fluor carbon lijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • IamBarbeel
    Met enige kennis...
    • 23-02-2007
    • 342
    • aan de zonnige IJssel

    #31
    Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
    TC is inderdaad wat slijtvaster, maar dus wel wat stugger en meestal wat slapper. Vanwege de stugheid houdt dat in dat je nog dikker kunt vissen met gewoon nylon en dan ben je even slijtvast en stug bezig als met TC, maar het verschil in trekkracht neemt alleen maar toe.

    Ik moet wel zeggen dat TC steeds beter wordt, als hoofdlijn is het nog niet geschikt, maar als onderlijn is het wel goed te doen. Vooral voor de kunstaasvisserij vind ik het mooi spul ipv stalen onderlijnen.
    Als je 1 keer 28/00 over de stenen trekt is hij al door. Probeer dit maar eens bij 10lb FC.
    Dan moet je hem 15 keer over de steen trekken.
    Dit is puur de reden voor mij dat ik vis met FC,
    Ik vis trouwens dit jaar een stuk zwaarder dan vorig jaar. Waarom zo licht vissen? De kans is veel groter dat je een vis verspeeld!
    www.ijsselbarbelen.nl
    [/B]
    Website van IamBarbeel en Mike-ad

    Reageer

    • Barballo
      Twentse Barbeelvisser
      • 25-01-2009
      • 13
      • Rijssen

      #32
      Ik gebruik al een tijdje Berkley Trilene Fuorocarbon (0.21 / 5.2kg da's toch aardig 12 lbs?). Onderlijnen van tot 1 m en gewoon opgerold opgeslagen. Tijdens het vissen absoluut geen last van een krullende lijn...
      ( http://www.berkley-fishing.com/cat.php?k=298843&sk=0 )

      Reageer

      • peterg
        Komt net kijken
        • 04-01-2010
        • 98
        • IJsselstein

        #33
        Welke onderlijnen

        Oorspronkelijk geplaatst door dirkpost
        gebruik jij ook alleen maar FC als onderlijn Peterg.
        Of ook wel andere lijnen.
        gr Dirk
        Ik gebruik diverse onderlijnen.

        Monteer ze vaak zoals de karpermethode Rigs.
        Bij feedervissen gaarne een stukje stug daarna soepel.
        Te denken aan een deel FC waaraan een micro wartel en klein onderlijntje.
        Ook gebruik ik een stukje toprubber waar de korf op rust deze demt de klap op de wartel en houdt mijn
        onderlijn ook een stukje van de korf af
        Een deel lijn lijn tussen werpgewicht en haak is bewust het zwakste punt, waarop de slip staat afgesteld.
        De bedoeling hiervan is duidelijk.

        Ook de bodem en omgeving is voor mij van belang. Stenig, modder, zand obstakels.
        Gevlochte lijn is niet zo slijtvast als FC of Nylon
        Loop ik vaak vast met mijn haak driftend over de bodem kies ik zeker voor nylon.

        PeterG
        Ook kleur ik vaak mijn voorslag of laaste meters lijn met een bruine of zwarte stift onregelmatig strepen en
        stippen, Ik zelf meen dat dit de lijn voldoende ' onzichtbaar' maakt.

        Eea afhankelijk van de hoofdlijn.
        Voorrkeur is Nylon (meeste ervaring)
        Bij sterke stroming gebruik ik wel gevlochte lijn ivm diameter icm sterkte
        hierbij wel een nylon voorslag. Diameter is groter op het moment van de grootste kracht bij inwerpen.
        Ook bij spod en Marker gebruik ik deze methode.

        Kortom zolang je er maar goed over nadenkt ben je altijd goed bezig.

        Reageer

        • dirkpost
          Frequent aanwezig
          • 26-09-2008
          • 156
          • Rijssen

          #34
          Ik heb ook een paar onderlijnen van FC gemaakt,maar tjonge jonge wat een stugge draad,en kringelt alle kanten op als ik er 1 van de rol haal.
          Snap niet dat dit recht gaat met inwerpen.
          Ga het wel eens proberen hiermee,maar neem ook mn nylon onderlijnen mee.
          Gr Dirk

          Reageer

          • preston-freak
            wedstrijd, specimenvissen
            • 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

            #35
            Daarom voor mij alleen nylon. Het is wat minder slijtvast, maar het ligt in ieder geval gestrekt op de bodem. Ik vervang geregeld mijn onderlijn dus van lijnbreuk heb ik weinig last.
            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

            Reageer

            • IamBarbeel
              Met enige kennis...
              • 23-02-2007
              • 342
              • aan de zonnige IJssel

              #36
              Ik heb hier helemaal geen last van. ik gebruik de FC van Korda de 10lb! en het werkt perfect.
              www.ijsselbarbelen.nl
              [/B]
              Website van IamBarbeel en Mike-ad

              Reageer

              • mike-ad
                Snorremans
                • 14-02-2008
                • 328
                • Halle

                #37
                De korda IQ, Fox illusion soft en Gamakatsu carp G-Line fluorcarbon (Allemaal 10 lb) ze blijven gewoon recht. Ik stoom niet, Ik bewaar ze op een isolatie rol. Geen probleem.

                Ik gebruik ze als de bodemgesteldheid slecht is. (Veel steen stort) Heb je een schone bodem gebruik nylon of gevlochten. Dat de lijn onzichtbaar is interesseert me niet dat ziet de barbeel toch niet op 6 meter diepte.

                De schuur bestendigheid van deze 3 lijnen isi heel hoog veel hoger dan nylon van de zelfde sterkte.

                Groet Mike
                www.ijsselbarbelen.nl:

                Reageer

                • Henri R van der Wal
                  ...heeft het barbeelvirus
                  • 08-09-2007
                  • 83
                  • PAASLOO

                  #38
                  Ik vis gewoon met nylon van 35/00. Vind fluorcarbon helemaal niet zo schuurbestendig als "iedereen"beweert....
                  En check naar elke dril mijn onderlijn en tussendoor ook regelmatig, want het blijft uitkijken met al die stenen....
                  "Korum" double river pod - 2 "Fox" Barbel extreme 15 ft - Shimano Ultegra XSC 4500 - Ashima c440 Excaliber 8

                  Reageer

                  • IamBarbeel
                    Met enige kennis...
                    • 23-02-2007
                    • 342
                    • aan de zonnige IJssel

                    #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Henri R van der Wal
                    Ik vis gewoon met nylon van 35/00. Vind fluorcarbon helemaal niet zo schuurbestendig als "iedereen"beweert....
                    En check naar elke dril mijn onderlijn en tussendoor ook regelmatig, want het blijft uitkijken met al die stenen....
                    Dat ligt er maar aan welke FC je gebruikt, de FC van korda is vele malen sterker dan welk nylon dan ook
                    Is mijn ervaring
                    Alleen je betaald 11,50 voor 20meter
                    www.ijsselbarbelen.nl
                    [/B]
                    Website van IamBarbeel en Mike-ad

                    Reageer

                    • Henri R van der Wal
                      ...heeft het barbeelvirus
                      • 08-09-2007
                      • 83
                      • PAASLOO

                      #40
                      Dat ligt er maar aan welke FC je gebruikt, de FC van korda is vele malen sterker dan welk nylon dan ook
                      Is mijn ervaring
                      Alleen je betaald 11,50 voor 20meter
                      10 Lbs gebruik je toch? Hoeveel 100ste is dat opgeveer dan? De prijs maakt niet uit als het gewoon goed is toch?
                      "Korum" double river pod - 2 "Fox" Barbel extreme 15 ft - Shimano Ultegra XSC 4500 - Ashima c440 Excaliber 8

                      Reageer

                      • preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen
                        • 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

                        #41
                        We hebben het dus over Korda IQ2 en niet over Korda Kontour, want deze FC gebruik je als hoofdlijn. Ik denk dat de FC van Korda ook zo'n beetje de beste is op de markt.
                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                        Reageer

                        • IamBarbeel
                          Met enige kennis...
                          • 23-02-2007
                          • 342
                          • aan de zonnige IJssel

                          #42
                          Deze onderlijn gebruik ik.

                          Alleen dan de 10lbs is ongeveer 30/00
                          www.ijsselbarbelen.nl
                          [/B]
                          Website van IamBarbeel en Mike-ad

                          Reageer

                          • DaWauZ
                            Newbie
                            • 05-08-2010
                            • 7
                            • Brummen

                            #43
                            Citaat van een engelse barbeelvisser waar ik mailcontact mee had


                            This is a good tip for you which has come from filming barbel feeding underwater in the UK. Use a reel line which is coloured, the darker the better so that the fish can see it even in clear water, and use a hooklink which is also very visible to them ( mine is chocolate brown ). Do not use clear lines. We have one called fluorocarbon which was invented for carp, but it is useless for barbel. If they can see your line and they touch it, it doesn't spook them as much as a clear line and they will carry on feeding. It may well help you to catch more fish. Hope that some of this helps you.
                            Its not a case of fluorocarbon does not work, because it will still catch, but its definitely not the best line to use all the time for barbel, and whilst your rivers may not be clear, you would be surprised at how much light can reach the bottom of the river even if it is 5m deep.
                            aldus......

                            Reageer

                            • Henri R van der Wal
                              ...heeft het barbeelvirus
                              • 08-09-2007
                              • 83
                              • PAASLOO

                              #44
                              Alleen dan de 10lbs is ongeveer 30/00
                              Okey bedankt..... ga ik dat ook eens proberen. Ik vis nu met bruin nylon van Daiwa 37/00 dus volgens Engelse theorie doe ik het goed maarja het blijft vissen ....
                              "Korum" double river pod - 2 "Fox" Barbel extreme 15 ft - Shimano Ultegra XSC 4500 - Ashima c440 Excaliber 8

                              Reageer

                              • Tim Greving
                                Shimano Barbel power!
                                • 05-01-2010
                                • 80
                                • Annen

                                #45
                                Beste mede barbeelvissers,
                                Mijn molens zijn toe aan een nieuwe lijn, nu ben ik een echt nylon visser, en ben opzoek naar een goed fc lijn. Korda heeft een nieuwe, Kontour. Nu lees ik daar alleen niet al te veel goeds over op karper forums, iemand hier al ervaring ermee? of met de Parallelium pro, of X line.
                                Ik vis nu met 28/00 maar wil volgend jaar minimaal 31/00 tot 33/00 gaan vissen.
                                Dit jaar was een redelijk goed jaar(technisch)en vaak ook in de barbeel , maar wil nog een paar veranderingen voor volgend jaar gaan doen, waaronder dus mijn hoofdlijn, die ik dikker en schuurvaster wil hebben.
                                Iemand goede info? Alvast bedankt!

                                Met vriendelijke groet Tim

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎