nieuwe feedervisser

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jacobus70
    Newbie
    • 04-03-2008
    • 13
    • Tynaarlo

    nieuwe feedervisser

    Hallo,

    Ik wil beginnen met het feedervissen. Nu zit ik vaak aan het Noordwillemskanaal. Mijn vraag is welke hengel (light,medium,heavy) ik hiervoor moet aanschaffen. Heeft dit ook te maken met de grote van de vissen of alleen met het inwerpen en de grote van de voerkorf?

    Ook andere tips en ideeen zijn natuurlijk welkom, en ik lees natuurlijk veel op het forum maar kon deze vraag zo snel niet vinden.

    Gr. jacob Matthijssen
  • Jakob
    <*{{{{><(
    • 06-03-2007
    • 1870
    • Staphorst

    #2
    Naamgenoot,
    dat heeft te maken met het gewicht van de korf. In het NWkanaal is een medium feeder meer dan zat, kun je ook nog wel een keer iets verder.

    Ik heb ooit een stuk geschreven op de site feederaars.nl, hierbij het stuk van toen, staat behoorlijk wat info in.

    Feedervissen.

    Wat ben je nodig om überhaupt te kunnen feedervissen? Uiteraard een feeder hengel, verkrijgbaar van 3.20 meter tot 5 meter. Welke lengte je gaat gebruiken bepaal je zelf, persoonlijk vis ik graag met hengels van 3.90 m en langer. Mijn maximale lengte is 4.50 m. Dit heeft als voordeel dat je met mijn stijl van gooien en lichaamsbouw hier het meeste rendement uithaalt. Merk is onbelangrijk, waar jij lekker mee gooit en vist is perfect. Wel belangrijk is het werpvermogen en het aantal verwisselbare tips dat bij de hengel zit. Het werpvermogen moet minimaal 30 gram zijn en maximaal heb je aan 150 gram meestal ruim voldoende. Stem altijd de feeder tip af op de korf die je er mee gaat gooien, dus zware korf, zware tip.
    Minimaal net zo belangrijk is de molen die je er op zet, bespaar hier nooit op, zeker niet als je met zwaardere korven aan de gang gaat, ik heb er in mijn leven al heel wat naar de knoppen geholpen en daar waren gerenomeerde merken bij. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Twin Power serie van Shimano, in de maten 4000, 5000 en 6000. Als je veel zware korven vist ben je een molen nodig met een stevige as. Vis je niet zo veel of zo ver en tot aan een 75 grams korf toe, dan kun je rustig volstaan met een goedkopere molen.
    Maar bedenk, alle waar is naar zijn geld. Als je Formule 1 wilt rijden zou dat theoretisch wel gaan met een lelijke eend, maar een Ferrari is dan toch een stuk beter.Zo gaat het met molens ook. Welke molen je ook aanschaft, neem er altijd 1 met een metalen reserve spoel, die kunststoffen zijn echt minder, als je het draad er strak opspoelt knijp je ze vaak in elkaar. Een reserve spoel is handig voor het geval je met een andere lijn wilt vissen, bijvoorbeeld op de 1 dynema en op de andere nylon. Komen we meteen aan nog een belangrijk onderdeel, wat spoel je op de molen? Ik vis bijna altijd met gevlochten lijn, echter op smalle kanalen of als ik heel kort vis, gebruik ik liever nylon. Heeft meer rek, je kunt dus dunnere onderlijnen gebruiken. Boven 25 meter gebruik ik altijd gevlochten lijn, daar zie je het kleinste aan beetje mee en je tikt veel directer aan. Ik vis nooit met een voorslag, als je vastzit, trek je je voorslag eraf of als er veel vuil in het water zit, kost je dit toppen. Wat ik nog wel eens doe is een klein stukje powergum aan de hoofdlijn waar ik mijn onderlijn aan knoop, maar meestal knoop ik mijn onderlijn gewoon aan de hoofdlijn c.q lus waar ik mee vis.
    Je bent om te gaan vissen korfjes nodig, wat verschillende gewichten, van 20 tot pak hem beet 75 gram. De korfjes bevestig je aan de hoofdlijn door middel van een wartel, zodat je vlug van korf kunt wisselen. Uiteraard ben je onderlijnen nodig, koop deze altijd van minimaal een meter, je kunt ze altijd inkorten, zelf gebruik ik bijna altijd onderlijnen boven de 1.30 meter.
    Als je éénmaal bovenstaande spullen in bezit hebt, ben je al aardig op weg.
    Voor de waterkant is een zitplaats, waar je lekker ontspannen op kunt zitten wel makkelijk en of dat nu een dure uitgebreide viskist met een ingebouwd koffiezetapparaat is of een tuinstoel, als je maar lekker zit. Persoonlijk vind ik de steun waar je de feeder op legt, één van de meest onderschatte dingen. Je ziet ze in alle maten en toepassingen, gebruik echter nooit een voorsteun die vast zit aan je kist, elk klein beweginkje van je lichaam zie je op de top en ik wil alleen maar zien of de vis bijt. Dus plaats die steun altijd in de grond of in het water. Het achtereind van de feeder mag rustig op de kist of stoel liggen, die geeft niet zoveel door. Nooit grotere hoek dan 90 graden op het water afsteunen, anders mis je teveel beten.
    Hou ook rekening met de stroming van het water als je met nylon vist, steun altijd stroomopwaarts af, anders mis je de meeste beten.
    Hoe gaan we vissen, we zoeken met een lege korf een randje of een richeltje op een bepaalde afstand en zetten op die afstand de lijn achter de clip vast zodat je iedere keer op dezelfde afstand vist. Vis liever wat korter en je korf ieder keer op dezelfde plaats dan zwalken met de voerkorf door het kanaal, dan hier een korf, dan daar. Dit levert meestal geen vis op. Uitzonderingen heb je altijd, ik heb mensen wedstrijden zien winnen waarbij ze op alle plekken van het kanaal visten, behalve op de plek die ze uitgekozen hadden.
    Als je de afstand bepaalt hebt waar je wil vissen dan steek je wat aas op de haak, dit kan van alles zijn, maar het meest wordt er toch gevist met maden, pieren, mais en casters. Belangrijkste van het aas is dat het vers is, dus geen maden in stinkende amonia zaagsel maar in wat maismeel worden ze al en stuk aantrekkelijker. Je kunt ze zelf ook wel aan het stinken maken door er een klein beetje geurstof op de maden te doen. Werkt dat? Soms wel, maar de vraag die bij mij altijd opkomt is dan: vang ik dankzij de geur of ondanks?
    Soms helpt het als je maden drijvend maakt, manieren hiervoor staan overal op internet. Blijft over een ander heel groot item: voer!. Wat stop je in de korf?
    In deze tijd hebben de mensen het gemakkelijker als toen ik begon met wedstrijdvissen, alles zit nu kant en klaar in zakken, vroeger moest je alles zelf uitzoeken en neem maar van mij aan dat er wat afgeknoeid is met voer, soms had je blaren op je handen vanwege de mierezuur die gebruikt had, hartstikke gek, zeg ik nu, maar toen wist je niet beter.
    Hou het vooral eenvoudig en simpel, zeker als je niet elke week een wedstrijdje vist. Mijn motto is: Ik heb liever een slecht voer dat goed aangemaakt is, dan een goed voer wat slecht aangemaakt is.
    Ik zal een indicatie geven waaruit een goed feedervoer zou kunnen bestaan.

    2 delen maisproducten ( ik gebruik altijd Supermais van Berendsen)
    1 deel koekproducten
    1 deel paneermeel of broodmeel.

    Niet meer ingrediënten?. Nee. Dit is meer dan zat, je wilt niet weten hoeveel vis ik daar al op gevangen heb.

    Wil je hier wat meer werking aan geven dan kun je het aanmaken met geweekte gemalen hennep of wat zonnebloemolie. Wil je een geurstof toevoegen, gebruik dan gemalen coreander in een hoeveelheid van 75 a 100 gram op een kilo voer.
    De avond van te voren aanmaken, minimaal 2 keer en de volgende morgen nog een keer. Zorg dat het voer niet te nat is, liever wat droger dan te nat, op stilstaand en licht stromend water moet het snel uit de korf zijn. Op stromend water mag er allemaal wat meer vocht bij. Wrijf het voer na het natmaken altijd door een zeef of laat het door de voermolen lopen. Wat aas toevoegen aan het voer, casters, maden, pieren, mais of gekiemde hennep en klaar is Keessie. Het vrij droge wolkende voer trekt de vis aan en het aas houdt ze op de plek. Persoonlijk voer ik het eerste kwartier om de paar minuten een korfje vol, daarna om de 5 a 10 minuten, net zolang tot de vis komt. Ligt de vis op de plek en stopt die plotseling met bijten, dan zou je een scheutje extra geurstof in de korf kunnen doen, denk aan melasse, scopex, caramel of iets dergelijks. Het kan geen kwaad om daar mee te experimenteren. Ook wat extra suiker of zout en dan praat ik niet over een theelepel of eetlepel, nee, dan hebben we het over een flinke handvol, kan wonderen doen.
    Zijn de maden aangevreten zonder dat er beet te zien was, kort dan de onderlijn in, terwijl bij geen beet het verlengen van de onderlijn, tot wel 2½ meter nog wel eens resultaat oplevert.
    Vis je met pieren, knoop die dan zo levendig mogelijk aan de haak, dus niet op de haak rijgen, maar dwars door zijn lijf steken. Bedenk wel, ik heb meer brasems gevangen aan een halve pier dan aan een hele. Een halve bloed lekker en daar hapt de vis toch eerder op.
    Zelf ben ik niet zo,n grote voerfreak, het is mij gauw goed, maar wat er allemaal mogelijk is wil ik u niet onthouden. We hadden een wedstrijd in een kanaal hier in de buurt, mijn teamgenoot zat op kop en ik op nummer 3. De kopman ving vis na vis en ik kreeg geen beet. Goeie raad was duur, maar ik had de avond van tevoren een flesje kattebakdeodorant gehaald bij de dierenwinkel, Nilodor heette dat spul, ik vergeet het nooit meer. Vergeten af te geven aan mijn directie en nu kwam het mooi uit. Een flinke scheut door het voer, alles of niets. Het resultaat was onvoorstelbaar, de kop en nummer 2 vielen stil en ik won in het laatste uur de wedstrijd. Nog diverse keren geprobeerd, maar helaas. Zelfde heb ik ook al gehad met after shave en pure amonia, die wel wat vaker goed vingen.
    Ook een grote wedstrijd in het Westland verliep desastreus, ik werd kompleet zoek gevist door een jochie van een jaar of 14. Ik had nog geen beet gehad en het jochie al 7 dikke brasems. Toch maar even gekeken waar hij mee viste, net als ik met wormen, hij noemde ze zwarte wormen, ze waren echter heel donkergroen en kwamen van een composthoop van zijn vader die erwten en andere groenten kweekte. Ik kreeg of 5 wormen van hem en direct begon ik grote brasems te vangen. Ik ving er 6, aan 5 wormen. Wormen op, vangen gedaan, maar geen nood zijn broertje zou mij een liter brengen in ruil voor wat contanten. Het joch woonde 100 meter van de plaats waar hij zat te vissen.
    Aan het eind van de wedstrijd had ik 36 brasems ( allemaal op die pieren, mijn eigen wormen er aan kreeg ik geen beet, zodra er weer een donkere pier aan zat was het bingo), waarvan 30 in de laatste anderhalf uur en won de wedstrijd met 54 kilo, het joch naast mij werd 2e en had ondanks zijn jeugd toch ook een kilo of 30. Ik heb daarna nog een paar keer een wedstrijd gevist met de overgebleven wormen en nooit geen beet meer aan gehad.
    Toeval?????.
    Nog een voorval:
    Wedstrijd gevist op een zaterdag middag, toen viste je nog s'morgens en s'middags een wedstrijd. In de morgen werd ik 3e, allemaal voorns en die middag op een ander water moest ik eerst mijn voer droog maken, voer bak was in het water gevallen, voer zeiknat, aangemaakt met droog voer wat ik bij me had en ik ving de ene grote platte na de andere op een plek waar normaal nooit geen platte werd gevangen. Was de werking van het voer hier de bepalende factor? Ik ben er achtergekomen dat het vaak goed is als je een deel van je voer verzuipt en dan weer aanmaakt met droogvoer. Zo heb je werking en voer dat op de plek blijft liggen. Ik werd die wedstrijd fluitend eerste. Was dit het geheim? Nou ik kan u vertellen dat ik er in ruim 40 jaar wedstrijdvissen achter ben gekomen dat geheimen niet bestaan en elke keer als ik dacht dat ik het had, ging ik daarna weer op mijn smoel. Als je op een plek zit waar vis ligt wordt het allemaal een stuk eenvoudiger.
    Vaak is een gram geluk meer waard als een kilo verstand.
    Mocht u problemen hebben met voer of montages, u kunt mij altijd mailen op staphorst@trigade.nl en u krijgt gegarandeerd antwoord.
    Tot slot nog een goed werkend feedervoer:

    Brasemrecept voor 6 liter voer

    2 liter brood of paneermeel
    2 liter zoet maïsmeel
    ½ liter coprah melasse
    ½ liter koekjesmeel (Stroopwafel of andere zoete koeksoort bv franse koek).
    ½ liter anco paneer
    ½ liter gemalen hennep
    500 gram gewone witte suiker

    Als extra toevoeging ongeveer 500 gram heel grof lange vingermeel.

    Bewerking:
    Het geheim van dit voer is de Lange Vingers. Deze koop je in de supermarkt
    ( 4 pakken is ongeveer een pond), dit is wel wat duurder, maar je krijgt er ook wat voor terug.
    Deze lange vingers breek je in stukjes met de hand en druk je dan door een zeef met 3mm gaatjes ongeveer. Deze korrels neem je mee naar het viswater, droog in een plastik zakje of iets dergelijks.
    15 a 20 minuten voor je gaat vissen gooi je deze lange vinger korrels door het al natte voer.
    Top voor brasems en dan vooral de grote.
    Het voer op zichzelf maak je aan op de avond voor de visdag of voor je naar het water vertrekt.
    Dit doe je door ong. 60% van het voer vrij nat te maken, kwartier in laten trekken en daarna droger maken met de overige 40 % . Is het totale resultaat niet nat genoeg dan in fases iets water bijvoegen.
    1 of 2 keer door een zeef drukken en klaar is Kees.
    Probeer het maar eens en de kans is heel groot dat je versteld staat van het resultaat.
    De droog toegevoegde lange vinger stukjes worden vlokken in het water en vooral omdat het werkt in het water, zoet en zacht is zijn platten hier gek op.

    Reageer

    • jacobus70
      Newbie
      • 04-03-2008
      • 13
      • Tynaarlo

      #3
      Bedankt Jakob, je helpt mij een heel eind op pad.

      Gr. Jacob

      Reageer

      • lolo
        Geniet maar niet met mate
        • 01-05-2003
        • 3873
        • Weesp

        #4
        Mooi he zo Forum

        Weer een gelukkige visser er bij.

        Groetjes
        John
        Groetjes
        Johnny

        Match
        Feeder
        Stok

        Reageer

        • jacobus70
          Newbie
          • 04-03-2008
          • 13
          • Tynaarlo

          #5
          Lolo,

          Dat klopt, en zeker als men zo snel reageert, klasse.

          Alleen ben ik nu aan het zoeken naar een goede molen op mijn (nog te kopen) medium feederhengel.
          Wat is voor deze hengel nu een goede molen, en ook gelet op het geld.
          Als ik sommige verhalen en merken lees gaat het over honderden euro`s.
          Dit is zeker voor een beginner aardig aan de prijs, maar uit het verhaal van Jakob blijkt ook dat goedkoop vaak duurkoop blijkt te zijn.
          Wie heeft er een goede tip!!!

          Gr. Jacob

          Reageer

          • Jakob
            <*{{{{><(
            • 06-03-2007
            • 1870
            • Staphorst

            #6
            Dat verhaal van goedkoop gaat vooral op voor het vissen met zware korven, het vissen op het Amsterdamrijnkanaal. Vooral daar en op grote stromende wateren kan een molen flink op zijn donder krijgen.
            Voor de normale visserij zijn er tal van goeie molens beneden de 75 euro die jaren hun werk doen.
            Ik schreef puur vanuit het oogpunt van de intensieve wedstrijdvisserij.
            Dus ook vanuit puur persoonlijke voorkeur en ervaring in deze zware situatie.
            Je hebt momenteel keus zat uit bruikbare molens aan een goeie prijs.
            Eventueel kijk je even op marktplaats, staan soms goeie molens voor de prijs van een doorsnee molen.
            Ieder in deze zijn eigen voorkeur. Mijn uitrusting is ook in de loop van de jaren op gebouwd.
            Zelf heb ik de beste ervaringen met Shimano,s, maar hier betaal je ook terdege voor de naam.
            Als je gemiddeld 1 keer per week vist en niet op zwaar water zit, kan het allemaal wel wat minder.

            Reageer

            • lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

              #7
              Hoi Jacobus ..zo heette mijn vader .. grappig

              Even over de molen , dat is heel persoonlijk , ik zelf ga gewoon voor shimano omdat die mijn vertrouwen heeft gewonnen .
              Maar om te beginnen zal ik eens kijken op de 2dehans markt (marktplaats bv) Je kan hier leuk slagen voor redelijk prijs.
              Als je echt wat goeds wil of je wilt nieuw ga dan naar je winkelier en bespreek wat je wilt en hou gewoon eens een paar type molens vast.
              Wat Jakob zij is ook waar koop niet zo maar wat .
              Er is genoeg info hier op het forum te vinden over molens


              Succes

              Johnny
              Groetjes
              Johnny

              Match
              Feeder
              Stok

              Reageer

              • lolo
                Geniet maar niet met mate
                • 01-05-2003
                • 3873
                • Weesp

                #8
                Hoi Jakob we lopen gelijk aan posting .
                We schrijven bijna het zelfde

                Groetjes

                Johnny
                Groetjes
                Johnny

                Match
                Feeder
                Stok

                Reageer

                • Jakob
                  <*{{{{><(
                  • 06-03-2007
                  • 1870
                  • Staphorst

                  #9
                  Zijn we het toch roerend eens als ervaringsdeskundigen, Johnny.
                  Als we na al die jaren er niet achter zijn wat goed is en wat niet, dan hebben we nog niet genoeg leergeld betaald.

                  Reageer

                  • esperto
                    Sportvisser
                    • 16-09-2006
                    • 654
                    • Oostkamp (Brugge)

                    #10
                    een heel mooi stukje jacob
                    daar hebben we weer iets aan...

                    Reageer

                    • Nelis
                      vaste/feeder/barbeel
                      • 21-11-2007
                      • 92
                      • Duiven

                      #11
                      Misschien is het eens handig om te kijken naar een okuma molen, ik beschik ook niet over veel geld, maar deze molens zijn prijs/kwaliteit toch perfect, goede slip enzo.
                      succes verder!
                      beter 1 vis in het net dan....

                      Reageer

                      • lolo
                        Geniet maar niet met mate
                        • 01-05-2003
                        • 3873
                        • Weesp

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
                        Zijn we het toch roerend eens als ervaringsdeskundigen, Johnny.
                        Als we na al die jaren er niet achter zijn wat goed is en wat niet, dan hebben we nog niet genoeg leergeld betaald.
                        Tja ik heb ik een korte tijd veel leergeld betaald ,komt ook omdat ik een tikkie eigenwijs bent .Ja en dan stoot je wel eens je neus.
                        Maar als je als vrije visser gewoon eens gaat kijken naar een aantal wedstrijden en je ogen goed de kost geef ,geloof ik er stellig in dat je op een heleboel dingen door kan gaan en over kan nemen waar die mannen mee vissen en ook zeker hoe .En dat wil niet zeggen dat iets wat goedkoop slecht is ,zeker niet ..

                        En ook het rond rijden van wedstrijd naar wedstrijd is een enorme leerschool .


                        Kost wel wat maar het is een super ervaring .
                        gr John
                        Groetjes
                        Johnny

                        Match
                        Feeder
                        Stok

                        Reageer

                        • Jakob
                          <*{{{{><(
                          • 06-03-2007
                          • 1870
                          • Staphorst

                          #13
                          Als je bij een wedstrijd kijkt dan zie je inderdaad dat de Shimano Stradic en de Twinpower super vertegenwoordigd zijn.
                          Zijn ook behoorlijk aan de prijs, naam moet ook betaald worden, maar gaan lang mee.

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
                            Als je bij een wedstrijd kijkt dan zie je inderdaad dat de Shimano Stradic en de Twinpower super vertegenwoordigd zijn.
                            Zijn ook behoorlijk aan de prijs, naam moet ook betaald worden, maar gaan lang mee.
                            Hallo

                            dat is het probleem ze gaan zo lang mee dat je op een gegeven moment met een oud ding zit te vissen
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • lolo
                              Geniet maar niet met mate
                              • 01-05-2003
                              • 3873
                              • Weesp

                              #15
                              Ik vind die molens zo mooi , daar kan je over 10 jaar nog prima mee voor de dag komen hoor.

                              Groet

                              John
                              Groetjes
                              Johnny

                              Match
                              Feeder
                              Stok

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎