Cuppen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Harpie
    Specimen Hunter
    • 13-02-2003
    • 1009
    • Emmen

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Fisherman's Friend
    Ik heb ook een universele cuppingkit van jvs op m'n ultimate ambassador 789 maar hij wiebelt behoorlijk als ik bij probeer te cuppen,ik moet echt heel voorzichtig doen met het bijcuppen dan krijg ik wat aas op mn voerplek
    nog tips daarvoor?
    En ik heb er nog niet zo heel veel verschil aan gemerkt qua vangsten?
    Als je gebruik maakt van de Preston Pole Support, dan gaat het stukken beter.

    Gr,
    Harpie
    https://www.prestonfishing.nl/

    Reageer

    • Fisherman's Friend
      Frequent aanwezig
      • 15-07-2007
      • 100
      • Numansdorp

      #17
      Bedankt voor de info.
      En ik zal eens gaan kijken naar dat preston produkt.

      Groetjes Robert.

      Reageer

      • Peet-Delfzijl
        Wedstrijdvisser
        • 23-02-2008
        • 45
        • Delfzijl

        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Fisherman's Friend
        Ik heb ook een universele cuppingkit van jvs op m'n ultimate ambassador 789 maar hij wiebelt behoorlijk als ik bij probeer te cuppen,ik moet echt heel voorzichtig doen met het bijcuppen dan krijg ik wat aas op mn voerplek
        nog tips daarvoor?
        En ik heb er nog niet zo heel veel verschil aan gemerkt qua vangsten?
        Net als ik gewoon in de tuin gaan zitten, hengel en zitgerei erbij, ff schaaltje op het gras cupset op je hengel prop er maar wat in en breng het naar het bakje toe brengen doe dit een paar week en je zult zien dat bij cuppen een stuk sneller en makelijker gaat. Suc6
        Viswormen.nl - Hengelsport Sappemeer

        Reageer

        • ChupaChup
          Newbie
          • 25-03-2008
          • 30
          • Sluiskil

          #19
          Ik heb nog een vraag na aanleiding van wat ik hier gelezen heb.

          Jullie vissen dan nagenoeg direct onder de hengeltop of zelfs iets korter?
          Op het water waar ik vis word meestal een vrij lange voorslag gebruikt om dat het van de oever af langzaam afloopt.

          Ik las dat er geadviseerd werd dat een cuppingkit eerder korter als langer dient te zijn dan de hengellengte , dat betekend dat je zelfs nog korterbij vist als de hengel lang is ?

          Voor degenen die gewend zijn te cuppen, gebruiken jullie naast de cupset ook de katapult?
          Zeker in het begin van een wedstrijd , na de 5 minuten plonskannonade , schiet ik vaak wat los aas over mijn voerplek heen om de vis terug te halen uit het "midden" van het water.

          Ik zou graag eens willen weten hoe jullie visafstanden bepalen tov het cuppen.

          greez ChupaChup
          Lid van ONI Terneuzen - Killvissers Assenede - Loze Vissertje Zelzate

          Reageer

          • eduardpost
            The Bream Buster
            • 21-06-2007
            • 108
            • Veenendaal

            #20
            Hey

            bij ons zijn de vissen meestal nog voorzichtig omdat er veel wedstrijden op het water gevist worden.
            de vis gaat als ze voorzichtig zijn achter de voerplaats liggen.
            het is nu wel handig als je onder de top voert met een cupkit en met een vrij lange voorslag te vissen; omdat je nu achter je voreplaats ligt, bij de vissen.
            ik gebruik als de vissen egt helemaal aan het bunkere zijn vaak een werppijpje.
            en ook bij korte afstanden gebruik ik een werppijpje omdat het tog wel op korte afstanden bijna even precies is als een cupset.

            Oorspronkelijk geplaatst door ChupaChup
            Ik heb nog een vraag na aanleiding van wat ik hier gelezen heb.

            Jullie vissen dan nagenoeg direct onder de hengeltop of zelfs iets korter?
            Op het water waar ik vis word meestal een vrij lange voorslag gebruikt om dat het van de oever af langzaam afloopt.

            Ik las dat er geadviseerd werd dat een cuppingkit eerder korter als langer dient te zijn dan de hengellengte , dat betekend dat je zelfs nog korterbij vist als de hengel lang is ?

            Voor degenen die gewend zijn te cuppen, gebruiken jullie naast de cupset ook de katapult?
            Zeker in het begin van een wedstrijd , na de 5 minuten plonskannonade , schiet ik vaak wat los aas over mijn voerplek heen om de vis terug te halen uit het "midden" van het water.

            Ik zou graag eens willen weten hoe jullie visafstanden bepalen tov het cuppen.

            greez ChupaChup
            Als de vis niet naar jou komt...
            moet jij naar de vis toe.

            The Bream Buster

            Reageer

            • 4x14
              Banned
              • 10-12-2006
              • 849
              • Brielle

              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door ChupaChup

              Voor degenen die gewend zijn te cuppen, gebruiken jullie naast de cupset ook de katapult?
              Zeker in het begin van een wedstrijd , na de 5 minuten plonskannonade , schiet ik vaak wat los aas over mijn voerplek heen om de vis terug te halen uit het "midden" van het water.

              Ik zou graag eens willen weten hoe jullie visafstanden bepalen tov het cuppen.

              greez ChupaChup
              hoi chupachup,

              ik snap niet wat je bedoelt met die lange voorslag, op het water waar jij vist.
              met een kortere opslag heb je meer controle, en als je dan op bijvoorbeeld met een hengel van 11m vist met een opslag van 1m heb je meer controle over je dobber etc. met een hengel van 6m en een opslag van x aantal meter heb je veel minder controle. bij het vissen op snelheid maakt dit niet uit, maar als het een moeilijke visserij is en de omstandigheden laten het toe, dan gebruik ik liever een kortere opslag in combinatie met een pole support.

              voor je begint aan een wedstrijd moet je je afvragen of je wel kan plonzen en of het niet beter is om rustig een paar balletjes te cuppen. er is hier een water daar win je met 2kg een wedstrijd, daar ga ik cuppen. je krijgt zo een heel klein voerplekje en de kans is dus veel groter dat de vis jouw aangeboden aas pakt dan dat die er ipv bij een voerplek van 2 bij 2 voorbij zwemt. er is hier ook zat water daar kun je gerust een grote voerplek maken, omdat er veel brasem te vangen is. dan is het weer niet nodig.
              als er veel vis te vangen is dan vind ik cuppen ook niet nodig, schieten met een catapult gaat veel sneller. als er veel vis zit zoals in het voorns kanaal kiezen sommigen er voor om een voerballetje vol met aas te cuppen om de vis beneden te houden, anderen kiezen er juist weer voor om ze op half water en dichterbij te gaan vangen.

              wat jij zegt, ik schiet vaak los aas bij na het plonzen hoeft met het cuppen helemaal niet, je maakt immers geen lawaai als je de ballen één voor één te water laat.
              je vraagt ook hoe ik mijn visafstand bepaal tov het cuppen. maar deze afstand is natuurlijk hetzelfde als waar ik mijn voerballen zou gooien. alleen gaat cuppen veel nauwkeuriger. het hangt ook af van het water, stroomt het, stilstaand etc.
              als je de ballen gegooid hebt kun je is proberen er een metertje voorbij te gaan vissen als je net begint. zo kan de vis rustiger op jouw voer komen. ook na verloop van tijd kun je het weer verder gaan proberen. het gebeurt vaak dat de vis achter je voerplek gaat azen, dus verder van je af.

              ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben ?

              Reageer

              • The Frisian Viking
                NHSF Erelid
                • 27-06-2006
                • 5439
                • Feânwalden

                #22
                gewoon cuppen net boven het water op de afstand waar je vist, en dat wiebelen oefening baart kunst gewoon veel doen, er zijn zelfs vissers die met de lege cup op het water tikken om vis aan te sporen.
                Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                ik knibbelje foar gjin ien

                The Frisian Viking

                Reageer

                • ChupaChup
                  Newbie
                  • 25-03-2008
                  • 30
                  • Sluiskil

                  #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door 4x14
                  hoi chupachup,

                  ik snap niet wat je bedoelt met die lange voorslag, op het water waar jij vist.
                  Op het water waar ik vis loopt de bodem vanaf de oever maar zeer langzaam af, maximale hengellengte toegestaan is 11,5 meter.

                  Uit ervaring met de picker is het algemeen bekend dat op dat water een meter of 15 uit de kant een goede minimale visafstand is.

                  Nu vis ik niet met een voorslag van 4 meter , maar toch wel snel met een meter of 2 - 2,5 , en dan overlood voorbij mijn hengelpunt.

                  Maar stel nu jij vist met je voorslag van 1 meter, op een hengel van 11,5

                  Dat wil zeggen dat (gesteld dat de cupkit wat korter is dan je laatste hengeldelen) je in ieder geval niet verder kan voeren dan 11,5 meter.

                  Vis je dan ook op 11,5 meter? want het lijkt mij dat wanneer je bijv op 12-12,5 meter vist dat dan de effectiviteit van het supernauwkeurig voeren voorbij gaat? Of maak ik nu een denkfout?

                  greez Chupa
                  Lid van ONI Terneuzen - Killvissers Assenede - Loze Vissertje Zelzate

                  Reageer

                  • PAS123
                    Komt net kijken
                    • 06-02-2007
                    • 55
                    • hasselt (belgie)

                    #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door The Frisian Viking
                    er zijn zelfs vissers die met de lege cup op het water tikken om vis aan te sporen.
                    dat is een typische "hollandese" manier van vissen zeker???


                    grtz
                    pascal

                    Reageer

                    • 4x14
                      Banned
                      • 10-12-2006
                      • 849
                      • Brielle

                      #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door PAS123
                      dat is een typische "hollandese" manier van vissen zeker???


                      grtz
                      pascal
                      dit doen ze toch veel op vijvers met veel vis ? zag het op een dvd bob nudd doen om zo de vis sneller aan te trekken omdat de vis nieuwsgierig is en op dat geluid af komt. water in de cup, en er weer uit laten lopen.

                      Reageer

                      • feeder1965
                        loves fishing
                        • 25-02-2007
                        • 217
                        • bassevelde ovl

                        #26
                        cup

                        hallo
                        typisch hollands , als het maar niets kost
                        denk je dat die vis op je stek gaat blijven als hij niets vind?
                        vergeet het maar !!
                        en trouwens op een vijver met veel vis ben je met je cup niets
                        het is alleen maar tijdverlies

                        4x14 ik denk dat je nog veel moet leren

                        groeten tony
                        lid : ghent match fishing team & ONI terneuzen

                        Reageer

                        • Jakob
                          <*{{{{><(
                          • 06-03-2007
                          • 1870
                          • Staphorst

                          #27
                          Wij zijn bezig om 4x14 een boel te leren, wordt aan gewerkt.

                          Tony, wij hebben in Nederland niet van die aquariums, wij moeten het doen in de woeste natuur en daar zit ook wel vis.

                          Jouw verhaal wat de dicht bevolkte vijvers betreft klopt, de keren dat ik er gevist heb had je geen tijd om te cuppen. Regelmatig bij gooien of schieten werkt daar veel beter. Vergeet over het algemeen maar het cuppen op de vijvers, kun je nooit genoeg en met voldoende regelmaat brengen.

                          Reageer

                          • 4x14
                            Banned
                            • 10-12-2006
                            • 849
                            • Brielle

                            #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door feeder1965
                            hallo
                            typisch hollands , als het maar niets kost
                            denk je dat die vis op je stek gaat blijven als hij niets vind?
                            vergeet het maar !!
                            en trouwens op een vijver met veel vis ben je met je cup niets
                            het is alleen maar tijdverlies

                            4x14 ik denk dat je nog veel moet leren

                            groeten tony
                            hallo tony, ik had het over het sneller lokken van de vis. natuurlijk word er een lading voer en aas in gegooid. soms krijg je sneller een aanbeet als je het zo doet, cup in het water en water eruit laten lopen.

                            en ik heb inderdaad nog veel te leren, gelukkig heb ik nog de tijd.
                            en wat zou ik nog moeten leren volgens jou ?

                            Reageer

                            • Jakob
                              <*{{{{><(
                              • 06-03-2007
                              • 1870
                              • Staphorst

                              #29
                              Stefan, daar heb je in de Belgiesche vijvers absoluut niet de tijd voor, elke keer cuppen loop je ook elke keer een platte achter.

                              Reageer

                              • Jakob
                                <*{{{{><(
                                • 06-03-2007
                                • 1870
                                • Staphorst

                                #30
                                Tony, wat Hollandse zuinigheid betreft, ik vis daar graag zonder aas aan de haak, gewoon wachten op platten met zelfmoord neigingen en meeste vijvers zit zo veel vis dat de platten er wel graag uit willen.

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎