Makreelvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Robert S
    Newbie
    • 03-08-2007
    • 31
    • Vroomshoop

    Makreelvissen

    Hallo,

    Ik ga weer eens makreelvissen volgende week vanaf de boot, ik heb dit voorgaande jaren al vaker gadaan, maar heb nu toch al een paar keer meegemaakt dat de vangsten niet super waren, zijn er nog tips die ik kan gebruiken om de vangsten te verbeteren als de patenoster niet werkt, of kleuren patenosters die beter zijn???

    Alvast bedankt.
  • Ramon Ansing
    tsjah?
    • 27-06-2006
    • 760
    • Tolbert

    #2
    Ja laat je lood niet als een baksteen naar de bodem zakken, maar heel geleidelijk tussen duim en wijsvinger. Soms liggen ze namelijk pal onder de boot en vis je als het ware onder de school. Gewoon heel langzaam laten zakken dan voel je vanzelf wanneer je ze tegenkomt.

    Reageer

    • cheffie
      Beginners geluk
      • 03-04-2008
      • 664
      • Noord Holland

      #3
      Je bent zo afhankelijk van de schipper en van de vis. Paternosters zijn vaak het beste voor de massa en vraagt vistechnisch minder van de visser. Vissen met ander kunstaas zoals jigs en pilkertjes is veel leuker maar kan niet altijd gezien de drukke omstandigheden aan boord. Hoe kleiner het gezelschap hoe meer je kan experimenteren met ander kunstaas of zelfs dobber visserij. Dobber vissen op makreel, geep, harder en zeebaars is werkelijk fantastisch!

      Reageer

      • Robert S
        Newbie
        • 03-08-2007
        • 31
        • Vroomshoop

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door ramarte
        Ja laat je lood niet als een baksteen naar de bodem zakken, maar heel geleidelijk tussen duim en wijsvinger. Soms liggen ze namelijk pal onder de boot en vis je als het ware onder de school. Gewoon heel langzaam laten zakken dan voel je vanzelf wanneer je ze tegenkomt.
        Kijk dat is wat ik altijd wel deed, en wat volgens mij de meesten doen op de boot, je tuigje zo snel mogelijk laten zakken, maar dit ga ik dus zeker proberen, gewoon langzaam laten zakken, bedankt voor de tip

        Reageer

        • Ivo-69
          Noob
          • 12-04-2008
          • 166
          • Zuidland

          #5
          Dat langzaam laten zakken is inderdaad DE techniek bij makreelvissen (bij haringvissen ook overigens) wat je wel even op moet leten, is dat zodra je voelt dat de vis bijt je nog 2 slagen verder laat zakken (lengte van de paternoster) want anders vis je namelijk vlak boven de school makreel.
          Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

          Reageer

          • Nick MC Daddy
            Met enige kennis...
            • 08-03-2004
            • 316
            • Noordwijkerhout

            #6
            Ik heb bijzonder goede ervaringen met een paternoster waar kleine licht-fluoriserende rubber garnaaltjes aan zitten. Continu volle bak, terwijl de rest van de boot stond te schrapen voor een vis! Ben zelf niet zo1n fan van de 8eren.

            Reageer

            • hendrikstuurman
              Newbie
              • 20-07-2008
              • 2
              • leek

              #7
              ben dit jaar voor de tweede keer aan het makreel vissen geweest 9 julie met de bruinvis vanuit ameland 80 makreelen niet slecht in je uppie en 23 jullie met de dageraad vanuit lauwersoog 70 makreelen en 10 hors makreelen en een geep was ook wel leuk en mooi weeer erbij he heerlijk

              Reageer

              • woudman
                Newbie
                • 22-05-2005
                • 11
                • Beringen

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Nick MC Daddy
                Ik heb bijzonder goede ervaringen met een paternoster waar kleine licht-fluoriserende rubber garnaaltjes aan zitten. Continu volle bak, terwijl de rest van de boot stond te schrapen voor een vis! Ben zelf niet zo1n fan van de 8eren.
                Kleine fluoreserende visjes zal ok wel goed zijn?

                Reageer

                • wimwijchen
                  Komt net kijken
                  • 27-03-2007
                  • 74
                  • wijchen

                  #9
                  In Denemarken worden die paternosters met garnaaltjes ook veel gebruikt.

                  Reageer

                  • E.W.
                    Frequent aanwezig
                    • 18-11-2008
                    • 134
                    • Heist o.d.Berg

                    #10
                    Om wat verandering te brengen in de wekelijkse brasemvisserij op de kemp zijn we maandag gaan "makrelen".
                    Vertrokken vanaf Neeltje Jans met de "maatje Adriana" en een kalme zee hebben we een prachtige dag gehad.
                    Na enkele malen verleggen hebben we allen zoveel makreel gevangen ( ongeveer 100 st. per man) dat
                    we iets na de middag reeds zijn binnengevaren.
                    Nu een deel "roken" en voor de rest een smakelijke B.B. na een wedstrijd op de kemp.
                    Grten.

                    Reageer

                    • Sjoerd Schrassen
                      Illustrator
                      • 20-04-2003
                      • 41
                      • Scharwoude

                      #11
                      Hoi Robert,
                      I.d.d. langzaam laten zakken en wat ik zelf altijd doe, de anti retour knop om en als de makrelen er zijn, het aantal slagen v/d molen terug tellen tot je beet hebt. Dan weet je de volgende inworp hoeveel slagen je terug moet draaien om op dezelfde waterdiepte te komen. Vaak is dat zomers voor makreel niet diep, tussen de 6 en 15 meter.
                      Sjoerd

                      http://www.visservice.nl
                      http://www.onderlijnenvooropzee.com

                      Reageer

                      • ramsnijders
                        Newbie
                        • 02-03-2012
                        • 1
                        • tubbergen

                        #12
                        wat ik elk jaar weer doe is zilver folie/plakband bij aan de paternoster werkt altijd

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #13
                          Ik heb het in september nog gedaan voor de kust van IJmuiden, wat een drama was dat. De vangsten waren slecht, de boot overvol wat tot gevolg had dat je vooral je buurman beet had of zelfs een visser aan de andere kant van de boot.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          • Nick MC Daddy
                            Met enige kennis...
                            • 08-03-2004
                            • 316
                            • Noordwijkerhout

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                            Ik heb het in september nog gedaan voor de kust van IJmuiden, wat een drama was dat. De vangsten waren slecht, de boot overvol wat tot gevolg had dat je vooral je buurman beet had of zelfs een visser aan de andere kant van de boot.
                            Ga ook wel vaak vanuit Scheveningen. Boten vaak vol met Duitsers, en Oostblokkers. Voor de een een zegen, voor de ander een ramp. Voor die visser aan de andere kant van de boot heb ik wel een goede truc... Hij heet "de aanhouder wint". ik ga er dan wel vanuit dat je met je lijn onder de boot door aan de lijn van de visser aan de andere kant van de boot vast zit. Gewoon als een malle blijven trekken tot je iets van zijn lijn binnen hand bereik hebt en dan als de sodemieter doorsnijden die handel. Beetje gaan zitten punniken heeft geen zin dus je eigen lijn ook doorsnijden. Maar goed omdat hij waarschijnlijk ook als een malle loopt te rukken.. moet je even geduld hebben. Wat een geouwehoer levert dat altijd op zeg.

                            Reageer

                            • nevada
                              zoetwaterprutser
                              • 02-08-2011
                              • 86
                              • Surhuisterveen

                              #15
                              makreelvissen vanaf lauwersoog.
                              hier nog mensen afgelopen week (vanaf 15juli 2012) vanuit lauwersoog wezen makreelvissen? ik ben van plan om volgende week weer eens te gaan. wil eigenlijk vanaf lauwersoog (reistijd). mochten de vangsten erg slecht zijn kan ik nog uitwijken naar Den Helder hier word wel goed gevangen de laatste tijd.
                              wachtende en hopend op info.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎