Sterkte van onderlijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jurian
    Verificatie gaande...
    • 13-03-2006
    • 13
    • utrecht

    Sterkte van onderlijn

    Ben eigenlijk een feedervisser. Maar omdat ik dit seizoen ook graag wil karpervissen. Heb ik nog een vraag, waar jullie mij misschien mee kunnen helpen. Ik heb al veel gelezen over onderlijnen en dergelijke heb al zelf wel een idee, maar twijfel nog tussen fluorcarbon en gewone gevlochten lijn. Tevens vraag ik me af wat de minimale eisen zijn van een onderlijn. Dus hoeveel lb of kilogram moet een onderlijn hebben om aan de minimale eisen te voldoen. In principe zie je veel 15lb en 20 lb lijnen, maar onder gemakkelijke omstandigheden is het dan ook mogelijk om met een 5lb of 10lb onderlijn te vissen. Graag zou ik hier wat meer over te weten willen komen.

    Jurian,
    (eerste bericht op dit forum)
  • yannik
    De kasteelvissers Viane
    • 27-07-2006
    • 694
    • Geraardsbergen

    #2
    Welkom op het forum Jurian! De dikte van je onderlijn moet je zelf inschatten. Als je weet dat je er grote vis kan verwachten dan ga je voor een dikkere onderlijn... en visseversa (ofzo)
    Wie vist, die vangt!

    Reageer

    • jurian
      Verificatie gaande...
      • 13-03-2006
      • 13
      • utrecht

      #3
      Ik ben niet ervaren in karpervissen, als witvisser gebruik ik vooral nylon als onderlijn, maar wil nu ook graag keer specifiek op karper/grote brasem vissen. Er is op de markt een kryston onderlijn van 6lb (2,3kg) maar is dit wel voldoende? als ik zef een inschatting maak dan zou ik zeggen van niet, wanneer er karpers rondzwemmen van middelmatige grote, dan zou ik zeggen dat 10lb voldoende is. Als ik tot deze conclusie kom, dan vraag ik mezelf af, of ik moet kiezen voor standaard gevlochten lijn of nylon. Of als alternatief fluorcarbon. Fluorcarbon hoor ik slechte verhalen over ivm met knoopvastheid en duurzaamheid. Dus die valt af. Dan nog de keus tussen nylon of gevlochten lijn. Misschien kan jij mij bij deze stap dan verder helpen? En vooral argumenten waarom wel en waarom niet.

      Reageer

      • yannik
        De kasteelvissers Viane
        • 27-07-2006
        • 694
        • Geraardsbergen

        #4
        10lbs is voldoende... alhoewel ik eerder voor 15lbs zou gaan, kwestie van zekerheid. Ik moet toegeven dat ik over gevlochten lijnen niet al te veel weet (er zijn andere forum leden die daar wél veel over weten!). Als nylon zou ik gaan voor draad van Colmic, deze maakt 0.020mm draad met een trekkracht van ongeveer 6kg en dat is veel voor 0.020mm. Ik zelf gebruik hem ook voor aan de vaste stok, en ik moet zeggen dat deze draad zeer slijtvast en vooral sterk is t.o.v. andere lijnen.
        Wie vist, die vangt!

        Reageer

        • Ramon Ansing
          tsjah?
          • 27-06-2006
          • 760
          • Tolbert

          #5
          Jurian dat ligt er aan wat voor een soort onderlijn je wilt maken, als jij flourcarbon neemt ej je knoopt er een standaart onderlijntje van en je gaat het dan stomen. Dan is het voor de karper als hij hem heeft opgezogen ernorm moeilijk hem weer uit te spuigen door de stijfheid van het fluorcarbon. Een dunne lijn gaat makkelijker snijden en dat is bij gevlochten lijn al helemaal het geval. Er komt veel druk op het onderlijntje te staan en asoms moet je gewoon veel druk op de vis uitoefen en dan is het makkelijker als je niet hoeft uit te kijken dat ie breekt. Als het het vanuit de trekkracht hoek bekijkt is 10 lbs ruim voldoende maar je onderlijn krijgt heel wat te verduren. Zoals ik hierboven las genruik yannik 20/00 dat is voor mijn gevoel erg dun. Als hij een karper zou drillen met 20/00 en ik met 30/00 met evenveel trektkracht op een stuk met opstakels zou zijn lijn eerder breken dan de mijne. Gewoon omdat zijn lijn sneller doorschuurt. Zelf zou ik als hoofdlijn gewoon minimaal 30/00 pakken.

          Reageer

          • jurian
            Verificatie gaande...
            • 13-03-2006
            • 13
            • utrecht

            #6
            Bedankt in iedergeval voor je reactie, maar is het niet zo dat die gevlochten karperonderlijnen speciaal gemaakt zijn om hun soepelheid, zodat je aas zo natuurlijk mogelijk overkomt. En dat fluorcarbon juist wordt gebruikt als een stiff-rig in mindere mate. Dat is dan juist de keus die gemaakt moet worden neem ik aan. Beide voordelen als nadelen. Fluorcarbon: onzichtbaar, maar aas beweegt onnatuurlijk. Of gevlochten: juist wel erg zichtbaar, maar is juist heel soepel.
            Nylon: Is volgens mij ook redelijk stijf wanneer je 30/00 gebruikt, en zichtbaar. Daarom is het juist moeilijk om als beginner een keus te maken omdat je nog in geen één onderlijn je vertrouwen in hebt kunnen opbouwen.

            Reageer

            • jurian
              Verificatie gaande...
              • 13-03-2006
              • 13
              • utrecht

              #7
              Zijn er nog meer personen die van dit onderwerp verstand hebben, of moet ik gewoon maar wat doen?

              Reageer

              • electra
                Joeri
                • 27-11-2007
                • 99
                • boutersem

                #8
                kijk hier eens. Fox is volgens mij de top in het hedendaagse karpervissen. Zij hebben voor bijna elke rig een andere onderlijn. Wat de dikte betreft minstens 15lb. Afhankelijk van waar je gaat vissen mag dit zelfs nog meer.

                Reageer

                • Evert
                  Newbie
                  • 06-01-2007
                  • 13
                  • Wezep

                  #9
                  Noa Jurian ik vis al een jaar of twee met de feeder op karper. mijn onderlijn bestaat uit fluorcarbon van het merk Berkley (Vanish) . het is 28 onderste en dit bevalt mij prima. mijn hoofdlijn waar ik mee vis is 25 onderste Gorrilla lijn met een prima trekkracht.. er zit iets rek in en dat heeft zijn voordelen zeker op verre afstand... wat het brengen van voer betreft. begin ik dit alles te met een grote korf.

                  Daarna monteer ik een kleinere. wat onderlijn aangaande zit er wel degelijk verschil in. De ene keer zit op 30cm vanaf de korf de andere keer wel eens op een lengte tussen de 60 en 90 cm..in de zomermaanden zit ik zelfs nog wel eens op 25cm..dan zijn ze toch gretig en snel..heb op deze manier mooie exemplaren gevangen tot zo'n 22 pond..dus dat zegt genoeg..

                  Tot slot een tip over het voer..doe altijd een beetje witvis voer aanmaken en meng dit alles later af met kleine pellets, Mais, kleine stukjes boillies. wat je verlieft moet nemen dat je nog wel eens grote brasems vangt..ik zelf heb daar geen moeite mee. ook daarvan heb ik reeks een pracht gevangen van 63cm.. en 3 kilo.. hoop je zo van dienst te zijn geweest.en kijk ook maar eens op www.eenmixvan.nl.nu waar ik in 2008 veel verhalen weer zal plaatsen..

                  Reageer

                  • jurian
                    Verificatie gaande...
                    • 13-03-2006
                    • 13
                    • utrecht

                    #10
                    Bedankt in iedergeval voor de reacties. Ga waarschijnlijk fluorcarbon onderlijnen proberen en 12lb soepel gevlochten onderlijn van sufix proberen (schijnt goede kwaliteit te zijn). Ga waarschijnlijk vissen met method of korf. En als aas boillie 8mm. Haakmaat 10 of 12. Dus idd voor karper en ook grote brasem. En 25/100 hoofdlijn. Heb nu al zin om te beginnen met vissen, eerst mijn tentamens afronden, nieuw water verkennen en in feb/maart weer beginnen met vissen. Dit lijkt me wel goede manier, en heb er zeker vertrouwen in!

                    Reageer

                    • karper king
                      Komt net kijken
                      • 18-08-2006
                      • 90
                      • limburg,sittard

                      #11
                      ten eerste welkom op het forum als ik dat nog niet gezegt heb, maar ff over dat onderlijn gedoe. het licht ook aan waar je vist en wat voor vissen er in zitten, als je op een parkvijver vist is 12lb al zeker voldoende.

                      op een grote vijver is 15lb wel voldoende, maar zo als iedereen het al zegt. het licht er ook aan wat voor vissen er zitten, kleine of grote en sterk.

                      maar ik zal je een tip geven wat ik in me begin tijd veel verkeert in geschat heb. en dat dat je niet te snel me beordelen wat je denkt over hoeveel lb je moet hebben. je moet niet te min trekkracht pakken.
                      de kat pakt de hond en niet de hond de kat

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #12
                        Mag het ligt aan.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • karper king
                          Komt net kijken
                          • 18-08-2006
                          • 90
                          • limburg,sittard

                          #13
                          hoe bedoel je met licht aan? denk je dat ik een leuk verhaaltje hebt vertelt?
                          ik ken genoeg mensen die pakken gewoon maar onderlijntjes die ze altijd hebbben maar ze kijken niet of het wel stevig is.
                          de kat pakt de hond en niet de hond de kat

                          Reageer

                          • Pieter Stam
                            Tinca Tinca
                            • 11-10-2002
                            • 2882
                            • NL

                            #14
                            ligt = van het werkwoord liggen
                            licht = verlichting

                            Ik gok dat het daar op slaat

                            Reageer

                            • spuiliefhebber
                              Verificatie gaande...
                              • 22-04-2006
                              • 4156
                              • onbekend

                              #15
                              ja dat zou kunnen ja sommige maken wel verschrikkelijk veel spelfouten.

                              maar het schijnt als je uit een zin alle medeklinkers verwijderd je nog steeds kan lezen wat er staat

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎