Slider

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • PeBo
    Hengelaar
    • 29-09-2007
    • 2636
    • Oosterhout

    #16
    Afremmen van de worp.
    Ik heb een tijd de dobber aan het eind van de worp af proberen te remmen met mijn vinger op het spoel. Nu ben ik nogal onhandig en mijn vingers worden wat stijf, dus dit lukt me niet. Al heel lang steek ik nu tegen het moment dat de dobber het water begint te raken, de top van mijn matchhengel in het water. Hierdoor wordt de worp afgeremd en gaat het lood mooi je dobber voorbij. Misschien iets om eens te proberen. Het is doodeenvoudig, want zelfs bij mij lukt het. Overigens gebruik ik bij het matchen nooit de lijnclip, omdat dan soms je dobber even snel terugkomt als dat ik hem uitwerpt, als ik wat te enthousiast ben. Ik gebruik altijd een merkstift van een bekent merk wat begint met een s en die voldoet prima. Ik gooi dan over mijn visplek en draai dan terug zodat mijn lijn altijd gestrekt ligt.

    Groeten,
    PeBo.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

    Groeten,
    PeBo.

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
      Met de slider vis ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend op de engelse manier (zoals ik van Peter Post) geleerd heb:

      Hoofdlijn 20/00. De dobber gewoon op je bulk laten rusten, je bulk bestaat uit 4 tot maximaal 6 loodhagels (meestal SGG) die stijf en recht tegen elkaar aan zitten op je lijn, als het ware vormen ze een staafje. Voor dobbers tot 10 gram is dat geen enkel probleem, veel zwaarder ga ik ook eigenlijk nooit en anders vervang ik de bovenste loodjes voor een groot bulklood.
      Moi Eduard,

      Deze methode die jij noemt is prima voor afstanden tot zo'n 40 meter en er mag dan weinig wind van opzij aanwezig zijn. Bovendien moet je regelmatiger nieuwe pennen aanschaffen.
      Waarom??!!

      Omdat je met een hoofdlijn van 20/100 meer wrijving zult ervaren wanneer dit van je spoel komt. Ook tijdens de worp heeft de zijwind meer invloed op een dikkere hoofdlijn. De pen zal in het water sneller van zijn plaats getrokken worden omdat deze lijndruk bij die zijwaartse wind/bovenstroming ook groter is dan bij 14/100. Om dit te compenseren zul je dan een zwaardere pen moeten gebruiken.
      Verder zal je pen meer beschadigingen (deukjes) oplopen tijdens de worp. Omdat het lood dichtbij de dobber zit, zal deze makkelijker tegen de pen slaan.

      Het is echter wel een feit; Deze compacte lijnopzet gooit hartstikke makkelijk en fijn. Het is net alsof je aan het feederen bent. Zeker een aanrader om eens te proberen als je met slideren wilt beginnen.
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

        #18
        Lees ook het stuk over powermatchen ook eens op de shimano site.



        De technieken kun je ook prima toepassen op het lichtere werk.
        Carpe Diem

        Reageer

        • SvVoorden
          Sportvisser
          • 26-07-2002
          • 747
          • Woerden

          #19
          Ik vis met een hoofdlijn van 14/00 en 18 meter voorslag van 18/00. Volgend jaar ga ik met 12/00 hoofdlijn vissen. Dit heb je gewoon nodig voor verdere worpen zoals op de Lithse Ham vaak nodig is, 20/00 gaat gewoon niet lukken zoals Ronald al zegt.
          De dobber rust op een wartel met daaronder een loodlijn die iets langer is dan de dobber. Niet te lang want dat beïnvloed je worp aanzienlijk.
          Een zwaardere dobber gooit inderdaad makkelijker maar kan ook weer leiden tot slechtere aanbeten.
          Ik vang de dobber altijd gewoon op in de lijnclip en tot nu toe heb ik daar geen problemen mee gehad.
          Zoals Ronald aangeeft kun je voor het slidervissen wel een kijkje nemen tijdens de matchmasters in Lith in november/december. Hier wordt alleen met de slider gevist en kun je dus verschillende vissers bezig zien met deze visserij en er zitten een aantal goede vissers tussen zoals bv. Ton Ruijs en Theo Hartogs van het Shimano match team. Die zijn ook niet te moeilijk om wat uit te leggen.
          Afgelopen jaar was daar meestal tijd genoeg voor
          Sjaak van Voorden

          Reageer

          • T3RR0R
            Dacht dat ik beet had
            • 15-09-2007
            • 980
            • Heerlen

            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Roha
            Moi Eduard,

            Deze methode die jij noemt is prima voor afstanden tot zo'n 40 meter en er mag dan weinig wind van opzij aanwezig zijn. Bovendien moet je regelmatiger nieuwe pennen aanschaffen.
            Waarom??!!

            Het is echter wel een feit; Deze compacte lijnopzet gooit hartstikke makkelijk en fijn. Het is net alsof je aan het feederen bent. Zeker een aanrader om eens te proberen als je met slideren wilt beginnen.
            Dit is toch ook de manier die Scothorne gebruikt en lijkt me niet echt een beginner. Vorig jaar op de litse ham.

            Groeten,

            Marco
            Lid Team Sensas Punt NL
            marco@breamteam.nl
            http://www.teamsensas.nl/

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door T3RR0R
              Dit is toch ook de manier die Scothorne gebruikt en lijkt me niet echt een beginner. Vorig jaar op de litse ham.

              Groeten,

              Marco
              Hoi Marco,

              Was jij ook op die Shimano clinic afgelopen zomer?
              Dan zul je vast gemerkt hebben dat Alan eigenlijk een demo met de vaste stok zou gaan geven. Vanwege de heftige zijwind was z'n vaste hengel echter niet te houden. Ook de slider van hem bleef niet op z'n plaats. Daar had Theo Hartog iets verderop een veel stabielere aasaanbieding. (én vis!)
              Later die dag toen de wind afnam begon Alan "op 't scheiden van de markt" ineens nog enkele brasems te pakken.
              Dit gaf voor mij 't bewijs dat de 'Lithse Ham'-techniek van Theo beter werkte dan de Engelse techniek van Scotthorne.
              Aan de vis lag het niet. Die werd zowel links als rechts van Scotthorne goed gevangen.
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • T3RR0R
                Dacht dat ik beet had
                • 15-09-2007
                • 980
                • Heerlen

                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                Hoi Marco,

                Was jij ook op die Shimano clinic afgelopen zomer?
                Dan zul je vast gemerkt hebben dat Alan eigenlijk een demo met de vaste stok zou gaan geven. Vanwege de heftige zijwind was z'n vaste hengel echter niet te houden. Ook de slider van hem bleef niet op z'n plaats. Daar had Theo Hartog iets verderop een veel stabielere aasaanbieding. (én vis!)
                Later die dag toen de wind afnam begon Alan "op 't scheiden van de markt" ineens nog enkele brasems te pakken.
                Dit gaf voor mij 't bewijs dat de 'Lithse Ham'-techniek van Theo beter werkte dan de Engelse techniek van Scotthorne.
                Aan de vis lag het niet. Die werd zowel links als rechts van Scotthorne goed gevangen.

                Hoi Ronald,

                Het gaat me om het principe, ik ben ook van mening dat je het simpel moet houden. Is misschien niet altijd de juiste manier maar pakweg 3 van de 4 keer wel. Ook zoals met voer is vertouwen in je techniek de meest belangrijke factor om succesvol te zijn. Die vissen die komen wel. +Klopt het trouwens dat die dobbers van jou ergens in een winkel te koop zijn?

                Groeten,

                Marco
                Lid Team Sensas Punt NL
                marco@breamteam.nl
                http://www.teamsensas.nl/

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door T3RR0R
                  Hoi Ronald,

                  Het gaat me om het principe, ik ben ook van mening dat je het simpel moet houden. Is misschien niet altijd de juiste manier maar pakweg 3 van de 4 keer wel. Ook zoals met voer is vertouwen in je techniek de meest belangrijke factor om succesvol te zijn. Die vissen die komen wel.
                  Mee eens! Omdat deze lijnopzet uitblinkt door zijn simpelheid is het een aanrader om als startende slidervisser mee te beginnen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door T3RROR
                  +Klopt het trouwens dat die dobbers van jou ergens in een winkel te koop zijn?
                  Ik heb afgelopen winter op verzoek van Geertjan (eigenaar) enkele sliderpennen gemaakt voor Vos hengelsport in Almelo. Voor zover ik weet zijn die allemaal verkocht.
                  (s.v.p. geen pb'tjes naar mij want ik heb er ook geen meer te verkopen!)
                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • T3RR0R
                    Dacht dat ik beet had
                    • 15-09-2007
                    • 980
                    • Heerlen

                    #24
                    Ronald,

                    Ik ben niet zo'n pb-mannetje, maak je maar niet druk hoor.
                    Ik hoor het wel weer als ze ergens in een zaak liggen, en dan iets dichter bij mij.

                    Groeten,

                    Marco
                    Lid Team Sensas Punt NL
                    marco@breamteam.nl
                    http://www.teamsensas.nl/

                    Reageer

                    • Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

                      #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door T3RR0R
                      Ronald,

                      Ik ben niet zo'n pb-mannetje, maak je maar niet druk hoor.
                      Was ook niet persoonlijk bedoeld. Je staat er soms echter van te kijken hoeveel anderen dit soort topics volgen, waarna ik weer allerlei pb'tjes krijg met verzoeken.
                      Groet'n,

                      Ronald


                      ><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

                      Reageer

                      • sanderjong
                        Newbie
                        • 14-04-2008
                        • 12
                        • amsterdam

                        #26
                        2/3 van het lood vlak onder de matchdobber plaatsen
                        1/3 op 20 cm van de haak plaatsen

                        Reageer

                        • sanderjong
                          Newbie
                          • 14-04-2008
                          • 12
                          • amsterdam

                          #27
                          tevens de groeten, was ik vergeten.
                          nog even wennen ik ben pas nieuw op dit forum

                          Reageer

                          • Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

                            #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door sanderjong
                            2/3 van het lood vlak onder de matchdobber plaatsen
                            1/3 op 20 cm van de haak plaatsen


                            Dag Sanderjong,

                            Volgens mij noem je hier de loodzetting van de vaste montage bij onverzwaarde pennen.
                            (Deze topic gaat over slideren waarbij de pen glijdt over de lijn en een stuitje de diepte bepaalt.)
                            Groet'n,

                            Ronald


                            ><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

                            Reageer

                            • T3RR0R
                              Dacht dat ik beet had
                              • 15-09-2007
                              • 980
                              • Heerlen

                              #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                              Was ook niet persoonlijk bedoeld. Je staat er soms echter van te kijken hoeveel anderen dit soort topics volgen, waarna ik weer allerlei pb'tjes krijg met verzoeken.
                              Ronald,

                              Gewoon lelijkere dobbers maken


                              Frans,

                              Welkom hier bij NHSF,


                              Groetjes,

                              Marco
                              Lid Team Sensas Punt NL
                              marco@breamteam.nl
                              http://www.teamsensas.nl/

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎