Vissen met werphengel en een schuifdobber

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • andremud
    Newbie
    • 31-08-2004
    • 1

    Vissen met werphengel en een schuifdobber

    Hallo,

    Sinds kort ben ik maar weer eens met vissen begonnen. Ik had nog een werphengel liggen en een schuifdobber.

    Mijn vraag is: Hoe kan ik een schuifdobber het beste monteren? Ik heb op een site gezien dat de schuifdobber door 2 loodjes aan weerszijden werd gestopt. Dit heb ik geprobeerd en op zich werkt dit aardig. Alleen als het water dieper wordt moet ik het lood gaan verplaatsen en dan kom ik in de knoop met de oogjes van de werphengel enz...
    Een andere manier die ik gezien heb was een stuitje op de lijn. Deze zou dan wel door de oogjes van de werphengel kunnen en dan zou ik zo verder kunnen vissen. Maar op deze manier wordt de dobber niet ingesloten, dus als de vis met de haak richting de dobber zou gaan zou je volgens mij niets zien.

    Weet iemand sites waar verschillende montages staan of kan iemand mij wat wegwijs maken.

    Mvg,


    Andre
    Lelystad
    [IMG][/IMG]

    [Gewijzigd door andremud op 08-31-04 at 10:46 AM]
  • Vissport
    Sportvisser
    • 07-01-2004
    • 756
    • Maasbracht

    #2
    andremud

    Er zijn inderdaad websites met montages te vinden over de schuifdobber.
    Tip maar eens in de zoekmachiene in....schuifdobbers....en je vind ze onmiddelijk. ook met montage , dikte van snoer enz...
    www.pa3gju.nl
    Beste groeten.

    Reageer

    • Theo de Kreij (van Berner

      #3
      Hoi Andremud.
      Een schuifdobber moet je juist niet vastzetten tussen 2 loodjes. Hij hoort te schuiven over je lijn. Hij hoort bij het inwerpen op je lood te hangen. De dobber moet worden tegengehouden door een stuitje. Dat kan je maken van nylon of garen met een knoop zoals je een haak aanknoopt. Dat stuitje schuif je op de juiste diepte zodat je dobber daar tegenaan stopt bij het opstijgen naar de watervlakte. Met je hengelogen heb je dan ook geen last.
      Wil je een vaste montage (tussen 2 loodjes) dan zal je de Engelse montage bedoelen. In dat geval kan je beter je hengellengte aanpassen om dieper te kunnen vissen. Bijvoorbeeld een Match hengel. Een Match hengel is al te koop vanaf zo'n 30 euro.

      Reageer

      • Michiel Gaasendam
        Newbie
        • 30-06-2003
        • 16

        #4
        Theo heeft gelijk, ik denk dat andremud het vissen met de slider bedoelt. Let er wel op dat je een goed bevestigingstonwarteltje koopt dat goed schuift over de lijn. Er is namelijk een hoop rotzooi op de markt, waardoor de lijn afgeklemt word en zo je montage niet schuift! Een beetje advies inwinnen bij de betere hengelsportzaak is uiteraard dan het beste.

        groetjes

        Michiel
        \"Fishing is a gift, catching is an art\"

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎