Beste fabrieksslider?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #16
    De pen die jij hebt gekocht lijkt me toch meer een type om gewoon als waggler voor de vaste montage te gebruiken.
    (Of je moet er zodanig veel schijfjes af kunnen halen dat het bulklood meer bedraagt dan het gewicht in de dobber)
    In ieder geval zal er in verhouding een behoorlijke loodverzwaring op de lijn moeten komen anders zal er te weinig spanning op je lijn komen tijdens het zakken van je lood en zal de pen voor het lood uit gaan tijdens de worp.

    De rood gearceerde tekst op jouw plaatje dat 2/3 van het gewicht in de dobber dient te zitten is bij verantwoord slideren dus absoluut niet aan de orde. Bovendien rust de pen niet direct op het bulklood dus zul je een zwabberende montage krijgen als je deze exact zo toepast als op de tekening.

    Wat ik wel heel mooi vind aan deze dobber is dat bij een vaste montage de pen mooi 'nazinkt'.
    Hiermee bedoel ik dat de pen eerst tot aan de pauwenveer onder water zal gaan staan en als daarna het verkliklood op diepte komt zinkt het carbon stangetje ook onder water waardoor je scherp op de antenne kunt vissen. Zo heb je ook minder last van eventuele oppervlakte stroming omdat het dunne carbon minder stroomdruk ondervindt. Ook ideaal voor mooie opstekers!
    Aangepast door Roha; 26-01-2009, 16:42.
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • cverhoeven
      Match visser
      • 30-07-2008
      • 339
      • Oisterwijk

      #17
      Ben ik met je eens Ronald.

      Ik wil hem dan ook gaan gebruiken op meerdere manieren. Het is inderdaad mogelijk om gewicht te verwijderen. Dus hij is bruikbaar in een vaste montage en als slider. Indien ik hem als slider gebruik zal ik wat gewicht van de dobber verwijderen en vervangen door een druppelloodje.

      Zie ook het onderstaande artikel.

      To match or not to match thats the question

      Reageer

      • Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

        #18
        Hoi Cor,

        Dat is niet een slider die je hebt gekocht, maar een voorgelode waggler. De Tamas slider heeft geen verwisselbare gewichtjes en antennes. Hoeveel gewicht kun je er maximaal afhalen? Als je er maar 4 gram af kunt halen, dan wens ik je veel succes met slideren :-) Slideren met voorgelode wagglers is mij nog niet gelukt, een nachtmerrie!
        Carpe Diem

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #19
          Misschien wel even goed uit elkaar houden wat er met de term 'Slider', Waggler enz. enz. bedoeld wordt...:
          Een waggler is niets meer of minder dan de engelse verzamelnaam voor een matchdobber en kan gebruikt wordt voor de vaste montage, dan heet het in de volksmond een 'Waggler" ('Boddied Waggler' of 'Straight Waggler'), maar ook voor een schuivende montage, dan heet het in de volksmond een 'Slider'.... In dit laatste geval denken we allemaal gelijk aan een grote, zware 'Boddied Waggler'. Ik gebruik echter (soms) ook gewoon een pauweveertje (een zgn. Straight Waggler') voor een schuivende montage.

          Slideren met een niet voorgeloodde Waggler op grotere afstanden vind ik een krim, want negen van de tien keer komt je dobber omhoog gekropen tijdens de vlucht. Ik neem altijd maximaal een 30% van het gewicht in de dobber, de rest in het bulk en verderop op de lijn. Die 30% gaat heel makkelijk op het oog, want als het meer is krijg je die zwabberende montage waar Roha het over had...

          Ik durf wel eerlijk toe te geven dat ik het slideren zoals de engelsen het doen, dus met de dobber rustend op het bulk, niet machtig ben. Ik heb gezien dat daar niet voorgeloodde dobbers voor worden gebruikt. Ik heb mijn bulk altijd een 30 cm van mijn dobber ....
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • cverhoeven
            Match visser
            • 30-07-2008
            • 339
            • Oisterwijk

            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
            Hoi Cor,

            Dat is niet een slider die je hebt gekocht, maar een voorgelode waggler. De Tamas slider heeft geen verwisselbare gewichtjes en antennes. Hoeveel gewicht kun je er maximaal afhalen? Als je er maar 4 gram af kunt halen, dan wens ik je veel succes met slideren :-) Slideren met voorgelode wagglers is mij nog niet gelukt, een nachtmerrie!
            Het is inderdaad een voorgelode waggler. Mmmm, toch maar even alles nagewogen.

            Ik kan er ongeveer 6 gram afhalen op een 10 grams dobber. Hiermee kan ik met een 5 grams olivetti druppel en ongeveer 1 gram om mee te spelen (laten settelen van de dobber en 1 of 2 loodjes op de bodem) toch wel slideren? Het is bedoeld voor brasem vissen op een diepte tot maximaal 8 meter op een vijver met weinig stroming.

            Zoniet dan heb ik een mooie preloaded bodied waggler voor een vaste montage aan mijn set toegevoegd

            ps. Het is Clemens en niet Cor
            To match or not to match thats the question

            Reageer

            • Ramon Ansing
              tsjah?
              • 27-06-2006
              • 760
              • Tolbert

              #21
              Ga het morgen eens proberen met dobbers van ultimate, als ik daar alle schijfjes van verwijder moet er 9 ram op de lijn en zit er 3 gram aan de dobber. Eens kijken of daar een beetje fatsoenlijk mee tegooien is...

              Reageer

              • cverhoeven
                Match visser
                • 30-07-2008
                • 339
                • Oisterwijk

                #22
                Ik ben zeer benieuwd Ramon
                To match or not to match thats the question

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎