Wanneer ben je een succesvolle Karpervisser?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Master
    Voerboer
    • 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

    Wanneer ben je een succesvolle Karpervisser?

    Douwe, jij bent in de Benelux 1 van de beste en meest ervaren Karpervissers. Misschien wil je er zelf niets van weten, maar het is eenmaal niet anders. Als jij eens terug kijkt naar hoe jij je kennis hebt opgebouwd, ligt daar dan soms het witvissen aan de basis?
    Vaak wanneer ik een Karpervisser zie vissen denk ik " had nou maar eens eerst begonnen met de vaste lat, dan had je veel meer in je omgeving waargenomen en er op ingespeeld dan dat je nu doet". Vorig jaar had ik bijvoorbeeld een (match)wedstrijd in de buurt van Troyes en ben ik eens een dag gaan kijken bij de WK (WCC) Karpervissers. Ik kon gewoon mijn ogen niet geloven dat ze de vis die onder de hengel door zwom negeerden omdat ze zonodig op 150 meter moesten vissen. Vandaag zie ik hetzelfde gebeuren aan de Bleiswijke zoom. Raar toch? Of niet?
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Een succesvolle karpervisser is in ieder geval begonnen met witvissen. Meestal met de vaste lat. Daar doe je je basiskennis op. Daarnaast speelt ervaring met het karpervissen zelf een grote rol. Dat bouw je op door de jaren. Hoe langer je vist hoe meer je op een gegeven moment weet en hoe meer je kunt putten uit ervaringen uit het verleden.
    Verder denk ik dat je de meeste kennis van karpers (en veel andere vissen) op doet door te struinen. Actief zoeken naar vissen. En ze op die manier proberen te vangen. Of door er alleen naar te kijken. Je kunt met die manier van vissen vreselijk op je bek gaan maar door het veel te doen leer je ontzettend veel over het gedrag van vissen. En over het reilen en zeilen rond het water en in de natuur in het algemeen. Dat is zó belangrijk. Daarmee kun je inspelen op situaties, en daardoor veel meer vangen.
    Bijna alle vastloodvissers die een verleden hebben in de witvisserij en bekend zijn met struinen hebben 'een streepje voor' op degenen die zomaar begonnen zijn. En dat zijn er mijns inziens veel te veel op dit moment. Het gedrag rond het water laat juist bij deze laatste groep nogal eens te wensen over....

    MVG, Pieter

    Reageer

    • Driehoek
      Sportvisser
      • 17-06-2007
      • 787
      • Rijssen

      #3
      "Het gedrag rond het water laat juist bij deze laatste groep nogal eens te wensen over...."

      En niet alleen rond het water, moet je de reactie's op youtube soms eens kijken ...
      Ik ben helemaal geen karpervisser, meer een vaste stok/match visser maar vorig jaar een (per ongeluk) een karper gevangen een flinke (in mijn ogen) en mijn kameraad had er een filmpje van gemaakt met een mobiel...
      Allemensen ik werd kompleet afgemaakt omdat ik geen mat had...
      (nu inmiddels wel natuurlijk) maar de reactie's van sommigen hebben me echt doen laten afvragen of vissen nog wel zo leuk is tegenwoordig...
      .
      Happy fishing.
      ----------------------------------------

      Reageer

      • Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

        #4
        Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben Master. Er zijn veel karpervissers die denken alles te weten, maar houden geen rekening met wetenschappelijk onderzoek en gaan daardoor veel onzin verkopen. Volgens mij is Douwe 1 van de weinigen die er zoveel van af weet, tot ongenoegen van vele karpervissers op een ander forum
        Carpe Diem

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Persoonlijk zie ik mijzelf niet zo ik ben nu eenmaal nieuwsgierig als het om hobby's gaat, dit meestal tot ergernis van mijn vrouw en vroeger van mijn ouders.

          Inderdaad ben ik met een bamboehengeltje begonnen en toen via roofvissen met levend aas naar het karpervissen gegaan.
          En nu weer terug bij het witvissen en ik vind het geweldig en ben blij dat ik ook met het wedstrijdvissers in aanraking ben gekomen niet om zelf mee te gaan doen maar het vergroot mijn kennis bij het zelf vissen.
          Uiteraard schroom ik niet om om advies te vragen aan vissers die volgens mij meer weten dan gemiddeld.
          Volgens mij leer je niet zoveel van vissers die zelf vast zitten in hun beleving en die de meningen van een andere achterna lopen zonder na te zien of het wel klopt.
          Grote schommelingen in luchtdruk verwachten omdat het bij het weer past maar als je het na ziet blijkt dat niet de oorzaak te zijn dus er zijn nog andere mogelijkheden.
          Ik heb ook geleerd om dingen die NIET in mijn visserij passen aan de kant te zetten maar vergeten doe ik het niet want heel soms zitten ook daar dingen in die je niet direct probeert maar later dan wel weer.

          Maar het zit uiteraard ook in de manier van discuseren wat tot ergernis leidt, ik probeer altijd op argumenten te blijven en niet persoonlijk te worden dan verlies je namelijk iedere discussie en ook veel respect.

          Nogmaals ik zie mijzelf als een nieuwsgierige visser en door die instelling en de mogelijkheid om dat te relativeren lijkt het dat je meer weet dan gemiddeld.

          In ieder geval bedankt
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • Noel Gulpen
            Rutsekletser
            • 11-10-2007
            • 450
            • Nieuwkuijk

            #6
            Mijn vader is in mijn ogen ook een groot karpervisser, heeft menige sessies gevist met Rinnie. Maar idd hij is vroeger ook begonnen met de vaste lat ( al waren die bonenstaken niet echt recht) maar toch. Het belangrijkste volgens mij is het bestuderen en alles leren over het aasgedrag van de vis. Een visserij die je hier een goed inzicht in geeft is de feedervisserij. Probeer dit eens en je zult zien dat je hier een hele berg informatie door kunt verzamelen.

            Groeten Noel
            Noel Gulpen

            Reageer

            • spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
              Maar het zit uiteraard ook in de manier van discuseren wat tot ergernis leidt, ik probeer altijd op argumenten te blijven en niet persoonlijk te worden dan verlies je namelijk iedere discussie en ook veel respect.

              Nogmaals ik zie mijzelf als een nieuwsgierige visser en door die instelling en de mogelijkheid om dat te relativeren lijkt het dat je meer weet dan gemiddeld.

              In ieder geval bedankt

              maar douwe "vriend" dat merk je ook altijd gelijk aan de waterkant .

              afgelopen jaar in ierland ook b.v ,ik luister graag naar vissers als ze tenminste niet staan te brallen van en toen had ik 100 platte en daar had ik 80 kilo en ik scheurde dit en zag gelijk dat.

              zulke personen ben ik zo mee uitgel uld,op een forum houd je dat iets langer vol lijkt me.

              maar zinnige praat ja daar kan ik een avond naar luisteren en dat heb ik ook 14 dagen volgehouden toen.

              kijk je weet wat je nog niet vergeten bent en van luisteren word je wijs.

              ik zou met jou waarschijnlijk ook een avond kunnen vullen (als je me de deur niet uittrapt)

              bij de jeugd haal ik de serieuze visser en de sukkel er ook zo uit.

              ik snap ook niet wat de drive is van sommige mensen om te vissen.

              ik zou nooit kunnen vissen om alleen wereld kampioen te worden zonder dat je vissen echt in hart en ziel leuk vind en daar twijfel ik wel eens aan bij sommige vissers.


              p.s. ik ben wel een groot wedstrijd visser met mijn 1mtr99

              Reageer

              • feedervisser
                Met enige kennis...
                • 27-03-2008
                • 389
                • merelbeke

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
                Een succesvolle karpervisser is in ieder geval begonnen met witvissen. Meestal met de vaste lat. Daar doe je je basiskennis op. Daarnaast speelt ervaring met het karpervissen zelf een grote rol. Dat bouw je op door de jaren. Hoe langer je vist hoe meer je op een gegeven moment weet en hoe meer je kunt putten uit ervaringen uit het verleden.
                Verder denk ik dat je de meeste kennis van karpers (en veel andere vissen) op doet door te struinen. Actief zoeken naar vissen. En ze op die manier proberen te vangen. Of door er alleen naar te kijken. Je kunt met die manier van vissen vreselijk op je bek gaan maar door het veel te doen leer je ontzettend veel over het gedrag van vissen. En over het reilen en zeilen rond het water en in de natuur in het algemeen. Dat is zó belangrijk. Daarmee kun je inspelen op situaties, en daardoor veel meer vangen.
                Bijna alle vastloodvissers die een verleden hebben in de witvisserij en bekend zijn met struinen hebben 'een streepje voor' op degenen die zomaar begonnen zijn. En dat zijn er mijns inziens veel te veel op dit moment. Het gedrag rond het water laat juist bij deze laatste groep nogal eens te wensen over....

                MVG, Pieter
                hoi pieter

                ik sluit mij hier volledig bij aan,en heb daar niets aan toe tevoegen.

                gr marnix

                Reageer

                • the BreamKing
                  Fishing is 4ever
                  • 10-07-2008
                  • 28
                  • Beneden Leeuwen

                  #9
                  Ik ben absoluut geen karpervisser maar ik heb sterk het gevoel dat de huidige "echte"karpervisser bepaald wordt door de hoeveelheid duur merk-materiaal dat hij naar de waterkant sleept

                  Ik wordt gesteund in dit gevoel door de grote hoeveelheid marktplaats advertenties waarin staat :

                  Ik heb hiermee maar 2 of 3 keer gevist maar stop nu met deze hobby.

                  Dit vindt ik een trieste verandering in mentaliteit, ikzelf kan waanzinnig genieten van de echte oude rotten aan de waterkant die op 100 meter een goede stek herkennen en alle putten en vaarten al eens bevist hebben

                  Helemaal mooi is als ze ook nog boeiend kunnen vertellen.

                  Het ontmoeten van dit type mensen heeft wel een nadeel, het heeft mij al eens een dag vissen gekost omdat ik maar bleef luisteren maar dat is niet heel erg

                  Voor mij is de echte (karper)visser de persoon die met respect omgaat met de natuur , de vis, en zijn medevissers.
                  Greetings the BreamKing

                  Catch and Release is the only real way

                  Reageer

                  • brielsemaasliefhebber
                    vis gek
                    • 06-06-2006
                    • 1231
                    • Brielle

                    #10
                    Ik heb zelf jaren op karper gevist,en ik had (heb het nog steeds) dan ook alles van fox is ook een duur merk maar wel hele goede kwaliteit.

                    Ik kocht dit niet voor het uiterlijk vertoon maar omdat ik zelf het heel mooi vind en het goede kwaliteid is.Dat mensen stoppen met een hobby kan verschillende redenen hebben.

                    Je moet zelf nooit naar een ander kijken van zo wat heeft die een mooie spullen ,een vis ziet niet wat er op de kant staat.En dat iemand zijn spullen verkoopt kan ook om gezondheids redenen gaan.Het is al erg genoeg als je met hobby moet stoppen
                    GROETEN VAN EEN VIS GEK

                    Reageer

                    • the BreamKing
                      Fishing is 4ever
                      • 10-07-2008
                      • 28
                      • Beneden Leeuwen

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door brielsemaasliefhebber
                      Ik heb zelf jaren op karper gevist,en ik had (heb het nog steeds) dan ook alles van fox is ook een duur merk maar wel hele goede kwaliteit.

                      Ik kocht dit niet voor het uiterlijk vertoon maar omdat ik zelf het heel mooi vind en het goede kwaliteid is.Dat mensen stoppen met een hobby kan verschillende redenen hebben.

                      Je moet zelf nooit naar een ander kijken van zo wat heeft die een mooie spullen ,een vis ziet niet wat er op de kant staat.En dat iemand zijn spullen verkoopt kan ook om gezondheids redenen gaan.Het is al erg genoeg als je met hobby moet stoppen

                      dat ben ik helemaal met je eens en ik oordeel dan ook niet zozeer alswel dat ik een gevoel beschrijf uiteraard zijn er echte vissers die gewoon geinvesteerd hebben in de spullen die ze wilde hebben of nodig hadden en dat dat een merk is is geen enkel probleem.

                      nogmaals ik ventileerde uitsluitend het gevoel dat bij veel vooral jonge karpervissers het uiterlijk vertoon voorgaat op het respect voor vis en natuur.

                      Als voorbeeld: ik zie in mijn regio aan een put die bekend staat om karper met regelmaat vissers die een halve camping opbouwen (inclusief de campingkantine) om vervolgens niet echt te vissen maar met vrienden te gaan drinken en de lokale weed-dealer langs te laten komen en dan gaat het naar mijn mening niet meer om het vissen

                      Dit is naar ik denk een minderheid maar wel hoogst irritant

                      Dit is dus allerminst een aanval op alle vissers(en ook daarbij zijn jonge vissers) die WEL met de juiste mentaliteit naar het water trekken
                      Greetings the BreamKing

                      Catch and Release is the only real way

                      Reageer

                      • Pieter Stam
                        Tinca Tinca
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door the BreamKing
                        Dit is naar ik denk een minderheid maar wel hoogst irritant
                        Het eerste vraag ik me helaas af. Het tweede ben ik het mee eens.

                        Reageer

                        • kraak
                          mooi weer visser
                          • 09-08-2005
                          • 307
                          • Kampen

                          #13
                          Dat de basis het vissen met een vast stokkie is staat als een paal boven water. Maar bij wie ligt de verantwoordelijkheid? Mijn zoon krijgt vast geen werphengels voordat hij het vissen met zijn spro stokkie volledig onder de knie heeft.. In dit geval ben ik dus verantwoordelijk.. Maar wat nou als de mensen ouder zijn? De hsv? Als men al een vispas heeft..

                          Het gedrag wat veel 'jongeren' aan de waterkant vertonen, is imo. niet eens bekend bij de ouders. Irritant? jazeker.

                          Mooie spullen? tja een ieder heeft een ander budget.. Een van mijn 2 /34 ponds karperhengels is van x2, en ik vang er net zoveel op als aan mijn andere hengel.
                          Neemt niet weg dat het duurdere materiaal wel vaak mooier is.. Het oog wilt ook wat.

                          En dan nog iets over een van de beste karpervissers van de benelux.. zonder hem had ik de luchtdrukken nog niet bekeken na een, al daar niet mislukte, sessie..
                          Dat zijn dus ook tips waar ik veel mee kan, bedankt..
                          vr.gr. Jeroen

                          Reageer

                          • esperto
                            Sportvisser
                            • 16-09-2006
                            • 654
                            • Oostkamp (Brugge)

                            #14
                            Een succesvolle visser is een visser die meer dan 1tak van de visserij beoefend/heeft beoefend. Het verbreedt je horizon en levert nieuwe technieken en visie's. De drempel naar het vaste stokvissen is zeer laag en ook de meest toegankelijke manier. Logisch dat iedereen er mee begint.
                            Volgens mij moet je ook wat talent hebben en "geluk". Talent om te analisere, redeneren en doelgericht te handelen. Geluk om niet alleen te hoeven gaan vissen zodat je niet op eigen houtje moet leren vissen. Als je alles zelfs moet ontdekken dan heb je een hoop werk en kom je er volgens mij niet.(daarom is het forum ook zo verrek handig)
                            Wat ik vaak opmerk is dat een goede visser een goede visser blijft, ongeacht welke sprongen hij maakt in de takken van de visserij. Ik denk hierbij aan De Baets. Lange tijd een van DE karpervissers geweest van België. Viste heel vaak de topvissen eruit, zowel in binnen- als buitenland. Ik heb gehoord dat hij op 1avond zonder voorvoeren eens op 3uur de topvis van het kempisch kanaal en nog 2 andere vissen die tot de toplaag behoren zou hebben gevangen. Natuurlijk is daar geluk bij, de vissen moeten zich in de buurt bevinden en hij zal vast wel ook vaak geblankt hebben in zijn carrière maar zo'n prestatie komt volgens mij niet vanzelf.
                            Zijn boek wordt voor grof geld verkocht op 2dehandssites (ik dacht dat je voor minder dan 100 euro er geen te pakken krijgt).
                            Een tijd geleden stopt hij met karpervissen (tekort aan doelen?) en gaat met de stok vissen. Vorig jaar wint hij De beker van Vlaanderen met telkens sectorwinst en behaalt dus het minimaal aantal punten. Ook daar was vast en zeker geluk bij maar dat hebben de anderen ook wel eens. Volgens mij dus puur een kwestie van talent en ervaring.
                            (ps, je zal hem niet tegenkomen op wk's ed, hij vist geen a-selecties en kan dus niet geselecteerd worden voor die wedstrijden.)

                            Reageer

                            • Noel Gulpen
                              Rutsekletser
                              • 11-10-2007
                              • 450
                              • Nieuwkuijk

                              #15
                              Topvis van het kempisch kanaal... hahah die wordt elke week wel gevangen. iedereen weet dat die vis tussen 2 bepaalde sluizen zwemt en niet weg kan daar. Maar absoluut je hebt gelijk baets was een meester!!
                              Noel Gulpen

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎