Hengels

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • danny69
    Feedervisser
    • 16-03-2005
    • 227
    • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

    #16
    Harold,
    Ziplex ken ik wel: dat was hier in de streek de tegenhanger van de Sportex. Je ging naar antwerpen ( ik gloof die Belgian Casting Club op linkerover) om je een Ziplex aan te schaffen. Meestal gebruikt in pendulem worpen.
    Zelf vond ik Sportex altijd mooier afgewerkt. Maar dat is aan de bouwer natuurlijk.

    Wat trouwens ook een interessante hengelserie isL De K2 van Shakespeare. Vis zelf op het zoete water met een v/d Willik ( ook uit die K2 serie). Zeer goeie stok. Dat terzijde.
    Maar die strandhengels zien er mij prijs kwaliteit wel goed uit.

    Sprak vandaag aan het kanaal een kennis, die vist met Spro op de noordzee.

    Grtz. Danny
    Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.

    Reageer

    • Harolddick
      zeevisser
      • 11-09-2008
      • 42
      • Burgum

      #17
      Hoi allen en Danny in 't bijzonder,

      Alweer een bericht van Danny waarvoor mijn dank.
      Via website sea-fishing.org lees ik dat met de ogen van K2 hengels nog wel wat mis kan gaan.
      (Zie één van de eerste berichten.) Of zijn er geen K2 vissers die de problemen op deze Engelse site herkennen?

      Ik heb zelf best wel zin in een K2 Team Extreme Titanium.
      Combinatie met Shimano ultegra 12000 XTA levert een aanschafprijs op van 180 (molen) en 340 (5m uitvoering) plus wat dyneema van een € 50,= maakt in totaasl 570.

      Andersom, ik heb nu een SPRO Thundercast 5000 (High Modulus IM9 Carbon Construction,
      artikel code2439500). Ik heb het hele repertoire er maar even bij gezet. Deze 5m stok voldoet mij prima.

      Heeft er iemand ervaring met deze stokken? Is er iemand die heeeeeel toevallig met beide stokken ervaring heeft?
      En wat is dan je voorkeur en (misschien) waarom?

      Met vriendelijke groet,
      Harolddick

      Reageer

      • danny69
        Feedervisser
        • 16-03-2005
        • 227
        • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

        #18
        Hoi Harold,
        Over die geleide ogen: Asl ik mijn dure sportex tegen de basalt stenen laat stuiteren zijn mijn SIC geleide ogen ook aan barrels.
        Dat is nou eenmaal het nadeel van die extra geharde ogen. Je moet een beetje uitkijken wat je ermee doet. Dat wordt trouwens in Biervliet ( waar ik dan ga voor mijn hengels) uitdrukkelijk gezegd.

        Over je lijn: waarom dynema? Ik zweer bij 0.30 nijlon om vanaf het strand te vissen: Er moet maar een mosseltje verkeerd zitten en je broze dynema legt het loodje. Nijlon daarintegen kan wel een stootje hebben.
        Dit even terzijde. De keuze van lijn etc. is jouw keuze en is volledig off-topic.

        Grtz. Danny
        Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.

        Reageer

        • cheffie
          Beginners geluk
          • 03-04-2008
          • 664
          • Noord Holland

          #19
          Century staat bij Wout van Leeuwen in het pakket. (Vlaardingen, zie website..) Waag eens een telefoontje aan naar Ton Temming in Utrecht. Hengel bouwer van Tri Cast. Zowel in fabrieks uitvoering als handgebouwd.

          Reageer

          • Harolddick
            zeevisser
            • 11-09-2008
            • 42
            • Burgum

            #20
            Hallo allemaal,

            Ben inmiddels trotse eigenaar van een K2 titanium geworden met een Shimano Ultegra 12000 XTA.
            Nu nog leren gooien met deze stok. Geeft een steviger gevoel dan mijn SPRO stok. Is ook zwaarder en ik voel dat ik hier helemaal mee los kan (en moet) gaan om ver te kunnen gooien.

            Om met te "scherpe draad" van 0,17 mm (kan 21 kg hebben) zere vingers bij inwerpen te voorkomen heb ik een meter of 10 voorslag aangebracht van 0,40 mm. Dan is het weer als van ouds. Heb al even een paar keer geworpen met verschillende gewichten en merk dat je eerst even moet warmdraaien.
            Maar de 100 meter is inmiddels gepasseerd. Mijn gemiddelde worpen zitten om de 80 meter. Ik snap nog niet hoe mensen 130 tot 150 meter kunnen gooien. Dus hier is voor mij nog wel wat winst te boeken.
            Aan de hengel zal het naar mijn idee niet liggen. Conclusie: Nu ik zelf nog .....

            Dank voor alle adviezen.

            Groet,
            Harolddick

            Reageer

            • spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

              #21
              bij echt verre worpen en zeker met pendelen ging er wel een dikkere voorslag op hoor.

              Reageer

              • cheffie
                Beginners geluk
                • 03-04-2008
                • 664
                • Noord Holland

                #22
                Pendel worp minimaal 70/100 anders ben je en gevaar voor jezelf een de mensheid!

                De afstand van je worp zit in de opbouw. Bij een pendel worp duurd het langer voordat je lijn/lood etc een zwiep naar voren maakt, je bouwt de worp als jhet waren op doordat de hengel gelijdelijk onder hoge spanning getrokken word.
                Biij de overhead worp is die tijd kort en relatief snel. Neem als tussen stap de Off The Ground worp, je lood achter je neerleggen in een rechte lijn met je hengel door een trekkende beweging maak je de worp. Een tekening zou mooi zijn om het in beeld te brengen.

                Ivm je zere vinger: er zijn zgn werp vingers in de markt ter bescherming.
                En let op dat je die 100 meter niet zomaar gooi met aas op de haken en een beetje wind. Je bent een hele meneer als je structureel 80 meter werpt met alles erop en eraan!

                Reageer

                • danny69
                  Feedervisser
                  • 16-03-2005
                  • 227
                  • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

                  #23
                  Hoi,
                  Ik zou m'n voorslag wel minmaal 0.50 nemen. Toch zeker vanwege het feit dat je ( nog) veel arbeid in je worp moet steken. Met 0.40 zou ik toch heel wat onderlijnen afgooien denk ik. Als ik eerlijk moet zijn prefereer ik toch nylon voor de kantvisserij. Even een schelpje of pokje op de bodem en gevlochten lijn is gezien.
                  Maar wees blij als je 80 a 90 meter kunt halen met lood, afhouders aas etc. Nog niet te spreken van de wind etc. die een belemmering zijn. Heb het dan wel over een "klassieke"overheadworp.

                  Grtz. Danny
                  Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.

                  Reageer

                  • Harolddick
                    zeevisser
                    • 11-09-2008
                    • 42
                    • Burgum

                    #24
                    Betse allemaal,

                    Mijn voorslag is 0,40 met een 17 kg lijn.
                    Het is de Berkley stren high impact lijn. Grote treksterkte bij kleine diameter.

                    Ik had een 0.50mm van dezelfde sterkte.

                    Ik ga op het www op zoek naar de tussenvorm omhet lood op de grond te leggen.....
                    Ik wil uiteindelijk standaard de 100 meter kunnen halen. En tegen de wind iets in de richting van de 80m.
                    Ik hou jullie op de hoogte.
                    Dank voor de adviezen.

                    Groet,
                    Harolddick

                    Reageer

                    • Harolddick
                      zeevisser
                      • 11-09-2008
                      • 42
                      • Burgum

                      #25
                      Danny69,

                      Ik vis al weer een aantal jaren met dyneema.
                      Ik heb de laatste keer op de zuidpier een stuk of 7 onderlijnen verspeeld. Steeds stuk op de knopen. En dit was 0,50mm en 17 kg. (De eerste lijn knapte, was te bros na een half jaar niet gevist te hebben, dus een beetje dom van mij zelf.) Ik neem nu steeds nieuw materiaal als ik naar de zeekant ga. Aleen dat hielp in IJmuiden dus niet.
                      Ik moet dus bij deze krachten op de lijn knoopsterke vislijn hebben.
                      Dus de hengelsportgids maar weer eens doorbladeren....

                      Groet,
                      Harolddick

                      Reageer

                      • 4x14
                        Banned
                        • 10-12-2006
                        • 849
                        • Brielle

                        #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Harolddick
                        Echter, ik kan geen dealer in Nederland vinden. Ben er wel achter dat een hengel met de afmetingen van
                        Er is tegenwoordig een nieuwe verdeler dus het zal binnekort wel te koop zijn.

                        Reageer

                        • spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

                          #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
                          Pendel worp minimaal 70/100 anders ben je en gevaar voor jezelf een de mensheid!

                          De afstand van je worp zit in de opbouw. Bij een pendel worp duurd het langer voordat je lijn/lood etc een zwiep naar voren maakt, je bouwt de worp als jhet waren op doordat de hengel gelijdelijk onder hoge spanning getrokken word.
                          Biij de overhead worp is die tijd kort en relatief snel. Neem als tussen stap de Off The Ground worp, je lood achter je neerleggen in een rechte lijn met je hengel door een trekkende beweging maak je de worp. Een tekening zou mooi zijn om het in beeld te brengen.

                          Ivm je zere vinger: er zijn zgn werp vingers in de markt ter bescherming.
                          En let op dat je die 100 meter niet zomaar gooi met aas op de haken en een beetje wind. Je bent een hele meneer als je structureel 80 meter werpt met alles erop en eraan!


                          en splitringen i.p.v wartels als dat lood loskomt met een pendel worp gooi echt iemand dood

                          Reageer

                          • Harolddick
                            zeevisser
                            • 11-09-2008
                            • 42
                            • Burgum

                            #28
                            Allen dank voor de steeds opbouwende positieve reacties.
                            Vingerbeschermers, splitringen enz.
                            Off the ground worp...

                            Groet,
                            Harolddick

                            Reageer

                            • Harolddick
                              zeevisser
                              • 11-09-2008
                              • 42
                              • Burgum

                              #29
                              4 x 14,

                              Ik ga vast en zker eens bij die nieuwe verdeler kijken.
                              Ik heb de aangehaalde tekst even teruggezocht.
                              Het ging over het merk TUBERTINI.
                              Ik vond alleen een Italiaanse site op het net.
                              We wachten gewoon af totdat er een nieuw verdeelsysteem in Nederland zit

                              Groet,
                              Harolddick

                              Reageer

                              • cheffie
                                Beginners geluk
                                • 03-04-2008
                                • 664
                                • Noord Holland

                                #30
                                Vor de wind en tegen wind zijn de makkelijkste worpen. Moeilijk word het met heel veel zij wind!
                                En idd die splitring was ik vergeten... absoluut noodzakelijk!



                                Oorspronkelijk geplaatst door Harolddick
                                Betse allemaal,

                                Mijn voorslag is 0,40 met een 17 kg lijn.
                                Het is de Berkley stren high impact lijn. Grote treksterkte bij kleine diameter.

                                Ik had een 0.50mm van dezelfde sterkte.

                                Ik ga op het www op zoek naar de tussenvorm omhet lood op de grond te leggen.....
                                Ik wil uiteindelijk standaard de 100 meter kunnen halen. En tegen de wind iets in de richting van de 80m.
                                Ik hou jullie op de hoogte.
                                Dank voor de adviezen.

                                Groet,
                                Harolddick

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎