krullende lijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Nelis
    vaste/feeder/barbeel
    • 21-11-2007
    • 92
    • Duiven

    krullende lijn

    Misschien een domme vraag,, maar wat kan je doen tegen een krullende lijn?? ontzettend irritant alstie om je top krult als je de lijn even slap houd:S
    ikzelf heb er (bijna) nooit last van.. maar mn vader heeft het elke keer alstie de lijn even slap heeft.. Ik dacht zelf dat je de spoel in een bak met zeepsop moest leggen.. maar ik weet niet met welke zeep dit wel/niet kan??
    Hoe lossen jullie dit op??
    beter 1 vis in het net dan....
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    Domme vragen bestaan niet Nelis.... Er zijn twee redenen die ik zo snel kan bedenken, de eerste is dat de lijn niet goed door een oogje (of iets dergelijks) loopt en dus schuurt. Dan krijg je hetzelfde effect als gaat schuiven met een loodje op je lijn dat te strak is aangeknepen: Dan gaat je lijn kinken.

    Wat mij echter meer voor de hand ligt is dat de lijn niet goed op de spoel is opgespoeld, waardoor je een draaing krijgt bij het afwerpen. Als je bij het opspoelen van de lijn op de spoel het rolletje niet laat meedraaien maar bv plat op de tafel laat liggen zodat de lijn er langs de zijkant afglijdt, krijg je automatisch een draaing in je lijn.
    Je kunt proberen de lijn helemaal uit te lopen of werpen met bv een klein karperloodje en dan rustig weer opdraaien zodat de draaing eruit kan draaien. Dit een paar keer doen en waarschijnlijk heb je dan geen last meer tijdens het vissen.
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • SvVoorden
      Sportvisser
      • 26-07-2002
      • 747
      • Woerden

      #3
      Het kan ook aan de nylon zelf liggen. Het ene merk krult meer dan de andere. Ik zou gewoon eens een ander merk nylon op de molen spoelen.

      In zeepsop leggen helpt volgens mij alleen maar om de lijn te laten zinken.
      Sjaak van Voorden

      Reageer

      • Ramon Ansing
        tsjah?
        • 27-06-2006
        • 760
        • Tolbert

        #4
        Alsje door de slip heen draaid dan draaid de lijn ook een kwartslag. Heb ooit eens een klein jongetje een schub laten drillen met me pen hengel vond hij mooi zo`n kromme hoepel. Maar steeds als die karper een run nam draaide hij op, de eerste 7 a 8 meter kon ik toen weggooien krulde als de pest.

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎