Feeder vissen, beginner

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • JohanPG
    Komt net kijken
    • 02-08-2008
    • 98
    • Alteveer

    Feeder vissen, beginner

    Ik ben sinds kort aan de feeder, heb het nu twee keer geprobeerd maar zonder succes.

    Deze montage heb ik:


    Als voer gebruik ik feedervoer van Wielco, met steeds een paar maden en soms stukjes worm.
    Ik vis in een vijver van zo'n 20 meter diep in het midden. Moet ik dan ver naar het midden werpen of niet.. ?
    Verder heb ik best moeite met het werpen. De eerst keer gooi ik het voer op een plek, daar zet ik de draad vast en haal ik hem weer binnen. Soms gooi ik dan alleen wat zachter waardoor hij niet tot die plek komt zeg maar. Dan heb ik dus al een probleem, aangezien er dan op verschillende plekken voer ligt..

    Als iemand me tips kan geven zijn ze welkom! Graag niet al te moeilijke termen
  • toon vis
    Newbie
    • 15-02-2007
    • 31
    • Oss

    #2
    komt goed

    beste johan als ik je bericht lees zou ik eerst voor een langere onderlijn gaan ongeveer een meter om mee te beginnen kan altijd langer dan wel korter en ik zou voor in begin niet tever op het water gaan liever een tijdje dichterbij tot je het werpen wat beter onder deknie krijgt beter twintig meter ver en de korven bij elkaar dan ver weg en de korven versprijd ik weet zeker als je de korven bij mekaar kunt houden dan komen de vangsten vanzelf groetjes toon

    Reageer

    • JohanPG
      Komt net kijken
      • 02-08-2008
      • 98
      • Alteveer

      #3
      Bedankt voor de tip!
      Ik heb er ook vaak las van dat de draad met de haak om de zijlijn met de korf wikkelt.. Maar misschien dat dit bij een meter wat minder is.
      Ik gebruik overal dezelfde lijn (zijlijn en hoofdlijn). Ik las hier dat veel mensen de onderlijn van veel dunnere draad maken, maar kan ik dit misschien beter veranderen als ik het feederen wat beter onder de knie heb?

      Reageer

      • misser
        cuore sportivo
        • 06-04-2007
        • 317
        • ijsselmuiden/kampen

        #4
        Beste JohanPG

        als je nou de volgende keer weer gaat vissen laat dan eerst de onderlijn er af .
        ga dan met je korf met voer een aantal malen werpen op de zelfde plek tussen de 5 en 10 korfjes
        knoop daarna je ondelijn weer aan je montage en begin dan te vissen
        zo leer je weer wat beter werpen en je maakt vast een voer plek en je hebt dan minder last van dat je onderlijn in de war raakt later als je aan het vissen bent dan gewoon rustig binnen draaien om zo de onder lijn te sparen

        Reageer

        • spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

          #5
          misschien een domme vraag ,maar als het 20 mtr diep is weet je dan wel zeker dat je op de bodem ligt en niet half in een talud hangt

          dat kan nogal een vis schelen.


          snap je wat ik bedoel of niet?

          Reageer

          • JohanPG
            Komt net kijken
            • 02-08-2008
            • 98
            • Alteveer

            #6
            Bedoel je gewoon planten ofzo?
            @Misser; bedankt voor de tip!

            Reageer

            • spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

              #7
              als hij nou verloopt van zeg een mtr naar 20 mtr diep,hoe ver is 20mtr diep dan weg.

              ik ken hier stekken in het haringvliet van 25mtr diep op 30 mtr ver als ik dan b.v 25 mtr uitgooi dan hang ik onder aan het talud en dan 5 mtr van de grond.


              en daar vang je geen brasem

              Reageer

              • feedervisser
                Met enige kennis...
                • 27-03-2008
                • 389
                • merelbeke

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door JohanPG
                Ik ben sinds kort aan de feeder, heb het nu twee keer geprobeerd maar zonder succes.

                Deze montage heb ik:


                Als voer gebruik ik feedervoer van Wielco, met steeds een paar maden en soms stukjes worm.
                Ik vis in een vijver van zo'n 20 meter diep in het midden. Moet ik dan ver naar het midden werpen of niet.. ?
                Verder heb ik best moeite met het werpen. De eerst keer gooi ik het voer op een plek, daar zet ik de draad vast en haal ik hem weer binnen. Soms gooi ik dan alleen wat zachter waardoor hij niet tot die plek komt zeg maar. Dan heb ik dus al een probleem, aangezien er dan op verschillende plekken voer ligt..

                Als iemand me tips kan geven zijn ze welkom! Graag niet al te moeilijke termen
                hoi Johan

                ik vis altijd met deze montage(op de vijver),met dit verschil dat mijn voerkorf over mijn hoofdlijn schuift dus geen 10cm

                gr marnix

                Reageer

                • JohanPG
                  Komt net kijken
                  • 02-08-2008
                  • 98
                  • Alteveer

                  #9
                  Dus eigenlijk is het goed genoeg als ik de voerkorf zonder zijlijn, maar direct aan de hoofdlijn vast maak?

                  Rijg eerst een speldwartel op de hoofdlijn.
                  Maak dan een grote chirurgenlus en nog een kleine lus in het onderste
                  eind van de grote lus.
                  De speldwartel moet zich in de grote lus bevinden.
                  Aan de speldwartel komt nu een voerkorf.
                  De dubbele lus dient meerdere doelen.
                  1
                  In de eerste plaats is het nu een zelfhaak systeem.
                  Wil de vis met het aas wegzwemmen dan prikt de haak
                  in de bek zodra de bovenste knoop in de grote lus bereikt wordt. ( dit systeem werkt alleen als de vissen goed doorbijten ).
                  2
                  Ze verhinderd dat de voerkorf tijdens het werpen niet
                  te ver van het aas komt te liggen en ook bij het
                  bijvullen niet wegglijd.
                  3
                  De korf drukt tijdens de worp de kleine lus in
                  een hoek van 90° naar buiten en voorkomt zo het in de war raken van de lijn.3 : De korf drukt tijdens de worp de kleine lus in een hoek van 90° naar buiten en voorkomt zo het in de war raken .
                  Dit lijkt mij wel een simpele, maar goede montage. Die onderlijn van 70 cm is neem ik aan gewoon een losse onderlijn die je vervolgens aan dat lusje knoopt? En ik moet naar het onderste gedeelte van het plaatje kijken toch, die bovenste montage is iets anders neem ik aan?
                  Aangepast door JohanPG; 19-08-2008, 19:30.

                  Reageer

                  • feedervisser
                    Met enige kennis...
                    • 27-03-2008
                    • 389
                    • merelbeke

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door JohanPG
                    Dus eigenlijk is het goed genoeg als ik de voerkorf zonder zijlijn, maar direct aan de hoofdlijn vast maak?



                    Dit lijkt mij wel een simpele, maar goede montage. Die onderlijn van 70 cm is neem ik aan gewoon een losse onderlijn die je vervolgens aan dat lusje knoopt? En ik moet naar het onderste gedeelte van het plaatje kijken toch, die bovenste montage is iets anders neem ik aan?
                    hoi johan

                    mijn montage voor op de vijver is het volgende.
                    je voerkorf aan een speldwartel en dit schuif je gewoon over je hoofdlijn,daarna een stopper en tot slot een klijn lusje voor je onderlijn aan te doen,ik maak mijn onderlijn +-40cm lang,en in het begin schuif ik mijn stopper naar omhoog zodat ik een meter onderlijn heb en naargelang de beten of de gehaakte vis(plaats waar de haak zit) verschuif ik die stopper,zo simpel is dat.

                    veel succes

                    gr marnix

                    Reageer

                    • JohanPG
                      Komt net kijken
                      • 02-08-2008
                      • 98
                      • Alteveer

                      #11
                      En wat is de beste lijn om te gebruiken als hoofdlijn en wat voor de onderlijn?
                      Ik gebruik nu namelijk dyneema van 0,08 mm voor hoofd én onderlijn ^^ Heb alleen wel eens als ik binnenhaal dat het haakje er vandoor is gegaan :S

                      Reageer

                      • reijntjes
                        Swingt(o)(i)pper
                        • 12-12-2005
                        • 3497
                        • Asten

                        #12
                        Voor onderlijn zou ik gewoon nylon gebruiken !
                        Groeten

                        Frank

                        2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                        2016 walk-over Blauforlaet !
                        2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                        2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                        2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                        Reageer

                        • cheffie
                          Beginners geluk
                          • 03-04-2008
                          • 664
                          • Noord Holland

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door JohanPG
                          En wat is de beste lijn om te gebruiken als hoofdlijn en wat voor de onderlijn?
                          Ik gebruik nu namelijk dyneema van 0,08 mm voor hoofd én onderlijn ^^ Heb alleen wel eens als ik binnenhaal dat het haakje er vandoor is gegaan :S
                          Houd er ook rekening mee dat met gebruik van Dyneema lijnen sommige haken (snel) breken. Het materiaal daarvan is gewoon niet opgewassen tegen de kracht die op een dyneema lijn kan staan.
                          Vandaar die nylon onderlijn en evt nylon voorslag.
                          Ook hangt dat weer af van de hardheid van de hengel die je gebruikt.

                          Reageer

                          • JohanPG
                            Komt net kijken
                            • 02-08-2008
                            • 98
                            • Alteveer

                            #14
                            Dus de hoofdlijn mag best dyneema blijven, als de onderlijn maar nylon is?
                            En wat voor nylon moet het dan zijn, (??/00)

                            Reageer

                            • feedervisser
                              Met enige kennis...
                              • 27-03-2008
                              • 389
                              • merelbeke

                              #15
                              hoi johan

                              de vijvers in vlaanderen waar ik vis gebruik ik 10/00 voor de onderlijn.en als ik eens naar het kanaal ga gebruik ik 12/00 tot 14/00.
                              ook als er veel kroeskarper op mijn voerplek aanwezig is gebruik ik 12/00.
                              als je doorgaans niet verder vist als 50meter zou ik geen dynema gebruiken,ik gebruik dualband 20/00(hoofdlijn).
                              gr marnix

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎