Brasem met de vaste stok

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • coarse fishing
    Banned
    • 13-04-2004
    • 142

    Brasem met de vaste stok

    Hallo vissers,

    Vandaag heb ik weer eens de vaste stok tevoorschijn gehaald om eens een paar uurtjes aan het kanaal te gaan zitten. Het was in ieder geval droog, maar verder waaide het nogal flink. Omdat er over een aantal weken een wedstrijdje is ben ik eens gaan proberen of er een brasempje te vangen was. Met de feeder lukt dit vrij aardig, maar met de vaste stok wil dit nog niet echt lukken. Omdat het redelijk waaide en omdat ik zo stil mogelijk mijn aas aan wilde bieden heb ik voor een 2-grams dobber gekozen en heb van een klein stukje tot ongeveer 25 cm op de bodem gevist. Gelijk na het voeren kreeg ik al veel beet, allemaal voorn en bliek. Er stond een redelijke onderstroming, maar toch niet zo dat het aas als een gek over de bodem gesleept werd. Om de beet erin te houden ben ik casters bij gaan werpen, wat in het begin ook goed ging, maar ik bleef voorn en bliek vangen.
    Toen de beet wegviel heb ik bijgevoerd en geknipte pieren in het voer gedaan, om te kijken of hiermee brasem te verleiden was. Helaas was dit niet het geval en kon ik enkel nog kleine baars gevangen krijgen (als haakaas een mestpiertje). Ik heb trouwens op ongeveer 11 tot 12 meter uit de kant gevist, net over de rand van het talud.

    Mijn vraag is eigenlijk; Waarom lukt het hier niet om brasem te vangen? ze zitten er zat, met de feeder zijn ze goed te vangen.
    Moet met nog meer lijn op de bodem gevist worden om de aanbieding nog rustiger te maken?
    Is het werpen van casters bij een diepte van 2,50-3,00 niet verstandig omdat dit de vis omhoog haalt? Of van de visstek vanwege de stroming?

    Ik heb bewust niet met overlood gevist omdat dit volgens mij in de wedstrijd ook niet mag.

    Wie kan me hier een antwoord op geven?

    Groeten,
    Coarse Fishing
  • Theo de Kreij (van Berner

    #2
    Als ik zo eens lees heb je gedaan wat je moest doen. Brasem is echter een vis die, integenstelling tot bliek voorn en winde, heel gevoelig zal reageren op regen zelf en de periode vlak daarna. Het aasgedrag verandert sterk en de vis trekt naar diepere gedeelten of, omdat het meer stroomt door al die regen, achter een richel of vlak onder de kant. Ze zullen dan weinig verplaatsen. Als je 2 gram vist dan zal de stroming door de regen wellicht wat pittiger zijn geweest. Casters en maden komen snel verkeerd terecht bij die stroming. Vaak voorbij je voerspoor. Meer stroomopwaarts gooien/schieten is dan het beste, echter zijn het lichte dingetjes die snel wegstromen van je voerplek. Beter is het dan om je voer te verschralen (door bijv 50% leem toe te voegen) en dat te gebruiken als transportmiddel voor je aas. De casters kan je dan het beste kapotknijpen. Het effect voor de vis is dan nog hetzelfde, maar doordat er geen lucht meer in zit zullen ze minder snel wegdrijven.
    Het kan ook zo zijn dat ze gewoon niet willen bijten. Vandaag hadden we een trainingssessie op een bekend Brasemwater (Lage vaart bij Lelystad) en hebben alles uit de kast gehaald. Veel gevangen, maar bij elkaar maar 1 jonge brasem. Vreemd genoeg wel veel last van Karper. Tja, dat is vissen, iedere keer weer een verrassing, onvoorspelbaar en daarom zo uitdagend.


    [Gewijzigd door Theo de Kreij (van Berner op 08-22-04 at 08:50 PM]

    Reageer

    • lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

      #3
      Als het met de fieder wel goed gaat daar heb je een sleep over de bodem van zeg 80CM dus een rustige aaspresentatie. Dan denk ik toch dat je meer lijn moet geven of een heel klein loodje bij je haakje moet zetten.
      Ik heb daar zeker altijd veel succes mee.Alles tot een bulk en 3 a 4 kleine loodjes onderaan en daar mee stellen .
      Succes nog
      Gr lolo
      Groetjes
      Johnny

      Match
      Feeder
      Stok

      Reageer

      • coarse fishing
        Banned
        • 13-04-2004
        • 142

        #4
        Normaal gesproken gebruik ik nooit lood op mijn onderlijn. Is dit wel wat je bedoeld lolo? Dan dient dus eerst dit loodgewicht verplaatst te worden voordat het verklikkerloodje opgetild wordt? Ik heb geprobeerd met een redelijk zware dobber de aanbieding zo stil mogelijk te maken, maar misschien maakt dit niet veel uit t.o.v. een 1 of 1,5 grams dobber?

        Groeten,
        coarse fishing

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎