Nieuwe vaste stok?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • glensas
    Komt net kijken
    • 02-04-2004
    • 65

    Nieuwe vaste stok?

    Kan ik voor rond de 200 euro al een oversteek hengel van 8 of 9.50 meter kopen. En wat is beter over- of insteek hengels?
    groetjes, Glen.
  • Theo de Kreij (van Berner

    #2
    Ja hoor, dat kan. Ik ga geen merken noemen omdat ik niet de een wil noemen en de andere wil vergeten. Deze week nog zag ik een 9,5 meter stok staan voor 129 euro (zelfde merk 8.30 meter 98 euro). Even vast gehad. Voelde solide aan. Was niet van een grote speler op de markt qua merk, maar komt wel uit een bekende fabriek.
    Over het algemeen zijn oversteekhengels lichter dan de insteekversie. Wanneer dat belangrijk voor je is, zou ik daar op letten. Is het niet zo belangrijk, neem dan de hengel die steviger aanvoelt en strakker staat. Dat kan zowel de oversteek als de insteekversie zijn.

    Reageer

    • glensas
      Komt net kijken
      • 02-04-2004
      • 65

      #3
      Is een visroei van een bekend merk, heel wat duurder, en zijn deze dan ook veel beter?
      Want ikzelf ben 14, en ik heb nog wel een hengel maar een telescoop en wouw nu ineens iets goed, dus als een hengel van een bekend merk nu maar rond de 400 euro kost en beter is dan spaar ik gewoon nog een tijdje, dan heb ik toch ineens iets goed in handen. Want ik wil liefst ook ineens een hengel die niet zo heel veel weegt.
      groetjes, Glen.

      Reageer

      • Theo de Kreij (van Berner

        #4
        Duurder hoeft niet perse beter te zijn. Het is wel zo dat een hengel van 14 meter even strak moet staan als een hengel van 8 meter. De materialen die dan worden gebruikt zijn vaak duurder omdat ze naast strak ook vooral licht van gewicht moeten zijn. Binnen de 200 euro kan je zelfs al een hengel vinden van 11 meter. Het is dan wellicht geen bekend merk, maar hoeft niet slecht te zijn. Gewoon zoeken, in de handen nemen en aanvoelen want binnen het segment 200 euro is er ook genoeg te koop dat niet goed genoeg is.

        Reageer

        • glensas
          Komt net kijken
          • 02-04-2004
          • 65

          #5
          Een hengel van meer dan 9.50 meter, moet ik zo al niet hebben want bij de put hier bij ons, mag je hengel maar max 9.50 meter zijn dus daarom.
          IK heb al een hengel op het oog, het is een oversteek hengel van 9.50 meter en 560 gram en 199 euro
          dus juist binnen mijn buget.
          groetjes, Glen.

          Reageer

          • glensas
            Komt net kijken
            • 02-04-2004
            • 65

            #6
            Enne, hoe werkt het nouw precies met een elastiek. Want als ik terug begin met wedstrijdvissen, wil ik alles zo goed mogelijk aanpakken. Hebben jullie mischien een tekening waar op staat hoe je de rek moet bevestigen enz. ik ga voornamelijk op brasem, welk matriaal heb je daar voor nodig buiten hengel en schepnet?
            groetjes, Glen.

            Reageer

            • Theo de Kreij (van Berner

              #7
              Op veel vijvers in Belgie is elastiek niet toegestaan. Pas dus op. De winkelier waar je de hengel aanschaft zet er vast wel elastiek voor je in. Even opletten en je weet het voor de volgende keer.

              Reageer

              • glensas
                Komt net kijken
                • 02-04-2004
                • 65

                #8
                Maar de elastiek, kun je er die uithalen als dit voor een wedstrijd is niet mag. Ik ga deze zaterdag naar de winkel rijden om eens te kijken voor een hengel. En nog een vraagje over het maken van lijntjes, hoelang zijn deze nu ongeveer. Want ik wil zelf mijn lijntjes gaan maken, ik heb al een dobber 1.25 gram, draad 14/00, loodbolletjes en haakjes.


                [Gewijzigd door glensas op 08-24-04 at 04:54 PM]
                groetjes, Glen.

                Reageer

                • Theo de Kreij (van Berner

                  #9
                  Nee, je elastiek eruit halen heeft geen zin. Bij het monteren haalt men een stukje van je top af omdat het elastiek er anders niet door kan. Daardoor is het gedeelte te dik en te stug om zonder elastiek te kunnen vissen. Wat je wel kan doen is een extra top erbij kopen waar je normaal mee kan vissen. Zo kan je alle kanten op.
                  De lengte van je tuigje is de diepte van het water + ongeveer 150 cm(ca. 100 cm voor tussen de top en je dobber en ca. 50 cm om over de bodem te kunnen gaan liggen) . Ik maak mijn tuigjes altijd op 4,5 meter zodat ik ze aan de waterkant op de goede lengte kan maken. Dat is het verstandigste. Sommige wateren zijn van wisselende diepte over het parcour.
                  Overigens kan je met elastiek gerust 8/00 of 10/00 nylon nemen. Daar is dat elastiek voor bedoeld, om dun te kunnen vissen.

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎