Midweek Chateau de Barbencon

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • firesma
    Met enige kennis...
    • 25-04-2005
    • 325
    • Aan het water

    Midweek Chateau de Barbencon

    Ergens in november of december deed ik mee aan een prijsvraag op visserslatijn. Nooit verwacht dat ik ooit iets zou winnen met een prijsvraag ontving ik begin januari een mail van visserslatijn. Ik moest via mail contact opnemen om te horen wat mijn prijs zou zijn. Dit bleek de hoofdprijs te zijn, een lang weekend of een midweek in Chateau de Barbencon in België.

    Met de eigenaar had ik als snel daarna afgesproken om van 14 tot 18 april te komen.

    Afgelopen maandag was het dus zover, na een nachtdienst tot 6:45 in de ochtend heb ik nog enkele uurtjes slaap gehad voordat we met 2 auto’s vertrokken. Na een uur of 5 rijden kwamen we bij het chateau aan. De eigenaar (Marvon) liet ons de kamer zien, dit zag er dik in orde uit. We hadden een mooi uitzicht op het meer en de kamer was van alle gemakken voorzien.

    Dinsdag hebben we het rustig aan gedaan, we hebben wat van de omgeving bekeken en een ronde om het meer gemaakt en de omliggende heuvels gedaan. Het meer kent volgens horen en zeggen een goede karperstand maar omdat ik een riviervisser ben besluit ik om niet in het meer te gaan vissen.






    Woensdag hebben we wederom de omgeving bekeken. De rit bracht in ons in Frankrijk, we hebben daar enkele kleine stadjes bezocht en vervolgens zijn we weer richting België gereden. We besloten om de meren van l'Eau d'Heure de bezoeken. Deze meren schijnen de grootste van België te zijn waar je in de zomer kan zwemmen, waterskieën en vissen. We besluiten om een terrasje te pakken aan het meer. De zon is er lekker bij maar fris is het wel.

    Als we terugkomen bij het chateau komen we de eigenaar Marvon tegen. Hij biedt ons een rondleiding aan door het kasteel dat hij samen met zijn ouders gerestaureerd heeft. Hij laat wat foto’s zien waarop te zien is hoe het vroeger was en hoe het was na de brand een jaar of 40 geleden. Na de brand stonden er alleen nog 4 muren overeind. Het kasteel is dus vanuit 4 muren weer opgebouwd tot de woning van de eigenaren. Voor hen is er nog veel werk te doen om het helemaal klaar te krijgen maar er kan al comfortabel gewoond worden.

    Donderdag was de dag dat er gevist zou worden! Ik had mijn zinnen gezet op een Maas barbeel. Liever was ik gaan vissen in 1 van de Ardeense beken maar helaas zit dat er niet in in verband met het gesloten seizoen. Je mag tot de eerste week van juni alleen vissen op vlotbare wateren. Dit houdt in dat je in de praktijk alleen op de Maas en de Sambre mag vissen. Afgelopen maandag had ik al iets gezien van de Sambre maar dit leek mij niet echt een barbeelrivier toe gezien de geringe stroomsnelheid. Mischien dat er in de benedeloop bij de aansluiting met de Maas wel barbeel zit maar ik gok het er niet op. De tijd is immers beperkt.

    Mijn vader en ik belsuiten om te gaan vissen bij Hastiere, dit is een dik halfuur rijden vanuit Barbencon. De Maas blijkt op deze lokatie echt prachtig te zijn, we zitten tegenover hoge heuvels met rotswanden. Iets dat we in Nederland niet gewend zijn.
    Snel maken we onze hengels klaar voordat ik inwerp zeg ik nog tegen mijn vader: Volgens mij stroomt de Ijssel sneller… Ik werp in en al snel moet ik mijn woorden terugnemen. Er blijkt een aanzienlijke stroming te staan. Mijn barbeelhengel met 4 oz top krijgt het aardig te voorduren.






    In Nederland vissen we meestal met kaas of pallets op barbeel. Het schijnt dat de barbelen in de ardennen beter te vangen zijn met luncheon meat. Dus besluiten we daar dan ook maar mee te vissen eventueel gecombineerd met een maiskorrel. Omdat de aanbeten eerst uitblijven probeer ik ook wat pallets uit maar ook dat lokt de vissen niet tot een aanbeet.

    Na een uur krijg ik ineens een tik op de top, ik sla aan en voel toch behoorlijk wat weerstand. Wat zou het zijn? Het blijkt een brasem te zijn van een centimeter of 50, helaas geen barbeel of kopvoorn maar wel vis! De komende uren krijgen we nog enkele aanbeten maar helaas vangen we niets meer. We hebben in ieder geval een mooie dag gehad en een viservaring in een omgeving om nooit meer te vergeten!






    ’s Avonds besluit ik samen met mijn vriendin het schippersdorp Thuin nog even te bezoeken. Dit blijkt een mooi dorp te zijn vol met kleine straatjes en gezellige kroegjes. Als het zomer was geweest dan hadden we even aangeschoven op het terras van de plaatselijke taveerne.
    Thuin ligt aan de rivier de Sambre en ik zie dat hier voor witvissers mooie plekken zijn om een hengeltje uit te werpen. Helaas hebben wij daar nu geen tijd meer voor omdat we de volgende dag weer huiswaarts moeten keren.

    Vrijdagochtend rond 9:30 nemen we afscheid van de eigenaar en bedanken hem voor het verblijf.
    Wij kunnen terugkijken op een geslaagde midweek in Chateau Barbencon. Er is voor iedereen wel wat te doen. Of je nu van vissen, watersport, winkelen of cultuur houdt er is genoeg te beleven en te zien.

    Ik wil als laatste visserlsatijn en Chateau Barbencon bedanken voor deze prijs. Het is geslaagd!

    Met vriendelijke groet,


    André
  • Pumpy
    Zeeltkolder
    • 20-07-2007
    • 364
    • 't Gooi

    #2
    Hoi Andre
    Leuk verslag en jammer dat je geen barbeel ving.
    Het vissen op barbeel in Frankrijk en Belgie eist toch weer een andere techniek dan we op de IJssel en de Waal gewend zijn.
    Hairsystemen blijken veel minder effect te hebben dan het aas op de haak en vissen vanuit de steun schijnt helemaal uit den boze te zijn. Je gaat volledig twijfelen aan je eigen manier van vissen. Daar weet ik alles van
    Desalniettemin ben je weer een ervaring rijjker. Hoop dat je snel je eerste barbeel van 2008 mag vangen.

    p.s. Ik zou er geen pallets aan hangen, beetje zwaar
    Met vriendelijke groet,

    Marcel (Vis)Pomp

    Reageer

    • herman744
      Newbie
      • 24-09-2007
      • 9
      • Vierlingsbeek

      #3
      barbelen givet

      Hallo,

      Ik rijd een paar keer per jaar met mijn T4-campertje richting Givet (ligt onder Hastiere, maar net in Frankrijk) 3 weken geleden ving ik daar 13 barbelen in 3 uurtjes tijd. Ook nog twee brasems en een kopvoorn (chevenne) De afmetingen waren tussen 40 en 65 cm. Ik viste met een Ultimate Magnesiumfeeder met een korfje van 40 gr. Sensas voertje. Als aas maden en casters. Forelhaak no 6. Lijn nylon van 0,22. Afgelopen week weer twee dagen daar geweest. Een middag gevist. Resultaat 4 barbelen (barbeaux). De grootste 72 cm. Lunchworst, oude kaas en stukjes garnaal waren niet in trek.
      Een dagvergunning kost € 10,00. Normaal verkrijgbaar bij Tony Peche in Givet. Was deze keer echter uitverkocht, heb er toen een in Haybes moeten halen.

      Prachtige omgeving. Ik verblijf altijd in Rancennes (dorpje net onder Givet) op een superklein campinkje met de naam La Clé du Champs. De camping ligt tegen de Maas. Dus met 10 meter lopen heb je prachtige visplaatsen. Schone bodem.

      Genieten.

      Herman744WJW

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎