Hulp gezocht

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • cverhoeven
    Match visser
    • 30-07-2008
    • 339
    • Oisterwijk

    Hulp gezocht

    Beste forum vrienden, ten eerste wil ik jullie complimenteren met dit geweldige forum. Ik ben al 2 weken aan het snuffelen en lezen en het water loopt me door de mond

    Ik zal me eerst even mijn vis achtergrond vertellen en daarna mijn vragen gaan stellen. De laatste keer dat ik serieus gevist heb is ongeveer 25 jaar geleden Indertijd viste ik met de vaste stok op de plaatselijke vennen en daarnaast ook regelmatig met een swingtip en een W-picker. Jaja indertijd was ik echt vooruitstrevend In die tijd ving ik redelijk goed vis

    Nu wil ik de komende tijd het vissen weer op gaan pakken en mijn oog is gevallen op het matchvissen om de volgende redenen.

    1. Aktief vissen
    2. Vissen met een dobber
    3. Vissen op grotere afstanden
    4. Ik wil op een manier vissen die niet iedereen doet

    Ik wil gaan vissen op de plaatselijke vennen en evt wat licht stromend water.

    Nu komen mijn vragen over de aan te schaffen zaken. Ik ben al in het bezit van een match molen namelijk de lake master pro 4000 van JVS. Hierbij wil ik een aantal zaken aanschaffen en hierbij heb ik advies nodig;

    1. Een matchhengel tussen de 50 en 100 euro
    2. Wat voor dikte, type en merk hoofdlijn
    3. Wat voor dikte onderlijnen en welke haak maten
    4. Wat voor leefnet (ik wil evt gaan wedstrijdvissen)
    5. Wat voor schepnet
    6. Welk type dobbers zijn ideaal
    7. Wat heb ik nog meer nodig....

    Vooraf wil ik iedereen alvast bedanken voor de moeite.

    M.vr.gr.

    Clemens
    To match or not to match thats the question
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

    #2
    Hallo Clemens,

    Er is al veel geschreven over deze zaken op dit forum. Vergeet daarom de zoekfunctie niet

    1) Spro Shadow X Power Match Light 3.90 3-12gr (shimano heeft ook mooie goedkope stokken)
    2) Tubertini Gorilla 14/00
    3) 10-14/00 onderlijn, haak 14-18
    4) 4 meter lang
    5) Pannet 50-60 cm met losse steel (oversteek)
    6) Colmic victory dobbers zijn wel aardige dobbers. Ik zou niet veel lichter dan 6 gram gaan.
    7) Katapult
    Carpe Diem

    Reageer

    • cverhoeven
      Match visser
      • 30-07-2008
      • 339
      • Oisterwijk

      #3
      Thx Kosmozz voor de snelle reaktie.

      En ik heb al heel veel gelezen dus ik zoek ook een beetje bevestiging , ik ben alleen even door alle bomen het bostuigje even kwijt

      Kun je mij vertellen waar ze deze match hengel in mijn regio (Tilburg) verkopen?
      Oops vergeet deze vraag maar ik heb het al gevonden op de site van SPRO http://www.spro.nl/NL/default.asp

      grzt,

      Clemens
      Aangepast door cverhoeven; 31-07-2008, 21:23.
      To match or not to match thats the question

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Bij punt 7 zou ik nog willen toevoegen:
        Geduld en rust. Niet gelijk 30 meter of meer proberen te gooien, eerst rustig tussen de 10 en 20 meter oefenen met een vaste montage. Oefen het gericht werpen, het afremmen van de lijn, het schieten met de katapult of werppijp. Eerst op korte afstand, de verre worpen komen later wel. Op vennen is het vaak ook helemaal niet nodig om ver te werpen, soms ligt de vis zo ongeveer aan je voeten...

        Als je engels niet te slecht is zou ik je ook aanraden wat video's of dvd's te bekijken van de engelse 'meesters' als bv. Ivan Marks, Bob Roberts, Dave Harrell, Keith Arthur of Bob Nudd. Behalve dat ze veel laten zien, vertellen ze ook tussen de regeltjes door een heleboel nuttige dingetjes over dobbers, loodzettingen, enz, enz.
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Eduard mijn waarde moderator, strafbare speeltjes als een katapult zou jij als "directie" op een serieus forum volgens MIJ niet mogen adviseren.
          Uiteraard staat het je vrij om dat per PB te doen.
          Er is toch ooit eens om advies gevraagd wat een moddereter wel of zou moeten doen, dit is er wederom ééntje in die reeks.

          De rest van de adviezen zijn geweldig.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • cverhoeven
            Match visser
            • 30-07-2008
            • 339
            • Oisterwijk

            #6
            Dank je Eduard,

            Geduld heb ik wel, ik geef niet zomaar op.
            Als eerste moet ik natuurlijk wel mijn spullen weer op orde krijgen, dus dat is het eerste waar ik mee begin. Daarnaast ben ik ook allerlei info aan het verzamelen:

            - Artikelen over het opzetten van een vaste lijn en slider.
            - Welke pennen wanneer te gebruiken.
            - Wat voor voer op welk moment en de voer frequentie

            Mijn Engels is goed tot zeer goed (8 jaar voor een amerikaans bedrijf in NL gewerkt) dus ik zal zeker eens gaan googelen naar de door jou aangehaalde namen.

            Ik krijg er steeds meer zin in
            To match or not to match thats the question

            Reageer

            • the BreamKing
              Fishing is 4ever
              • 10-07-2008
              • 28
              • Beneden Leeuwen

              #7
              hallo CVerhoeven

              kijk maar in het onderwerp onder de jouwe daar staat :Leuke serie over matchvissen met goede tips dit is de dvd van BoB Nudd over het matchen te bekijken via you tube

              veel plezier
              Greetings the BreamKing

              Catch and Release is the only real way

              Reageer

              • cverhoeven
                Match visser
                • 30-07-2008
                • 339
                • Oisterwijk

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door the BreamKing
                hallo CVerhoeven

                kijk maar in het onderwerp onder de jouwe daar staat :Leuke serie over matchvissen met goede tips dit is de dvd van BoB Nudd over het matchen te bekijken via you tube

                veel plezier
                Ik heb ze al bekeken heel mooie en informatieve serie. Ik zag ook dat Bob Nudd zelf een eigen match-hengel serie heeft, zoals de Browning Carboxy Bob Nudd match hengels. Zijn dat goede hengels?


                Oww ja, roep even als ik teveel vragen stel...... ik heb nogal eens de neiging om door te blijven vragen
                To match or not to match thats the question

                Reageer

                • Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

                  #9
                  Je vraag zeker niet te veel... en het is een groot voordeel dat je engels goed is, want die britten zijn werkelijk meesters op het gebied van het matchvissen.
                  Wat hengels betreft heb ik expres niets gezegd omdat de hengel etc. dat Kozmozz aandroeg prima materiaal is. Ik ben zelf aardig fan van de hengels van Mitchell, ook voor een leuke prijs goed spul, maar dat vind ik allemaal minder belangrijk: Shakespeare, Maver, Mitchell, Fox, Shimano, Browning, noem maar op: Bob Nudd vistte met Browning, nu met Fox, Ivan Marks vistte altijd met Tri-Cast, Bob Roberts en Keith Arthur vissen met Daiwa en Dave Harrell met Shakespeare en toch zijn het stuk voor stuk prima vissers, een hengel is toch maar zo goed als de hengelaar die hem in handen heeft.

                  De laatste tijd vis ik veel met een gewone straight waggler en een vaste montage, 'On the drop'. Hiervoor heb ik zelf een aantal insert wagglers gemaakt van een pauweveer van ongeveer 20 cm lang (3 a 4 gram), maar deze zijn ook gewoon te koop. Met de juiste hengel (in mijn geval een 3.40m Bream Buster uit Heilloo, met een wat slappe actie) slinger ik die rustig 20m de vijver in, met een Mitchell Universe II 3.90m nog wel verder... Het lood zit allemaal bij de dobber op drie loodjes nr 10 na. Deze verdeel ik al naar gelang de omstandigheden over de lijn en speel ik mee om de aaspresentatie te beinvloeden.
                  Met een insert waggler ga ik echter nooit op de bodem vissen. Zodra ik met een sleep of met lood op de bodem ga vissen pak ik een gewone straight waggler. Door de dunne bovenantenne van een insert waggler is deze te gevoelig om met een sleep of lood op de bodem te vissen. Hierdoor krijg je dat je scherpuitgelode dobber bij het onvermijdelijke driften (hoe minimaal ook) vanzelf onder getrokken wordt en je dus telkens denkt 'beet' te hebben. Een gewone straight waggler heeft een dikkere bovenantenne (of eigenlijk helemaal geen, maar de laatste paar cm van de dobber heeft gewoon een fel kleurtje en fungeert als antenne), heeft dus meer waterverplaatsing en is wat minder gevoelig. De Engelsen laten hun keuze van dobber overigens ook afhangen van het aas dat ze gebruiken. Bij zwaar aas/brasem aas pakken ze niet zo snel een insert, ook al vissen ze boven de bodem.

                  De bodied waggler gebruik ik alleen als ik grotere afstanden wil overbruggen dan, zeg, 30 m, als het erg winderig weer is of als ik met een schuivende montage wil vissen (zgn. 'Slider').
                  groet,
                  Eduard

                  Reageer

                  • spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                    Eduard mijn waarde moderator, strafbare speeltjes als een katapult zou jij als "directie" op een serieus forum volgens MIJ niet mogen adviseren.
                    Uiteraard staat het je vrij om dat per PB te doen.
                    Er is toch ooit eens om advies gevraagd wat een moddereter wel of zou moeten doen, dit is er wederom ééntje in die reeks.

                    De rest van de adviezen zijn geweldig.

                    inderdaad het is een liederlijke schande gelukkig opgemerkt door douwe

                    Reageer

                    • cverhoeven
                      Match visser
                      • 30-07-2008
                      • 339
                      • Oisterwijk

                      #11
                      Bemerk ik hier enige onderlinge ..... , dit is toch helemaal niet nodig op zo'n geweldig forum
                      To match or not to match thats the question

                      Reageer

                      • spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

                        #12
                        nee je mag het dan niet zeggen maar een katapult bij het matchen is net zo belangrijk als je molen of je hengel zonder 1 van deze 3 hoef je er niet aan te beginnen.

                        dat gezemel kloot over de katapult en of een moderator het wel of niet mag zeggen.


                        maar goed ieder zijn mening dat mag

                        Reageer

                        • cverhoeven
                          Match visser
                          • 30-07-2008
                          • 339
                          • Oisterwijk

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                          nee je mag het dan niet zeggen maar een katapult bij het matchen is net zo belangrijk als je molen of je hengel zonder 1 van deze 3 hoef je er niet aan te beginnen.
                          maar goed ieder zijn mening dat mag
                          Ik kan mij hier wel in vinden. Ik ga dan ook bewust het risico lopen op de welbekende prent omdat ik een beetje stout ben. Een goede voerplek en het op zeer frequente basis onderhouden ervan is essentieel voor een goede vangst, daar kan zelfs een voerbootje niet voor zorgen. Nu ben ik een zeer charmante en gedistingeerde persoonlijkheid met een ongelooflijk onschuldig gezicht (ze houden me zelfs nooit op een luchthaven staande), dus ik verwacht er wel mee weg te komen bij een controle.

                          Voorop staat natuurlijk dat ik het bekende lokschiettuigje enkel en alleen zal gebruiken voor het wegschieten van lokvoer.

                          Ik bevind mij dus aan uw zijde omtrent het doel van gebruik en de daaruit voortvloeiende risico's. Ik ben zelfs bereid dit voor een onafhankelijke jury van 11 personen te verklaren in een juridische zaak.



                          ps. even back on topic: ik heb al een aantal waardevolle mails en hints gehad zowel in het forum als via PB, hiervoor nogmaals mijn dank
                          To match or not to match thats the question

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #14
                            Ja joh als een forumlid ongepaste opmerkingen maakt valt de gehele goegemeente over hem heen valt het nog ietsje meer tegen krijg je strafpunten die vervallen weer zodra je genoeg plaatst en dan wordt je erelid maar zodra moderators die een voorbeeldfunctie hebben ongeoorloofde adviezen gaan geven mag het wel weer.

                            Wie is hier nu gek?
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • cverhoeven
                              Match visser
                              • 30-07-2008
                              • 339
                              • Oisterwijk

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                              Ja joh als een forumlid ongepaste opmerkingen maakt valt de gehele goegemeente over hem heen valt het nog ietsje meer tegen krijg je strafpunten die vervallen weer zodra je genoeg plaatst en dan wordt je erelid maar zodra moderators die een voorbeeldfunctie hebben ongeoorloofde adviezen gaan geven mag het wel weer.

                              Wie is hier nu gek?
                              Beste mijnheer Douwe,

                              Ik weet werkelijk niet waar u het over heeft met uw strafpunten, eerlijk gezegd wil ik het waarschijnlijk ook niet weten. Wat ik wel weet is dat een aantal dames en heren mij hier op het forum voorzien hebben van advies in al hun goede bedoelingen. Zij deden dit op een zeer enthousiaste manier welke ik bijzonder kan waarderen. Of ze nu boa-moderator zijn of niet vind ik absoluut niet belangrijk. Ook uw waarschuwing heb ik in de gehele context meegenomen en daarop mijn beslissing gemaakt.

                              U vergeet denk ik dat het de toonzetting is die de muziek maakt, et ergo hoe breng ik iets over zonder daarmee direct anderen aan cq af te vallen. Het woord respect speelt hierin een grote rol. Ik heb dan ook veel respect voor uw adviezen en waarschuwingen. Mijn advies is echter om dit constructief te brengen.

                              Met vriendelijke visgroet

                              Clemens

                              ps wederom back on topic: heeft u nog adviezen voor mij?
                              To match or not to match thats the question

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎