wat een rare vis is dit??? Met welk aas kan je hem vangen???

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • eah
    Newbie
    • 29-07-2008
    • 4
    • Luxemburg

    wat een rare vis is dit??? Met welk aas kan je hem vangen???

    Ik ga regelmatig vissen op brasem en voorn op het meer in Echternach (Luxemburg). Meestal bijt de vis heel goed tot er een bende "karpers" op de visstek aankomt, tenminste ik DENK dat het een karpersoort is... Deze vissoort is me namelijk totaal onbekend. (zie foto in bijlage)
    Héél vaak "haak" ik zulk een karper. Er zitten er enorm veel. Ze worden STEEDS gehaakt, ik heb ze nog NOOIT kunnen vangen met om het even welk aas. Ik heb al vanalles geprobeerd. Natuurlijk zijn ze héél erg sterk en ze hebben al zo vele lijnen aan flarden getrokken!! Ik heb dus 2 vragen voor de karperexperten : 1.Is dit toch een karpersoort (gezien hun kracht denk ik van wel...)? 2. Met welk aas is deze vis te vangen? Het voeder moet ze nochtans aantrekken, want ze komen echt massaal op de visstek af. Gezien er echt veel te veel van deze vissoort zitten is het niet meer plezant vissen in Echternach, vroeger was dit wel anders. T is een mooi voorbeeld van hoe men door ondoordacht vis uit te zetten de visserij om zeep helpt! Ik heb al wel een 25tal van deze vissen gevangen (allemaal gehaakt), hun gewicht is tussen de 3 en de 8 kg. Ik ben héél benieuwd of iemand dit raadsel kan oplossen :-) Bedankt op voorhand!
    Attached Files
  • Jan Broess
    Specimen Hunter
    • 21-09-2003
    • 1131
    • Nieuwegein

    #2
    Dat is een zilverkarper. Volgens mij zwemt hij steeds met open bek rond om planktonen of kleine vlokreeftjes te filteren. Vast aas pakt hij volgens mij zelden, doch wordt hij af en toe gevangen.

    Mooie vangst trouwens.
    Greetz,
    Jan Broess

    www.devaartposcar.nl

    Reageer

    • Robin
      Vaste stok & Feeder
      • 26-11-2006
      • 490
      • Meerssen

      #3
      hoi eah,

      volgens mij is deze vis die je gevangen hebt een zilverkarper, heb het even voor je opgezocht in een boekje dat ik nog had bewaard. De zilverkarper is een chinese karpersoort, evenals de grootkopkarper en de bij de meeste wel bekende graskarper.
      groetjes Robin

      "De beste tijd moet nog komen"

      Reageer

      • eah
        Newbie
        • 29-07-2008
        • 4
        • Luxemburg

        #4
        dank je, nu weet ik tenminste wat soort vis het is!
        Heel jammer dat men hem niet kan vangen met aas, aan een "gehaakte vangst" is geen plezier.
        Ik heb al geprobeerd met pier, maden, pinkys, mais, aardappel, boilies, ver de vase, deeg, hennep...allemaal tevergeefs. Gezien ik op brasem heel licht vis (10/100 met elastiek) heb ik op een visdag minstens 10 keer de lijnen stuk. Enkel op een 2de hengel met werpmolen en wat meer lijndikte haak ik ook heel regelmatig zo'n karper en dan kan ik hem wel eens binnenhalen... T is eigenlijk een plaag, ik zou ze liever weg van mijn visstek willen houden, want ze verjagen brasem en voorn, dat heb ik al gemerkt. Gezien uw antwoord dat ze niet met aas te vangen zijn begin ik me toch duchtig af te vragen waarom zulke vissen dan uitgezet zijn op een visvijver??? Wat kan de reden zijn?
        (andere foto bijgevoegd)
        Attached Files

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Vreemde vraag je vangt ze toch? Dan weet je toch met welk aas je kunt gaan vissen?
          Je moet alleen je materiaal aanpassen.
          Ik geloof niet dat alle vissen vals gehaakt zijn dus ze pakken je aas.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • Noel Gulpen
            Rutsekletser
            • 11-10-2007
            • 450
            • Nieuwkuijk

            #6
            Douwe,

            Hij geeft toch aan dat deze vissen allemaal gehaakt zijn! Volgens mij is dit niet echt een "bodem-azer" als ik zo naar de stand de bek kijk. Dan zou het absoluut zo zijn dat deze vissen de kleine delen en of de verse uit het water filteren. Omdat je op brasem vist, en in de regel dit voor 95% gebeurd op de bodem, haak je deze vissen die boven de bodem hun aas zoeken. Mijn tip is dan ook, gooi lichte leem met verse, dit is goed voor de brasem en als je levende verse hebt blijven er altijd in verschillende waterlagen hangen. Probeer dan eens met verse op bv half water te vissen of met een hele lichte dobber waarbij je het lood bijna tegen de dobber schuift.

            Laat maar eens weten of het iets geholpen heeft.

            Groeten Noel
            Noel Gulpen

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Inderdaad is een zilverkarper een plankton-eter dit zeven ze uit het water.
              In de vrije natuur kan de vis zich hier niet voortplanten ze zijn uitgezet om als algeneters de boel schoon te houden dit is ook maar ten dele gelukt net als bij de graskarper zorgen ze wel voor vervuiling in het water wat dan weer slecht te bestrijden is.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • warhead
                Specimen Hunter
                • 27-09-2003
                • 1496
                • haacht

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                Vreemde vraag je vangt ze toch? Dan weet je toch met welk aas je kunt gaan vissen?
                Je moet alleen je materiaal aanpassen.
                Ik geloof niet dat alle vissen vals gehaakt zijn dus ze pakken je aas.
                Hij haakt ze verkeerd. Zilverkarper zeeft algen uit het water, als ze in de bek gehaakt worden dan is het nog altijd puur toeval. De vis is verder geen familie van de karperachtigen maar een aparte soort.
                om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Moet je eens een DVD zien gefilmd in Roemenië dan zie je dat de vis wel degelijk in de bek gehaakt wordt bij het vissen op karper met boilies.

                  Het is verder wel degelijk, door de familie Cyprinidae, een karperachtige alleen geen echte karper het zijn meer voornachtigen het is een verwante soort aan de graskarper en de grootkopkarper.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • kraak
                    mooi weer visser
                    • 09-08-2005
                    • 307
                    • Kampen

                    #10
                    ik heb me laten vertellen dat je ze kan vangen met een vlokkie brood op half water..
                    vr.gr. Jeroen

                    Reageer

                    • eah
                      Newbie
                      • 29-07-2008
                      • 4
                      • Luxemburg

                      #11
                      Ik heb nog nooit een zilverkarper "normaal" gevangen in Echternach, steeds gehaakt. Wat mij opvalt is dat ze ALTIJD op de voerplek zitten, eender welk voer ik gebruik. Ze toeren dan rond en verdrijven de brasem en voorn :-((((. Ze raken het aas NOOIT aan. Hun aanwezigheid is overduidelijk : soms komen ze even boven en draaien dan terug naar beneden, soms zelfs een stevige golf makend en zelfs soms even boven water springend als een dolfijn :-). Ja , ik overdrijf niet! 15 jaar geleden zaten er niet zo veel, ik ben het er daarom niet mee eens als men zegt dat ze zich in vrije natuur niet kunnen voortplanten : integendeel, ik vrees dat ze zich vermenigvuldigen nog sneller dan konijnen dat doen :-) Ze zijn op het meer gezet zo'n 15 jaar geleden, en sedertdien geen meer bijgezet, dat weet ik zeker. Nu is het een plaag geworden, ze belemmeren het vissen op voorn en brasem, die nochtans ook veelvuldig in het meer vertoeven.
                      T is eigenlijk frustrerend, en inderdaad, het water van het meer is ook erg troebel geworden. Met ver de vase op half water vissen heb ik al geprobeerd, zonder resultaat.
                      Toch nog even een andere informatie voor jullie karpervissers (ben ik niet, ik verkies vaste stok met dobber):
                      Er zit erg dikke karper in het meer in Echternach. Bijgevoegd een foto van een collega visser die er vorig jaar in volle dag een karper van bijna 27 kg ving. Sinds 2 jaar is de visserij in het meer van Echternach gratis, wellicht door de ravage die de zilverkarpers aanrichten...
                      Morgen ga ik wellicht nog een dagje vissen in Echternach. Ik heb al een heel pak onderlijntjes klaar, want dat er vele lijntjes kapotgetrokken worden door de zilverkarpers staat nu al vast. Hopelijk duurt het een tijdje eer ze zich op mijn visstek nestelen.
                      Attached Files

                      Reageer

                      • Driehoek
                        Sportvisser
                        • 17-06-2007
                        • 787
                        • Rijssen

                        #12
                        misschien eens minder/niet wolkend voer gebruiken...
                        zoals eerder gezegd, is de zilverkarper v.n. een plankton eter
                        die z'n voedsel al zwemmend zeeft...

                        kan het mis hebben maar dan lijkt mij met wolkend voer
                        dat je de vissen dan juist aantrekt...
                        .
                        Happy fishing.
                        ----------------------------------------

                        Reageer

                        • Noel Gulpen
                          Rutsekletser
                          • 11-10-2007
                          • 450
                          • Nieuwkuijk

                          #13
                          Ja hier ben ik het mee eens Driehoek. Tenzij je ze wel wilt vangen.....

                          @douwe Ik heb een karperfilm gezien tw. Bulgarian Carp. Hier worden deze beesten ook getoond. Maar niet gevangen. Er worden vissen getoond en geschat op 1m30 en ongeveer 100 pond zwaar.

                          Waanzin wat een film.

                          Groeten Noel
                          Noel Gulpen

                          Reageer

                          • eah
                            Newbie
                            • 29-07-2008
                            • 4
                            • Luxemburg

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door kraak
                            ik heb me laten vertellen dat je ze kan vangen met een vlokkie brood op half water..
                            Gisteren nog een dagje gaan vissen op het meer, van 8u tot 17 u. Tot de middag regelmatig beet, 5 brasems en een 20tal mooie voorns gevangen. Nadien kwam de zilverkarper meer en meer op mijn visstek. 5 keer lijn kapot getrokken en ook haak regelmatig opengeplooid, en opnieuw 1 zilverkarper van ong 5 kg gevangen, gehaakt op 5 cm van de bek. Zulke kun je binnenhalen, als ze aan de vin gehaakt zijn veel moeilijker. Vanaf de middag was het dus gedaan met vissen, het plezante was eraf...Ik heb ook geprobeerd met een vlokje brood op verschillende dieptes, zonder resultaat. En dit alhoewel de zilverkarper er in grote getallen aanwezig was. Ik zal de volgende keer proberen een foto te maken als de zilverkarpers even boven komen en "draaigolven" aan de oppervlakte maken. Moest ik de manier en het aas vinden om de zilverkarpers te doen bijten, tja ik zou er supervangsten doen, want er zitten er zo veel, en het zijn geduchte vechters als ze aan de haak zijn!...Eigenlijk zou ik alle 3 uur van visstek moeten veranderen, maar dan moet men steeds opnieuw een voerplek maken en begint men opnieuw van nul om de brasems en voorn te lokken, en dan nog de miserie om alle spullen te verhuizen :-)). Opnieuw merk ik dat zodra de zilverkarpers tè aanwezig zijn, dat de brasems en de voorns niet of amper nog bijten. Ik had ook het voer niet te "wolkig" gemaakt, maar ook dat hielp niet om de zilverkarpers weg te houden. Ik gebruik wel veel hennep in het voer, misschien trekt dit ze aan...

                            Reageer

                            • Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

                              #15
                              eah je bent een gelukkig mens ik zou de onderste staan boven halen om die "kwelgeesten" te vangen.
                              Vissen is een hobby geen religie!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎