Diep en licht stromend water

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • SjorsV
    Newbie
    • 09-08-2007
    • 40
    • Eindhoven

    #16
    Ik moet er wel bij zeggen betreffende de slider montage dat ik me helemaal de t@#% gezocht heb eer ik die kraaltjes van Sensas ergens vond. Perla Fluo oid heten ze, en koop zeker geen andere, want een stuitje met 14/00 gaat er anders gewoon doorheen. Ze zijn er in het fluoriscerend (vandaar de naam) geel of rood.

    Ook normaal standaard bulklood boven de 8-9 gram hebben ze niet overal en in alle gewichten.

    Onder het bulklood een triple-warteltje om het draaien van de onderlijn tegen te gaan, en de slider hang je bij het inwerpen net dusdanig met een warteltje (anders gaat het schuiven) boven je bulklood dat de dobber de bulk niet kan raken bij het ingooien. Maar de dobber direct op de bulk laten rusten kan ook, maar zoek geen compromis halverwege.

    BTW Leuk artikel in WT Sjaak!

    Reageer

    • cesar
      IkVisDusIkBen
      • 28-12-2007
      • 59
      • Zoeterwoude

      #17
      Hallo Matchgenoten,

      Vandaag heb ik met de slider gevist. Allereerst moet ik zeggen dat het me heel erg mee viel. Ik had verwacht dat de dobber heel lang onder water zou blijven na ingooien maar dat viel reuze mee.
      Ik vind het op deze manier prettiger vissen op een meter of 4 diepte dan met de vaste montage.
      Er stond weer behoorlijk wat wind, half zijwind half tegenwind.
      Met de slider beweegt de dobber veel minder zijwaarts en staat veel stabieler in het water dan de Cralusso Rocket waar ik met de vaste montage mee viste.
      Als ik het bulklood (ik had alles gegroepeerd bij elkaar op 50 cm van de haak) een klein beetje tegen de grond aan liet staan dan kwam de dobber een paar cm omhoog en bleef als een rots in het water staan.
      Slidermonatage - Vaste montage 1 - 0.

      Het probleem wat ik nu nog moet oplossen is het probleem van het stuitje. Bij ingooien voelde ik het stuitje telkens tegen het topoog stuiten. Op zich niet zo'n probleem maar het stuitje verschuift dan steeds zodat ik om de paar keer ingooien het stuitje weer op zijn plaats moest schuiven.
      Ik had een speciaal draad gekocht van Utimate (fluor kleur) om stuitjes te maken maar geen succes dus. Ik had nog wat vliegbindzijde en heb dat geprobeerd maar dat had minder grip op de lijn maar was wel wat dunner. Helaas was ik vergeten om flosdraad mee te nemen (een tip die ik van PeBO heb gekregen).
      Met het stuitje moet ik dus nog experimenteren. Tips zijn welkom.

      Helaas werd de wind in de middag zodanig hard (ik schat 5 a 6 ) dat het steeds moeilijker werd om met de Match te vissen. Ik ben toe overgeschakeld op de Winkler Picker met voerkorfje.
      Ik kreeg niet het idee dat ik toen meer ging vangen (wat wel het geval was toen ik nog met de vaste montage viste). Al met al denk ik dat het vissen met slider voor mij een succes is.

      Een dikke 20 brasems gevangen en een hoop geleerd. Het was een mooie dag.
      Iedereen nog bedankt voor de reacties en de tips (tips over het stuitje zijn nog altijd welkom).

      Groet,

      Cesar

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        #18
        Hallo Cesar,

        Voor zover ik het meemaak tijdens de Shimano masters aan de Lithse Ham maken vrijwel alle deelnemers hun stuitjes van gewoon vislijn. (kan dezelfde diameter zijn als je hoofdlijn)
        Om controle op verschuiven te kunnen uitvoeren maken we er een twee- of drietal op enige centimeters afstand van elkaar. De uiteinden kun je het beste een aantal centimeters lang laten. Die uiteinden glijden dan makkelijker door je oogjes (geen stoppeltjes) en je kunt ze nog eens extra aantrekken wanneer er een losjes gaat zitten.
        Wanneer je het eerste stuitje op de gewenste plaats hebt zitten kun je enkele centimeters vislijn boven en onder dit stuitje met een zwarte marker fixeren. Door de inkt en het ontvetten van je lijn door het oplosmiddel in deze stift kan je stuitje vrijwel niet meer verschuiven.
        Probeer dit thuis maar eens uit!
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • Kosmozz
          Match en Feeder
          • 25-07-2005
          • 1959
          • Hannut

          #19
          Ik zou 14/00 nemen voor het stuitje. Als je te dik neemt, dan blijft het minder goed zitten, zeker op een dikke hoofdlijn van 18/00.

          Hier kun je zien hoe je hem maakt. Ik gebruik nooit meer dan 2 stuitjes achter elkaar. Wat Roha zegt over de stift werkt goed. Alleen als je wilt schuiven is het wat lastig. Ik zou het als laatste optie gebruiken.

          Carpe Diem

          Reageer

          • PeBo
            Hengelaar
            • 29-09-2007
            • 2636
            • Oosterhout

            #20
            Heren,

            De laatste tijd is het niet mogelijk om via mijn PC berichten te plaatsen op het forum.
            Daarom nu even een poging via de laptop van mijn dochter.
            In de jaren '80 van de vorige eeuw stoeiden wij ook met het probleem van de stuitjes. Bij nylon op nylon hadden we het probleem als we ze te strak aantrokken dat door de warmte-ontwikkeling bij het verschuiven de hoofdlijn ging krullen. Ook hebben we meerdere stuitjes geplaatst om het verschuiven tegen te gaan.
            Uiteindelijk zijn we na veel pogingen terecht gekomen bij tandfloss. Het stuitje hetzelfde maken als bij nylon. De tandfloss wel 1 keer splitsen in de lengte. De uiteinden een paar centimeter lang houden voor aan te trekken. Misschien een idee om eens uit te proberen, want bij ons voldeed het naar wens.

            Groeten,
            PeBo
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

            Groeten,
            PeBo.

            Reageer

            • cesar
              IkVisDusIkBen
              • 28-12-2007
              • 59
              • Zoeterwoude

              #21
              Hallo Matchgenoten,

              Ik heb wat zitten (droog) experimenteren met het maken van een stuitje op een stuk nylondraad van 0,14 mm.
              Tot nu toe heb ik het beste resultaat verkgregen met het flossdraad, zoals aangegeven door PeBo.
              Er valt nog genoeg te experimenteren maar ik heb stuitjes gemaakt van speciaal fluor draad van Ultimate, van gevlochten lijn (0,06 mm) en van flossdraad.
              De flossdraad voelt stroef aan als je het door je handen laat glijden, dat lijkt me geen nadeel.
              Als de uiteinden van het floss-stuitje goed worden aangetrokken dan moet je echt moeite doen om het stuitje over de nylon lijn te trekken.
              Nu ga ik het floss-stuitje nog een keer in de praktijk uitproberen. Ik hoop dat het stuitje soepel door mijn topoog loopt en dat het water geen nadelige invloed heeft op het flossdraad, dan ben ik een tevreden mens.
              Ik hou jullie op de hoogte.

              Groet,

              Cesar

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎