haaknummers

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tunes
    Newbie
    • 19-02-2006
    • 1

    haaknummers

    welke haaknrs gebruikt men het best als ge gaat vissen op anker?
  • erwin-van-schilt
    Met enige kennis...
    • 19-02-2006
    • 296
    • Halsteren

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door tunes
    welke haaknrs gebruikt men het best als ge gaat vissen op anker?
    Maakt in principe weinig uit of je met of zonder ankers vist en welke haakmaat je gebruikt.

    Ik vis ook met 170 gram anker lood mt haakjes 10 voor scholen baarsjes, mar ook 170 gram anker met haak 4 voor wijting.

    Maakt dus niets uit eigenlijk.

    R-win
    http://erwin.vist.nl

    Reageer

    • antoinette
      Specimen Hunter
      • 13-11-2005
      • 1926
      • oudenhoorn

      #3
      Ik heb ook nooit geen verband kunnen leggen tussen de hoeveelheid lood en de haakmaat, ik gebruikte steevast langstelige haken maat 6 voor de platvis en wijting en bolk. En ik ving toch altijd aardig vis.

      Reageer

      • Ptr.
        Newbie
        • 14-11-2009
        • 9
        • Gent

        #4
        Ergens gaat volgens mij toch wel op dat hoe groter je haak is des te zwaarder je lood moet zijn.. een klein haakje zal zich veel makkelijker zetten dan een bv een grotere 3/0. Nu als je ergens tussen de 150 en 200 gr zit zal er wel geen probleem zijn maar ik zou bv niet met 100 gr en een 3/0 vissen want dan ga je toch wel wat vissen missen vrees ik.

        Reageer

        • hans vis
          Sportvisser
          • 26-08-2009
          • 998
          • Eelde-Paterswolde

          #5
          ik denk dat de haakmaat altijd in relatie staat met het vermogen van je hengel..
          groet,
          Hans

          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

          Reageer

          • preston-freak
            wedstrijd, specimenvissen
            • 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
            ik denk dat de haakmaat altijd in relatie staat met het vermogen van je hengel..
            Ik denk dat lood eerder een bepalende factor is. Zeehengels staan doorgaans niet in verhouding tot de kracht/grootte van de vis.
            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

            Reageer

            • fpulles
              omgeturnd
              • 15-02-2008
              • 1260
              • Eindhoven

              #7
              Nee. Haakmaat heeft voor de zeevisserij nix van doen met hengel en lood. Haakgrootte is bepalend met wat voor soort,- en de hoeveelheid aas je wilt presenteren, en op welke vissoort je vist.

              Bv. platvis/steenbolk/kleine wijting: met een kweekzagertje of 1 zeepiertje. maatje 6
              Grote platvis/ wijting/: stuk grote zager of 2 zeepieren.
              Gul / kabelouw: 3/4 zeepieren, franse tap, helezager, haak 1/0 of 2/0
              oude hond kan ook trucjes leren

              Reageer

              • fpulles
                omgeturnd
                • 15-02-2008
                • 1260
                • Eindhoven

                #8
                nog een keer.

                grote platvis/wijting/ gul: stuk zager of 2/3 zeepieren : haak 4/2
                oude hond kan ook trucjes leren

                Reageer

                • Ptr.
                  Newbie
                  • 14-11-2009
                  • 9
                  • Gent

                  #9
                  Dus volgens jouw haak je een gulletje even makkelijk met een 3/0 en 100 gr dan met een 3/0 en 180 gram. Volgens mij zal de haak met 180 gram zich toch makkelijker zetten door de weerstand van het zwaardere lood.

                  Reageer

                  • Jeroentje
                    Hobbyist
                    • 31-10-2007
                    • 32
                    • Eindhoven

                    #10
                    Volgens mij was het zo dat als je op anker vist, dat je dan vanaf een boot vist die voor anker ligt..
                    Maar ja als er ddor de vraagsteller het gebruik van ankerlood bedoelt wordt, dan hebben we het ergens anders over

                    Volgens mij (zo pas ik het altijd toe) gebruik je je lood om je aas op de plek te krijgen en te houden waar je het graag gehad zou willen hebben. Met andere woorden, je past je hoeveelheid lood en soort lood aan op de heersende omstandigheden.
                    Voor de bootvisserij op anker(!) komt dit voor mij meestal neer op een ankerloodje van tussen de 100 en 250 gram afhankelijk van stroming en wind. Voor de wrakvisserij gebruik ik vrijwel alleen ankerloos lood maar nu met gewichten tot wel 450 gram, om goed bij de bodem te kunnen blijven in een drift. Vanwege hetzwaardere lood blijft je lijn rechter naar beneden staan, en kun je dus sneller reageren als je wrak of beet voelt.
                    Voor de kantvisserij kan dit varieren afhankelijk van weer die stroming en wind, maar nu ook de te behalen werpafstand. Hiervoor gebruik ik ergens tussen de 30 en 200 gram. En in tegenstelling tot andere visserijen kun je met een simpel wartelloodje van 60 gram ook gewoon gul vangen.
                    Met andere woorden, het lood heeft niets te maken met de te vangen vis.

                    Haken wel!!!
                    Zoals de vraagsteller zijn vraag bedoelde is hij het beste af met een paternostertje met haakje 2 of 4. Vrijwel alle vissen zijn hier goed mee te vangen, hoewel de 2 iets beter zou zijn voor de gullen en de wijting en de 4 meer voor de scharren en andere platten...

                    Veel succes!!

                    Groetjes Jeroen
                    [B][FONT="Comic Sans MS"]Iedere gek z'n eigen gebrek!!!
                    Vissen voor ontspanning, door inspanning!

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎