Partij van de Dummies

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    Partij van de Dummies

    Laatste nieuws
    Motie verbod gebruik weerhaakjes
    Gepubliceerd op: vrijdag 19 oktober 2007
    Afgelopen maandag (15 oktober 2007) is bij de behandeling van de begroting Visserij door de Partij voor de Dieren onverwacht een motie ingediend om binnen een jaar een verbod in te stellen op het gebruik van weerhaken in de sportvisserij, omdat deze de kans op verwondingen bij de vis zouden vergroten.
    Sportvisserij Nederland verzoekt de leden van de Tweede Kamer via persoonlijke gesprekken en per officiële brief zeer dringend om deze motie (nr. 60, 31200 XIV) niet aan te nemen, en wel om de volgende redenen:
    • een weerhaakje is voor de sportvisserij essentieel, anders zou bijna niemand meer vis vangen;
    • haakjes met weerhaakjes worden wereldwijd door beroepvissers en nagenoeg alle sportvissers gebruikt;
    • het weerhaakje heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt en is over het algemeen zeer klein (microbarbs) zodanig dat:
    • de vangst wordt vastgehouden tot de vis is geland;
    • het haakje toch eenvoudig kan worden verwijderd zonder extra verwonding.
    • een weerhaakje is in veel gevallen ook noodzakelijk om het aas op de haak te houden;
    • bij het vissen zonder weerhaakje moet veel meer spanning op de lijn worden gehouden. Dit betekent niet per sé minder beschadiging dan bij het vissen met een weerhaakje, maar soms juist meer.
    Het verbaast Sportvisserij Nederland dat bij de begrotingsbehandeling Visserij met dergelijke moties het welzijn van vis aan de orde is. Hiervoor is enkele dagen geleden door de minister een eigen nota uitgebracht waarover nog apart overleg komt.
    Verder vindt op 5 november a.s. bij Sportvisserij Nederland een overleg plaats van de EIFAC / FAO om een Europese gedragscode voor de sportvisserij op te stellen. Ook Nederland zou deze Europese gedragscode moeten volgen, zo stelt Sportvisserij Nederland.
    Sportvisserij Nederland is teleurgesteld in de Partij voor de Dieren. Zonder voldoende actuele kennis van zaken worden moties ingediend en opmerkingen geplaatst. Uitnodigingen voor informatie en nader overleg met Sportvisserij Nederland worden echter afgeslagen, omdat men hiervoor geen tijd heeft.
    Daarbij gaat het deze partij niet om het weerhaakje op zich, maar streeft zij volgens haar verkiezingsprogramma een verbod op het sportvissen na. Een verbod op het weerhaakje zou hierin een grote stap zijn. Een dergelijke politieke waan-van-de-dag-beslissing zou voor de twee miljoen Nederlanders die jaarlijks vissen echter volstrekt onaanvaardbaar zijn.

    -----------------------------------------------


    Vissen is een hobby geen religie!
  • janvb
    Komt net kijken
    • 14-08-2006
    • 91
    • bergeijk

    #2
    pfffffffffffffff da mens is echt gek debiel niewijs en weet ik nie wat nog meer .
    zou die nu echt niets beters te doen hebben ????????




    de groenten jan

    Reageer

    • Jan Broess
      Specimen Hunter
      • 21-09-2003
      • 1131
      • Nieuwegein

      #3
      PvdD: rot toch op! Het wordt echt oorlog hoor, als dit toch doorgaat!!!
      Bedenk wel dat er in Nederland inmiddels 2 miljoen vissers wonen en je ze tegen jou opzet met deze belachelijke ideeën!!!

      Zonder weerhaak vissen doe ik toch al een tijdje met alle tevredenheid: de vis is sneller onthaakt (meer snelheid) en wat daarbij komt: minder beschadigingen en zelfs minder kans op verspelen (weerhaak maakt iets grotere gat). Dat is het grote voordeel dankzij elastiek.

      Dus dat slaat nergens op. Ik denk dat zelfs het merendeel van de vissers zonder weerhaak vist. Het gehele verbod op sportvisserij zal er nooit te nimmers komen!
      Greetz,
      Jan Broess

      www.devaartposcar.nl

      Reageer

      • jasperfeedervlieg
        Lucass vismaat
        • 15-07-2007
        • 268
        • Amersfoort

        #4
        Ik vis zelf wel met weerhaken maar ik wil ook is zonder proberen, maar volgens mij als je voorzichtig met de vis omgaat is er echt niet zo heel veel verschil...

        Reageer

        • ironny
          Moderator
          • 04-04-2006
          • 1377
          • Hamont

          #5
          het zal een kwestie van tijd zijn dat ons aller vriendin van de pvdd hier wel een reactie geeft... ik ben dan ook erg benieuwd...
          Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

          Reageer

          • 4x14
            Banned
            • 10-12-2006
            • 849
            • Brielle

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door ironny
            het zal een kwestie van tijd zijn dat ons aller vriendin van de pvdd hier wel een reactie geeft... ik ben dan ook erg benieuwd...
            als ze dan nog leeft natuurlijk !

            Reageer

            • brielsemaasliefhebber
              vis gek
              • 06-06-2006
              • 1231
              • Brielle

              #7
              wat maakt het nu toch uit met of zonder.Van mij mogen ze het verbieden.
              GROETEN VAN EEN VIS GEK

              Reageer

              • janb
                jan b
                • 21-11-2005
                • 1982
                • 't Nieuweland

                #8
                En dat noemt men het land regeren ,dat mens zit daar voor de som van pak em beet anderhalve ton zulke onzin te verkopen ,zou er nou echt niets belangrijkers zijn om over te discuseren Stel je voor dat in de tijd van Willem Drees de tweede kamer zich met dergelijke onzin had bezig gehouden Ik denk dat er dan nog geen AOW was geweest om maar eens wat te noemen Wat zou dat niet kosten als er zo,n voorstel word ingediend over het verwijderen van de weerhaak, m,n broek zakt er heel ver van naar beneden Je zou de mensen die met zulke voorstellen komen ,moeten korten op het salaris .
                Maar ja zo gebeuren er dagelijks vreemde grappen waar de ik de zin ook niet van begrijp Of zou de fout toch bij mezelf liggen ,dat ik er te oud voor word om dit soort mensen en hun gedachten te kunnen volgen .
                Groeten van Jan de visser

                Reageer

                • Driehoek
                  Sportvisser
                  • 17-06-2007
                  • 787
                  • Rijssen

                  #9
                  Nou Briel het gaat niet zozeer om 'het ene te verbieden' maar om veel meer!
                  Kijk de PvdD heeft het gewoon in hun programma staan.
                  TOTAAL VERBOD OP SPORTVISSEN.

                  Dus geef die lui een vinger... en je zult zien wat er gebeurt...
                  KIjk om 'iets' te verbieden ach raken we een keer aan gewend in dit
                  domme regel landje...
                  Maar uiteindelijk nemen ze langzaam maar zeker onze passie af!
                  Als je de beleidsnota van 2002 nog eens doorleest, dan zie je dat m.n.
                  de PvdD absoluut niet thuis geeft als men met goed onderbouwde wetenschappelijke argumenten komt!
                  Met andere woorden ze zijn ordinair bezig met het de nek omdraaien van onze geliefde sport!!!

                  Boekje is te downen op m'n vissen site.

                  Hey Jan, trek je broek op man, geen gezicht zo!
                  .
                  Happy fishing.
                  ----------------------------------------

                  Reageer

                  • spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

                    #10
                    een echte visser heeft inderdaad geen weerhaak nodig.


                    ja toch denk je het allemaal goed te doen en ik weet zeker dat er ook mensen onnodig vis zitten te slachten met tangen en vooroorlogse hakenstekers,en allerlij martelwerktuigen.

                    je kijkt in je eigen kringetje in de rondte maar dat wil niet zeggen dat het overal netjes gebeurt

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Martijn het heeft niets met een echte visser te maken, wat dat dan ook maar mag zijn.
                      Ik kan je wel garanderen dat ik heel gerust met een platgeknepen weerhaak vis, zeker niet weerhaakloos.
                      Die ondingen doen aan de bek meer schade dan de minibarb versies.

                      Als ik op karper vis en dan bedoel ik de vissen die je niet iedere dag vangt en ook niet ieder jaar neem ik het risico niet om de vis te verspelen omdat ik zo nodig weerhaakloos moet vissen omdat ik anders geen echte visser ben.

                      Nu eventjes iets serieuzer want ik weet heel goed dat Marijn het niet zo bedoeld.
                      Neem een keiharde steen, eentje van de hardste soort die je kunt vinden, en leg hem onder een druppende kraan, wedden dat die steen heel langzaam uitgehold wordt?

                      Zo is het ook met die PVVD de moties die ze tot nu toe ingediend hebben hebben het geen van allen gehaald, deze dus ook niet maar het uitholproces is wel in werking gezet.

                      Negeer dit proces niet en geef ook geen verdere voeding aan dit proces.
                      Ik ben nog altijd van mening dat het grootste gevaar voor de hengelsport nog steeds bij de vissers zelf vandaan komt.

                      Ook de opmerking dat een echte visser geen weerhaak nodig heeft, in herinnering geef ik het levend aas, een ontmoedigingsbeleid werd in één nacht omgezet in een verbod.
                      Toen de overlegpartners daarachter kwamen was het te laat.
                      Ja zeggen tegen ontmoedigen en er achter komen dat ontmoedigen betekent dat het niet van groot belang is dus BINGO.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • brielsemaasliefhebber
                        vis gek
                        • 06-06-2006
                        • 1231
                        • Brielle

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Douwe

                        Als ik op karper vis en dan bedoel ik de vissen die je niet iedere dag vangt en ook niet ieder jaar neem ik het risico niet om de vis te verspelen omdat ik zo nodig weerhaakloos moet vissen omdat ik anders geen echte visser ben.
                        .

                        Dit vind ik nu echt dom gel.ul.Ik vis al jaren in frankrijk op karper,en vis altijd zonder weerhaak.Ik heb nog nooit geen vis verspeeld omdat ik zonder weerhaak vis.Zal het nog gekker vertellen mijn maat en ik stonden eens samen tegelijk te drillen en wat denk je daar gaat nog een hengel nou hij bleef gillen die pieper.Nadat ik uitgedrild was ben ik naar die hengel toe gegaan en wat denk je,na een 15 minuten 38 pond spiegel in het netje.Dus het slaat echt nergens op om met weerhaak te vissen om niet de vis van je leven te verspelen.Zo lang je tijdens het drillen maar de lijn strak houd is er niets aan de hand,dus een beetje komt het wel op de kunde van de visser neer.
                        GROETEN VAN EEN VIS GEK

                        Reageer

                        • spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door brielsemaasliefhebber
                          Dit vind ik nu echt dom gel.ul.Ik vis al jaren in frankrijk op karper,en vis altijd zonder weerhaak.Ik heb nog nooit geen vis verspeeld omdat ik zonder weerhaak vis.Zal het nog gekker vertellen mijn maat en ik stonden eens samen tegelijk te drillen en wat denk je daar gaat nog een hengel nou hij bleef gillen die pieper.Nadat ik uitgedrild was ben ik naar die hengel toe gegaan en wat denk je,na een 15 minuten 38 pond spiegel in het netje.Dus het slaat echt nergens op om met weerhaak te vissen om niet de vis van je leven te verspelen.Zo lang je tijdens het drillen maar de lijn strak houd is er niets aan de hand,dus een beetje komt het wel op de kunde van de visser neer.

                          ja ik dacht het al ,echt een sport voor dummies

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #14
                            Mr. Watergeus hoe jij vist moet jij weten, om mijn manier van vissen af te schilderen als dom gel-ul zegt meer over jou communicatievermogen dan over mijn manier van vissen.
                            Denk nu maar niet dat ik na 50 jaar vissen en 35 jaar vissen op karper niet zou weten hoe je een vis af moet drillen.

                            Ik zeg dat IK geen risico wil lopen om een vis kwijt te raken, wat jij doet moet jij weten.
                            maw IK vind jou reactie dom gel-ul.
                            Nodigt overigens wel weer uit tot een ouderwetse discussie op de punt van een al dan niet met weerhaak bezette snede.
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • spuiliefhebber
                              Verificatie gaande...
                              • 22-04-2006
                              • 4156
                              • onbekend

                              #15
                              ja maar dacht dat het de opzet was tot catch and release,ik denk dat we dat allemaal wel van plan zijn maar als je nu met die grote weerhaken de bek van de vis verne ukt is het toch een overweging waard of niet dan

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎