je vist, hoe meer een vis moet doen om de dobber onder water te trekken, cq. hoe meer hij kracht hij moet leveren, dus ook hoe sneller hij loslaat. Vergelijk het maar met het hanteren van bijv. een klein hamertje en een moker; Een klein spijkertje sla je ook niet in een plank met een grote moker van 2kg.... toch?
    Dit is heel erg sumier allemaal, ik weet het, want er spelen nog zoveel aspecten een rol, hoe groepeer je je lood, welk lood, welkediepte....waarschijnlijk weet je nu nog net zoveel ~_~ Ik raad je aan om gewoon op verschillende sites te kijken, want daar staat een en ander ook met tekeningetjes beschreven. (bv. visserslatijn) en probeer om met vissers aan de waterkant in contact te komen, één keer zien onthoudt beter dan tien keer uitleggen...
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • Jans
      Toekomstig expert
      • 13-03-2004
      • 272
      • Drenthe

      #3
      Moi, Helma

      Op de vraagbaak van deze site staat een mooie tabel met draaggewichten van dobbers. 4x7 = 0,04 gr.
      4x8 = 0,07 gr.
      4x9 = 0,10 gr.
      4x10 = 0,15 gr.
      4x11 = 0,20 gr.
      4x12 = 0,25 gr.
      4x13 = 0,30 gr.
      4x14 = 0,40 gr.
      4x16 = 0,60 gr.
      4x18 = 0,90 gr.
      4x20 = 1,20 gr.
      Dit zijn de gewichten van Styllood, je weet wel die langwerpige loodjes.
      Op de dobber staat bijv 4x16, dat betekent dat je er 0.6 gr lood aan moet hangen.
      Als je een doosje met kogelloodjes hebt staat meestal wel op het doosje wat het gewicht van deze loodjes is.
      Dus even de goeien bijelkaar zoeken voor het juiste gewicht en klaar is kees.

      De functie van lood bestaat uit meerdere delen.
      1. Zorgen dat je dobber zo gaat staan dat hij nog net niet onder gaat en dat de vis zo weinig mogelijk weerstand voelt bij het aanbijten.
      2. Zorgen dat je aas zo snel mogelijk naar de bodem gaat (bij brasem vissen) dus de loodjes zullen dan redelijk dicht bijelkaar zitten of zelfs tegen elkaar aan bijv 30cm van de haak en 1 klein verklikkerloodje op ongeveer 15cm van de haak.
      3. Zorgen dat je aas langzaam naar beneden dwarrelt, (bij het vissen op voorn) dus je loodjes zullen wat verder uit elkaar zitten, bijv 1 op 10cm van de haak, 1 op 30cm van de haak en 1 op 50cm van de haak.

      Tip, koop een peilloodje van ongeveer 10gr, deze kan je aan je haak doen en kijken hoe diep het water is.
      Gaat je dobber onder zit je nog niet diep genoeg, gaat hij niet onder zit je te diep.
      Schuif nu net zolang met de dobber totdat je het puntje nog net boven water kan zien.
      Nu zit je op de goede diepte en kun je beginnen met vissen.



      [Gewijzigd door Jans op 10-10-04 at 07:00 PM]
      Er is altijd iemand die nog minder vangt.

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Begin in ieder geval eens af te stappen van de kant en klare lijntjes. Die dingen zijn volledig in onbalans. Zelf koop ik ze ook omdat sommige dobbers op de kant en klare lijnen wel goed zijn. Vervolgens gaat er alles af en maak ik een nieuwe lijn. Van alle lijnen staat bij mij in de computer welk en hoeveel styllood de dobber kan dragen. Een uitdraai hiervan zit in mijn koffer. Nou nog antwoorden op je vragen.

        1) je lijn bestat uit bulklood en verklikkerlood. Het bulklood (een groep van 3 tot 4 stylloodjes) hangt 30 cm boven je haak. Het verklikkerlood (dat is één enkel loodje) zit op 15 tot 20 cm van je haak en registreert je beet. Let wel dat dit het basisprincipe is. Hiervan wordt al naar gelang de omstandigheden gerust van afgeweken, maar als je de basis niet beheerst wordt de rest ook niks !!!!

        2) de hoeveelheid loodjes moet je uitproberen en verschilt van dobber tot dobber en van fabrikant tot fabrikant.
        Huldig het principe dat je maximaal 5 stylloodjes op je lijn hebt zitten.
        Voorbeeld : bij een dobber waarop 1 gr staat zit je op ongeveer 2 x styl 20 + 2 x styl 18 als bulklood en een verklikkerlood loodhagel 9. Als je dit per dobber nu vastlegt hoef je ook nooit meer te experimenteren en weet je direct wat elke dobber kan dragen.

        3) Als je dobber plat op het water gaat liggen zit er of te weinig lood aan of je zit veel te diep te vissen.

        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • rudy vis
          sportvisser
          • 01-02-2003
          • 656
          • merelbeke

          #5
          minimus je uitleg is perfect maar ik vis meestal met hetzelfde merk van dobber en je moet me niet geloven maar het verschil van lood dat ik moet aanpassen is ongelooflijk .ik neem vb 3 dobbers van 0,5 gr en alle drie hebben ze een verschillend gewicht.het scheelt natuurlijk geen grammen maar de antenne staat telkens anders.ik vind dat je niet kunt zeggen ,deze dobber is4x 14 dat het ook zo is .wat denken jullie daarover

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Ten eerste geloof ik graag dat er tussen twee dobbers van hetzelfde merk, dezelfde serie en hetzelfde gewicht verschil zit. Het is schier onmogelijk om machinaal zulk preciesiewerk te maken, of dobbers worden gewoon onbetaalbaar. Vooral bij de lichtere dobbers is het verschil relatief groot. Ten tweede is het ook nog afhankelijk van de diepte waarop je vist. Hoe je het went of keert, je lijn heeft ook gewicht. Het zijn geen grammen, maar toch...

            Ik merk zelfs dat het nog verschil maakt tussen zomer en winter. Ik vis 's winters meestal met hennep of deeg en lood mijn dobbers zo scherp uit dat mijn dobbertje al zinkt als ik te veel deeg aan de haak doe. 's Zomers moet ik hetzelfde dobbertje helemaal opnieuw uitloden om hetzelfde effect te krijgen. Ik heb alleen niet bij gehouden of ik uiteindelijk meer of minder lood nodig had... (@)


            [Gewijzigd door Eduard op 10-10-04 at 09:30 PM]
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • minimus
              Specimen Hunter
              • 19-03-2003
              • 1203
              • Tilburg

              #7
              Het klopt Rudy. Mijn brasempennen van Sensas (Jean Desque) zijn als serie niet homogeen van samenstelling.
              Bij de 1 grams pennen heb ik tijden dat 4 x 20 styl voldoende is. Maar soms ook 2 x 20 + 2 x 18. Reden temeer om per pen vast te leggen wat voor lood het moet dragen. Tegenwoordig doe ik de fijnafstelling pas aan de waterkant !!
              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

              Reageer

              • minimus
                Specimen Hunter
                • 19-03-2003
                • 1203
                • Tilburg

                #8
                Stond vanavond nog een Desque van 1 gram uit te loden met 3 x 20 styl + 1 x 18 styl. Zonk als een baksteen, terwijl ik in mijn tuigenset diverse Desques heb zitten van 1 gram met 4 x 20 styl eraan + verklikkerloodje die perfect afgesteld staan. Da's dus een groot verschil. Niettemin zweer ik bij Desque want het zijn mijn favoriete pennen !!
                As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                Reageer

                • rudy vis
                  sportvisser
                  • 01-02-2003
                  • 656
                  • merelbeke

                  #9
                  hallo mini de juiste afstelling doe ik ook aan de waterkant.vroeger ook al ondervonden dat ik het tuig perfect afstel en aan de waterkant gekomen moet je er lood afdoenen dan kun je ook je dobber uitloden volgens de weersomstandigheden.

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎