in elkaar twisten v/d onderlijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Robin
    Vaste stok & Feeder
    • 26-11-2006
    • 490
    • Meerssen

    in elkaar twisten v/d onderlijn

    Hallo foremleden,

    Het gebeurt mij de laatste tijds steeds vaker dat het onderlijntje (15 cm) in elkaar draait. Mijn vraag aan jullie is wat hiervan de oorzaak is en of hoe kan ik dit voorkomen?

    misschien belangrijk om te weten
    - diepte kanaal 4,5 mtr diep
    - onderlijn 8/00
    - hoofdlijn 12/00
    groetjes Robin

    "De beste tijd moet nog komen"
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

    #2
    gebeurt zeker met casters aan de haak als je die er dwars aanprikt gaat hij draaien soms met maden ook wel,het komt door de weerstand van je aas door het water met als sluitstuk het doorbreken van de opervlakte spanning van het wateroppervlak.

    dus je aas er goed aanhangen,zorgen dat het in de lijn hangt b.v 1 caster op de steel zetten en 1 in de bocht .

    en bij misslaan niet zo zeikhard je tuig uit het water rukken.

    Reageer

    • Robin
      Vaste stok & Feeder
      • 26-11-2006
      • 490
      • Meerssen

      #3
      misschien ver doorgedacht maar zou het ook te maken kunnen hebben met de stroming van de boten? Aangezien er regelmatig nog al wat vrachtschepen door het kanaal heen komen varen krijg je zeg maar een "zuigstroming" tegen de stroom in.
      groetjes Robin

      "De beste tijd moet nog komen"

      Reageer

      • Driehoek
        Sportvisser
        • 17-06-2007
        • 787
        • Rijssen

        #4
        mini wartel tussen hoofd en onderlijn...
        .
        Happy fishing.
        ----------------------------------------

        Reageer

        • PeBo
          Hengelaar
          • 29-09-2007
          • 2636
          • Oosterhout

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Robin
          Hallo foremleden,

          Het gebeurt mij de laatste tijds steeds vaker dat het onderlijntje (15 cm) in elkaar draait. Mijn vraag aan jullie is wat hiervan de oorzaak is en of hoe kan ik dit voorkomen?

          misschien belangrijk om te weten
          - diepte kanaal 4,5 mtr diep
          - onderlijn 8/00
          - hoofdlijn 12/00
          Robin,

          Dit komt inderdaad door de stroming van of een schip of door het omhoogtrekken van je lijn. Als je dan twee casters op je haak hebt gestoken werken deze als een propeller en draaien ze je lijn, die dan weer in elkaar draait. Een goede manier is al wat Spuiliefhebber aangeeft en dat is een caster op de steel. Volgens mij helpt het ook als je de eerste caster voor de helft afknipt en die op de punt heel laat. Een aangenaam bijeffect ervan: Je vangt er ook nog dijkwijls vis op.
          Groeten,
          PeBo.
          ]Member of the Easterwood dreamteam.
          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

          Groeten,
          PeBo.

          Reageer

          • spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Robin
            misschien ver doorgedacht maar zou het ook te maken kunnen hebben met de stroming van de boten? Aangezien er regelmatig nog al wat vrachtschepen door het kanaal heen komen varen krijg je zeg maar een "zuigstroming" tegen de stroom in.


            daar lukt het volgens mij niet mee hoor,lijkt me eigenlijk niet echt mogelijk.
            je tuig zal zich strekken achter de stromming aan,maar aan het eind van die drift zal je hem er wel uitrukken om hem opnieuw in te gooien en dan gebeurt het.


            zeker weten

            Reageer

            • lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

              #7
              Wartels en zo is allemaal niks (persoonlijk ) hoe meer troep hoe meer weerstand) het kinken kan je ook voorkomen om ja aas anders op je haak te zetten .
              Wat ook wel eens wil helpen is een ander type onderlijn nemen die losser is.
              of de kleinste loodje nemen en die 15 cm van af je onder lijn doen .
              gr lolo
              Groetjes
              Johnny

              Match
              Feeder
              Stok

              Reageer

              • yannik
                De kasteelvissers Viane
                • 27-07-2006
                • 694
                • Geraardsbergen

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Driehoek
                mini wartel tussen hoofd en onderlijn...
                Zoals lolo al aangaf... dit is 'brol' voor de vaste stok... het is misschien wel handig om van onderlijn te wisselen enzo maar... volgens mij valt dit veel te veel op en kan je onderlijn evengoed gaan knopen met zo'n wartel
                Wie vist, die vangt!

                Reageer

                • spuiliefhebber
                  Verificatie gaande...
                  • 22-04-2006
                  • 4156
                  • onbekend

                  #9
                  nou zijn die micro wartels wel erg klein hoor ,in de haven is het wel lekker te gebruiken hier ,zeker als het wat kouwer word haakt je nieuwe onderlijn lekker in.

                  maar dat het niet voor elke visserij lekker werkt geloof ik zeker.

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎