werkwijze om diepte uit te peilen bij gebruik van werphengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Mario
    Newbie
    • 05-07-2003
    • 5

    werkwijze om diepte uit te peilen bij gebruik van werphengel

    Hallo iedereen,

    Als ik met de vaste stok de diepte uit peil gebruikt men dus een peillood.Maar hoe gaat het in zijn werk als ik vis met de werphengel en de diepte wil weten van bvb 20 meter van de oever.
    Mario Govaert
  • Swingtip
    Frequent aanwezig
    • 18-02-2004
    • 142

    #2
    Er zijn tegenwoordig fishfinders op de markt die je aan je werphengel kunt maken en dan kan binnen vissen terwijl je op je horloge kunt zien hoe diep het is enz.
    Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

    Reageer

    • Loek van Kersbergen
      Met enige kennis...
      • 03-01-2003
      • 289
      • Lekkerkerk

      #3
      Ik weet natuurlijk niet over welke visserij je hier praat. Vis je met een dobber of bijvoorbeeld waggler dan is er niet veel verschil in het peilen. Dan kan je eventueel met een peilloodje aan het werk gaan, maar op grotere afstanden is dat vanwege het werpen vaak lastig, in dat geval zou ik het volgende doen:

      Ik lood de dobber slechts half uit, zodat hij net aan overeind komt maar dus nog veel te hoog ' staat' . Daarna doe ik aan de haak een zwaar loodje (zeg: een AAA loodje). Daardoor zinkt de dobber. Nu zijn er 2 keuzen: je schuift de dobber naar een diepte waarvan je zeker weet dat die te diep is. Gooi steeds weer in op de visplaats en verschuif de dobber net zo lang steeds een stukje ondieper totdat het puntje netaan zichtbaar blijft, dan heb je de diepte gevonden. Je kunt natuurlijk ook andersom werken. Schuif de dobber te ONdiep en ga steeds zoeken totdat de dobber weer netaan zichtbaar is. In het eerste geval ligt de dobber plat totdat je de diepte hebt , in het tweede geval is de dobber onzichtbaar (onder water) en zal hij pas bovenkomen als het loodje dat je op de haak hebt op de bodem rust.

      Zoals gezegd : niet geheel uitloden want dat maakt het hele proces veel moeilijker!

      Er is echter ook een heel andere truc om de diepte te weten te komen.
      Neem een zwaar lood (bijvoorbeeld een arlesy bomb of wartellood van een gram of 50 a 60 bijvoorbeeld. En....een flinke snoekdrijver.
      Doe het lood gewoon met de wartel op de hoofdlijn en knoop de snoekdobber (goed stevig!!) aan het EINDE van de hoofdlijn.

      Gooi nu het hele zaakje in op de te peilen plek.
      Het wartellood schuif dus VRIJ over de lijn.

      Draai na het inwerpen de lijn helemaal strak. Het lood ligt nu op de bodem met daar klem tegenaan de snoekdobber (die dus OOK op de bodem ligt!-vandaar dat het lood zwaar genoeg moet zijn).
      Draai / trek voor de zekerheid de lijn goed strak zodat je zeker weet dat de snoekdobber (of forel buldo o.i.d.) tegen het lood zit. Dat kan je controleren door de lijn een metertje te laten vieren en dan weer strak te draaien. Je voelt dan de dobber tegen het lood aan ' stuiten'.

      Nu 1 heel BELANGRIJK ding. Meet ( van te voren ) de afstand van de molen bug ( op de plaats van de lijnrol waarover de lijn op de spoel loopt) tot aan je startoog.
      (Bij mijn peilhengel is dat 52 cm). Nu zet je de slip los en pakt de lijn tussen duim en wijsvinger beet precies (!) bij de lijnrol. Trek lijn van de molen af en laat ' vieren' totdat je met de lijn tussen duim en wijsvinger tegen het startoog aankomt.
      Doe dit vooral rustig en langzaam.

      Nu is het zaakje heel eenvoudig: de snoekdobber met zijn drijfvermogen 'loopt' door het wartellood omhoog want de dobber wil stijgen.
      Weer rustig een slag maken met de lijn van lijngeleider tot startoog. En weer....
      Net zolang totdat je de snoekdrijver boven ziet komen. (Wel langzaam doen om 'zuiver' te meten!).

      Stel dat je 3 slagen hebt gemaakt en dat net aan het einde van de derde slag de drijver zichtbaar wordt. In het geval van mijn peilhengel is het ter plaatste dan dus 3 x 52 cm = 1.56m diep.

      De afstand van molen lijngeleider naar startoog is voor vrijwel iedere hengel wat verschillend, dus thuis even meten.

      Ik heb hiervoor een aparte (oude) peilhengel bij me, maar dit kan uiteraard ook met je gewone hengel waarmee je wilt vissen. Let alleen even op of de hengel wel in staat is om het relatief zware lood te kunnen wegzetten!Ik heb op de hengel tussen de molen en het startoog zelfs een centimeter verdeling 'geschilderd' om ook wanneer halverwege een 'slag' de dobber bovenkomt de diepte nauwkeurig te kunnen vaststellen.
      Nu deze diepte overnemen op het te vissen tuig en je vist reeds op of omstreeks de bodem. Je hoeft dan tijdens het vissen alleen nog maar even te "fine-tunen".

      Een extra TIP: Laat de drijver na het peilen gewoon liggen. Leg gewoon de peilhengel even neer maar draai hem niet binnen. Ik gebruik namelijk het drijvertje steeds ook als marker. Ik maak eerst mijn vistuig klaar , schuif de dobber op de juiste diepte en gooi in totdat mijn dobber vlak bij de marker ligt. Dan merk ik mijn lijn vlak voor de molen ( doe ik met een likje dobberverf). Zo weet ik dat ik dus altijd op de juiste lengte vis! Nu voer ik met de marker als mikpunt, en dan pas draai ik het hele zaakje weer binnen. !!

      Er zijn in de handel ook zelfpeilers. O.a. Cormoran voert ze. Dat zijn balletjes die je op de lijn kunt bevestigen en die ongeveer op dezelfde manier werken.
      Je zet ze 'laag' op de lijn (ondiep), gooit en en ze stijgen naar het water oppervlakte (wel ook hier 'borgen' met een behoorlijk gewicht op haakhoogte).
      Door het daarna strakdraaien van de lijn klemt het drijvertje zich op de lijn vast en je kunt dan het hele zaakje indraaien.
      Op de hoogte van het balletje komt dan de dobber te zitten.

      Dat lijkt een makkelijker methode, maar ik vind zelf dan het nadeel dat het niet altijd zo geheel zuiver is .

      Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

      Succes, en groetjes,

      Loek

      [Gewijzigd door Loek van Kersbergen op 06-04-04 at 10:17 AM]


      [Gewijzigd door Loek van Kersbergen op 06-04-04 at 10:22 AM]
      ****************************
      MATCH VISSEN IS HET MOOIST
      ****************************

      Reageer

      • Mario
        Newbie
        • 05-07-2003
        • 5

        #4
        Loek,in in uw eerste geval die u beschrijft heb je soms toch problemen om op die manier uw diepteuit te peilen.Om het simpel te houden,veronderstel dat de diepte waar ik vis 4 meter is en de groote van mijn hengel is bvb 3 meter dan kan ik dat op de eerste manier toch niet doen die u beschrijft andes zou ik mijn dobber op mijn molen krijgen of heb ik het verkeerd voor.Maar ik zal zeker eens uw tweede methode proberen.
        Mario Govaert

        Reageer

        • Loek van Kersbergen
          Met enige kennis...
          • 03-01-2003
          • 289
          • Lekkerkerk

          #5
          Klopt Mario, maar...
          In het geval dat jij beschrijft, dus waterdiepte 4 meter en hengellengte 3 meter dan zou ik met een slider (schuifdobber) en een stuitje vissen.
          Dan zit de dobber dus schuivend op de lijn en er wordt een kraaltje voor de dobber gezet en op ( in dit geval) 4 meter een stuitje.

          Je kunt dan verder hetzelfde te werk gaan!

          Als je overigens dit systeem niet kent, dan wil ik dat best even voor je beschrijven maar er is ook erg veel over geschreven in de magazines van Witvis Totaal.

          Laat maar weten als je er iets meer van wilt horen.

          Groetjes, Loek
          ****************************
          MATCH VISSEN IS HET MOOIST
          ****************************

          Reageer

          • Mario
            Newbie
            • 05-07-2003
            • 5

            #6
            Loek,als het niet te veel is zou ik het inderdaad wel op prijs tsellen dat u mij dit systeem eens uitlegt.100% zeker ben ik het niet,maar ik denk niet dat ik witvis totaal hier in België kan kopen.Om nog eens op uw antwoord van hieronder terug te keren ben ik het wel met u eens als ik ongeveer weet hoe diep het water is om het dan op deze methode te doen maar als ik aan een water kom waar ik hoegenaamd de diepte niet ken vind ik toch dat ik het met uw laatste antwoord niet kan doen tenzij ik natuurlijk elke keer mijn lijn intrek en dan het kraaltje telkens verplaatst tot ik de gewenste diepte hebt.
            Mario Govaert

            Reageer

            • Loek van Kersbergen
              Met enige kennis...
              • 03-01-2003
              • 289
              • Lekkerkerk

              #7
              OK Mario,
              Ik ga het systeem voor je beschrijven.
              Het kan echter niet nu en morgen wordt ook wat moeilijk ( Matchdag van ons team met klanten van Caprs Cabin). Zondag ga ik er even voor zitten!

              Tot dan!!

              Groet, Loek
              ****************************
              MATCH VISSEN IS HET MOOIST
              ****************************

              Reageer

              • Mario
                Newbie
                • 05-07-2003
                • 5

                #8
                Bedankt Loek,doe het maar wanneer het u best past.Dat hoeft nu niet persé zondag ook te zijn.Ik zit er nu niet echt op te wachten ook maar alvast bedankt bij voorbaat.
                Mario Govaert

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎