Karpervissen oude stijl.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • frank k
    Newbie
    • 16-04-2008
    • 1
    • zuidlaren

    Karpervissen oude stijl.

    Hallo medevissers,

    Omdat ik graag en zo all-round mogelijk hengelsporter wil zijn/worden, houdt ik mij sinds enkele tijd ook bezig met het belagen van de karper.
    2 jaar terug een karperset aangeschft om er eens goed mee bezig te gaan.
    Zoals denk ik alle nu beginnende karpervissers doen begon ik met het moderne karpervissen. Hiermee bedoel ik afstandshengels, zelfhaaksysteem, beetmelders enzovoort.
    Echter om eerlijk te zijn vond/vind ik het 10x niks.
    Ik vind dat er veel te zwaar materiaal aan te pas komt waardoor de kleinere karpers weinig tot geen sport geven. Het zelfhaaksysteem staat me ook niet aan omdat ik vind dat het op het juiste moment zetten van de haak een wezenlijk onderdeel van onze sport is. Beter gezegd voor mij is dit niet de methode om de karper te vangen.

    Begrijp me echter niet verkeerd, ik heb respect voor de jongens die met deze materialen de 30 en 40 ponders eruit trekken, de jongens die nachten in hun tentje liggen te wachten op die ene kanjer die in dat water huist. ik zal ook nooit ontkennen dat dit vaak erg gedreven en goed vissers zijn. Maar ze vissen niet op een manier die mij aanspreekt, al weet ik dat velen niet anders zouden willen.

    Afin, Ieder zijn eigen zullen we maar zeggen. Om mijn behoefte van licht vissen te bevredigen kan ik natuurlijk met een penhengel op pad. Zeker een prachtige manier van vissen maar niet op elk water en onder alle omstandigheden even succesvol.

    Nou ben ik eens gaan na denken over de mogelijkheid van licht staties vissen. Ik denk dat dit zeker goed mogelijk moet zijn. Met een wartelloodje van 15-20 gram kun je toch gemakkelijk enkele tientalle meters werpen. En misschien geeft de mogelijkheid tot lijn nemen met weinig weerstand nog wel verrassingen op dressuur water.

    Het Probleem waar ik echter tegen aanloop is het vinden van een geschikte hengel voor deze visserij. Ik heb Gekeken naar spinhengels met het gewenste werpgewicht, maar deze zijn meestal te kort voor het afstandswerpen en te stug om flinke klapen van en karper soepel op te vangen. feederhengels vielen bij mij ook af omdat deze vaak alleen actie in de top vertonen. eigenlijk ben ik dus op zoek naar en hengel van om de na bij de 3.00m met een werpgewicht van ongeveer 30gr. met en mooie parabolische actie.


    Heeft er iemand van jullie ervaring met deze manier van vissen? of hebben jullie tips voor een dergelijke hengel?

    Groeten,

    Frank
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Ik gebruik mijn penhengels voor die visserij, hengels vanaf 1 lbs tot 1 3/4 lbs.
    Het mooiste zou zijn dat je een 1 3/4 glashengel op de kop kunt tikken die zijn er ideaal voor.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • feedervisser
      Met enige kennis...
      • 27-03-2008
      • 389
      • merelbeke

      #3
      hoi frank

      k'heb zelf 15 jaar op karper gevist ,en douwe heeft gelijk
      succes en gr marnix

      Reageer

      • jodoti
        Vrije witvisser
        • 03-02-2007
        • 207
        • Tilburg

        #4
        Ik heb onlangs een Shimano penhengel aangeschaft de, Tribal van 3,60 mtr. Dit lijkt mij een goede stok voor het werk wat jij bedoelt. I.d.d. het statische karpvissen wat heden zo populair is, is ook niet mijn pakkie an.
        Spottend zeg ik meestal, tentje opzetten, hengels uitleggen(varen), kratje bier naast je ligstoel, krantje lezen en wachten maar.

        Reageer

        • sanderjong
          Newbie
          • 14-04-2008
          • 12
          • amsterdam

          #5
          Gebruik een Match hengel van Shimano met zachte aktie 390 cm
          gebruik ik zelf ook altijd bij het Zeelt vissen met regelmatig een Karper er tussen door .Ook gebruik ik een match dobber , dit heeft wel enige oefening nodig,zie artikelen op het net
          groet Frans

          Reageer

          • warhead
            Specimen Hunter
            • 27-09-2003
            • 1498
            • haacht

            #6
            En iets in den aard van Rod Hutchinson's the Legend? Of handgebouwde Greys?
            om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
            trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

            Reageer

            • Rutger
              Kurk op karper
              • 10-04-2005
              • 188
              • Ossendrecht

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door jodoti
              Ik heb onlangs een Shimano penhengel aangeschaft de, Tribal van 3,60 mtr. Dit lijkt mij een goede stok voor het werk wat jij bedoelt. I.d.d. het statische karpvissen wat heden zo populair is, is ook niet mijn pakkie an.
              Spottend zeg ik meestal, tentje opzetten, hengels uitleggen(varen), kratje bier naast je ligstoel, krantje lezen en wachten maar.
              Dat is niet spottend, das gewoon een feit . Al prefereer ik een baantjer boven de krant..

              Toedels

              Rudi
              Het is vlees noch vis..

              http://robmeijermodelbouw.nl

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #8
                Rutger het is geen feit het is een verschijnsel dat jammer genoeg het meest in zicht is.
                Zou het een feit zijn dan zou iedere statische visser aan dat beeld voldoen.
                Beetje spottend kun je het zeggen maar jij presenteert het als een feit enige nuance is wel op zijn / haar plaats denk ik.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎