Wat is voor mij een goede feederhengel?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • coarse fishing
    Banned
    • 13-04-2004
    • 142

    Wat is voor mij een goede feederhengel?

    Hallo vissers,

    Ik ben van plan een nieuwe feederhengel en goede feedermolen te gaan kopen. Ik wil niet extreem ver vissen, volgens mij waar ik doorgaans vis zit ik met 60-65 m gemakkelijk aan de overkant. Als het niet hoeft zoek ik de overkant niet zo snel (pak dan ook mijn gewone feederhengel, waarmee ik tot zo'n 40-45 m geen problemen heb).
    Als echter de vis aan de overkant zit en ik wil zover vissen wil ik die afstand wel kunnen halen.

    Ik ben een beetje aan het rondkijken en mijn oog is gevallen op de Technium DF feeder van Shimano, met hetzelfde super tip systeem als de duurdere Antares. Wat ik me afvraag of voor deze afstand een medium nog voldoet, een heavy beter (3.60 m) is of zelfs een extra heavy (3.90 m). Aangezien deze feeders toch zo'n € 200,00 per stuk kosten zou ik eerst graag goed weten wat de beste keus is. Tips voor andere goede feederhengels tot maximaal deze prijsklasse zijn uiteraard welkom. De duurdere feederhengels van Shimano hebben grotere ogen op de tip vanwege de voorslag, is dit aan te raden of maakt dit niet zoveel verschil met de goedkopere modellen?

    Tot slot de molen. Afgelopen zondag vis-tv gezien en de molen van Ed Stoop (Mitchell Alu 498 als ik me niet vergis) is een mooi ding, kost volgens mij zo rond de € 100,00. Ook van shimano zijn zeker heel mooie molens te krijgen maar wil niet duurder gaan dan zo'n € 100,00.

    Wie tips voor me heeft, ik hoor het graag.

    Groeten,
    Coarse fishing.
  • witvisserfrank
    Newbie
    • 19-04-2004
    • 39

    #2
    Beste coarse fishing,

    Als je een mooie feeder zoekt voor ca 60-65m kijk dan ook even naar de JVS Euro feeder. Ik vis nu een tijdje met deze feeder en hij bevalt erg goed (deze feeder is te vergelijken met de 390 feederhengel van Peter v/d Willik) de Euro feeder heeft 2 glas en 2 carbon toppen en heeft in vergelijking met andre feeders vrij grote ogen (ook op de toppen) wat het vissen met een voorslag veel makkelijker maakt. Overigens is deze feeder mooi afgewerkt. Hij kost rond de 190 euro.
    je kan altijd meer vangen

    Reageer

    • fiedeliedel
      Banned
      • 15-03-2004
      • 122

      #3
      De KOC van Ultimate is ook een zeer goede feeder. Ik heb er zelf een paar keer mee gevist en hij beviel me uitstekend. Het is niet echt een loeizware pook, wat hem ook geschikt maakt voor wat kortere afstanden. Maar Spuikorven kan ie ook best aan.

      Als molen zou ik een Shimano Baitrunner GT 5000 adviseren. Super kwaliteit en de baitrunner is supermakkelijk, om bijvoorbeeld lijn te geven bij het vullen van de korf of het uit het net halen van een vis. Eén slag aan de slinger en de slip staat weer strak afgesteld.

      Om ook nog even een goede lijn te noemen: Ron Thompson DynaCable in 6/100ste.

      Reageer

      • dim
        Komt net kijken
        • 16-11-2002
        • 85
        • Ingelmunster

        #4
        coarse fishing ,

        Ik ben zelf in het bezit van de hele technium serie , van twee lights tot twee extra heavy's en ik ben daar uiterst tevreden over . Om een afstand van 60-65 m zou ik de heavy aanbevelen als ge niet te zwaar moet gaan van korf . Ge kunt de heavy van Shimano niet vergelijken met de euro-feeder , de eurofeeder is al een serieuze pook . Als ge kunt vissen op 60 m met een lege korf van max 60 gr zit ge met de shimano technium heavy goed , ideale werpgewicht om ver te vissen is tussen de 40 en 50 gr leeg als ge dichter vist kan hij meer aan .
        De molens die ik gebruik zijn de super x gtm of op de zwaardere modellen symetre 6000 , op een heavy zou ik die super x gtm 4000 aanbevelen .

        Tot slot , bij mijn winkelier kost de technium heavy 3m60 125 euro

        Groetjes Dim

        Reageer

        • Loek van Kersbergen
          Met enige kennis...
          • 03-01-2003
          • 289
          • Lekkerkerk

          #5
          Hi Coarse,

          Ik denk dat jouw keuze voor de Technium DF helemaal niet verkeerd is. Bij de door jou genoemde visafstand komt die stok inderdaad goed tot zijn recht. Een heavy heb je wel nodig en ik zou je eigenlijk adviseren om een 390 te nemen. (TECDFXHFR). Doordat je met 390 een wat langere' hefboom' hebt kom je ook wanneer je ' door de wind' moet gooien gewoon iets makkelijker op lengte.

          Het Supertip concept houdt niet alleen in dat je grotere ogen hebt (wat natuurlijk makkelijker werkt voor het vissen met een voorslag) maar ook de opbouw van de tips zelf is anders. De tips zijn een fraktie langer dan de conventionele tips, echter door de andere opbouw is de actie van de tips bij iedere belastingsklasse (in ounces) hetzelfde.De tips hebben geen dode punten ( flat spots) meer!
          Het is een ontwikkeling geweest van Shimano waarbij men de hoeveelheid carbon van het einde (tip) naar de verbinding (joint) zodanig laat toenemen dat er een heel natuurlijke overgang ontstaat van tip naar hengel en niet zoals bij veel andere tips dat je een merkbare ' knik' (da's de flat spot) ergens in de top krijgt wanneer je de hengel krom trekt op een zware vis.

          Dus: wat mij betreft heb je gelijk met deze keuze.

          Als molen zou ik inderdaad ook kiezen voor een baitrunner, omdat dat in het gebruik gewoon heel handig is. Niet alleen bij het vullen van je korf, maar ok bij het ' geven' van lijn in sterke stroming wanneer je met de losse-lijn en lus methode vist.
          Voor de heavy feeder zou ik dan wel een molen pakken met een spoel maat van 5000/6000!

          Heel veel succes met je keuze en veel visplezier ermee!

          Gr. Loek
          ****************************
          MATCH VISSEN IS HET MOOIST
          ****************************

          Reageer

          • Theo de Kreij (van Berner

            #6
            Nog een voordeel van een baitrunner molen. Wanneer je gaat ingooien zie je maar slecht ( op 4 meter en tegen de zon in) of de lijn niet om je top heen zit zodat je bij de inworp de top kapot gooit. Door simpel je hendel over te halen zakt je lijn door het gewicht van de korf weer naar beneden (doordat de molen draad vrij geeft). Doet hij dat niet, dan kan je er zeker van zijn dat er bovenin iets niet goed zit. Dat scheelt aanzienlijk in het aantal korven en toppen

            Reageer

            • cel
              Newbie
              • 20-05-2003
              • 43
              • Kempen

              #7
              Hi coarse fishing,

              Ik heb me enkele dagen geleden ook een Technium DF - 360/390 – aangeschaft, kostprijs 110 €. Molen Shimano Super X GTM 4000, kostprijs 94,00 €. Een FireLine van Berkley, met gratis Backing voor de prijs van 13,95 €. Een 250m. bobijn 20/00 (5,30kg) voor de andere diepe spoel voor de prijs van 6,00 €, een bobijntje Powergum 5m. – 3,60 €, Totale prijs 117,55 €. Blijkbaar een stuk goedkoper in vergelijking met andere winkeliers. Ik mag blijkbaar m’n twee pollekes kussen dat ik aan deze prijs nog gesteld ben geraakt. Alleen de techniek kan je er niet kopen, dat zal ik zelf moeten leren. Als je een beetje uitkijkt is er nog wel iets te vinden.
              Groetjes, Cel.
              cel

              Reageer

              • fiedeliedel
                Banned
                • 15-03-2004
                • 122

                #8
                Waar kun je zo'n setje halen voor 117,55?

                Of heb je een typefaudje gemaakt

                Reageer

                • coarse fishing
                  Banned
                  • 13-04-2004
                  • 142

                  #9
                  He Cel,

                  Ik ga er vanuit dat je een typefoutje hebt gemaakt, maar ben wel benieuwd waar je deze spullen hebt gekocht want als ik de catalogus van Shimano doorkijk kosten de Technium DF feeders toch wel een beetje meer dan € 110,00 volgens mij.

                  Woon zelf vlakbij de grens dus omgeving Zoersel is nog wel te doen.

                  Groeten,
                  Coarse Fishing

                  Reageer

                  • cel
                    Newbie
                    • 20-05-2003
                    • 43
                    • Kempen

                    #10
                    Nee, geen tikfoutje, met de hand op het hart. Ik had een cadeaubon gekregen van 60,00 €, heb er daar 50,00 € bijgeteld maar kwam tot de constatatie dat op de Shimano Technium m'n oude mitchel 300 niet paste in de molenhouder. M'n Abbu(uke) was defect en toen moest ik plots een nieuwe molen aanschaffen. In onze regio is er maar een winkelier waar je dit kan aanschaffen voor die prijs en dat is.... inderdaad, janssens sport in Kessel bij Lier.
                    Toen ik de Feeder meegenomen heb zij de verkoper dat de hengel in feite te goedkoop geprijsd was, of hij ondertussen is verhoogd kan ik niet zeggen, ik kom er niet elke dag.
                    Als je niet ver weg woont is het inderdaad de moeite om tot daar te komen, je bent zeker niet de enige die grote afstanden aflegt om tot daar te rijden. De kilometers die je doet win je terug bij een fatsoenlijke aankoop van materialen.
                    Hopelijk heb ik je hiermee op de goedkopere weg gezet.
                    Groetjes,
                    Cel.
                    cel

                    Reageer

                    • fiedeliedel
                      Banned
                      • 15-03-2004
                      • 122

                      #11
                      Dus de hele set voor 117 euro? Of alleen de hengel voor 110...

                      Reageer

                      • cel
                        Newbie
                        • 20-05-2003
                        • 43
                        • Kempen

                        #12
                        Fiedeliedel,

                        Alleen de hengel voor 110 €. Als je de prijzen, vermeld achter de andere producten opteld, dan kom je aan 117,50 €.
                        Zeker niet te duur denk ik....

                        Groetjes,
                        Cel.

                        cel

                        Reageer

                        • Lex van den Ende
                          Met enige kennis...
                          • 23-01-2003
                          • 402
                          • Tilburg

                          #13
                          Cel ik denk dat je 217.50 bedoelt....
                          Groeten,

                          Lex.

                          Reageer

                          • abramusbrama
                            Komt net kijken
                            • 24-04-2003
                            • 93

                            #14
                            Bij de eurotackle in tiel heb je al een goede feederhengel + molen + lijn voor +- 50 euro!!!!
                            Waarom moet alles zo duur, zo'n groot kwaliteitsverschil is er nou ook weer niet

                            Abramusbrama

                            Reageer

                            • Breamhunter
                              Newbie
                              • 27-04-2004
                              • 38

                              #15
                              Helemaal mee eens Abramusbrama! Ook ik heb een feeder met molen en draad voor 60 Euro en ik ben er super te vreden mee. Ik heb er zelfs een karper van 72 cm mee aan de kant gekregen en ben dus ook zeer over de kwaliteit te spreken. En volgens mijn zwiept mijn topje bij een aanbeet net zo hard heen en weer als die van een feeder van 200 Euro.......

                              :heavy: Dé Visvangstsite van Nederland!! :heavy:

                              Beter een vis in de hand, dan 10 in het water!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎