Vissen en het weer.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jans
    Toekomstig expert
    • 13-03-2004
    • 272
    • Drenthe

    Vissen en het weer.

    Moi,

    Waar ik erg benieuwd naar ben is of er mensen zijn hier op het forum die bijhouden bij wat voor weer ze uitzonderlijk goede of juist uitzonderlijk slechte vangsten hebben.

    Je hoort altijd van die verhalen over, het is al te lang droog, koud, warm of nat als er weer eens niet is gevangen.
    Of dat als de wind uit het noordoosten komt de vangstkansen gelijk nul zijn, of dat als s'morgens de nevel over het water hangt dit slecht voor de vangsten zou zijn.

    Persoonlijk geloof ik niet zo in die verhalen, behalve als er na een droge periode opeens veel en langdurig regen valt, omdat er dan ineens een daling van zuurstof in het water optreedt en er vanaf de kant opeens veel natuurlijk voedsel in het water terecht komt.
    Mischien dat er vissers zijn die dit bijhouden in hun dagboek.
    Er is altijd iemand die nog minder vangt.
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    #2
    Echt bijhouden nee, maar een paar stelregels zijn er wel. Zuidwesten wind een beetje bewolkt en een graad of 23 zoals afgelopen Zondag zijn onverbeterlijke criteria. Dan zit ik wel een uutje of acht aan de kant en een lamme arm aan het eind van de dag. Zoals jezelf al aangeeft Jans, na hevige regenval is het slecht vissen, maar ja we blijven eigenwijs. Verder optimaal gebruik maken van lichtinval. Daarmee bedoel ik te zeggen dat de vissen vaak eerder actief zijn op plaatsen waar de zon op het water staat. Ter illustratie : een van de waters die ik bevis is 's morgens geheel afgeschermd van de zon door een hoge rij bomen. 's Morgens vang je daar weinig tot slecht omdat er nauwelijks licht in het water doordringt. Na de middag zie je dat de rondtrekkende brasem ook dit gedeelte aandoet. Sterker nog mijn record vangst brasem is precies aan die kant, maar dan wel vanaf 14.00 uur tot diep in de avond. Een week of 5 geleden had ik op een wedstrijd ook aan die donkere kant geloot evenals 6 andere mensen. We vingen met 7 man precies 1 vis (en ik had herm niet) omdat het 's morgens was en de vis zich hier dus gewoon niet ophield. Met de windhoek en temperatuur alleen ben je er volgens mij dus niet. Je moet ook rekening houden met andere zaken zoals de mate van lichtinval. Daar ben ik sterk van overtuigd !!!
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #3
      Je bent me net een slag voor, Minimus... Echt bijhouden doe ik niet , maar vaak zijn de topdagen de dagen dat je eigenlijk je de paraplu c.q. regenpak mee moet nemen vanwege de kans op een bui op je dak. Gelukkig zijn er in Nederland plenty van dat soort dagen
      Waarom dat zo is weet ik niet echt. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat de onrustige lucht door de wolken continue schaduwwerking geeft en wellicht de vis wat minder voorzichtig is. (bij een strakblauwe lucht is elke schaduw boven het water zichtbaar) De luchtdruk bij buiig weer kan ook best hoog zijn wat dus een positieve invloed heeft op de zwemblaas. Feit is wel dat het morgen een bewolkte dag wordt.....
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • warhead
        Specimen Hunter
        • 27-09-2003
        • 1496
        • haacht

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jans

        Persoonlijk geloof ik niet zo in die verhalen, behalve als er na een droge periode opeens veel en langdurig regen valt, omdat er dan ineens een daling van zuurstof in het water optreedt en er vanaf de kant opeens veel natuurlijk voedsel in het water terecht komt.
        Door hevige regen komt er juist meer zuurstof in het water tenzij er natuurlijk overtollig rioleringswater mee invloeit.
        Ik teken niks op of zo maar wind op kop is altijd goed, periodes van een gelijke druk ook.
        om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
        trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

        Reageer

        • Jans
          Toekomstig expert
          • 13-03-2004
          • 272
          • Drenthe

          #5
          Moi,

          Ik zie net bij de rubriek sportvissimo de kop "Meer vissen dood door hoosbuien"
          dit zal waarschijnlijk niet zijn omdat er zoveel zuurstof in het water komt.
          Maar dit terzijde, inderdaad de wind op kop heeft zo z'n voordelen maar zou het verschil maken of die wind uit het zuiden of uit het noorden komt?
          Ik hou het zelf ook niet bij, maar ik ken mensen die bij een noordoostenwind niet gaan vissen omdat er toch niets te vangen zou zijn.

          Wat mij wel opvalt is dat op sommige dagen er veel "leven" in het water zit waarmee ik bedoel dat de vis boven het water uitspringt, ook de brasem die af en toe z'n rug even laat zien, en niet alleen kleine vis die op jacht is naar vliegjes e.d.
          Deze dagen is er meestal ook wel goed vis te vangen.
          Op andere dagen zie je geen visje springen hoewel de omstandigheden hetzelfde lijken.
          Ik weet dat er mensen zijn die zoiets al jaren bijhouden maar volgens mij zit er geen duidelijk verband tussen het weer en goed vangen anders zouden er genoeg vissers zijn die bij voorbaat al kunnen voorspellen of de vangst goed of slecht zal worden.

          Zou trouwens niet verkeerd zijn als je dat zou weten, zou een hoop ergernis schelen en altijd een net vol vis opleveren.
          Er is altijd iemand die nog minder vangt.

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎