match

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • rickie
    hoe kouder hoe beter
    • 18-11-2005
    • 2377
    • Oldebroek

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz

    Peg legs vind ik ook niet fijn. Andere veel gebruikte manier is de waggler vastzetten met 3/4 van het totale loodgewicht en de rest van het lood gebruik je voor de aaspresentatie. Eenvoud is het sleutelwoord...

    1 - De waggler steekt ver onder het oppervlak uit, evenals het zwaartepunt. De oppervlaktestroming heeft hier dus veel minder vat op.
    als je je waggler met 3/4 van het totale loodgewicht vastzet, is het dan niet makkelijker, om met een voorgelode dobber te vissen?

    En als zluke dobbers dan zo handig zijn, waarom worden ze dan niet gebruikt voor het vaste stok vissen?
    En waarom zou je dan nog licht gaan vissen als zwaar ook kan.

    Volgens mij ben ik er bijna uit Ik ga het in ieder geval proberen.

    Reageer

    • janb
      jan b
      • 21-11-2005
      • 1982
      • 't Nieuweland

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz

      Peg legs vind ik ook niet fijn. Andere veel gebruikte manier is de waggler vastzetten met 3/4 van het totale loodgewicht en de rest van het lood gebruik je voor de aaspresentatie. Eenvoud is het sleutelwoord...

      1 - De waggler steekt ver onder het oppervlak uit, evenals het zwaartepunt. De oppervlaktestroming heeft hier dus veel minder vat op.
      Oorspronkelijk geplaatst door rickie

      als je je waggler met 3/4 van het totale loodgewicht vastzet, is het dan niet makkelijker, om met een voorgelode dobber te vissen?

      En als zluke dobbers dan zo handig zijn, waarom worden ze dan niet gebruikt voor het vaste stok vissen?
      En waarom zou je dan nog licht gaan vissen als zwaar ook kan.

      Volgens mij ben ik er bijna uit Ik ga het in ieder geval proberen.
      Ik zag van gerwen vissen in denemarken met de vaste stok met alleen maar insert wagglers
      Groeten van Jan de visser

      Reageer

      • rickie
        hoe kouder hoe beter
        • 18-11-2005
        • 2377
        • Oldebroek

        #18
        Wat zijn insert wagglers? Ik ken al die termen niet. Wat voor soorten dobbers zijn er en wat is het nut ervan?

        tijdens het ingooien met de feeder hou ik mn top ook naar achter, maar deed ik tot op de dag van vandaag enkel om de klappen op te vangen. Die techniek heb ik overigens wel goed onder de knie, vooral met dyneema maakt de korf nogal een klap. Ik gebruik dus ook powergum achter mn lijnclip op mn spoel om de klap op te vangen.
        De truc achter het opvangen van de klap zit hem vooral scharnieren van je pols, het moment bepalen waarop de klap ongeveer komt en het meebewegen. Dat deze techniek ook dient om bijv. onder rietkragen te vissen is nieuw voor mij, dus weer wat geleerd. Dat je niet zomaar uitgeleerd bent op het matchvissen zie ik nu ook, maar dit maakt de uitdaging juist groter! Ik ben overigens sindskort ook aan het experimenteren met het z.g.n. tonken en ik moet zeggen dat dit ook een erg suc6volle manier van vissen is!

        Thnx!

        ps: iemand hier al n antwoord op?

        Oorspronkelijk geplaatst door rickie

        Wat ik me ook afvroeg, en dit geld ook voor het vissen met de vaste stok:
        Tijdens het vissen in stromend water onstaat er een soort boog in je lijn onder water, zodat je dieper zult moeten vissen dan de diepte van het water, om toch de bodem te bereiken. Hoe kan je de lengte hiervan bepalen?
        Of is dit niet zo, en stel ik zojuist een heel domme vraag?
        [Gewijzigd door rickie op 05-18-06 at 12:49 AM]


        [Gewijzigd door rickie op 05-18-06 at 01:07 AM]

        Reageer

        • rickie
          hoe kouder hoe beter
          • 18-11-2005
          • 2377
          • Oldebroek

          #19
          en nog iets; Als je dan dieper vist dan dat je hengel lang is, mbv stuitjes-->

          Als het erg hard stroomt, zinkt je aas dan wel? Doordat je ook voortdurend druk hebt vanaf de andere kant van de lijn, dus niet vanaf de kant van je haak. Beetje lastig uit te leggen ~_~

          Oorspronkelijk geplaatst door rickie

          als je je waggler met 3/4 van het totale loodgewicht vastzet, is het dan niet makkelijker, om met een voorgelode dobber te vissen?

          En als zluke dobbers dan zo handig zijn, waarom worden ze dan niet gebruikt voor het vaste stok vissen?
          En waarom zou je dan nog licht gaan vissen als zwaar ook kan.

          [Gewijzigd door rickie op 05-18-06 at 11:49 AM]

          Reageer

          • Hazze
            Newbie
            • 17-05-2006
            • 18

            #20
            Om je dobber op 1 plek te houden kun je de lijn onder water houden toch?

            Reageer

            • rickie
              hoe kouder hoe beter
              • 18-11-2005
              • 2377
              • Oldebroek

              #21
              nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de druk van de lijn tussen je dobber en je top groter is dan de druk die je lood uitoefend, met het niet afzinken van je aas als gevolg.

              Gert Koops heeft overigens op zijn site een geweldig stukje over matchvissen staan zag ik. Met als grote tip eerst een proberen gewoon match te vissen, voor te beginnen met slideren.

              [Gewijzigd door rickie op 05-18-06 at 12:03 PM]

              Reageer

              • Kosmozz
                Match en Feeder
                • 25-07-2005
                • 1959
                • Hannut

                #22
                Ik snap niet goed wat je bedoelt rickie. Volgens mij kan het niet wat je bedoelt. Als je een bulklood van 7 gram op de lijn hebt, dat is net een steen, die zakt echt wel naar de bodem. Er zijn regels voor het gewicht van de dobber als functie van de diepte. Vissen op stromend water hou je altijd je lijn boven water om direct contact te houden met de dobber.
                Carpe Diem

                Reageer

                • Bombaert Pieter
                  Frequent aanwezig
                  • 08-12-2005
                  • 121

                  #23
                  rickie , ga zo verder, ik wou eignelijk al lang zulke vragen stellen omdat ik ook graga met de match zou leren vissen.
                  als er vissers zijn uit vlaams-brabant die mij een siets willen bijbrengen aan de vijver of kanaal mag je me dat zeker laten weten !

                  groeten
                  STEM HIER VR DE PETITIE TEGEN DE AALSCHOLVERS
                  http://www.triobaits.com/

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #24
                    Hallo Rickie

                    de antenne gaat allang onder voor dat ie het lood lift ,die kan namelijk maar b.v. van 0,05 tot 0,5 gr dragen
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • rickie
                      hoe kouder hoe beter
                      • 18-11-2005
                      • 2377
                      • Oldebroek

                      #25
                      volgens mij heeft kosmozz gelijk, en kan dit niet.

                      Ik ga het gewoon eens proberen met een feeder, misschien ook handig er zo wat meer achter te komen wat voor match ik fijn zou vinden.

                      Wat ik eerst bedoelde was, dat je lijn in stromend water schuin afzinkt, hierdoor zul je dieper moeten vissen dan de waterdiepte, om toch de bodem te bereiken.
                      Hoe kan je deze diepte bepalen?

                      Reageer

                      • Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

                        #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hazze

                        Om je dobber op 1 plek te houden kun je de lijn onder water houden toch?
                        Het beste kun je tijdens 't vissen bepalen of je de opslag onder water brengt of dat je 'em juist laat drijven. Er kleven aan beide manieren namenlijk voor- en nadelen.

                        Wanneer de stroming/trek van 't water tegengesteld is aan de windrichting, laat ik de lijn meestal drijven omdat ik dan de drift mooi kan vertragen en positiever ben met de aanslag. Ik laat de opslag ook drijven op stilstaand water met wind in de rug of als er geheel geen wind is. Je controleert dan de aanslag en het contact met de pen beter.
                        Vissend op korte afstand (tot +/- 15 meter) heeft het onder water brengen van je opslag ook minder nut.

                        De opslag onder water brengen is beter wanneer er op stilstaand water zijwind is waardoor een boog in je opslag ontstaat die je steeds weer moet 'mennen'.

                        Ik heb zowel een flesje afwasmiddel (afzinken) bij me alsook een potje vaseline (drijvend).
                        Groet'n,

                        Ronald


                        ><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

                        Reageer

                        • Hazze
                          Newbie
                          • 17-05-2006
                          • 18

                          #27
                          In de laatste Witvis Totaal staat een artikel "karpervissen met matchhengel". Heel leuk stukje.

                          Heeft iemand tips voor een goeie matchhengel rond de 100E waarmee ik heel erg allround kan penvissen, ook in kleine sloten (dus kortere hengel)?

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #28
                            Hallo Roha

                            en ook die gaat in de map

                            keer op keer leer ik weer meer
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • janb
                              jan b
                              • 21-11-2005
                              • 1982
                              • 't Nieuweland

                              #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door rickie

                              @ kosmozz: lijkt me dat je die wel transporteren op een tuigenplankje? Als ik een match koop, hou ik deze molen voor het matchen en koop ik een groteren voor het feederen.

                              Toch nog paar vraagjes:

                              -Als het niet uitmaakt hoe zwaar het draaggewicht van je dobber is, waarom vissen we dan altijd met zo licht mogelijk?

                              -Als je peilt, blijft dat stuitje dan zitten op je lijn ter hoogte de diepte van de plek waar jij hebt ingeworpen?

                              -Word er gebruik gemaakt van een gewoon peillood?

                              -Het is met de match toch ook veel lastiger om gaten en taluds te zoeken onder water?

                              -Is het mogelijk om met de match in snel stromende wateren te vissen? Dit met het oog op het wegstromen van het bulklood.

                              - Het is dus met matchen zo, dat je al je lood centreert? En dat je dus ook makkelijk met loodlijntjes kan vissen?

                              - Gaat voeren ook niet een stuk minder gericht? Doordat je afhankelijk bent van een katapult of een werpschep (of hoe zo'n ding ook heet)

                              Het word me al 'n stuk duidelijker en het lijkt me een erg leuke manier van vissen die toch wel enige oefening vraagt. Ook lijkt me het leuk, dat je ff snel van stek kan wisselen wanneer je niet vangt. Wat je bij het feederen al wat minder snel doet, en bij de vaste stok vaak niet eens in je hoofd haalt.

                              In ieder geval bedankt, Vr. Gr. Rick

                              ps: sorry voor mijn nieuwsgierigheid.... :~

                              [Gewijzigd door rickie op 05-17-06 at 11:24 AM]
                              Rickie van vragen word je wijs ,en domme vragen betaan niet
                              Groeten van Jan de visser

                              Reageer

                              • Kosmozz
                                Match en Feeder
                                • 25-07-2005
                                • 1959
                                • Hannut

                                #30
                                Vaseline toevoegen aan de uitrusting kan van pas komen, thanks Roha!
                                Carpe Diem

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎