Precies werpen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Adjeshag
    Newbie
    • 25-05-2008
    • 15
    • Waalwijk

    Precies werpen

    Ik ben nu ongeveer 2 maandjes intensief bezig met feederen (ben dus beginner). Het lukt me al aardig om op dezelfde plek te gooien, soms zitten er nog een paar slechte worpen bij maar over het algemeen gaat het steeds beter. De richting gaat praktisch altijd goed met een markeerpunt en de afstand kan in principe niet misgaan met de lijnclip (soms gooi ik wel iets te hard, maar toch...de clip houdt alles mooi tegen).
    Ik heb net nog gevist op het kanaal bij ons. Hier hoef je niet zo ver te werpen, je kunt het niet eens want dan lig je aan de overkant.
    Daaruit volgt dan ook mijn vraag: ik vind het wel heel moeilijk om goed te werpen op korte afstanden. Grotere afstanden gaan me redelijk af, maar dichtbij gaat minder. Ik gooi vaak te hard en de lijnclip grijpt dan wel in maar het moet beter kunnen. Ik heb het idee dat de standaard werpmethode ervoor zorgt dat ik veel te hard gooi (het zal wel aan mij liggen. Hoe kan ik dit oplossen?
  • Noel Gulpen
    Rutsekletser
    • 11-10-2007
    • 450
    • Nieuwkuijk

    #2
    Hey Adjeshag,

    Waar je eigenlijk voor moet zorgen is dat je voor elke visserij de juiste manier van vissen toepast. Zo ook voor het feederen. Zo is het bv om de lange afstanden ( lees 85 meter en verder) van belang om alles op elkaar af te stemmen. Hengel met voldoende body en werpvermogen. Ogen op de hengel die groot genoeg zijn om er voor te zonder dat de voorslag van bv 0.30mm moeiteloos zonder al te veel afgeremd te worden door de ogen kan gaan. Juiste korf en vooral een goede kennis van wat de hengel kan. Vertrouwen hebben in je materiaal. Das misschien wel het belangrijkste.

    Dus je raad het al, om op korte afstanden toch met een feeder of pickertje uit de voeten te kunnen dien je dit ook af te stemmen. Meestal een kortere en lichtere hengel. hele licht korven. Om te beginnen denk ik dat wanneer je hier rekening mee houd je al een heel eind komt. Als je van mening bent dat je te hard gooit stel ik voor wanneer er bv geen wind staat een te proberen om je kor in een klein boogje te gooien. Dan slaat hij ook niet zo hard op de lijnclip en schiet hij ook geen 5 meter terug.

    Kijk maar eens of je er iets aan heb.

    Groeten Noel
    Noel Gulpen

    Reageer

    • RoyvH
      Met enige kennis...
      • 20-07-2007
      • 337
      • Deurne

      #3
      het ligt eraan hoeveel schepen en hoe hard de sluizen trekken maar wat ik doe op het kanaal als ik onder de 30 meter moet vissen

      dan gebruik ik een winckle picker of een light feedertje van 320 cm

      als je dit niet hebt kan je gewoon proberen of je met een korf zonder lood of 5 gram 10 gram oid kunt vissen dat is vaak makkelijker op een kortere afstand

      suc 6
      koud???? sex met een ijsbeer da`s pas koud

      Reageer

      • janb
        jan b
        • 21-11-2005
        • 1982
        • 't Nieuweland

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Adjeshag
        Ik ben nu ongeveer 2 maandjes intensief bezig met feederen (ben dus beginner). Het lukt me al aardig om op dezelfde plek te gooien, soms zitten er nog een paar slechte worpen bij maar over het algemeen gaat het steeds beter. De richting gaat praktisch altijd goed met een markeerpunt en de afstand kan in principe niet misgaan met de lijnclip (soms gooi ik wel iets te hard, maar toch...de clip houdt alles mooi tegen).
        Ik heb net nog gevist op het kanaal bij ons. Hier hoef je niet zo ver te werpen, je kunt het niet eens want dan lig je aan de overkant.
        Daaruit volgt dan ook mijn vraag: ik vind het wel heel moeilijk om goed te werpen op korte afstanden. Grotere afstanden gaan me redelijk af, maar dichtbij gaat minder. Ik gooi vaak te hard en de lijn clip grijpt dan wel in maar het moet beter kunnen. Ik heb het idee dat de standaard werpmethode ervoor zorgt dat ik veel te hard gooi (het zal wel aan mij liggen. Hoe kan ik dit oplossen?
        Al doende leert men zeggen ze wel eens over 2 jaar lach je om dit probleem ,het is puur een kwestie van gevoel ,het aan voelen van bepaalde gewichten [korven] in dit geval .verder heel veel gooien, ga na het vissen nog rustig een half uurtje door met het voer wat je over hebt gehouden rustig weg zitten gooien je zal zien dat je dan binnen zeer korte tijd het precieze gevoel krijgt wat je nodig hebt om de korf op die plaats neer te laten dalen die jij in je hooft hebt zitten zonder dat de korf de klip van je molen afrukt, in het kort, heel veel gooien ,goed gooien is ook een kunst die je niet aan komt waaien je moet er wel iets voor doen.
        Groeten van Jan de visser

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Korte worpen kun je beter zijdelings doen dat komt niet zo hard aan.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • janb
            jan b
            • 21-11-2005
            • 1982
            • 't Nieuweland

            #6
            daar zit ook wel weer wat in .
            Groeten van Jan de visser

            Reageer

            • Adjeshag
              Newbie
              • 25-05-2008
              • 15
              • Waalwijk

              #7
              Dat oefenen doe ik inderdaad op het einde van elke visdag, laatst nog een uur staan werpen. ik heb een light feedeertje van 3,45m en werp met 30gram. Maar de lijn rukt nog te hard aan de clip (richting is overigens wel prima). Ik ga nog maar wat uurtjes oefenen om ook de afstand beter in te kunnen schatten. Misschien probeer ik wel een andere werpmethode voor de korte afstanden.
              Wat is trouwens beter: met een boog werpen of strak in een praktische rechte lijn naar het doel? Ik denk zelf het eerste.
              Ik wil graag mijn techniek perfect beheersen voordat ik allerlei dure inves******en ga doen waardoor ik niet meer ga vangen.
              O ja, als er geworpen wordt, wordt dan de hengel al ter hoogte van de steun gehouden om te zorgen dat de korf niet gaat verplaatsen wanneer de hengel op de steun wordt gelegd (of zeg ik nu iets heel stoms). Hoe gaan jullie ervaren vissers hiermee om?

              Reageer

              • Alter Ego
                Newbie
                • 22-06-2006
                • 37
                • Heusden-Zolder

                #8
                op korte afstanden gooien is vooral op gevoel gooien...

                wat ik altijd doe als ik in gegooid heb is direct de stok terug volledig recht omhoog houden, ge kunt dan de schok opvangen en zonder de korf te vertrekken de hengel afsteunen.

                Reageer

                • Jan Broess
                  Specimen Hunter
                  • 21-09-2003
                  • 1131
                  • Nieuwegein

                  #9
                  Een hele soepele lightfeedertje van rond de 3 meter lang is ideaal en ik vermoed dat je met gevlochten lijn vist (de klap komt vaak extra hard aan ivm gebrek aan rek)
                  Soepele hengel vangt de klap ook goed op, alleen moet je de hengel na het ingooien recht omhoog houden en dan met de korf mee gaan bij het bereiken van de clip.

                  Succes ermee
                  Greetz,
                  Jan Broess

                  www.devaartposcar.nl

                  Reageer

                  • janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

                    #10
                    Wat betreft het gooien met een boog of strak maakt wel degelijk verschil met een boog als eerste ,waar de korf land op het water zal de korf rechtstandig naar beneden zakken ten tweede met strak gooien dus hard tegen de klip zal de korf over je voer vliegen en daarna schuin naar jou toe naar beneden zakken een voer spoor achterlatend waar je niet vist,dus met een boog gooien is in de meeste gevallen het meest ideale,maar nog steeds het blijft een gevoels kwestie straks als je naar de 80 of 100 mtr wil ,gaan er weer andere factoren mee spelen,maar als je de zaak tot een mtr of 50 ,100% onder controle hebt komt de rest van zelf.
                    Groeten van Jan de visser

                    Reageer

                    • feedervisser
                      Met enige kennis...
                      • 27-03-2008
                      • 389
                      • merelbeke

                      #11
                      hoi adjeshag

                      alles komt neer op de feeling,je bent nog maar 2 maanden bezig dus een beetje meer geduld en alles komt in orde,te hard ingooien is ook niet goed want je korf word naar u terug gekatapulteerd en dat kan gaan tot 5m dichter dat je korf in het water komt en zo word je voerplaats groter en groter,
                      als ik begin dan werp ik eerst ééns in om zo mijn afstand te bepalen en dan weet ik al hoeveel kracht ik moet gebruiken en of dat dat nu voor 20m is of 60m afstand is gebruik ik altijd de zelfde werptechniek,korf naar achter en in één tijd inwerpen.

                      gr marnix

                      Reageer

                      • Adjeshag
                        Newbie
                        • 25-05-2008
                        • 15
                        • Waalwijk

                        #12
                        Als ik werp moet ik in principe ineens mijn hengel recht naar achter brengen en in 1 vloeiende beweging werpen. Is dan kans dan niet heel groot dat je montage om je top draait met alle gevolgen van dien? Of doe je dan iets goed verkeerd als dat gebeurt en als dat zo is waar ligt dat dan aan.

                        Reageer

                        • Kosmozz
                          Match en Feeder
                          • 25-07-2005
                          • 1959
                          • Hannut

                          #13
                          Ik kan redelijk constant op 85 meter werpen. Dan hoor je die verhalen van mensen die hem makkelijk over de 100m smijten. Wat is nou de beste techniek daarvoor? Ik hoor dat sommige mensen de korf naar achter bewegen en dan in dezelfde bweging weer naar voor. Ik werp zelf meestal vanuit stilstand.
                          Carpe Diem

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Adjeshag
                            Als ik werp moet ik in principe ineens mijn hengel recht naar achter brengen en in 1 vloeiende beweging werpen. Is dan kans dan niet heel groot dat je montage om je top draait met alle gevolgen van dien? Of doe je dan iets goed verkeerd als dat gebeurt en als dat zo is waar ligt dat dan aan.
                            Hallo Adje

                            je moet niet te veel in een keer willen

                            voor een beginner ga nooit zwaarder als de helft van wat je hengel kan

                            neem een mikpunt hou de hengel rustig boven je hoofd en gooi met een versnellende worp in dat wil zeggen start rustig en versnel onder het naar voren brengen van de hengeltop

                            stoppen doe je met de hengeltop omhoog om je klip te spaaren maar vooral een zachte landing van je lood/korf

                            als je dat een beetje kunt gooi die klip los en probeer nu is zo ver te gooie als je kunt

                            en steeds meer kracht en versnelling gebruiken

                            de hengeltop ver naar achteren en ver naar vooren doorhalen

                            onder de vlucht met de top de lijn nawijzen

                            als dat allemaal goed gaat kun je de grens op gaan zoeken van de hengel

                            en een keer ben je een hele goeie

                            oja en een tip de sportschool niet vergeten het moet ergens vandaan komen
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • spuiliefhebber
                              Verificatie gaande...
                              • 22-04-2006
                              • 4156
                              • onbekend

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
                              Ik kan redelijk constant op 85 meter werpen. Dan hoor je die verhalen van mensen die hem makkelijk over de 100m smijten. Wat is nou de beste techniek daarvoor? Ik hoor dat sommige mensen de korf naar achter bewegen en dan in dezelfde bweging weer naar voor. Ik werp zelf meestal vanuit stilstand.
                              inderdaad in 1 keer door halen,de achterwaartse beweging laat je hengel ook weer dieper buigen.

                              hoe dieper de hengel buigt des te groter het katapult effect van de blank.
                              het hangt ook wel van de hengel af of het zo lekker gaat hoor.

                              vroeger namen ze net als i het leger een klok als richtlijn.

                              kun je voor je eigen proberen dan gooi je b.v van 9uur naar 1 uur en dan ga je proberen om het te verbeteren door eerder of later los te laten.

                              nooit te vroeg loslaten want dan hoor je bij de sukkels die voor een worp van 40 mtr steeds laten horen zzzzzwwwwiiiieeeeepppp
                              en vraag niet hoe het kan maar in die onbelaste versnelling breken blanks juist het vaakst.

                              zelden tijdens een perfecte worp al is hij op 130mtr

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎