Uitpeilen op stromend water.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jans
    Toekomstig expert
    • 13-03-2004
    • 272
    • Drenthe

    Uitpeilen op stromend water.

    Goeiedag,

    Wie weet, of denkt te weten hoe je moet uitpeilen op stromend water.
    Mischien is er iemand die hier een handige truuk voor heeft bedacht.

    Voorbeeld, het water is 3m diep en heeft een stroming van een halve meter per seconde, loodgewicht is drie gram.
    Hoeveel overdiepte moet ik dan zetten om m'n onderlijn 15cm aan de bodem te leggen.

    Ik wacht in spanning af.
    Er is altijd iemand die nog minder vangt.
  • Theo de Kreij (van Berner

    #2
    Hoi Jans.
    Je bedoeld dat 3 gram nog te licht is en nog teveel wordt opgetild door de stroming? En bedoel je met de overdiepte de extra lijn die je moet geven (dobber hoger zetten) om uiteindelijk een lus/bocht in je lijn te krijgen waardoor je het lood toch aan de bodem krijgt (lusvissen)?
    In dat geval ga je zo te werk. Neem 1/5 (60 cm) deel overdiepte en hou je drift van de dobber tegen. Op het moment dat je hem weer laat gaan/driften zie je de dobber omhoog komen wanneer het lood de bodem raakt(hij dus op het lood gaat staan) of je ziet dat de dobber gewoon wegdrift waardoor je weet dat het lood er nog boven zweeft. Zo zoek je naar de bodem. Dus gaat je dobber even staan alsof je met het lood op de bodem ligt (net zo als bij gewoon vissen) dan kan je iets terug met de dobber tot je de grens van net wel/net niet bodem hebt gevonden.

    Bedoelde je dit?

    Reageer

    • Jans
      Toekomstig expert
      • 13-03-2004
      • 272
      • Drenthe

      #3
      Dag Theo,

      Inderdaad, je had het goed begrepen.
      Die drie gram was mischien niet zo'n goed voorbeeld bij zo'n stroming.
      De methode die jij beschrijft is denk ik de meest gebruikte en meest eenvoudige manier.

      Ik was gewoon even nieuwsgierig of er mischien mensen waren die er de meest geniale formules op loslaten om tot de gewenste diepte te komen.
      Er is altijd iemand die nog minder vangt.

      Reageer

      • Loek van Kersbergen
        Met enige kennis...
        • 03-01-2003
        • 289
        • Lekkerkerk

        #4
        Als aanvulling:

        Als mijn verklikker lood ( of loodjes ) de bodem raakt dan zie ik dat aan mijn dobber.
        Stel dat ik goed aan de bodem lig met mijn verklikker loodje. Ik hou de dobber even tegen in de stroming. ( zo'n 5 seconden voldoet al). Nu laat ik de dobber even een stukje meedriften . Ik laat hem INEENS 'los' driften.
        Blijft mijn dobber onder een hoek (dus schuin) 'lopen' dan raakt mijn loodje de bodem niet.
        Komt hij even in rechte positie , dan betekent dat dus dat hij over het loodje heen loopt .

        Nu is het slechts een kwestie van de juiste snelheid zoeken om hetzij te driften met mijn verklikker aan de grond, of te driften met mijn verklikker iets hoger.

        In ALLE gevallen is het zaak om ervoor te zorgen dat je aas voor het lood uit blijft lopen. Doordat ik veel met dezelfde typen dobbers vis, kan ik 'lezen' wat mijn verklikker loodje doet.

        Bij een ideale drift vertraag ik mijn dobber is de stroom zodanig, dat steeds een seconde of twee, drie de antenne rechts staat waarna hij weer langzaam schuin gaat staan door mijn tegenhouden. Op het moment dat hij op zijn schuinste en diepste punt is ( de antenne zakt een kwart centimeterje en gaat dus in de oppervlakte 'kleven') is het weer tijd om even mee te geven. Enzovoorts.

        Als ik een stille aasaanbieding wil hebben in stromend water dan monteer ik een iets zwaardere dobber of zet ik het lood wat lager of beiden.

        Ik peil overigens in stromend water wel met een schuine dobber stand. Ik laat het peillood op mijn gekozen stek loodrecht zakken en trek dan mijn hengel iets stroomopwaarts en ik peil dus niet met een rechte lijn maar onder een hoek van
        zo'n 60 graden, vergelijkbaar met de hoek die de dobber ( en dus de lijn) gaat vormen in een vrije drift.
        Vandaar dat ik eerst ruwweg peil. Dan zonder peillood een paar driftjes om de hoek die de dobber in de stroom gaat maken in te schatten en vervolgens onder diezelfde hoek weer met peillood uitpeilen.

        Bij wisselende stroming zit ik constant te schuiven met mijn (bulk) lood en de verklikker(s). Meer stroming lood iets omlaag en misschien in sommige gevallen de dobber even iets dieper ( dus omhoog). Valt de stroming weer even weg: lood weer terug en eventueel dus ook dobber weer terug.

        Het is dus een proces van continu bezig blijven om de aaspresentatie optimaal te krijgen/houden,

        Dat waren zo even een paar opmerkingen van mijn kant.

        Groetjes, Loek
        ****************************
        MATCH VISSEN IS HET MOOIST
        ****************************

        Reageer

        • minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

          #5
          In de open waters waar wij plegen te vissen moet men naar mijn idee ook rekening houden met de wind en stroming. Zoals Loek al zegt de aaspresentatie optimaal zien te houden. Daar voeg ik dan bij :

          a) Hoe sneller de stroming hoe meer lood op de lijn en hoe dichter het lood op de haak.
          b) Het lood moet ook dichter op de haak als de vis slecht aast
          c) Bij zijwind tegen de stroming in : de pen wordt tijdens het driften opgelicht = slechte aaspresentatie. Onmiddelijk zwaardere pen eraan
          d) Bij zijwind met de stroming mee : versnelde drift = slechte aaspresentatie. Lood verschuiven tot een halve meter of meer van de haak en groeperen.

          Dit zijn ook essentiële zaken om de aaspresentatie zo natuurlijk mogelijk te houden. Het is dus niet alleen een zaak van uitpeilen !!

          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

          Reageer

          • † Frederik de Belder
            [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
            • 13-01-2003
            • 5730
            • Niel (België)

            #6
            Ik weet niet of jullie het al eens geprobeerd hebben met een schuifloodje op de bodem als overlood, hier heeft de vis hoegenaamd geen last en je kan makkelijk op je stek blijven liggen, het enige wat je moet doen is wel je dobber tegenhouden, onder het schuifloodje bevestig je een loodhagel zodat het schuifloodje niet kan zakken tot op je haakje en je neemt een onderlijntje van een dertigtal cm. Zo vis je altijd op de bodem en bij een aanbeet schuift de draad makkelijk door het schuifloodje, de vis voelt het zelfs niets.




            [Gewijzigd door Frederik de Belder op 05-11-04 at 08:04 PM]
            Groetjes Freddy

            ********************************
            * Teamlid "Dierenvriend" België *
            ********************************
            http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

            http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

            http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

            Reageer

            • minimus
              Specimen Hunter
              • 19-03-2003
              • 1203
              • Tilburg

              #7
              Slim Frederik, maar ik vraag me af wat er gebeurt als de vis naar dat lood toezwemt. Onder normale omstandigheden zou je dan een opsteker krijgen. Zoals jij het omschrijft mis je die dan !!! Of ik begrijp het niet goed (ben er een tijdje tussenuit geweest)
              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

              Reageer

              • † Frederik de Belder
                [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                • 13-01-2003
                • 5730
                • Niel (België)

                #8
                Zou kunnen mini, maar dat kan men nooit voorspellen hé.
                Hier kan je de vergelijking maken met de feeder wanneer je met een onderlijn van 1 meter vist en de vis zwemt in de rchting van het korfje, dan zie je de aanbeet ook niet.
                Groetjes Freddy

                ********************************
                * Teamlid "Dierenvriend" België *
                ********************************
                http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

                http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

                http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

                Reageer

                • Vissport
                  Sportvisser
                  • 07-01-2004
                  • 756
                  • Maasbracht

                  #9
                  Nou ik doe het alzo.

                  Ik doe een peilloodje 15 cm boven de haak aan het onderlijntje.
                  Dan schuif ik met de dobber net zo lang tot het puntje net boven water komt.
                  Dus nu is de bobber uitgepeild....echter dan begin ik de dobber net zo lang omhoog te schuiven totdat ik vasthang tussen de stenen. Dat doe ik dus extra. Dus in princiep zit ik nu te diep. Schuif nu de dobber langzaam met 2 cm bijvoorbeeld weer omlaag en vis drijvend. Hang je niet vast dan is de afstelling goed. Mischien is mijn systeem ingewikkeld maar het werkt uitstekend. Andere vissers zullen waarschijnlijk een ander systeem hebben, maar ik vind het prima voldoen. En vergeet niet je dobber aan te passen aan de stroming.
                  www.pa3gju.nl
                  Beste groeten.

                  Reageer

                  • Cor Jagt
                    Sportvisser
                    • 02-03-2003
                    • 600
                    • Emmen

                    #10
                    Het werkt helemaal perfect als je de lijn boven de dobber strak houdt (beetje het idee van een feeder) gewoon je hengel in de hand en hoog houden werkt het beste met een beetje wind,dan komt er een klein lusje tussen je top en de dobber.

                    Dit systeem kun je waarschijnlijk niet gebruiken in de meeste wedstrijden omdat je daar dobberdragend moet vissen dat wil zeggen je dobber moet het gewicht ( lood plus je aassoort ) kunnen dragen , mag dus niet onder zinken.
                    Een visgroet "Opa" Cor Jagt

                    Reageer

                    • Loek van Kersbergen
                      Met enige kennis...
                      • 03-01-2003
                      • 289
                      • Lekkerkerk

                      #11
                      Inderdaad Cor, dat is een beetje het probleem van het systeem dat Frederik beschrijft. Dat noemen wij zink vissen. Het is een goede methode, maar hij is verboden bij de wedstrijden die wij vissen. De dobber moet het lood kunnen dragen. Maar... vis je voor jezelf , dan is zinkvissen best wel een goed werkend en leuk systeem!.

                      Groetjes, Loek
                      ****************************
                      MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                      ****************************

                      Reageer

                      • † Frederik de Belder
                        [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                        • 13-01-2003
                        • 5730
                        • Niel (België)

                        #12
                        Dat is nou net het probleem hier bij de vragende partijen, er wordt niet bijgezegt of het voor wedstrijdvissen is of recreatievissen.
                        Groetjes Freddy

                        ********************************
                        * Teamlid "Dierenvriend" België *
                        ********************************
                        http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

                        http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

                        http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

                        Reageer

                        • minimus
                          Specimen Hunter
                          • 19-03-2003
                          • 1203
                          • Tilburg

                          #13
                          Er worden hier 2 zaken gruwelijk door elkaar gehaald. De methode die Frederik hier aangeeft is toch wel heel iets anders dan "op zink" vissen. Bij het "op zink" vissen wordt de pen dusdanig overgelood dat deze zinkt. Dit kan men bewerkstelligen door bijvoorbeeld één extra loodje aan een scherp uitgelode pen toe te voegen. Indien de loodzetting deugdelijk is afgesteld kan men opstekers nog steeds waarnemen, omdat de vis nog steeds in staat gesteld wordt het lood op te tillen zonder de weerstand te ondervinden die hem doen besluiten het aas los te laten.
                          Een schuifloodje, afgezet met een ander loodje geeft de beperking dat indien de vis naar de lijn toezwemt er niks opgeheven wordt en men opstekers in de letterlijke betekenis van het woord dus niet waarneemt. In het geval dat de vis dan het schuiflood als weerstand ontwaart kun je het shaken, want dan laat hij los. Men neemt alleen beet waar indien de vis van de hoofdlijn afzwemt (dobber gaat onder)

                          Verder vind ik de vrijage met het feedervissen ook misplaatst want als de vis bij het feederen naar je toezwemt
                          (voorop gesteld dat je top aangespannen is) dan valt de top terug (slap) en dien je ook aan te slaan.

                          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                          Reageer

                          • Loek van Kersbergen
                            Met enige kennis...
                            • 03-01-2003
                            • 289
                            • Lekkerkerk

                            #14
                            Gezien vanuit ' de volksmond' gelijk Minimus, formeel toch ook weer ongelijk!

                            Met een schuifloodje en dobber vissen heet formeel float ledgering, met een extra loodje vissen heet formeel overlood vissen.
                            Feit is dat er helemaal niets door elkaar gehaald wordt. Beide technieken (float ledgering en overlood vissen) heten in de internationale reglementen te vallen onder de categorie Zinkend vissen. En zijn verboden in wedstrijden.

                            Maar....wat Frederik daarover zegt is volkomen correct: het is soms een prachtige en buitengewoon effectieve manier van vissen.

                            Dan over de kwestie van de vis die naar je toe zwemt op een onderlijn van 1 meter. In het absoluut gunstigste geval (voor de vis dan) kan hij 2 meter zwemmen .Het aas ligt 1 meter stroom afwaarts en de vis zwemt na het aas genomen te hebben stroomopwaarts verder, en kan dus 2 meter zwemmen in theorie, voordat hij de ondelijn dusdanig op spanning zet dat je het ziet.

                            In de praktijk echter moet je maar eens naar onderwater films kijken van azende vis. Ik heb het bij het duiken veel gezien. Een vis die wat oppakt van de bodem zwemt altijd ook omhoog!
                            Overigens zal het best wel eens voorkomen dat een vis het aas pakt en er eerst een 'rondje-van-de-zaak' mee zwemt en nog zonder dat je het gezien hebt het aas weer keurig terug deponeert door het uit te spugen. Je hebt het allemaal wel eens gezien een uitgezogen made of platte caster zonder dat je de beet hebt gezien. Gebeurt dat vaker, dan is het een teken om je onderlijn in te korten en dus de beet eerder te zien.
                            Bij geringe vangsten zal het misschien zelfs wel voorkomen dat meerdere vissen je aas hebben opgepakt en weer neergelegd, zonder dat je daar ok maar iets van merkt. Bij feederen kan dat dus.

                            Maar als de vis een beetje feller aast en er zijn meerdere vissen op de stek aanwezig, dan is het aas gedrag van vissen vaak wat aggressiever. Een vis pakt je aas en zwemt relatief snel van de stek om de slikken/kauwen en om zich daarna weer om te draaien voor een volgende 'hap'.

                            Ik zie het dagelijks in mijn aquarium , ze pakken een bek vol zwemmen een stukje weg , al kauwend / slikkend en draaien dan pas weer terug naar de voerstek.

                            Gr, Loek
                            ****************************
                            MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                            ****************************

                            Reageer

                            • † Frederik de Belder
                              [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                              • 13-01-2003
                              • 5730
                              • Niel (België)

                              #15
                              Dat was nu ook mijn gedacht erover Loek alleen dat ik er niet zoveel woorden voor gebruik, ik probeer het altijd zo kort mogelijk uit te leggen, maar zie nu dat het soms moeilijk is om dat verstaanbaar te maken.

                              Ik moet wel toegeven dat er toch wel mensen zijn die tussen de regels in kunnen zien wat ik bedoel thnx.

                              Wat Mini zegt is ook waar je ziet de opstekers niet, maar wat wel zo is de opsteker valt weg maar de pen gaat direct onder, de vis zwemt naar boven het schuiflood blijft op de grond en de dobber wordt dan wel onder water getrokken, juist of niet?

                              Groetjes Freddy

                              ********************************
                              * Teamlid "Dierenvriend" België *
                              ********************************
                              http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

                              http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

                              http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎