Zelf boilies draaien

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Machinehead
    Zeelt en Karper visser
    • 07-07-2007
    • 146
    • Houten

    Zelf boilies draaien

    Zelf ben ik pas begonnen met het draaien van boilies, en het gaat erg goed
    Ik draai ze mbv een boilie rol tafel van 18mm, het zijn echt top dingen. Alleen moet je wel precies de juiste dikte aan "deeg worsten" er in doen.
    Na verloop van tijd krijg je wel door hoe dik je ze moet maken, maar alle worsten met de hand rollen is toch een hoop werk. En zeker als je 5 kilo aan mix aan het draaien bent

    Ik heb nog een oude deegspuit gevonden, Alleen weet ik niet hoe ver ik de spuit kop af moet zagen, ik heb namelijk maar 2 kansen :P dit moet waarschijnlijk 1 of 2 mm kleiner dan je rol tafel, dus in mijn geval 16 mm?
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Rolplank op elkaar zetten de spuitmond erin steken aftekenen en dan iets kleiner doorsnijden/zagen.
    Je kunt dan met een stanleymes kleine rondjes er af snijden tot de worsten goed zijn.
    Vergeet echter niet dat deeg niet iedere keer hetzelfde is dus beter iets te klein dan iets te groot.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • feedervisser
      Met enige kennis...
      • 27-03-2008
      • 389
      • merelbeke

      #3
      hoi machinehead

      ik sluit mij aan bij douwe,ik maak al 8 jaar boilies voor vissers en met een nieuwe spuitkop doe ik juist hetzelfde zoals douwe het aangeeft.

      gr marnix

      Reageer

      • Machinehead
        Zeelt en Karper visser
        • 07-07-2007
        • 146
        • Houten

        #4
        Oke bedankt allebei Ik ga het zometeen gelijk uit proberen

        Reageer

        • Machinehead
          Zeelt en Karper visser
          • 07-07-2007
          • 146
          • Houten

          #5
          Ik heb dus weer boilies gedraait. Alleen nu had ik een vreemd probleem in het begin.

          Steeds als ik de juiste formaat worsten op mijn tafel deed, en ik ging rollen werden het niet echt ballen.
          Er zat steeds in het midden nog een lucht gat. Of ze werden lang werping met in het midden niets.

          Hoe meer ik gedaan had des te makkelijker ging het Op het einde had ik wel steeds goeie ballen op 1 of 2 na per worst.

          Reageer

          • esperto
            Sportvisser
            • 16-09-2006
            • 654
            • Oostkamp (Brugge)

            #6
            als je maantjes hebt dan zijn je worsten volgens mij te klein lijkt me. komt niet uit ervaring (ben geen karpervisser) maar de logica vertelt me dat toch...

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Lijkt op lucht tussen de lagen deeg.
              Maak een rol ter grote van de spuit rol hem iets kleiner dan de diameter van het huis.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • feedervisser
                Met enige kennis...
                • 27-03-2008
                • 389
                • merelbeke

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Machinehead
                Ik heb dus weer boilies gedraait. Alleen nu had ik een vreemd probleem in het begin.

                Steeds als ik de juiste formaat worsten op mijn tafel deed, en ik ging rollen werden het niet echt ballen.
                Er zat steeds in het midden nog een lucht gat. Of ze werden lang werping met in het midden niets.

                Hoe meer ik gedaan had des te makkelijker ging het Op het einde had ik wel steeds goeie ballen op 1 of 2 na per worst.
                hoi machinehead

                een gaatje midden wil zeggen dat de worst ietjes te groot is van diameter en daarna waren het gelijk tonnetjes dus diameter te klein,ik zou niet meer aan de spuitkop snijden,het kan aan de deeg liggen of aan jou,belangrijk is als de worst eruit komt dat je gelijk tempo moet bewegen met de spuit,vb van links naar rechts,verstaat je
                als het tempo te traag is,wordt de worst in elkaar geduuwd en andersom rekt de worst naar een iets kleinere diameter.
                oefening baard kunst

                gr marnix

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Het grote probleem bij dar soort dingen is het deeg op zich, waarom denk je dan een bakker het deeg langdurig kneedt?
                  Het is ook van belang om het deeg te laten rusten en dan weer te kneden.
                  Vooral bij een vetter deeg gaat bij het rollen het deeg uit elkaar, mede een reden om de worst iets kleiner te hebben dan de diameter van de rolplank.
                  Wat ook heel goed kan is niet rollen maar gewoon dichtknijpen dan krijg je mooie blokjes.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • Machinehead
                    Zeelt en Karper visser
                    • 07-07-2007
                    • 146
                    • Houten

                    #10
                    Dat over het laten rusten klopt ongeveer wel, Hoe meer ballen ik gedraait had, des te beter het ging.
                    En langdurig kneden gaat niet echt heel makkelijk als je 5 kg mix in een 10 liter emmer hebt zitten

                    De tips gebruik ik de volgende keer wel, Ik heb nu iets van 10 kg boilies in me vrieskist liggen

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Je kunt ook niet 5 kilo deeg in één keer met de hand klaar maken.
                      Dat moet je in porties van hooguit 1 kilo droge mix doen en dan is het nog afhankelijke van je kracht.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • Machinehead
                        Zeelt en Karper visser
                        • 07-07-2007
                        • 146
                        • Houten

                        #12
                        Ja dat is inderdaad beter voor de volgende keer. Zulke dingen bedenk ik pas als ik al bijna klaar ben
                        Ik ging lope kloten met zo'n keuken mixer met dingen er in om deeg te kneden/mengen. Maar dat werkte ook voor geen meter.

                        Reageer

                        • electra
                          Joeri
                          • 27-11-2007
                          • 99
                          • boutersem

                          #13
                          je kan je deeg ook tot worstjes rollen met een oude vleesmolen. Ik doe het zo en mijn worsten zijn beter dan wanneer ik ze spoot met het pistool. Dit tenzij je een luchtdrukspuit hebt natuurlijk want die dingen werken zeer goed. Nog een reden waarom het niet wilt lukken kan de mix zijn. ALs je een te groffe mix hebt (voorbeeld te veel ceedee) kan het zijn dat je te weinig binding hebt waardoor je mag doen wat je wilt, maar je toch nooit een perfecte worst zal krijgen, en dus ook geen mooie bollen.

                          Reageer

                          • Machinehead
                            Zeelt en Karper visser
                            • 07-07-2007
                            • 146
                            • Houten

                            #14
                            Laatst nog boilies gedraait om te kijken of het beter ging.
                            Ik had het deeg langdurig gekneed was wel aardig zwaar werk
                            Maar dat gaf ook beter resultaat, de boilies rolde veel beter.
                            Bedankt voor de tips

                            Reageer

                            • Ivo-69
                              Noob
                              • 12-04-2008
                              • 166
                              • Zuidland

                              #15
                              Wat je voor dat mengen van de deegmix kunt gebruiken is een stevige boortol en zo, verfmengding erin steken, werkt prima
                              Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎