Advies: Haakmaat vaste hengel.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ghelsing
    Frequent aanwezig
    • 20-03-2004
    • 245
    • Vleuten

    Advies: Haakmaat vaste hengel.

    Graag zou ik advies willen hebben over haakmaat, vaste hengel.
    Ik vis met een vaste hengel van 11 mtr. 10/00 onderlijn met een gamakatsu haakje nr. 16 of 18.
    Bij het begin van een viswedstrijd, eerst Voorns, dat geeft met haakjes 16 of 18
    geen probleem, maar als na verloop van 1 tot 1 1/2 uur ook de brasems op het aas afkomen, mis ik nogal wat grote brasem, wel vastlaan, maar schiet toch weer los. (Ik vis met elastiek)
    Zo ook afgelopen zaterdag 5 Grote vissen (Brasem) gehaakt . maar toch weer losgeschoten wat me wel de bovenste plaatsen van de wedstrijd koste.
    Er wordt dan al gauw gezegd, dat het door de kleine haakmaat komt, er wordt mij advies gegeven om een haakje 12 of 10 te nemen.
    Wat ik eerlijk gezegd aan de grote kant vindt. Of kan het ook andere oorzaken hebben.
    Heeft iemand hier een advies voor.

    Groeten van Gerard Elsing
  • rsintfeyth
    Newbie
    • 25-04-2004
    • 15

    #2
    Meestal ligt het aan het haakje.
    12 is zo groot nog niet.
    Ik gebruik nu ook 12.
    En dat gaat wel goed

    Reageer

    • lode
      Frequent aanwezig
      • 22-02-2004
      • 195

      #3
      hallo mannen,

      ik vis op vijvers en kanalen ook met elastiek,maar met haken nr12 zou ik nooit
      vissen,(zijn bij mij al haaienhaken)

      op kanalen vis ik met haken 20 en 18 heb nog maar zelden een brasem verspeeld
      op vijvers zijn mijn haken max 16 (vind ik al groot)

      denk niet dat het altijd aan het haakje licht,maar ook op de manier van drillen

      groet,Lode :~ :~

      Reageer

      • happyksk1
        Komt net kijken
        • 25-10-2003
        • 73
        • Alphen aan den Rijn

        #4
        Hoi Gerard,

        Ook ik had in eerste instantie moeite om over te stappen van een maatjes 18 naar 12, ook ik had veel last van missers of brasem die ik niet kreeg geland. Op advies van mensen in mijn vereniging ben ik een grotere maat haak gaan gebruiken, ik heb minder last van missers en voor de (kleine) voorns maakt het ook niet uit ze pakken het aas toch wel. Al met al is het voor mij een duidelijke verbe******.

        Visgroeten
        Charles

        fortis et fidus

        Reageer

        • Lex van den Ende
          Met enige kennis...
          • 23-01-2003
          • 402
          • Tilburg

          #5
          Hoi Mannen,

          Wat ik hier toch wel een beetje mis is de uitspraak "kijk wat de vis wil". En daar hoort dan natuurlijk het aas ook bij. Vis maar eens op grote brasem met een dikke pier en probeer dat dan eens op maatje 18 te frutten met een made als stopper........knappe kerel als je dat voor elkaar krijgt. Dan zul je al een grotere haak moeten gebruiken.

          Ook ben je afhankelijk van het formaat vis dat je gaat vangen. Het mag duidelijk zijn dat alvertjes niet te verleiden zijn met een minimade aan haak 12. Dan moet je dus weer kleiner gaan.

          In de regel begin ik met haakje 22 of 20 voor de vaste hengel. Gaat de vis goed los dan pak ik groter tot 14 toe.

          Met de feeder begin ik meestal met 18 of 16. Maar ook daar kan het een stuk groter zonder dat je minder beet gaat krijgen. Ik gebruik tot maat 8 toe.

          Ik bedoel te zeggen als je met een grote sterke haak de vis net zo makkelijk kan vangen als met een klein dunstelig haakje maak het jezelf dan niet moeilijk. En dat is voor haken zo maar ook voor de dikte van je onderlijn.
          Groeten,

          Lex.

          Reageer

          • Jans
            Toekomstig expert
            • 13-03-2004
            • 272
            • Drenthe

            #6
            Hallo,

            Mischien is het een tip om je elastiek iets strakker te zetten voordat je met grotere haken begint te klooien.
            Soms moet je nu eenmaal met kleine haakjes pielen.

            Toen ik vroeger (opa spreekt) met elastiek begon maakte ik ook de fout om het elastiek niet strak genoeg te zetten, hierdoor had ik veel meer lossers en missers als zonder elastiek.
            Nu ik met iets strakker gezet elastiek vis is het probleem verdwenen.
            Er is altijd iemand die nog minder vangt.

            Reageer

            • Theo de Kreij (van Berner

              #7
              Zoek de middenweg met haakje 14 of 16 en selecteer naar het beste model qua visaanbod. Wijde bocht meer/groter aas=brasem, normale bocht minder/kleiner aas=voorn, ed. Het kan zo zijn dat je nu te veel/groot aas doet op een te kleine haak. Kies dan een ruimere bocht of zoiets als een haak voor de feeder.
              En met dat elastiek strakker zetten ben ik het ook eens. Een brasem heeft een hardere bek waar een haak lastiger binnendringt dan bij een kleinere voorn. Door te slap elastiek zet je de haak dus niet hard/krachtig genoeg.
              Het kan ook nog zijn dat je de brasem de haak uit de bek (of in het randje van de lip) trekt voordat hij hem goed heeft opgenomen. Je kan dat sturen door meer lijn over de bodem te leggen (bijvoorbeeld ipv 10 cm naar 20 cm gaan) zodat de brasem meer tijd heeft om de haak goed op te nemen.
              Even zoeken naar de beste oplossing dus.
              Succes.

              Reageer

              • swa
                Theoreticus
                • 09-05-2003
                • 718
                • Tienen

                #8
                Veel kans dat het niets met haakgrootte of elastiek te maken heeft, maar gewoon met het feit dat als de brasem op je stek ligt maar slecht bijt je ze gewoon in hun lijf of vinnen of staart haakt ipv in hun bek.

                Reageer

                • Breamhunter
                  Newbie
                  • 27-04-2004
                  • 38

                  #9
                  Hallo,

                  Ik vis ook met Gamakatsu haak nr 16. Ik had in het begin ook vrij veel missers. Ik heb toen de punt van het haakje net iets verder naar binnen gebogen. Het resultaat is dat ik nog maar zelden een aanbeet mis. Simpel! Ik vis touwens zonder elastiek.

                  Succes!

                  :heavy: Dé Visvangstsite van Nederland!! :heavy:

                  Beter een vis in de hand, dan 10 in het water!

                  Reageer

                  • coarse fishing
                    Banned
                    • 13-04-2004
                    • 142

                    #10
                    Hallo vissers,

                    Ik denk dat we het probleem van (grote) vissen missen allemaal wel hebben, dus ik ook. Dat een dikke brasem met een iets grotere haak makkelijker te haken is lijkt me simpel. Ik vis zelf echter liever met kleinere haken om ook voorn makkelijk te blijven vangen. Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik de meeste vis mis door te snel te reageren, wanneer ik de vis iets meer tijd gun om het aas te nemen (en dus verder in de bek volgens mij) mis ik minder vis.
                    Ik ben zelfs zo ver gegaan de pen minder scherp uit te loden (niet enkel een dun stukje antenne boven water) zodat de vis sowieso meer tijd wordt gegeven (dit bij een 1 grams pennetje, dus niet dat de weerstand verschrikkelijk groot wordt.

                    Zijn er vissers die dit ook zo ervaren hebben?

                    Groeten,
                    Dennis

                    Reageer

                    • Theo de Kreij (van Berner

                      #11
                      Dat kan heel goed Dennis. Soms moet je de vis wat meer tijd gunnen het aas op te nemen. Ik merk altijd dat wanneer ik de vis te veel tijd gun( laat aanslaan of te lange lijn over de bodem), de vis de haak heeft geslikt. Op dat moment kort ik mijn onderlijn in en zet een extra loodje bij om scherper en dus sneller te vissen. Zo pak je de vis dan weer gewoon in de lip.

                      Reageer

                      • ome jos
                        Banned
                        • 12-05-2004
                        • 20

                        #12
                        gewoon haak 12 nemen voor grote brassem
                        je doet er 1 caster aan en een 1 maden of
                        1 pier en een 1 maden
                        probeer het eens met een 16 of 18 is klote
                        ik vang er zelfs super kleine voorns mee of snoek met haak 12

                        1 tip spuit je haak in met apretieve spray werkt goed zelfs met 1 kleine maden

                        Reageer

                        • warhead
                          Specimen Hunter
                          • 27-09-2003
                          • 1496
                          • haacht

                          #13
                          Ik gebruik nu ook haakjes van kamasan. Krijg zelfs een mestpiertje en een made op een 18.
                          B 532 geloof ik.
                          Voor brasem gebruik ik op aanraden van DLV de red bream van drennan. 12 is dan toch redelijk groot vind ik voor een made en een caster. Zou dan eerder een 14 nemen.
                          Hangt eigenlijk van de soort af. Neem je een drennan super spade dan is 12 wel super groot. Kunnen met gemak 3 maiskes op.
                          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                          Reageer

                          • ome jos
                            Banned
                            • 12-05-2004
                            • 20

                            #14
                            haak 14 is ook goed maar bij ons op de put zitten veel grote vissen
                            brassems van 1kg 1,5 kg tot wel 2 a 3 kg
                            en met haak 12 haal ik zonder moeite alles uit het water
                            met een kleinere haak 16 a 18 buigt wel eens krom
                            wel eens vaak krom

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎