Lijndikte/type

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • gjt
    Newbie
    • 15-09-2008
    • 5
    • Zutphen

    Lijndikte/type

    Hallo forumleden,

    Ik heb een vraag met betrekking tot de lijndikte die jullie gebruiken. Tot nog toe gebruikte ik 0.22 met een onderlijn van 0.20. Naast het feit dat je hiermij bij vastzitten snel spullen verspeelt(vis op de IJssel) heb ik al meerdere vissers verspeelt op lijnbreuk (doorschuren op de stenen). Morgen wil ik weer even een avond proberen op de IJssel en heb mijn hengel nu voorzien van 0.11 gevlochten lijn (9 kg) met een 0.28 nylon onderlijn (schuurbestendigheid) . Ik vis nu met een Fox duo-lite avon. Een hengel met een 1 lb top die iets aan de lichte kant is..

    Nu ik komende vrijdag even ga kijken voor een iets pittigere hengel (fox duo lite barbel xtra of de shimano catana) en wil daarbij ook even nieuwe lijn aanschaffen. Mijn vraag is dus welke diameter jullie bij voorkeur gebruiken. Ook ben ik benieuwd naar het functioneren van gevlochten lijn. Nylon vangt iets meer de klappen op bij de dril maar door de geringere diameter van gevlochten lijn heb je daarmee aanzienlijke voordelen voor de weerstand in het water.

    Komende zaterdag de nieuwe spullen maar eens proberen!
  • bart2
    Komt net kijken
    • 03-05-2007
    • 78
    • uithuizen

    #2
    Ik vis zelf met de shimano catana icm 28/00 shimano technium nylon
    als onderlijn gebruik ik een 15lb gevlochten lijn of een 28/00 fluorcarbon (berkley vanish) met gevlochten hoofdlijn heb ik geen evaring

    Reageer

    • mike-ad
      Snorremans
      • 14-02-2008
      • 328
      • Halle

      #3
      Vis op de ijssel en dit zijn mijn ervaringen.

      Ik vis met een catana barbel classic en shakespear heavy feeder, technium 25/100 hoofdlijn en 22/100 dlt predator onderlijn.

      Hiermee bijna geen vis verspeeld en als ik vast zit breekt vaak me onderlijn maar korf behoud ik.

      Met gevlochten lijn een aantal keer gevist maar veel lijnbreuk door schuren. En veel korf verlies. Gevlochten onderlijnen ben ik ook van afgestapt. Veel verlies van korven als ik vast zat.

      Groet Mike
      www.ijsselbarbelen.nl:

      Reageer

      • gjt
        Newbie
        • 15-09-2008
        • 5
        • Zutphen

        #4
        Bedankt voor jullie reacties. De gevlochten lijnen met een geringe diameter zijn soms idd slijtgevoelig. Ik denk dan ook dat ik op zoek ga naar een schuurbestendige nylon lijn.

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎