Eerste vissesie op karper

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • vader_juul
    Newbie
    • 15-12-2007
    • 19
    • Antwerpen

    Eerste vissesie op karper

    Beste,

    deze zomer ga ik voor het eerst met m'n maat op karper vissen met een lancee. Wij zijn beide fervente vaste stokkers, maar op de put waar we nu gaan mag je met 2 een zestal stokken gebruiken.
    Zo gaan we elk met een vaste stok vissen en leggen we nog twee lancees in het water voor de karper.

    Ik heb de nodige stokken en molens, maar mijn visdraad is aan vervanging toe.
    Kan iemand mij een goed advies geven voor welke draad en in welke dikte ik deze het beste koop?
    Ook zou ik nog nieuwe haken en draad voor m'n onderlijn moeten aanschaffen.

    Ik had gehoopt dat jullie me bij deze advies zouden kunnen geven.


    Alvast bedankt
    Thomas
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Wat is het gemiddelde gewicht van de vis?
    tot een kilo of 10 is 0.20 0.22 voldoende daarboven zou ik kiezen voor 0.25 tot 0.28 mede afhankelijk van de hengel die je gebruikt.
    Haakmaat 6 tot 10
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • warhead
      Specimen Hunter
      • 27-09-2003
      • 1496
      • haacht

      #3
      Ik gebruik al jaren 35% shimano Technium. Enige nadeel vind ik de zwarte kleur, maar das simpel op te lossen met ne voorslag op dressuurwater/zandbodem.

      Voor haken: Korda, de wide gape nr 8 (voor 22 mm boilies)
      Onderlijnmateriaal: das wat ge zelf wilt. Ik gebruik rollekes Kryston en Pb products. Voor een simpel standaardonderlijn gebruik ik Supernova, voor combi en stiff rigs heb ek Mantis en Snake bite, allen van Kryston.
      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Ja als er echt grote vis gevangen kan worden zeg maar 15 kilo plus dan is 0.30 tot 0.35 geen luxe.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • warhead
          Specimen Hunter
          • 27-09-2003
          • 1496
          • haacht

          #5
          Bwa, anders ook vind ik. Beter voorkomen dan genezen. Wil je een plezantere dril dan moet je ofwel dunner stokjes nemen ofwel gevlochten draad steken.
          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #6
            Ik vis met de pen met een 1 of een 1.5 of een 1 3/4 lbs hengel en daar ga ik echt geen 0.35 op steken.
            En het is vaak ook onzinnig om met gevlochten lijn te gaan vissen, tenzij er is altijd een tenzij.

            met de 2 en de 2.5 lbs zit 0.28 en 0.32 lijn op en ik heb nog nooit de intentie gehad om dikkere draad te gebruiken.

            Maar oke soms heel soms zet ik ook op de 1 3/4 lbs hengel de 0.32 lijn op omdat ik dan tegen een obstakel aan zit te vissen en dan is het net wat je zegt beter voorkomen dan genezen.
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • Pieter Stam
              Tinca Tinca
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

              #7
              Klopt. De grootste ellende van een te dunne lijn is namelijk niet dat ie te weinig trekkracht heeft, maar dat ie veel te snel doorgeschuurd is bij een obstakel(tje).

              Ik pen zelf al 2 jaar met tevredenheid met 25/100 nylon. Daarvoor jarenlang met 22/100 gevist, maar daar dat was me toch niet slijtvast genoeg. 30/100 heb ik in noodgevallen (veel obstakels) ook wel eens gebruikt. Bij statisch vissen (met lood) wordt 30-35/100 veel gebruikt. Er ligt per slot van rekening toch een groot stuk lijn op, of vlak boven de bodem en dus vaak in de buurt van obstakels. Bovendien is de controle over een dril op grote afstand iets minder dan bij het pennen waar de dril doorgaans min of meer onder de top plaatsvindt.

              MVG,
              Pieter

              Reageer

              • warhead
                Specimen Hunter
                • 27-09-2003
                • 1496
                • haacht

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                Ik vis met de pen met een 1 of een 1.5 of een 1 3/4 lbs hengel en daar ga ik echt geen 0.35 op steken.
                En het is vaak ook onzinnig om met gevlochten lijn te gaan vissen, tenzij er is altijd een tenzij.

                met de 2 en de 2.5 lbs zit 0.28 en 0.32 lijn op en ik heb nog nooit de intentie gehad om dikkere draad te gebruiken.

                Maar oke soms heel soms zet ik ook op de 1 3/4 lbs hengel de 0.32 lijn op omdat ik dan tegen een obstakel aan zit te vissen en dan is het net wat je zegt beter voorkomen dan genezen.
                Er is hier geen sprake van penvisserij als Vader Juul met de vaste stok vist en dan nog 2 lancés inlegt op karper. Waarom dan risico's nemen? Ik vis op waters waar 7-8 kg schubjes 22% los over trekken. Doorgaans zijn die veel heviger dan de 30'ers.
                om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Warhead met alle respect ik ben het niet met je eens maar dat hoeft ook niet jij vist zo jij vist en ik doe het zo ik het doe.
                  0.22 los over trekken is een kwestie van slipinstellen niks meer en niks minder.
                  Maar zullen we het er op houden dat ik minder gretig ben en meer geduld heb?
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎