Vaste stok vissen met onderlijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • TicTacTies
    Komt net kijken
    • 17-10-2003
    • 74

    Vaste stok vissen met onderlijn

    Hoi Forumgangers,

    Vroeger vistte we niet o fin ieder geval niet snel met en onderlijn. Nu ik het vissen weer heb opgepakt merk ik dat het vissen met een onderlijn eigenlijk al standaard is. Graag wil ik weten welke dikte onderlijnen er gebruikt worden voor vissen op brasem en voorn. en hoe wordt de onderlijn vastgemaakt aan de hoofdlijn?
    En waar zit het lood dan?

    Ik weet dat misschien wel een zeer eenvoudige niet interessante vraag is, maar toch. Ik heb al gezocht op internet maar geen bevredigend antwoord gevonden.

    Please help.

    p.s. ik ga de onderlijnen zelf maken :noidea:
    Ook als de vis niet bijt moet je blijven LACHEN!!
  • Lex van den Ende
    Met enige kennis...
    • 23-01-2003
    • 402
    • Tilburg

    #2
    Hoi,

    De beste manier om je onderlijn te bevestigen is door middel van een lus in lus bevestiging. De dikte van je onderlijnen is een beetje afhankelijk van de te verwachten vis, en het aasgedrag van de vis. Ik gebruik vanaf 6/00 tot aan 14/00. Maar met 8/00 10/00 en 12/00 ben je al gedekt voor de meeste wateren en de te verwachten vis. Ik maak ze 17 cm lang. Verschillende diktes en verschillende haakgrotes.

    Ikzelf knijp nooit lood op mijn onderlijn. Aangezien je onderlijn dunner is dan je hoofdlijn is dit al de zwakste schakel in je montage. Als je daar nu ook nog lood opzet beschadig je je lijn daar. Het wordt dan dus nog zwakker.
    Groeten,

    Lex.

    Reageer

    • lode
      Frequent aanwezig
      • 22-02-2004
      • 195

      #3
      hallo,

      ik vis altijd met onderlijnen,de verbinding met de hoofdlijn is lus in lus zoals
      Lex al zei.

      bij mij verschilt de onderlijn altijd 2 honderste op de hoofdlijn,bv 8 honderste
      hoodlijn 6 honderste onderlijn

      lengte onderlijnen

      10 cm kleine vis,15 cm allround,20 cm brasem+grote vis
      vis wel meestal met onderlijnen van 15 cm

      ik zal nooit lood op de onderlijn zetten,altijd juist boven de lus

      groet,Lode

      Reageer

      • TicTacTies
        Komt net kijken
        • 17-10-2003
        • 74

        #4
        Bedankt voor jullie zeer nuttige informatie!!

        Nog een vraagje, de lus in lus knoop is mij bekend. Nu hoor en lees ik vaker dat die gemaakt wordt met behulp van een haarspeld. Hierdoor worden de lussen mooi klein.

        Weet iemand hoe dit werkt?


        [Gewijzigd door TicTacTies op 04-23-04 at 02:29 PM]
        Ook als de vis niet bijt moet je blijven LACHEN!!

        Reageer

        • abramusbrama
          Komt net kijken
          • 24-04-2003
          • 93

          #5
          het is helemaal niet nodig om met onderlijnen te vissen met een vaste stok

          Grzt,
          Abramusbrama

          Reageer

          • lode
            Frequent aanwezig
            • 22-02-2004
            • 195

            #6
            hallo,

            abramusbrama

            is toch zeer gemakkelijk,als je ,je onderlijn verspeelt doe je er een nieuwe
            aan en je kunt doorvissen,terwijl je anders je diepte terug moet zoeken.

            tictacties,

            moeilijk zo uit te leggen,maar ik zal mijn best doen
            je maakt een lus ,maar je trekt de knoop niet volledig aan,dan neem je de
            speld en steek een beentje van de speld in de nog losse knoop,en het andere
            beentje in de lus,dan trek je de knoop aan en o.k.

            groet,Lode

            Reageer

            • Slafes
              Sportvisser
              • 31-01-2003
              • 844
              • Leuven

              #7
              Aha, ik wil toch iets zeggen,...

              Vis je met elastiek, hou er rekening mee dat 10% dan al heeeeeeeel veel is...

              Zal voorbeeldje geven:

              elastiek 2,6 kilo, bovenlijn 16% wegens niets meteen iets kleiners, onderlijn 10% (kan maar 800gram houden, red roach drennan)

              Wat moet knappen als er een mega karper aan komt die een sprint neemt?

              Ik verklap het antwoord in dit geval: mijn elastiek die er amper 2 maand in zit!

              Vandaag, zelfde opstelling bijna, behalve met 12% bovenlijn. Karper van op zijn minst 5 kilo aan de lijn! NIETS dat breekt, ook onderlijn niet. Net voor het scheppen (schepnet te klein natuurlijk) glipt die weg, haakje open,... Dikke pech!

              Dus, allround zoals ik vis, onderlijn 10% en 15cm.
              http://www.wandelendetakken.be

              Reageer

              • Theo de Kreij (van Berner

                #8
                In plaats van die haarspeld kan je beter dat zeer handige lusdingetje van Sensas kopen. Daar kan je de lussen in 2 maten op knopen. Hou het verschil tussen je hoofdlijn en onderlijn beperkt tot maximaal 4/00. Een te groot verschil in trekkracht kan versneld leiden tot lijnbreuk doordat je de krachten van de drill niet meer goed aanvoelt. Overigens heeft een onderlijn weinig zin wanneer de trekkracht ervan even groot of groter is dan van de hoofdlijn. Daar moet je extra op letten.
                Overigens kan ik me enigzins vinden in de reactie van Abramus. Ik vis (luilak) het liefste ook gewoon rechtdoor met de haak op de hoofdlijn. Daar kleven echter meer nadelen dan voordelen aan. Wanneer je tuig breekt ben je ook je favoriete dobber kwijt. In het andere geval breekt alleen je onderlijn. Ook is het tijdens wedstrijden gewenst om snel te kunnen wisselen van lijndikte, de maat van de haak, een bot geworden haak enzovoort. dat kan je niet wanneer je rechtdoor vist. Dan moet je iedere keer je hele tuig vervangen, hetgeen teveel tijd kost en je moet bovendien 20 of meer dezelfde tuigage qua dobber bij je hebben met verschillende lijndiktes, haken en dergelijke.

                Reageer

                • ome jos
                  Banned
                  • 12-05-2004
                  • 20

                  #9
                  ik ben hier nieuw op het web
                  maar even wil ik iets vertellen overhet vissen met onderlijn

                  het is super goed
                  het gaat super snel

                  je neemt gewoon vis draad 1600 neemt in de viswinkel zo n tussen speld met 2 ogen daardoor gaat de vis draad 1600 en aan de anderkant onderlijn 1400 dit heeft een trek kracht van ruim 3 kilo
                  met haak 12 , je slaat 99% raak
                  je onderlijn moet niet langer zijn dan 45 cm en het verschil van draad moet niet meer zijn dan 4/00
                  je lood zet je boven op de 1600 draad
                  en 1 klein loodje op de ondelijn
                  je onderlijn draad wordt daar echt niet zwakker van

                  en je bespaardt met onderlijn vissen draad en dobbers

                  ik heb op deze manier bijna kampioen gevist
                  van 60 ervaren vissers werdt ik 2e in algemene klassement

                  probeer het eens het is de moeite waard

                  Reageer

                  • Loek van Kersbergen
                    Met enige kennis...
                    • 03-01-2003
                    • 289
                    • Lekkerkerk

                    #10
                    De tip van Ome Jos werkt soms inderdaad heel goed. Ik gebruik ook in sommige gevallen een wartel ( maat 26) in plaats van de lus in lus. Lus in lus bij fijne montages voor de obderlijn heeft soms het nadeel dat de lus aan get einde van de hoofdlijn een beetje gaat torderen en dus dicht gaat zitten. Dat kan (vooral in koude of winderige condities) lastig zijn, want het lusje MOET goed open om een onderlijn te kunnen inhaken.
                    Dus een warteltje kan dan goud zijn! Een wartel no 26 ( ik gebruik ze van Milo) wwegt exact hetzelfde als een loodje no 8. De wartel is dus gelijk mijn laatste verkikker loodje.

                    Groetjes, Loek
                    ****************************
                    MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                    ****************************

                    Reageer

                    • minimus
                      Specimen Hunter
                      • 19-03-2003
                      • 1203
                      • Tilburg

                      #11
                      Vis nog stees met onderlijnen, maar ben langzamerhand op het omslagpunt gekomen het niet meer te doen. Begin steeds meer voorstander te worden van het rechtdoor vissen zonder elastiek. Toegegeven de elastiek geeft bepaalde zekerheid, maar als de brasem echt goed los is kost het in een wedstrijd ook meer tijd om te landen. En indien de brasem los is kun je ook gerust 14-honderste (of dikker ??) aanknopen. Dan moet je toch al een hele grote brasem eraan krijgen wil die de zaak slopen. Een incidentele zeelt of karper zal er waarschijnlijk wel doorheen gaan, maar dan breekt de lijn toch meestal op het lood (dus behoud van dobber)
                      En men kan discussiëren tot men een ons weegt over wel of geen onderlijn, maar volgens mij is het een kwestie van persoonlijke smaak (en gevoel)
                      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                      Reageer

                      • ome jos
                        Banned
                        • 12-05-2004
                        • 20

                        #12
                        het maakt allemaal niet uit

                        elastiek,vaste draad ,onderlijntjes, of iets anders..

                        maar......met wetstrijd vissen is onderlijntjes vissen voor mij nummer 1
                        komt er een karper er aan en is alles stuk in 1 min heb ik mijn dobber terug in het water liggen
                        zonder dat er gepeilt hoeft te worden
                        ligt de vis op de plaats jaag je niets weg anders wel.

                        Reageer

                        • swa
                          Theoreticus
                          • 09-05-2003
                          • 718
                          • Tienen

                          #13
                          Ik ben ook gestopt met het vissen met onderlijnen, omdat voor een zuivere brasemvisserij (met een karper tussendoor) de draaddikte meestal minder belangrijk is. Je kunt ook gewoon een topset klaarzetten waarbij alles wat lichter is. Ik spreek niet over een moeilijke visserij, dat is wat anders.
                          Voor een Belgische vijvervisserij is sterkte belangrijker. Net die ene grote karper die je eraan krijgt zal het verschil maken om bij de besten te zijn.
                          Ik vis wel altijd met elastiek om diezelfde sterkte te bevorderen.
                          Als je een elastiek nr 12 in 2 delen strak opspant heb je geen enkel probleem om snelheid te halen en heb je toch de veiligheid van de elastiek.
                          Misschien ben je op bepaalde punten zelfs sneller. Van het moment dat je een vis hebt gehaakt en gevoeld hebt dat het geen karper is kun je de hengel onmiddellijk achteruit brengen omdat de schokken opgevangen worden door de elastiek. Als je de hengel daarbij laag houdt zal de vis ook weinig tegenstand bieden en snel naar de kant komen.

                          Reageer

                          • Lex van den Ende
                            Met enige kennis...
                            • 23-01-2003
                            • 402
                            • Tilburg

                            #14
                            Hoi,

                            Een ander groot voordeel van een onderlijn is het snel in kunnen springen op het aasgedrag van de vis. Mocht je met 10/00 geen beet krijgen ben je heel snel met 8 of 6/00 aan het vissen. Met een rechtdoor lijn moet je dan je hele tuig wisselen of een andere topset klaar hebben op die dikte.
                            Groeten,

                            Lex.

                            Reageer

                            • minimus
                              Specimen Hunter
                              • 19-03-2003
                              • 1203
                              • Tilburg

                              #15
                              Ik zou het dan omdraaien. Ik zou met een "lichte" topset beginnen, en als blijkt dat de vis goed los is alsnog een topset kiezen om rechtdoor te vissen. Ook hier niegt het naar een kwestie van gevoel.
                              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎