Wanneer ben je een succesvolle Karpervisser?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #16
    Jammer dat die meester pas met een boek op de proppen kwam toen hijzelf gestopt was.
    Mijn grote voorbeeld was inderdaad Rini Groothuis zijn eerste boek was voor mij een karperbijbel helemaal kapot gelezen.
    Maar ook Carpfever van Maddocks heb ik verslonden, wat ik het meest leuke vond is dat LdeB de vertaler was van dat boek.
    Het boek van LdeB heb ik uiteraard ook maar toch heeft het niet dezelfde gevoelswaarde.

    Wat de vissen op het KK betreft was het meer voeren met één aassoort en dan echt gaan Luccen die term is niet voor niets uitgevonden.
    Jammer is wel dat de meeste vissers dat Luccen na gaan doen maar iedereen doet het met ander aas en niemand weet van elkaar dat het gedaan wordt.
    Gevolg is een grote bult voer op een paar plekken i.p.v. hetzelfde aas verspreid over een water.

    Verder is LdeB inderdaad een grootmeester in het vissen die eer komt hem toe.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • kraak
      mooi weer visser
      • 09-08-2005
      • 307
      • Kampen

      #17
      heb je het nu over het boek Karper van rini?
      vr.gr. Jeroen

      Reageer

      • warhead
        Specimen Hunter
        • 27-09-2003
        • 1498
        • haacht

        #18
        Waarom zou een succesvol karpervisser moeten begonnen zijn met de vaste stok? Maat van mij bv is direct op karper begonnen, vaste stok vissen interesseerde hem weinig of niet. Die kerel heeft intussen enorm veel verstand van aas. Ik vis sinds dit jaar met een boiliemix door hem samengesteld en vang niet toevallig mijn eerste 40'er en 50'er uit mijn carriere. Ikzelf heb jaren met de vaste stok gevist en kan weinig overbrengen naar mijn karpervisserij. Ok, ik weet veel niveauverschillen op het kanaal maar voor de rest... De behandeling van een voorn kan je niet vergelijken met die van een karper. Met ingredienten van een brasemvoer maak je ook geen deftige boiliemix.
        De enige reden waarom je best op jeugdige leeftijd met een vaste stok begint is dat je daar klaar voor bent. Zo leer je niet lopen vooraleer je kan gaan.

        ps: de leder zwom op het KK spijtig genoeg. En het feit dat het een 'stekvaste' vis was die er elke maand wel uitkwam neemt niet weg dat het kk een enorm moeilijk dressuurwater is dat je niet zomaar op 1 2 3 aanpakt.
        om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
        trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

        Reageer

        • spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

          #19
          wat is dan de maatstaf van succesvol

          gaat het hier niet om de lol maar dus toch om het aantal of het gewicht.

          als je nou na 2 maanden vissen met 18jaar een 50 ponder vangt moet je dan stoppen.

          raar ik dacht dat het om de lol ging,ik ken vissers zat die nooit zo succesvol zijn maar er verschrikkelijk veel plezier aan beleven.


          is er dan ook een examen voor, met wie het meeste weet van de vis diploma.

          en je kan het nog zo goed weten en elke week twintig 30 ponders vangen maar nooit zwaarder maakt je dat dan een prutser.


          dacht het niet hé

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #20
            Kraak inderdaad.

            Warhead ik ben er van overtuigd dat er ook goede vissers zijn die nog nooit een andere discipline hebben gedaan.
            Dat telt voor karper, witvis, roofvis noem maar op.
            Maar ik ben er ook van overtuigd dat een goede leerschool de weg is via het witvissen.
            De vangst van een zware vis is niet uitsluitend aan het aas te wijten of te danken het is een samenloop van omstandigheden waarbij het aas een rol speelt niet meer en niet minder.
            Het enige wat van belang is dat de vis aanwezig is anders kun je hem nooit vangen de rest is volhouden.

            enne met ingrediënten van een boillie kun je heel goed een brasemvoer/aas maken waarom zal het dan niet andersom kunnen?
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • warhead
              Specimen Hunter
              • 27-09-2003
              • 1498
              • haacht

              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Douwe

              De vangst van een zware vis is niet uitsluitend aan het aas te wijten of te danken het is een samenloop van omstandigheden waarbij het aas een rol speelt niet meer en niet minder.
              Het enige wat van belang is dat de vis aanwezig is anders kun je hem nooit vangen de rest is volhouden.

              enne met ingrediënten van een boillie kun je heel goed een brasemvoer/aas maken waarom zal het dan niet andersom kunnen?
              Elke soort boilies wordt op een andere manier ingezet. Ik viste op een meer van 11 ha met een groot bestand aan kleine karper. Als je hier een instant boilie gaat gebruiken vang je je te pletter maar kan het weken/maanden duren eer je die ene grote hebt. Ik had em nu mijn 5de sessie.

              Net hetzelfde met het brasemvoer. Das gemaakt om brasem te vangen met vooral zoete wateroplosbare ingredienten. Als ge een sessie vist en ge vangt 20 brasems en geen karper dan kan ik dat moeilijk een detige boiliemix noemen.
              om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
              trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #22
                Wat het zoet oplosbare brasemvoer en een deftige boiliemix betreft is dat jou eigen idee en keuze.
                Persoonlijk zie ik niet zoveel in zoet wel in wateroplosbaar van bestanddelen.

                Wat het inzetten van boilies als aas heb je gelijk maar ook daar is de boilie dan niet heiligmakend.
                Zou groot en zwaar een eigenschap zijn van goed aas is mais, deeg, worm, veel maden, naaktslak, maples enz. ook geweldig.
                Met al dat soort aas komen de zwaardere vissen van een water er uit.
                Het is een kwestie van inzetten van aas en aanpassen in de manier waarop er wordt gevist.
                Je hebt overigens ook gelijk dat een maat met veel kennis van samenstellingen geweldig is.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                • karpervisser.nl
                  Newbie
                  • 26-07-2008
                  • 6
                  • enschede

                  #23
                  Ik ben begonnen met vissen toen ik 7 jaar oud was. Kreeg van mijn vader een bamboe stokje met een grote plastic dobber. Wat maden kopen toen die tijd bij de dierenwinkel. De dobber was natuurlijk veel te zwaar en we vingen toen ook bijna alleen maar baarsjes. Ben toen naar de jeugdcursus gegaan bij hengelsportvereniging vios in enschede. Daar leerde ik dat je met licht materiaal veel meer kunt vangen en dat een hengel van 3 meter meer vis opleverde dan een hengel van 5 a 6 meter. Jaren later kreeg ik op mijn vaste stokje een karper aan de haak en was alles kwijt. Maar door de enorme kracht van die vis was mijn nieuwsgierigheid geprikkeld om het eens op karper te gaan proberen. Kreeg toen een glasfiber werphengeltje en keek thuis wat we allemaal in de kast hadden staan. Heb toen brood gepakt en honing en kaas en chocoladevlokken en kneedde dit alles door het brood. Daarna direct gaan vissen , na 5 minuten ging mijn hengel heen en weer en had ik een karper eraan. Ik trok zo hard ik kon maar de lijn knapte kapot. Ik had nog nooit van een slip gehoord. Een visser die dit alles zag heeft me toen de juiste informatie gegeven, toen kon het karper avontuur eindelijk goed beginnen. In die tijd kwam net de boillie uit en we zagen vissers veel karper vangen hiermee. Ook maar een zakje boillies gekocht toen. Ik had de keus tussen tutti frutti of white choclate. Dat was het enige wat ze toen hadden. Super vangsten had je toen die tijd. Slapeloze nachten van 20 of meer vissen. Daarna visste ik alleen nog maar met de pen en ging alle stadsputjes af. Nu nog steeds als ik even een paar uurtjes wil vissen , vis ik met de pen. Ik kan ook uren en uren zonder hengel aan de waterkant zitten kijken wat de vis allemaal doet. Vissen is voor mij 1 van de heerlijkste dingen die er bestaat. De heerlijke rust, de spanning als er een vis in de buurt komt en het genieten van het natuurschoon. Het nadeel is dat de laatste jaren er een massale opkomst is van de zogenaamde karpervissers. Allemaal voor duizenden euro's aan materiaal, totaal geen verstand van de hele visserij en maar stampen en zuipen en lawaai maken aan de waterkant. Allemaal lopen te pronken met hun dure rodpodjes en piepertjes. Dit slag volk maakt voor mij de karpervisserij een kapot. Wateren waar altijd genacht mocht worden is nu allemaal verboden. De milieupolitie die zeer kinderachtig de serieuse vissers controleert. Het vissen hier in het oosten wordt steeds minder leuk. We hebben hier zlefs van die russen gehad die met een bootje en netten de vijvers leeg haalden , het wordt allemaal steeds gekker. Meestal ga ik er 's morgens rond een uurtje of 4 kwart over vier uit om even lekker weer rustig aan de waterkant te zitten. Gemiddeld pak ik op een ochtend tussen de 4 en 8 vissen. En als ik later op de middag eens rond ga lopen en wat praatjes maak hoor je overal hetzelfde de vis wil niet, het weer is niet goed. Dan lach ik al in mezelf, daar heb je weer zon karpervisser.
                  Voor mij is een echte visser iemand die geniet aan de waterkant wel of niet vangen. Iemand die respect toont voor de vissen en de natuur enz......................................

                  Reageer

                  • Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

                    #24
                    Paar kleine dingetjes Oost Nederland kent een nachtvispas.
                    Respect toon je inderdaad door niet te gaan vissen, anders is het een loze kreet.
                    Kinderachtige controles is ook overdreven je geeft zelf aan dat die hard nodig zijn, ook de zgn. serieuze karpervissers blijken soms bij controles niet ze serieus te zijn.

                    Jou manier van vissen vind ik geweldig dat is volgens mij de juiste beleving.
                    Vissen is een hobby geen religie!

                    Reageer

                    • Driehoek
                      Sportvisser
                      • 17-06-2007
                      • 787
                      • Rijssen

                      #25
                      We hebben het dan wel over 'sportvisser' maar zelf heb ik dat nooit als zodanig beleeft!
                      Heb wel eens aan een wedstrijd meegedaan in een grijs verleden en NIEMAND had ook maar iets gevangen, toch won ik die wedstrijd, niet opo lengte, gewicht aantal enz maar puur om het feit dat ik de enigste was, die NIET aan het donderjagen was en wel serieus met m'n 'sport' bezig was... (was een internaat wedstrijdje )

                      Water heeft altijd al op mij een rustgevende werking gehad, zowel op als in en zeker aan het water...
                      toen ik 16 was interesseerde me het helemaal niet zoveel of ik iets ving of niet... Het er zijn aan de waterkant daar ging het me om. En toch geeft vissen me ook een natuurlijke drang die niet nader te verklaren valt...

                      In dit topic gaat het over 'succesvol karpervissen' dat heeft competitie in zich en tja de een WIL beter zijn dan de ander met de (nare) gevolgen die we nu meer en meer ondervinden aan de waterkant...
                      Competitie is prima niets mis mee, maar dan wel georganiseerd, en wil je dat niet (om welke reden dan ook) verhoog de straffen op 'Misbruik van de sportvisserij' en tevens misbruik van de natuur!

                      dus volgens mij is een succesvol sport(karper)visser die zijn/haar verantwoordelijkheid voor de natuur serieus neemt en daaroor kan genieten van de 'sport'!
                      .
                      Happy fishing.
                      ----------------------------------------

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #26
                        Hans zou jij de stelling van competitie uit willen leggen?
                        Ik begrijp het waarschijnlijk wel.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • Driehoek
                          Sportvisser
                          • 17-06-2007
                          • 787
                          • Rijssen

                          #27
                          Nou ja met 'competitie' bedoel ik 'het willen winnen' de beste zijn, de ander willen overtroeven (met name mannen hebben dat van nature ).
                          .
                          Happy fishing.
                          ----------------------------------------

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #28
                            Dan ben ik bij het vissen geen man ik ken geen competitie bij het vissen.

                            Wel bij sporten en zeker bij wedstrijden maar die vis ik (nog) niet.
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • Driehoek
                              Sportvisser
                              • 17-06-2007
                              • 787
                              • Rijssen

                              #29
                              ha nou ik dus ook niet Douwe!
                              Maar het is een soort 'oergevoel' we begonnen (als mens) met vissen om te overleven en dat is (gelukkig) niet meer zo (nodig) maar het gevoel van 'jagen' zijn we niet kwijt...
                              Hoeft ook niet want een succesvol jager houd de natuur juist gezond en in stand!

                              Eigenlijk 'vergeten' we langzaam maar zeker (door de consumptiemaatschappij) wie we zijn en waar we vandaan komen ...
                              waardoor het disrespect (fatsoenlijk gedrag) verder en verder vervaagt!
                              met de ons allen bekende gevolgen!
                              .
                              Happy fishing.
                              ----------------------------------------

                              Reageer

                              • esperto
                                Sportvisser
                                • 16-09-2006
                                • 654
                                • Oostkamp (Brugge)

                                #30
                                Ik heb een algemene hekel aan karpervissers waarbij bovenwater alles staat te glimmen maar onderwater geen vis wil bijten. Er worden allerlei dure spullen aangekocht maar het geld is dan plots op. Kopen ze minder kwaliteit draad (valt toch niet op) hebben ze geen geld voor een deftig loodsysteem, beter haken en allerlei toebehoren om rigs enzo te maken. Worden ze gierig op aas,... Dan vraag ik mij toch echt af waar je de vis mee vangt?
                                @driehoek: hoe filosofisch maar het klopt wel hoor. Jouw visie heeft veel gelijkenissen met die van JJ Rousseau (nobele wilde: mens is van nature goed maar wordt bedorven door de maatschappij)
                                @douwe: Mss jammer dat Luc de Baets dan pas met zijn boek uitkwam, maar het valt wel te begrijpen. Als je lange tijd uren dagen en weken investeerd in het opbouwen van kennis en ervaring en vervolgens tot het topsegment gaat behoren dan is het volgens mij wat onverstandig om de trukendoos de wijde wereld in te smijten. Vooral omdat het vaak de originaliteit en het inzicht is die het hem doet, als je die blootgeeft dan is de originaliteit weg... Het is mss jammer maar wel begrijpelijk volgens mij.

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎