fluor carbon lijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pumpy
    Zeeltkolder
    • 20-07-2007
    • 364
    • 't Gooi

    #16
    @Frans: Een hagellood 2 of 5 op de onderlijn kun je ook nog proberen
    Met vriendelijke groet,

    Marcel (Vis)Pomp

    Reageer

    • Mark van de Waal
      Komt net kijken
      • 30-09-2007
      • 73
      • Veenendaal

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Pumpy
      @Frans: Een hagellood 2 of 5 op de onderlijn kun je ook nog proberen
      In combinatie met FC zou ik persoonlijk dan kiezen voor kneedbaar lood (putty) van bijvoorbeeld Fox of PB Products.

      Doe dit zelf namelijk ook regelmatig en het valt mij op dat FC vrij makkelijk beschadigd door afknelling. Dit gaat weer ten koste van de trekkracht.

      Reageer

      • Pumpy
        Zeeltkolder
        • 20-07-2007
        • 364
        • 't Gooi

        #18
        Ok Mark, coole tip
        Met vriendelijke groet,

        Marcel (Vis)Pomp

        Reageer

        • Barbelenvanger
          Moderator
          • 11-03-2004
          • 499
          • Son

          #19
          heb net een andere rol gehaald, die al groter opgerold zit, en deze krult nagenoeg niet. Vanish van Berkey. Van het weekend maar weer proberen.
          www.barbelen.nl

          Reageer

          • dirkpost
            Frequent aanwezig
            • 26-09-2008
            • 156
            • Rijssen

            #20
            Vissen de meeste barbus hengelaars met Fc of nylon,of gaat het met gevochten lijn ook goed,of misschien beter?
            Ik gebruikte altijd nylon onderlijnen,maar heb vandaag een rolletje Armabraid van PB gehaald.
            Wil het eens proberen hiermee en kijken of het werkt,en bevalt.
            Zou dit beter gaan,of haalt het niet veel uit??Iemand vergeleken of zo??
            gr Dirk

            Reageer

            • René_B
              Allround hengelaar
              • 23-09-2008
              • 145
              • Doorn

              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door dirkpost
              Vissen de meeste barbus hengelaars met Fc of nylon,of gaat het met gevochten lijn ook goed,of misschien beter?
              Ik gebruikte altijd nylon onderlijnen,maar heb vandaag een rolletje Armabraid van PB gehaald.
              Wil het eens proberen hiermee en kijken of het werkt,en bevalt.
              Zou dit beter gaan,of haalt het niet veel uit??Iemand vergeleken of zo??
              gr Dirk

              Gevlochten lijn zonder coating is wat slap en zal denk ik sneller in de knoop gaan dan nylon tijdens het rollen. Met coating is een stuk stugger, waardoor het minder snel in de knoop raakt. Daarmee vis ik ook soms op barbeel en dat gaat prima.
              Barbus PR: 84 cm!
              Snoekbaars PR: 89 cm!



              FOTOALBUMS

              Reageer

              • dirkpost
                Frequent aanwezig
                • 26-09-2008
                • 156
                • Rijssen

                #22
                zaterdag met gevlochten onderlijn geprobeerd.
                Maar kan het geen succes noemen.
                Had er een paar met veschillende lengtes gemaakt,varierend,van 35 tot ong 80 cm ,maar inderdaad wel vaak in de knoop.
                Toch maar weer terug naar nylon.
                gr Dirk.

                Reageer

                • barbie
                  Newbie
                  • 12-09-2008
                  • 14
                  • tilburg

                  #23
                  hoi Frans,

                  laat ik voorop stellen dat FC makkelijk te stretchen dmv het tussen elastiek halen. Ik zal het uitleggen: de rode elastiek die voeger werd gebruikt bij de wekflessen is het beste materiaal. Je onderlijn er tussen leggen, en helemaal erdoor trekken. Door de frictie wordt het warm(stomen niet nodig dus) en is je onderlijn helemaal recht. Je weet dat ik loodjes gebruik op mijn onderlijnen, en dat is nu juist wat ik je wou vertellen, het aas blijft daar waar ik het hebben wil. Wil je namelijk toch ervoor zorgen dat je aas op de bodem blijft maar ook een gebied wil rollen moet en zal je met lichter lood gaan vissen. Je weet ook dat ik altijd probeer om mijn aas zo lang mogelijk op een plek te houden omdat ik ervan overtuigd ben dat de barbeel op de eerste plaats op de geur afkomt. Dat je met langere onderlijnen een groter gebiedje kan aftasten is zeer zeker waar. maar met een goede combi rig en een goed inhakings effect heb je geen FC nodig(marcel zei het al; verkooppraatje?). Het is wel zo, dat FC sterker is op de dunnere diameter, waardoor het wat natuurlijker kan dwarrelen. De vorm van je gekozen aas is ook iets om over na te denken wanneer je er van overtuigd bent dat je aas op de bodem moet zijn, en niet omhoog wordt gestuwd door de stroming. Je kan er wat mee rommelen.

                  martie

                  Reageer

                  • dennisnlnl
                    Newbie
                    • 24-06-2009
                    • 39
                    • enschede

                    #24
                    Wat ook een goeie optie is daiwa invinity. Ik gebruik zelf de 28 honderdste hiervan en deze is goed slijtvast. Deze is sterker als de normale fluorcarbon het nadeel is dat je deze alleen op klossen kunt kopen29,95 voor 1500meter. De meeste fluorcarbon zinkt niet als een baksteen. Fluorcarbon wordt veel gebruikt als leader materiaal voor het vliegvissen omdat deze goed blijft drijven. Daiwa invinity is gemaakt van fluorcarbon en nylon.
                    2011 47 barbelen en grootste 62cm

                    Reageer

                    • dirkpost
                      Frequent aanwezig
                      • 26-09-2008
                      • 156
                      • Rijssen

                      #25
                      Terugkomend op het onderlijnmateriaal.
                      Ik hoor uit verschillende hoeken dat het met een fluoro onderlijn ook goed gaat.
                      Wat zou nu het beste wezen,een gewone nylon,fluorolijn,of een gevlochten onderlijn.
                      Graag hoor ik wat ervaringen over de keuzes,en waarom..
                      gr Dirk

                      Reageer

                      • preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen
                        • 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

                        #26
                        Ik zie geen voordelen van FC bij het barbelen. Ten 1e is de trekkracht vaak wat minder en ten 2e vis je met een lange onderlijn over de bodem. FC heeft voordelen bij het vissen aan de oppervlakte (vliegvissen, big game vissen etc), of op half water. In ieder geval wanneer de vis in het licht kijkt. Een nylonlijn of zandkleurige camouflage-dyneema verdwijnt goed genoeg als het op de bodem ligt, maar ik geef de voorkeur aan nylon, omdat dit minder snel in de knoop raakt.
                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                        Reageer

                        • peterg
                          Komt net kijken
                          • 04-01-2010
                          • 98
                          • IJsselstein

                          #27
                          Lange onderlijnen van bv FC welke redelijk stug zijn en krullen door de korte bocht van de koker, daar is een simpele oplossing voor.
                          Een pvc buis evt in diverse lengte Plak aan de uiteinde schuim rubber en spelden en inhaken maar.
                          Of zoals ik het doe. Haakje aan de onderzijde Klein beetje ingezaagde Pijp. aan de andere zijde een elastiekje ook ingezaagd. ze blijven mooi recht.
                          Eventueel in een grotere koker of achterin een holle oude of reserve hengel.

                          De omgekeerde methode gebruik ik voor mijn kunstaas.

                          Van die isolatie materiaal een pijp erin en een veel grotere er omheen.
                          Daartussen zitten mijn niet al te grote lepels spinners e.d.

                          Peterg

                          Reageer

                          • dirkpost
                            Frequent aanwezig
                            • 26-09-2008
                            • 156
                            • Rijssen

                            #28
                            gebruik jij ook alleen maar FC als onderlijn Peterg.
                            Of ook wel andere lijnen.
                            gr Dirk

                            Reageer

                            • IamBarbeel
                              Met enige kennis...
                              • 23-02-2007
                              • 342
                              • aan de zonnige IJssel

                              #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                              Ik zie geen voordelen van FC bij het barbelen. Ten 1e is de trekkracht vaak wat minder en ten 2e vis je met een lange onderlijn over de bodem. FC heeft voordelen bij het vissen aan de oppervlakte (vliegvissen, big game vissen etc), of op half water. In ieder geval wanneer de vis in het licht kijkt. Een nylonlijn of zandkleurige camouflage-dyneema verdwijnt goed genoeg als het op de bodem ligt, maar ik geef de voorkeur aan nylon, omdat dit minder snel in de knoop raakt.
                              Ik gebruik alleen maar FC. Puur omdat FC slijtvast is.
                              Als je Nylon 1 keer over de steen haalt is je ondelijn al door en bij FC moet je daar goed je best voor doen!
                              Sinds ik met FC vis heb ik bijna geen onderlijn breuk meer. De stukken waar ik vis ligt vol puin en basalt maar op een schonen bodem gebruik ik weer liever Nylon
                              www.ijsselbarbelen.nl
                              [/B]
                              Website van IamBarbeel en Mike-ad

                              Reageer

                              • preston-freak
                                wedstrijd, specimenvissen
                                • 12-04-2008
                                • 1834
                                • Oss

                                #30
                                TC is inderdaad wat slijtvaster, maar dus wel wat stugger en meestal wat slapper. Vanwege de stugheid houdt dat in dat je nog dikker kunt vissen met gewoon nylon en dan ben je even slijtvast en stug bezig als met TC, maar het verschil in trekkracht neemt alleen maar toe.

                                Ik moet wel zeggen dat TC steeds beter wordt, als hoofdlijn is het nog niet geschikt, maar als onderlijn is het wel goed te doen. Vooral voor de kunstaasvisserij vind ik het mooi spul ipv stalen onderlijnen.
                                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎