conderveermiddel in boilies

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • antoinette
    Specimen Hunter
    • 13-11-2005
    • 1926
    • oudenhoorn

    conderveermiddel in boilies

    Nu snap ik 1 ding niet moeten jullie mij toch eens uitleggen.
    Waarom wordt er zo'n ophef gemaakt over een beetje conserveermiddel in boilies? Wij mensen eten nooit anders in alles wat we kopen zit conserveermiddel en de gemiddelde leeftijd van de mens is nog steeds stijgende ten opzichte van 100 jaar geleden terwijl er veel meer dingen zijn bijgekomen die niet natuurlijk zijn.
    Waarom dan moeilijk doen over dergelijke boilies?
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Conserveermiddelen hebben twee kanten. Aan de ene kant houden ze ons voedsel goed, aan de andere kant zijn er (mogelijke) negatieve effecten van het overmatige gebruik van conserveermiddelen. Zo worden er regelmatig de link gelegd tussen conserveermiddelen en bepaalde vormen van ******. Vergeet niet dat we het hier hebben over toegevoegde (kunstmatige) conserveermiddelen. Veel voedselproduchten bevatten uit zichzelf ook stoffen die bederf enige tijd tegen gaan, maar door extra conserveermiddelen toe te voegen duurt dit veel langer.

    Ook voor vissen is het altijd beter om vers aas te gebruiken. Aan veel boilies worden grote hoeveelheden conserveermiddelen toegevoegd. Omdat deze conserveermiddelen niet voor menselijke consumptie zijn, is in het verleden gebleken dat er ook bijzonder slechte conserveermiddelen werden gebruikt.

    Omdat karpervissers in het bijzonder, de gezondheid van de vis in een hoog vaandel hebben staan komt er steeds meer een stroming op gang die het gebruik van conserveermiddelen. Je moet niet vergeten dat in veel wateren de boilie het hoofdvoedsel is van de karper. En en teveel aan conserveermiddelen is ook voor de karper niet goed.

    Ik weet niet of de afbraak van een bol onder water ook langzamer gaat met conserveermiddelen. Misschien weet iemand anders daar meer over te vertellen.

    MVG,
    Pieter

    Reageer

    • brielsemaasliefhebber
      vis gek
      • 06-06-2006
      • 1231
      • Brielle

      #3
      Er gaat natuurlijk niets boven een eigen gemaakte bolie,die verteren veel sneller dan een readymade met conzerverings middelen.Ik heb het altijd vergeleken met wat je zelf het liefst eet.Heb je liever een zacht gekookte aardappel of een keiharde aardappel.Ik denk de eerste mogelijkheid en zo is het volgens mij ook met de karper.Een eigengemaakte bolie is meestal zachter dan een readymade dus ook makkelijker verteerbaar,heb vaak meegemaakt als je een karper vangt met een eigengemaakte bolie dat de vis het tijdens het wegen al uit schijt.Dus kan hij ook meer vreten op je voerplek.

      Maar dat is mijn mening natuurlijk misschien dat er andere weer anders over denken.
      GROETEN VAN EEN VIS GEK

      Reageer

      • antoinette
        Specimen Hunter
        • 13-11-2005
        • 1926
        • oudenhoorn

        #4
        Nu moeten jullie niet denken dat ik niet om vis geef want ook een vis zijn welzijn staat bij mij in hoog vaandel.
        Nu bracht ik het onderwerp conserveermiddelen omdat ik werkelijk niet wist wat hierboven is geschreven (zo leer ik telkens bij)

        Maar dat vissenwelzijn schieten sommige vissers wel in door, in een boel karperlectuur wordt er gesproken over megavissen van boven de 30 kilo, in diezelfde lectuur wordt vermeld dat de ingewanden van grote vissen zwaar kunnen beschadigen als je de vis op zijn buik legt, maar diezelfde vis hangen ze dan wel in een weegzak?? Dit is geen aanval op het karpervissen maar meer de tegenstrijdigheden die ik lees en zie.

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Antoinette de hoeveelheid conserveermiddel wat in een boilie komt is vele malen meer dan voor menselijke consumptie.
          Zou de fabrikant dergelijke hoeveelheden gebruiken voor de mens zat hij snel achter de tralies.
          Uiteraard gaat de afbraak minder snel ook onder water conservering gaat schimmelvorming tegen en breekt de bacteriën af.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • Master
            Voerboer
            • 26-02-2007
            • 1148
            • Zoetermeer

            #6
            Niet alles over 1 kam scheren lijkt me. Er zijn wel degelijk merken die natuurlijke conserveermiddelen gebruiken in plaats van kunstmatige. Er zijn ook merken die er nauwelijks gebruik van maken, maar een goede productietechniek gebruiken.
            Een houdbare boilie is dus echt niet per definitie slecht. Je moet alleen het kaf van het koren zien te scheiden.
            Gebruik je bijvoorbeeld ongeveer 35% suiker in een boilie dan conserveer je ook goed. Niet schadelijk en lekker zoet. Zout conserveert ook goed.

            Wist je dat er veel vissers zijn die voor hun kinderen gewoon boodschappen doen in een supermarkt en er voeding kopen die bol staat van de conserveermiddelen, kleur en smaakstoffen. En dat die zelfde mensen er alles aan doen om dat de karper te besparen? Zelfs boiliemerken daardoor compleet kapot maken? Blijkbaar gaat de Karper voor de gezondheid van de eigen kinderen. Ik kan er met mijn pet niet bij.
            Theo de Kreij.
            www.natuurzorg.eu

            Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Master onschuldige conserveringsmiddelen bestaan niet en zeker niet in de hoeveelheden die worden gebruikt.
              Er zijn natuurlijke conserveringsmiddelen die nog dodelijker zijn dan de kunstmatige.
              Geef jij eens een paar natuurlijke conserveringsmiddelen met E nummer die onschadelijk zijn.
              Zout en suiker zijn huismiddelen die worden in de bollenindustrie niet als conserverend gebruikt
              Kaf van het koren scheiden?? Dat kan maar door het verschil te maken tussen houdbaar gemaakt door te drogen, Martin SB en de chemische ballen - de rest.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • antoinette
                Specimen Hunter
                • 13-11-2005
                • 1926
                • oudenhoorn

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Master

                Wist je dat er veel vissers zijn die voor hun kinderen gewoon boodschappen doen in een supermarkt en er voeding kopen die bol staat van de conserveermiddelen, kleur en smaakstoffen. En dat die zelfde mensen er alles aan doen om dat de karper te besparen? Zelfs boiliemerken daardoor compleet kapot maken? Blijkbaar gaat de Karper voor de gezondheid van de eigen kinderen. Ik kan er met mijn pet niet bij.
                Dit is dus precies wat ik bedoel, die vissers verklaren -bijna- de karper heilig.

                Reageer

                • spuiliefhebber
                  Verificatie gaande...
                  • 22-04-2006
                  • 4156
                  • onbekend

                  #9
                  in kant en klaar lokvoer zit het ook zeker weten.


                  puur natuur is altijd beter dat is toch makkelijk zat ,alles staat vol van de troep tegenwoordig.

                  of je moet echt conserveren ,dus in een wekpot of in blik.

                  Reageer

                  • Master
                    Voerboer
                    • 26-02-2007
                    • 1148
                    • Zoetermeer

                    #10
                    Douwe, ik snap goed dat natuurlijke stoffen net zo goed schade kunnen berokkenen. Neem maar de nootmuskaat die voor de mens dodelijk is bij te grote hoeveelheid. Ik heb echter nog nooit een sluitend rapport gelezen waarin staat of conserveermiddel schadelijk is voor een Karper en bij welke doseringen. Wellicht is er wel een dergelijk rapport, maar zolang ik daar de inhoud niet van ken (geen publicatie dat ik weet) ga ik er voorlopig nog van uit dat er in deze veel te veel aannames zijn. Ik heb nog nooit een Karper op zijn rug zien drijven door normaal geconserveerde boilies. Hou me ten goede, dat neemt niet weg dat ik net zo goed denk dat te veel niet goed is.

                    Ik begrijp dus de aversie tegen houdbare boilies niet. Moeten de winkeliers dan boilies in de schappen leggen die snel verschimmelen? Dan kunnen ze telkens de voorraad weggooien tegen flink verlies. En wij als klant het risico lopen dat wanneer we te lang wachten met vissen we zelf de boilies kunnen weggooien?
                    Evenmin als ik de aversie van sommige karpervissers tegen betaalwateren niet begrijp. Meehuilen met de wolven in het bos lijkt het wel. Mag er dan niemand meer wat verdienen?
                    Aangepast door Master; 06-02-2008, 15:06.
                    Theo de Kreij.
                    www.natuurzorg.eu

                    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Citaat:
                      Origineel gepost door Master

                      Wist je dat er veel vissers zijn die voor hun kinderen gewoon boodschappen doen in een supermarkt en er voeding kopen die bol staat van de conserveermiddelen, kleur en smaakstoffen. En dat die zelfde mensen er alles aan doen om dat de karper te besparen? Zelfs boiliemerken daardoor compleet kapot maken? Blijkbaar gaat de Karper voor de gezondheid van de eigen kinderen. Ik kan er met mijn pet niet bij.


                      Dit is dus precies wat ik bedoel, die vissers verklaren -bijna- de karper heilig.
                      Nonargument en antwoord in dezelfde richting.

                      De voedingsindustrie staat onder strenge controle dat er kinderen zijn die gevoelig zijn voor bepaalde stoffen is bekend en de ouders zullen er zeker rekening mee gaan houden.

                      Rekening houden met de vis is niets mis mee, wel slaan sommigen daar in door.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Master
                        Douwe, ik snap goed dat natuurlijke stoffen net zo goed schade kunnen berokkenen. Neem maar de nootmuskaat die voor de mens dodeloijk is bij te grote hoeveelheid. Ik heb echter nog nooit een sluitend rapport gelezen waarin staat of conserveermiddel schadelijk is voor een Karper en bij welke doseringen. Wellicht is er wel een dergelijk rapport, maar zolang ik daar de inhoud niet van ken (geen publicatie dat ik weet) ga ik er voorlopig nog van uit dat er in deze veel te veel aannames zijn. Ik heb nog nooit een Karper op zijn rug zien drijven door normaal geconserveerde boilies. Hou me ten goede, dat neemt niet weg dat ik net zo goed denk dat te veel niet goed is.
                        Zodra dat rapport er zou komen, de onderzoeken zijn wel gedaan - is dat het einde van de boilieindustrie.
                        Dus die rapportage zal wel op zich laten wachten.
                        Dat jij je gang wilt gaan zonder rekening te houden met de mogelijkheid dat het schadelijk is moet je zelf weten.
                        Bedenk maar eens hoe het kan dat de boilie bij diverse schommelende vochtigheid niet gaat schimmelen.
                        En bedenk dan wat die middelen doen met een gezonde darmflora.
                        Zodra je dan nog steeds van mening bent dat het niet schadelijk is heb je er in ieder geval over nagedacht maar ben je toch tot een verkeerde conclusie gekomen.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • Jakob
                          <*{{{{><(
                          • 06-03-2007
                          • 1870
                          • Staphorst

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                          En bedenk dan wat die middelen doen met een gezonde darmflora.
                          Zodra je dan nog steeds van mening bent dat het niet schadelijk is heb je er in ieder geval over nagedacht maar ben je toch tot een verkeerde conclusie gekomen.
                          Douwe, ik heb koi,s, weet jij hoeveel conserveringsmiddelen zitten in koivoer?,
                          ik had een goudkarper, is nu weg, vijver was te klein, die was bijna 40 jaar oud en is nog steeds kerngezond.
                          In mijn werk heb ik toevallig behoorlijk wat te maken met conserveringsmiddelen, toevoegingsmiddelen etc. voor de diervoederindustrie.

                          Als jij weet hoeveel zuren, conserveringsmiddelen alleen al in het voer voor dieren komen en dat die dieren geslacht worden en dat mensen die vlees eten dat allemaal binnen krijgen, neem maar van mij aan dat de conserveringsmiddelen die in boillies zitten daar niet bij in de schaduw kunnen staan.

                          Ik betwijfel of er ooit gedegen onderzoek is gedaan naar invloed van conserveringsmiddelen op de darmflora van vissen, dergelijke onderzoeken zijn strontduur en ik denk niet dat iemand zo'n onderzoek zou willen financieren omdat het geen enkel maatschappelijk of economisch doel dient.

                          Wat jij schrijft, alle respect voor je mening, doet mij denken aan het vergelijken van de dieren met mensen. Ik ben bang dat zoiets helemaal niet is te vergelijken.

                          Het staat mensen vrij daar een eigen theorie over te hanteren en daar naar te handelen, mijn zegen hebben ze. Maar er zijn meer waarheden in een compexe materie als deze.

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #14
                            Jakob zou je mij kennen gaf je het antwoord dat ik dieren met mensen vergelijk niet.

                            Net wat je zegt het is een ieder enz.
                            Ik blijf bij mijn eigen mening.
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • Jakob
                              <*{{{{><(
                              • 06-03-2007
                              • 1870
                              • Staphorst

                              #15
                              Douwe, ik geloof je zonder meer. Uit jouw antwoorden blijkt wel dat je het beste voor hebt met de vis, kan ik waarderen.

                              Het is en blijft gewoon een ramp dat er overal zoveel toevoegingen in moeten om het houdbaar of zwaarder of sneller verkoopklaar te moeten maken. Ik begrijp het betoog van Master en Antoinette heel goed. Ik maak mij daar ook wel zorgen over, zowel voor mens als dier. Dat kan toch nooit goed zijn al die chemicaliën, zuren etc. in welk lichaam dan ook.
                              Dit alles kan wel anders, maar door een mechaniek dat economie heet wordt er voor gekozen om het niet te doen. Hebben we zelf met zijn allen ook schuld aan. Wij zijn over het algemeen niet bereid een paar centen meer te betalen voor producten die wel natuurlijk worden bereid.
                              Het hangt gewoon van ieder mens zelf af hoever hij daar in wil gaan. Ieder mens mag daar ook een eigen visie over hebben.

                              Maar ik ben nog steeds benieuwd of er onderzoek naar conserveringsmiddelen in boillies is gedaan en of dat wetenschappelijk is onderbouwd. Ik ken wel een paar onderzoeken, maar die zijn gebaseerd op mensen, koeien en varkens. Het beroerde aan die onderzoeken is dat die elkaar ook tegenspreken.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎