Avon type pennen op de Nederlandse rivieren?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Matchmaker
    Komt net kijken
    • 01-10-2007
    • 66
    • Wageningen

    Avon type pennen op de Nederlandse rivieren?

    Beste forumleden,
    ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Herman, woon in Wageningen en ben me na jaren van vlieg- en kunstaasvissen aan het verdiepen in het vissen met de matchhengel.
    Ik vis voornamelijk op de Rijn en op de Grift, dus eigenlijk altijd op water waar op zijn minst beweging en op zijn hoogst een brullende stroom in staat :-). Met name de onberekenbaarheid van de rivier spreekt me aan. Je kunt werkelijk van alles vangen, de omstandigheden zijn nooit hetzelfde en er is veel ruimte om dingen uit te proberen. Het driftend vissen met een lange lichte stok vind ik werkelijk prachtig.

    Ik lees me een stuk in de rondte en wat me opvalt is dat in Engeland op de rivieren veel met Avon pennen gevist wordt, dus met het drijflichaam bovenin, en in Nederland veel meer met wagglers.
    Is hier een reden voor, of berust dit veel meer op gewoonte? Ik heb sterk de neiging me arm te kopen aan pennen maar heb weinig trek om spullen te kopen die er in de folder lekker uit zien maar in de praktijk niet of nauwelijks bruikbaar zijn (been there...).

    Even concreet - ik heb mijn oog laten vallen op Crystal Avons (zie hier) en/of op de Drennan loafer (zie hier) maar begin te twijfelen of ik het wel moet doen.
    Strakke lijnen,
    Herman
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

    #2
    De drennan loafers vind ik het fijnste vissen. Avons of normale stroomdobbers gaan ook goed. Op de ijssel vind ik 6-8 gram ideaal.

    In NL wordt overigens niet veel met waggler op de stroom gevist.
    Helaas wordt het driften niet veel gedaan in NL.
    Carpe Diem

    Reageer

    • Matchmaker
      Komt net kijken
      • 01-10-2007
      • 66
      • Wageningen

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
      De drennan loafers vind ik het fijnste vissen. Avons of normale stroomdobbers gaan ook goed. Op de ijssel vind ik 6-8 gram ideaal.

      In NL wordt overigens niet veel met waggler op de stroom gevist.
      Helaas wordt het driften niet veel gedaan in NL.

      Dank, ik zal eens proberen hoe ze het op de Rijn doen.
      Het driften vind ik een heel elegante techniek. Ik heb door mijn vliegvis achtergrond wel wat ervaring met het lezen van de stroom en zoeken van vis, maar dat wil niet zeggen dat het daardoor meteen makkelijk is :-). De IJssel heb ik goede herinneringen aan, ik ben geboren in Zutphen en heb er vaak gevist.
      Strakke lijnen,
      Herman

      Reageer

      • Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

        #4
        Qua sport is het echt veel leuker dan feedervissen
        Carpe Diem

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          #5
          Dag Matchmaker,

          Het vissen met wagglers op stromend water is alleen mogelijk als het niet te snel stroomt en handig wanneer je een stuk buiten de top moet vissen (+ 15 meter) Dit werkje lukt dan 't best met van die wagglers met een dikke antenne uit pauwenveer waarvan de bovenkant fluo is beschilderd. Een dergelijke pen doorstaat veel beter de drift en geeft het minst aantal valse aanbeten.
          Bovenstaande manier van stroom - matchen heeft mijn voorkeur als de wind spelbreker is zodat mijn opslag onder water moet. Tevens heb je hiermee een beter werpcomfort dan met een Loafer of Avon.

          Deze laatstgenoemde pennen zijn prima om mee te driften onder of net buiten de top van je hengel. Je kunt je lijnopzet hierdoor beter beheersen dan bij een waggler op afstand en zo de hotspots afzoeken door de pen te vertragen/blokkeren op die plaatsen waar je de vis vermoedt.

          Zoals Dennis al aangeeft zijn de zwaardere Avons en Loafers geschikt voor onze Nederlandse omstandigheden. Dat die Engelsen zulke lichte en kleine pennetjes kunnen gebruiken zit 'em in het feit dat ze daar veel kleinere riviertjes (zoals de Avon) hebben waar die dobbertjes weer geheel tot hun recht komen.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • Matchmaker
            Komt net kijken
            • 01-10-2007
            • 66
            • Wageningen

            #6
            Dag Ronald,
            Duidelijk zo, dank voor het heldere antwoord. Heb ik weer een beetje een idee waar ik mee bezig ben :-).

            Groet, Herman
            Strakke lijnen,
            Herman

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎